کد خبر : 54105

مقایسه لیفان 820 و بسترن B30

مقایسه لیفان 820 و بسترن B30

مشخصات فنی خودرو لیفان 820 و بسترن B30 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید مقایسه لیفان 820 با   بسترن b30 در نگاه اول چندان متعارف و عادلانه به نظر نرسد.

با این وجود، به دلیل شرایط خاص بازار ایران ترجیح دادیم تا ۲ خودرو را در بوته آزمایش قرار دهیم و پس از بررسی آن‌ها، ببینیم که هر کدام از این دو تبعه چینی ساکن ایران، چه نقاط قوت و ضعفی نسبت به دیگری  دارند.

معرفی لیفان 820 با بسترن بی ۳۰

پیش از آن که به بررسی مشخصات ظاهری و فنی دو خودروی مورد نظر بپردازیم، بهتر است ابتدا اندکی با این دو سدان جذاب آشنا شویم و پیشینه آن‌ها را از بدو امر تاکنون مورد مطالعه قرار دهیم؛ سپس به سراغ ویژگی‌های هر دو خودرو خواهیم رفت.

 

معرفی لیفان820

لیفان 820 یک سدان با ابعاد متوسط است که در سال ۲۰۱۴ و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه خودروی پکن، از سوی کمپانی لیفان قدم به جهان خودرو گذاشت و کمتر از یک سال بعد در بازه قیمتی ۸۲ هزار تا ۱۲۰ هزار یوان (بسته به نوع تیپ) به دست مشتریان چینی رسید. جالب است بدانید این خودرو با الگوبرداری از تویوتا کمری xv40 ساخته شده است و یک نسخه تمام‌برقی از آن نیز در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۵ به بازار معرفی شد. حداکثر برد لیفان 820 برقی برابر ۴۰۰ کیلومتر است و می‌تواند به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

820Gallery

از نسخه برقی که بگذریم،  لیفان 820  بنزینی در بهار سال ۱۳۹۵ بازاری جدید را مقابل روی خود دید؛ زیرا در این سال از سرزمین اژدها پرکشید و در خطوط تولید شرکت کرمان موتور فرود آمد! لیفان ۸۲۰ مجبور بود هرچه در آستین دارد، بیرون بریزد و حداقل با نسخه‌های کارکرده دو حریف کره‌ای، یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دست‌وپنجه نرم کند؛ اما به دلیل استراتژی فروش نسبتا ضعیف کرمان موتور در مورد لیفان ۸۲۰ و توجه بیشتر این خودروساز وطنی به محصولات کراس‌اوور، این سدان چینی نتوانست محبوب دل مشتریان ایرانی شود. به زبانی دیگر، از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت لیفان ۸۲۰ در بازار ایران، تعلل شرکت کرمان موتور در تولید و عرضه مداوم این خودروی شبه‌لوکس بود که مشتریان را به‌تدریج از گرد این سدان جذاب دور کرد.

معرفی بسترن B30

بسترن بی ۳۰ یک سدان ساب‌کامپکت است که از لحاظ سنی تقریبا هم‌دوره لیفان ۸۲۰ به حساب می‌آید؛ زیرا نخستین ‌بار در نوامبر سال ۲۰۱۵ سروکله بسترن B30 در بازار خودرو چین پیدا شد؛ با این تفاوت که بازه قیمتی و ابعاد بدنه آن در مقایسه با لیفان ۸۲۰ کوچک‌تر بود.

بسترن بی 30 در ابتدا به عنوان یک کانسپت سگمنت B در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد؛ اما این نمایشگاه چنگدو 2015 بود که چشم مشتریان را به جمال یک سدان جمع‌وجور شهری واقعی روشن کرد. کمپانی FAW به دلیل همکاری‌های نسبتا گسترده با گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن، یکی از تولیدات شریک آلمانی خود به نام جتا را برگزید تا از آن به عنوان شالوده و اساس طراحی مدل بی 30 بهره ببرد.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ظاهری

لیفان ۸۲۰ یک سدان سایز متوسط با ابعاد نسبتا درشت و فرم بدنه کشیده است که حالتی نسبتا مجلل را از خود به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های کشیده با سگرمه‌های درهم‌رفته، بی‌واسطه به یک جلوپنجره نسبتا بزرگ شش‌ضلعی با نوارهای داخلی کروم‌رنگ پیوند خورده‌اند تا به همراه دیگر عناصر نظیر چراغ‌های دی‌لایت نواری و قاب هواکش مشکی‌رنگ سپر، فرمی قابل قبول و متناسب با نیازهای بصری عموم مشتریان برای لیفان ۸۲۰ رقم بخورد. در نمای جانبی طراحان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با استفاده از برخی حجم‌پردازی‌ها و یک خط شانه‌ای که گوشه انتهایی چراغ‌های جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده است، استایل بدنه لیفان ۸۲۰ را هر چه بیشتر به یک ورزشکار با عضلات ورزیده شبیه سازند.

 البته قطر رینگ‌های ۱۶ اینچی در قیاس با سایز پروفیل کناری لیفان ۸۲۰ مقداری کوچک به نظر می‌رسد و می‌توان از آن به عنوان نوعی ناهماهنگی نام برد. نمای عقب بزرگ‌ترین سدان شرکت لیفان نیز به واسطه حضور چراغ‌های دوتکه و طرح ساده سپر، جلوه‌ای متشخصانه و متناسب را در معرض دید قرار داده است.

در ادامه بحث مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰، به سراغ خودروی کوچک‌تر حاضر در این میدان می‌رویم. به همان اندازه که ابعاد بدنه فاو بسترن بی ۳۰ نسبت به لیفان 820 کوچک‌تر شده، از میزان تشریفات و تجلل نمای بصری این خودرو نیز کاسته شده است. البته این حرف به‌هیچ‌وجه به معنای زشت‌بودن طراحی ظاهری بسترن بی 30 نیست؛ بلکه صرفا تاکیدی بر طرح عامیانه‌تر این خودروی جمع‌وجور است که برخلاف لیفان ۸۲۰ ادعای چندانی در زمینه ارائه جنبه‌های ظاهری لوکس و تجملاتی ندارد.

طراحی ظاهری فاو بسترن بی ۳۰

ظاهر بسترن بی ۳۰ نمی‌تواند وقار و متانتی در حدواندازه‌های لیفان ۸۲۰ را ارائه دهد. البته چنین انتظاری نیز نباید از بسترن بی 30 داشت؛ چراکه این خودرو در کلاس پایین‌تر قرار گرفته است و بیشتر سعی دارد وجهه‌ای مدرن‌تر و نه لوکس‌ را از خود به نمایش بگذارد. المان‌هایی مانند چراغ‌های جلو، قاب‌های مه‌شکن و خطوط برجسته حک‌شده در نمای جانبی، جلوه تقریبا به‌روزتری برای فاو بسترن B30 رقم زده‌اند. با این حال، فرم کلی بدنه، قوس خط سقف، طرح فریم پنجره‌ها و فرم نمای عقب این خودرو نمی‌تواند به میزان لیفان ۸۲۰ چشم‌نواز و دلپسند جلوه کند.

بدین ترتیب در پایان مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ظاهری، لازم است خاطرنشان کنیم که گرچه بسترن بی ۳۰ لباس‌ به‌روزتری بر تن خود کرده، اما کت‌وشلوار شیکی که تن‌پوش لیفان ۸۲۰ شده است، با وجود قدیمی‌تر بودن، پرستیژ بالاتر و وقاری همه‌پسند را برای سدان میان‌سایز چینی به ارمغان آورده است.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ طراحی داخلی

علی‌رغم بهره‌مندی از ظاهر شیک و استایل باوقار، درون کابین لیفان ۸۲۰ اثر چندانی از طرح‌های مدرن و مجلل به چشم نمی‌خورد. به ویژه نمای داشبورد و غربیلک فرمان چنگی به دل نمی‌زند و تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد. ظاهرا طراحان لیفان چندان علاقه‌ای به اعمال خلاقیت در کابین 820 ندارند‌ و بیشتر سعی کرده‌اند تا با الگوبرداری از فضای کابین تویوتا کمری ۲۰۰۸، به نوعی رفع تکلیف کرده باشند. با این وجود، چندان هم نمی‌توان به طراحی داخلی لیفان ۸۲۰ ایراد گرفت؛ به ویژه که کیفیت متریال ادوات مختلف کابین و هم‌چنین روکش صندلی‌های چرمی در سطحی بالاتر از حد انتظار قرار دارد.

820Gallery

 از سوی دیگر، فاصله محوری لیفان ۸۲۰ به حدی است که فضایی کاملا جادار و راحت را در اختیار سرنشینان ردیف عقب گذاشته و تجربه لذت‌بخشی را برای ایشان فراهم می‌آورد. صندوق عقب بزرگ لیفان ۸۲۰ هم گنجایشی در حدود 510 لیتر را به لوازم کاربران اختصاص می‌دهد.

حالا از کابین لیفان ۸۲۰ پیاده شده و قدم به فضای داخلی فاو بسترن B30 می‌گذاریم. کیفیت پایین متریال به‌کاررفته در ساخت کابین b30 در مقایسه با لیفان ۸۲۰، کاملا مشهود است. با وجود این، شمایل داشبورد، کنسول میانی، پنل کیلومترشمار و غربیلک فرمان حالتی تقریبا مدرن‌تر از لیفان ۸۲۰ را به نمایش می‌گذارند.

طراحی داخلی فاو بسترن

فاصله بین محورهای جلو و عقب بسترن بی 30 در مقایسه با لیفان ۸۲۰ قاعدتا کوتاه‌تر است؛ بنابراین فضای کابین نیز تنگ‌تر بوده و راحتی مشابه لیفان ۸۲۰ را در اختیار کاربران خود نمی‌گذارد. البته به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور فضای پا در صندلی‌های ردیف عقب بسترن بی ۳۰ در سطح قابل قبولی قرار دارد و از این لحاظ محدودیت چندانی بر کاربران تحمیل نمی‌کند. ظرفیت ۴۸۰ لیتری صندوق عقب نیز حرف‌وحدیثی جهت جادادن لوازم سفر باقی نمی‌گذارد.

در مجموع باید عنوان داشت که کابین لیفان ۸۲۰ در مقایسه با بسترن بی ۳۰ از لحاظ امکانات، کیفیت و میزان راحتی، محیطی مناسب‌تر و دلنشین‌تر به‌نظر می‌رسد.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ فنی

احتمالا با مشاهده هیبت لیفان ۸۲۰ انتظار دارید که حداقل ۱۰۰ اسب بخار بیشتر از بسترن بی ۳۰ زیر درب کاپوت خود جای داده باشد؛ اما بهتر است خیلی راه دور نروید؛ زیرا پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر لیفان ۸۲۰ تنها ۱۵۸ اسب بخار قدرت ایجاد می‌کند که حدود ۵۱ واحد بیشتر از قدرت موتور بسترن بی 30 است.

نهایت گشتاور موتور لیفان ۸۲۰ نیز معادل ۲۲۱ نیوتن متر بوده که در جوار یک گیربکس شش دنده اتوماتیک، زمان فرایند شتاب‌گیری صفر تا صد این خودرو ۱۵۴۵ کیلوگرمی را به حدود ۱۱ ثانیه می‌رساند.

اما فاو Besturn B30 ادعایی در بحث توان پیشرانه ندارد؛ چراکه یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به حجم 1.6 لیتر را در بخش جلو خود جای داده و صرفا ۱۰۷ اسب بخار قدرت به همراه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور از آن استخراج می‌کند که به واسطه گیربکس شش دنده اتوماتیک به محور جلو ارسال می‌شود. این سدان ۱۲۷۰ کیلوگرمی حدود ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات دقیق‌تر مشخصات فنی این دو سدان چینی را مطالعه بفرمایید:

مدل خودرو

لیفان 820

بسترن بی 30

پیشرانه

 4 سیلندر تنفس طبیعی

 4 سیلندرتنفس طبیعی

حجم موتور (سی‌سی)

2373

1598

حداکثر قدرت

158 اسب بخار

 107 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

 221 نیوتن‌متر

 155 نیوتن‌متر

گیربکس

 6 دنده اتوماتیک

 6 دنده اتوماتیک با حالت اسپرت

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.7

6.7

شتاب صفر تا 100

 10.5 ثانیه

 12.6 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

170 کیلومتر بر ساعت

مقایسه لیفان 820 با  بسترن بی 30 از لحاظ امکانات

احتمالا گمان می‌کنید که در میدان رقابت از لحاظ امکانات، لیفان ۸۲۰ به ‌راحتی پشت حریف کوچکتر خود را به خاک می‌رساند؛ اما باید بدانید که بسترن b30 بیدی نیست که با این بادها بلرزد؛ زیرا این خودرو از لحاظ آپشن‌ها و امکانات در سطح قابل‌قبولی ظاهر شده و می‌تواند مقابل هم‌وطن مجلل‌تر خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. با مطالعه جدول زیر می‌توانید مقایسه کاملی نسبت به امکانات موجود در هر یک از این دو خودرو به دست آورید.

تجهیزات

لیفان 820

بسترن B30

چراغ

چراغ جلو هالوژنی، مه شکن عقب،

دی لایت، اتولایت، چراغ بدرقه

چراغ جلو هالوژن، چراغ دیلایت، مه شکن جلو و عقب، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها

سیستم‌های مالتی مدیا

تعداد 6 اسپیکر، دوربین عقب، پشتیبانی از Bluetooth، USB، MP5 و AUX

6 بلندگو استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS

صفحه نمایش

8 اینچی لمسی

 7 اینچی لمسی

رینگ‌ها

16 اینچی

 16 اینچی

آینه

آینه جانبی برقی با گرمکن

آینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکن

آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور

تهویه مطبوع

اتوماتیک

دیجیتال

صندلی

صندلی‌ راننده 6 حالته برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم، ایزوفیکس

صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم در 6 جهت، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی

شیشه

شیشه بالابر برقی

شیشه بالابر برقی

سیستم های هشدار دهنده

سنسور عقب

سنسور عقب

سایر امکانات

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز پارک پدالی، فرمان هیدرولیک،  سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، فرمان برقی حساس به سرعت، سانروف

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ایمنی

تا به اینجای کار اطلاعات دقیقی پیرامون تست تصادف سدان لیفان ۸۲۰ در دسترس نیست اما گویا مسئولان لیفان اعتماد بالایی به سطح امنیت این محصول خود دارند؛ آن‌ها معتقدند در صورت حضور لیفان ۸۲۰ در تست تصادف یوروانکپ، این خودرو می‌تواند ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. به هر روی استفاده از پلتفرم تویوتا کمری، میله‌های فولادی داخل درها به همراه شش عدد کیسه هوا و سایر تجهیزات ایمنی، این خودرو را به وسیله نقلیه‌ای نسبتا ایمن بدل ساخته است.

 از طرف دیگر گفته شده که فاو بسترن بی ۳۰ توانسته است ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین کسب کند؛ هرچند که ما نتوانستیم به نتایج تست تصادف این خودرو در منابع معتبر خارجی دست پیدا کنیم. به هر حال نسخه موجود در ایران تنها دارای دو کیسه هواست؛ بنابراین نمی‌تواند امتیاز کامل ایمنی را کسب کند.

درمجموع به نظر می‌رسد که با توجه به ابعاد بدنه، کیفیت ساخت پلتفرم و تجهیزات ایمنی بیشتر به ویژه کیسه‌های هوا، لیفان 820 امنیت بیشتری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد. در جدول زیر به جزئیات تجهیزات و امکانات ایمنی هر دو خودرو اشاره شده است:

تجهیزات

لیفان 820

بسترن B30

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل کودک، سیستم ضدسرقت، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، کنترل کشش و پایداری

ایموبلایزر، قفل کودک، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، کنترل کشش و پایداری

کیسه هوا

 شش کیسه هوا شامل دو کیسه جلو، دو کیسه جانبی و دو کیسه پرده ای

دو کیسه هوا جلو،

سیستم ترمز

ABS،EBD و BAS

ABS، EBD، BA

مقایسه تجربه رانندگی لیفان 820 با  بسترن B30

پشت فرمان لیفان ۸۲۰ احساسی تقریبا مشابه حضور در کابین سدان‌های لوکس بزرگ در شما ایجاد خواهد شد؛ گرچه این حس به تدریج عادی می‌شود. پس از فشردن دکمه استارت متوجه خواهید شد که ورود سروصدای موتور به درون اتاق چندان شدید نیست و نمی‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.

ترمز پارک از طریق پدال آزاد شده و مواردی همچون عایق‌بندی کابین به علاوه میزان دید به اطراف در این رنج قیمت بسیار قابل قبول ارزیابی می‌شود. با توجه به نسبت توان پیشرانه به وزن خودرو، نباید انتظار عملکرد چابک و اسپرت را از این سدان خانوادگی داشت اما تأمین نیازهای عادی و معمول مشتریان امری است که لیفان ۸۲۰ به‌راحتی می‌تواند از عهده تامین آن برآید.

سیستم تعلیق خودرو عملکرد نسبتا نرمی دارد و حین عبور از دست‌اندازهای متعارف، ضربه و سروصدای زیادی وارد اتاق نمی‌کند. قدرت ترمزها در حد انتظار نیست و حین ترمزگیری شدید نیز خودرو به سمت جلو پرتاب می‌شود که می‌توان آن را ناشی از سیستم تعلیق نرم لیفان ۸۲۰ دانست. با این وجود، عملکرد ترمزها، هندلینگ و پایداری اتومبیل هنگام عبور از پیچ‌ها قابل قبول بوده و اطمینان خاطر رضایت‌بخشی را در راننده به وجود خواهد آورد. تنها مشکلی که می‌توان پیرامون تجربه رانندگی با لیفان ۸۲۰ به آن اشاره کرد، عدم هماهنگی مطلوب پیشرانه با جعبه‌دنده و گاز هرزخوردن موتور بعد از هر تعویض دنده در رانندگی‌های تهاجمی است.

از رکاب همزاد چینی تویوتا کمری پیاده شده و به سراغ بسترن بی ۳۰ می‌رویم. همان ابتدای قرار گرفتن پشت فرمان بسترن متوجه ابعاد کوچک‌تر و حس تسلط بیشتر راننده بر گوشه‌های خودرو خواهید شد. البته حین حرکت به سواری نرم‌تر لیفان ۸۲۰ غبطه می‌خورید و ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده گاه‌وبیگاه شما و سرنشینان را تا حدی آزار خواهد داد؛ به ویژه ردیف عقب با وجود سیستم تعلیق میله-پیچشی عملکرد قابل قبولی در جذب ضربات و تکان‌های ناشی از سطح جاده ندارد و از این‌رو می‌توان لقب «تقریبا خشک» را به سواری فاو بسترن بی ۳۰ نسبت داد.

نمای عقب فاو بسترن

بسترن B30 در بحث شتاب‌گیری ضعیف‌تر از لیفان ۸۲۰ است و هیجان چندانی در رانندگی با این خودرو احساس نمی‌شود. یکی از انتقادات نسبت به بخش فنی بسترن بی ۳۰ عملکرد نه‌چندان دقیق گیربکس اتوماتیک آن است که از هماهنگی قابل قبول با موتور خودرو بهره نمی‌برد؛ حتی در حالت تیپ‌ترونیک نیز تاخیر در تعویض دنده به وضوح احساس می‌شود.

نتیجه‎‌گیری

همان ابتدای مطلب اشاره کردیم که مقایسه این دو خودرو اساسا کار درست و منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه هم از لحاظ سگمنت و هم از لحاظ قیمت در دو کلاس مجزا حضور دارند؛ اما به هر حال اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را به عنوان برنده این رقابت نابرابر اعلام کنیم، مسلما لیفان ۸۲۰ در جایگاه بالاتر (البته با قیمت بیشتر) قرار می‌گیرد.

افرادی که تمایل چندانی به خرید سدان‌های هفت هشت سال کارکرده کره‌ای نظیر نسل‌های گذشته هیوندای سوناتا و اپتیما ندارند، می‌توانند نسخه‌های کم‌کارکرد و بسیار تمیز لیفان ۸۲۰ را مد نظر خود قرار دهند. طراحی ظاهری مناسب، کابین نسبتا باکیفیت و جادار، کیفیت ساخت قابل قبول و پرستیژ مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند مشتریان را به سوی سدان چینی شرکت کرمان موتور بکشاند.

از طرف دیگر فاو بسترن B30 می‌تواند در رنج قیمت خود حریف مناسبی برای محصولاتی همچون دنا پلاس، پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک باشد. این خودرو از ظاهری مناسب برخوردار بوده و تولید آن به صورت جسته‌وگریخته همچنان در گروه بهمن ادامه دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها