کد خبر : 53142

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی ویتارا

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی ویتارا

مشخصات فنی خودرو نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا است.

تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

در این گزارش قصد داریم به مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا بپردازیم. در این مقایسه، سوزوکی گرند ویتارا، کراس‌اووری تقریبا پیشکسوت در بازار خودرو ایران، در ‌مقابل نیسان جوک که در بدو ورود به ایران لقب گران‌ قیمت‌ترین کراس‌اوور کوچک ایران را به ‌خود اختصاص داده بود، قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی همه‌جانبه این دو خودرو از برندهای معتبر ژاپنی، برنده این مقایسه را شناسایی کنیم.

معرفی نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

طبق روال همیشگی، قبل از مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، پیشینه هر دو خودرو را کمی مرور می‌کنیم.

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

معرفی نیسان جوک

جوک، خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای کوچک است که در سال 2010 توسط کمپانی ژاپنی نیسان رو‌نمایی شد. طراحی جالب توجه خودرو در کنار امکانات رفاهی مناسب، باعث شد تا نیسان جوک از همان بدو ورود به بازار جایی برای خود در دل جوانان باز کند و به ‌خودرویی بسیار پر‌طرفدار در میان این قشر تبدیل شود.

ادامه روند موفقیت‌‌ها،‌ نیسان جوک را از ژاپن به سایر نقاط جهان رساند و البته در سراسر جهان نیز با استقبال خوبی مواجه شد. یکی از عوامل موفقیت این خودرو محبوب ژاپنی، عرضه آن در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف بود.

اگرچه ورود نیسان جوک به ایران در‌ مقایسه با بازار جهانی به‌کندی صورت گرفت، اما طی ‌زمان کوتاهی در بازار ایران نیز به جایگاه خوبی دست یافت. در این مقاله مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، قصد داریم از میان انواع تیپ‌های مختلف این خودرو به بررسی  نیسان جوک اسپرت  بپردازیم.

معرفی سوزوکی گرند ویتارا

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

در سمت دیگر این مقایسه، شاهد حضور خودرویی پیش‌کسوت در بازار ایران هستیم. سوزوکی گرند‌ ویتارا، دیگر خودرو ژاپنی محبوب از کمپانی سوزوکی است که سابقه تولید آن در ایران، به سال 1386 بازمی‌گردد. خودرویی که  طی سال‌ها، شاهد حضور شش تیپ مختلف از آن در خیابان‌ها و جاده‌های کشور بوده‌ایم.

سوزوکی گرند‌ ویتارا بعد از حدود ده سال تجربه موفق در فروش، در سال 1395 با نسخه فیس‌لیفت و در دو تیپ 9 و 10، برای رقابت با کراس‌اوورهای تازه‌‌نفس بازار کشور بار دیگر راهی خیابان‌های کشور شد.

مقایسه نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ ظاهری

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

کمتر کسی را می‌توان یافت که نسبت ‌به چهره خاص نیسان جوک بی‌تفاوت باشد. در‌واقع نیسان جوک بخش قابل توجهی از محبوبیتش را به چهره خاص و ظاهر منحصر‌به‌فرد خود مدیون است. خطوط حجیم و عضله‌ای به‌همراه چراغ‌هایی با گرافیک جذاب، نمای ظاهری کاملاً متمایزی برای نیسان جوک در‌ مقایسه با دیگر خودروها ایجاد کرده است.

مخصوصا تیپ اسپرت نیسان جوک به‌واسطه رینگ‌های 18‌ اینچی مشکی رنگ، قاب تیره رنگ چراغ‌های جلو و آینه‌های جانبی، اندکی جذاب‌تر از تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم به نظر می‌رسد. در مقابل طراحی عجیب و منحصربه‌فرد نیسان جوک که چندان هم عامه‌پسند جلوه نمی‌کند، سوزوکی ویتارا با طراحی نسبتا ساده و کلاسیک خود به خوبی می‌تواند خود را در دل خانواده‌های نسبتا پرجمعیت ایرانی جا کند.

مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

البته مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ ظاهری، کمی غیر‌منصفانه است، زیرا طراحی کلاسیک سوزوکی گرند ویتارا در اغلب سال‌های تولید خود در ایران، تغییراتی نداشته است و تقریبا با همان شکل و شمایل کلاسیک اولیه خود به تولید ادامه داده است. تنها در سال 95 و با تولید نسخه فیس‌لیفت، بالاخره ظاهر این خودرو دگرگونی‌های اندکی را تجربه کرد. البته تغییر چراغ‌های جلو، جلوپنجره جدید، سپر و رینگ‌های تازه هم نتوانست ظاهر سوزوکی گرند ویتارا را به خودرو‌های مدرن امروزی شبیه کند!

مقایسه نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا در بخش طراحی داخلی

کابین نیسان جوک

سریال جذابیت‌های نیسان جوک تنها به ظاهر آن ختم نشده است و کابین این خودرو نیز ‌طبق همان استایل مدرن و جوان‌پسند طراحی شده است. شخصیت انگلیسی نیسان جوک تا حدودی مدیون بخش طراحی دفتر لندن کمپانی نیسان (Nissan Design Europe: NDE) است و طراحی کابین، کاملاً منطبق بر زبان طراحی خودروهای مدرن صورت گرفته است.

کنسول مرکزی به شکل مخزن سوخت موتورهای مسابقه‌ای طراحی شده است که در همان نگاه اول، بسیار هیجان‌انگیز به ‌نظر می‌رسد. تنها نقطه‌ضعف کابین جوک، فضای ناکافی سرنشینان عقب است که ناشی از طراحی ستون‌های عقبی خودرو و شکل خاص طراحی کلی بدنه است. در ‌مقایسه با سایر کراس‌اوورهای سایز کوچک، در نیسان جوک فضای مناسبی برای سرنشینان عقب در نظر گرفته نشده است.

کابین سوزوکی گرند ویتارا

اما درباره مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا در بخش طراحی داخلی، باید گفت که در این بخش هم سوزوکی گرند ویتارا بازنده این میدان است. نمای داخلی این خودرو مشابه نمای خارجی آن، قدیمی و کسل‌کننده جلوه می‌کند و حتی متریال خوب به‌کار‌رفته در کابین نیز نمی‌تواند نجات‌دهنده سوزوکی گرند ویتارا در این بخش باشد. هنگام ورود به کابین سوزوکی گرند ویتارا، عملاً هیچ حسی از مدرن و لوکس بودن خودرو را تجربه نخواهید کرد؛ حتی با‌ وجود تجهیزاتی همچون مانیتور لمسی هفت ‌اینچی، سانروف و روکش چرمی صندلی‌ها در نسخه فول آپشن، باز هم سبک طراحی کابین سوزوکی گرند ویتارا هیچ شباهتی به خودروهای مدرن امروزی ندارد.

مقایسه نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ فنی

نیسان جوک

همان‌طور که گفته شد، نیسان جوک در تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده که مدل‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم، دو نسخه پرفروش آن در بازار ایران است. نیسان جوک اسپرت که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است، قدرت خود را از یک پیشرانه 1618 سی‌سی 4 سیلندر توربوشارژ می‌گیرد که قدرتی برابر با 190 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور به دست می‌آورد. میزان مصرف سوخت ترکیبی و زمان صفر ‌تا صد‌کیلومتر جوک اسپرت به ترتیب، 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر و 8.4 ثانیه است.

در مقایسه با نیسان جوک، سوزوکی گرند ویتارا فیس‌لیفت، به یک پیشرانه 2.4  لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که قدرتی برابر با 169 اسب بخار و 227 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس 4 ‌سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس را بر‌عهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در ‌مقایسه با نیسان جوک اسپرت، کمی بالاتر و حدود 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به تکنولوژی قدیمی موتور و گیربکس و همینطور حجم بالاتر پیشرانه نسبت به موتور 1.6 لیتری نیسان جوک این موضوع  طبیعی به نظر می‌رسد.

علاوه‌بر این در بحث چالاکی و شتاب، سوزوکی ویتارا 2.4 لیتری اتوماتیک با شتاب صفر تا صد حدود 13 ثانیه‌ای خود در مقابل نیسان جوک اسپرت به هیچ وجه حرفی برای گفتن ندارد. در جدول زیر، می‌توانید مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا را از لحاظ فنی مشاهده کنید:

مدل خودرو

نیسان جوک ‌اسپرت

سوزوکی ویتارا

پیشرانه

4‌ سیلندر توربوشارژ

4‌ سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

1.6 لیتری

2.4 لیتری

حداکثر قدرت

190 اسب ‌بخار

169 اسب بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

240 نیوتن‌متر

227 نیوتن‌متر در 3800 دور

گیربکس

CVT X-TRONIC

4‌ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

9.7 لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا صد

8.4 ثانیه

12 ثانیه

حداکثر سرعت

207 کیلومتر برساعت

175 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا

در این بخش، به‌ مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا از نظر آپشن‌ها و خدمات رفاهی خواهیم پرداخت. لیست آپشن‌های نیسان جوک، همانند دیگر خودرو‌های به‌روز و هم‌رده، تقریباً کامل است. مواردی چون صندلی‌های گرم‌کن‌دار، سنسور‌های نور و باران، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تشخیص اشیا متحرک، شوینده اتومات دوربین عقب، استارت دکمه‌ای و کروز‌کنترل در لیست آپشن‌های نیسان جوک دیده می‌شود.

در بخش مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، از نظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی نیز شاهد رقابت برابری بین دو خودرو نیستیم. حتی نسخه فول‌آپشن سوزوکی ویتارا یعنی کلاس 10 هم نمی‌تواند به‌راحتی خریداران را راضی نگه دارد و فقط تا حد متوسطی انتظارات آنان را برآورده می‌سازد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا را از نظر تجهیزات مشاهده کنید:

تجهیزات

نیسان جوک ‌اسپرت

سوزوکی ویتارا

چراغ

دی‌لایت/ اتولایت/ ارتفاع نور اتومات/ چراغ مه‌شکن جلو/ چراغ مه‌شکن عقب/ زنون/ چراغ بدرقه

چراغ مه‌شکن جلو/  چراغ مه‌شکن عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

6 اسپیکر هندزفری/ نویگیشن/ دوربین عقب/ دوربین جانبی/ دوربین 360

6 اسپیکر/ نویگیشن/ دوربین عقب

صفحه نمایش

مانیتور 5.8 اینچی لمسی

7 اینچی لمسی/ مانیتور ردیف عقب

آینه

آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرمکن/ سقف پانوراما

آینه جانبی تاشو برقی/  آینه جانبی با تنظیم برقی/  آینه جانبی با گرم‌کن/ آینه راهنمادار

تهویه مطبوع

اتومات

اتومات

 

صندلی

صندلی‌ راننده تنظیم دستی/ صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی/ گرم‌کن صندلی جلو/ ایزوفیکس صندلی

صندلی‌ راننده 6 حالته دستی/ صندلی سرنشین جلو 4‌ حالته دستی/ صندلی عقب تاشو دوتکه/ گرم‌کن صندلی جلو/ تریم خاکستری

سیستم‌های هشدار‌دهنده

سنسور باران/ سنسور فشار باد تایر/ رادار نقطه کور/رادار تغییر لاین/ رادار تشخیص اشیا متحرک (MOV)

سنسور پارک عقب

سایر امکانات

سانروف/ کروز‌کنترل/ استارت دکمه‌ای/ درایو مود / فرمان برقی دو حالته/ سقف پانوراما

سانروف/ استارت دکمه‌ای/ ورود بدون کلید/ کروز کنترل

مقایسه نیسان جوک با  سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ تجهیزات ایمنی

نیسان جوک

در سال 2011 نیسان جوک نسل اول موفق شد از موسسه IIHSآمریکا امتیاز Top Safety Pick را به ‌خود اختصاص دهد، علاوه‌بر این نیسان جوک در همین سال توانست 5 ستاره کامل ایمنی را از موسسه یوروانکپ دریافت کند که نشان از استحکام بالای بدنه و امنیت بسیار خوب این کراس‌اوور ژاپنی دارد.

در ‌مقایسه با نیسان جوک، سهم سوزوکی گرند ویتارا از تست‌های موسسه معتبر یوروانکپ کسب 4 ستاره در بخش سرنشینان بزرگسال، 3 ستاره ایمنی عابر پیاده و 3 ستاره سرنشین خردسال بوده است. با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد که گرچه سوزوکی ویتارا از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما در مقام مقایسه نیسان جوک از امنیت به مراتب بیشتری نسبت به ویتارا برخوردار است.

 

در جدول زیر می‌توانید مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا را از لحاظ ایمنی مشاهده کنید:

تجهیزات

نیسان جوک ‌اسپرت

سوزوکی ویتارا

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ایموبلایزر

 سیستم ضد سرقت خودرو /سیستم قطع اتوماتیک سوخت هنگام تصادف، قفل مرکزی

کیسه‌ هوا

6 عدد کیسه هوا سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی، مجهز به سوئیچ فعال و غیرفعال کردن کیسه هوای مسافران

6 عدد کیسه هوا (2 عدد راننده و سرنشین، 2 عدد جانبی نصب‌شده برای سرنشینان جلو، 2 عدد پرده‌ای نصب‌شده برای سرنشینان جلو و عقب)

سیستم ترمز

ترمزهای جلو‌دیسکی خنک‌شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ABS ،EBD و EBA

 

ترمز دیسکی جلو و عقب/ سیستم ترمز ضد قفل (ABS)/  سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)

تجربه رانندگی نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا

در بخش مقایسه تجربه رانندگی، در مورد نیسان جوک باید گفت که حالت اکونومی، نرمال و اسپرت تجربه خوبی از رانندگی را برای مالکان نیسان جوک فراهم کرده است. در حالت اسپرت، موتور از بالاترین توان خود استفاده می‌کند و دنده‌ها در دور بالاتری نسبت به سایر حالت‌های رانندگی تعویض می‌شوند. نیسان جوک علی‌رغم موتور کم‌حجم‌تر خود در مقایسه با سوزوکی گرند ویتارا، به لطف توان بالای سامانه پرخوران شتاب‌گیری سریع‌تری دارد.

در بخش مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا از نظر رانندگی، باید در نظر داشت که شاسی یکپارچه سوزوکی گرند ویتارا همراه با سیستم تعلیق مک­ فرسون و مولتی‌لینک، در مقایسه با نیسان جوک ضربات وارد شده به کابین را مقداری بیشتر جذب می‌کند و سواری نرم‌تری را به سرنشینان ارائه می‌دهد. امتیاز دیگر سوزوکی گرند ویتارا در مقایسه با نیسان جوک، ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین و برخورداری از دنده کمک است که به وسیله یک کلید چرخان روی داشبورد در یکی از حالت‌های 4H ،4H Lock و 4L Lock قرار می‌گیرد.

البته نیسان جوک اسپرت نیز در این بخش چندان دست و پا بسته نیست و شما از طریق کلیدهایی که سمت چپ فرمان قرار دارد می‌توانید نیروی موتور را در یکی از حالت‌های 2WD، 4WD یا 4WD-V قرار دهید، اما در مجموع توانایی‌های آفرودی سوزوکی ویتارا  در وضعیت بهتری نسبت به نیسان جوک قرار دارد. در مقابل پیشرانه توربوشارژ و تعلیق اسپرت نیسان جوک باعث شده است تا نیسان جوک برای عاشقان سرعت و علاقه‌مندان به رانندگی‌های تهاجمی انتخاب بسیار مناسب‌تری باشد.

جمع‌بندی مقایسه نیسان جوک با سوزوکی گرند ویتارا

نیسان جوک

نهایتاً بر اساس آن‌چه در بخش‌های مختلف مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا مشاهده شد، باید گفت که در بخش طراحی ظاهری و کابین، عملاً برتری با نیسان جوک است و سوزوکی گرند ویتارا حرف چندانی برای گفتن ندارد. از نظر سواری، هندلینگ و فرمان‌پذیری نیز نیسان جوک خودرویی تقریباً بی‌عیب‌ونقص برای رانندگی‌های تهاجمی و پرسرعت به ‌نظر می‌رسد؛ حال آن‌که کابین جادار و تعلیق نرم‌تر ویتارا این خودرو را برای استفاده‌های خانوادگی، خودروی مناسب‌تری کرده است.

در نهایت با‌ توجه به تمامی جوانب مقایسه نیسان جوک و سوزوکی گرند ویتارا، نیسان جوک به لطف بهره‌گیری از جذابیت‌های ظاهری و البته امکانات مدرن، انتخاب شایسته‌تری نسبت به سوزوکی گرند ویتارا به ‌نظر می‌رسد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها