کد خبر : 52900

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

مشخصات فنی خودرو هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، هیوندای سوناتا 2017 با کیا اپتیما 2017 است.

تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد.

امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

معرفی  هیوندای سوناتا

 هیوندای سوناتا در سال 1985 برای اولین بار پا به خط تولید کمپانی هیوندای گذاشت. در آن زمان که کمپانی هیوندای، سوناتا را روی خط تولید خود داشت، سدان‌های سایز متوسط بازار چندان داغی نداشتند و هدف از ساخت سوناتا، ورود به بازار آمریکا و رقابت با خودروهای ژاپنی و آمریکایی بود. البته لازم به ذکر است که سوناتا توانست شرکت هیوندای را در ورود به این بازار، موفق و سربلند کند. نسلی که قرار است امروز آن را بررسی کنیم، نسل هفتم این پیرمرد پرفروش محسوب می‌شود؛ نسلی که برای تولید آن یکی از بهترین تیم‎های طراحی دور هم جمع شدند تا بتوانند انقلابی در طراحی‌های کمپانی هیوندای به وجود آورند و موفق شدند.

طراحی ظاهری هیوندای سوناتا

نسل هفتم هیوندای سوناتا از زبان جدید طراحی هیوندای در آن سال‌ها بهره‎‌مند شده است. با نگاه به طراحی قسمت پشت این خودرو، شاهد یک طراحی جسورانه هستیم که چراغ‌های کشیده، آن را بسیار شبیه به مرسدس بنز( CLS W218) کرده است. این ریسک‌پذیری هیوندای جواب داد و توانست این شبیه‌سازی را به صورت نامحسوس در این خودرو جای دهد. در اصل، سوناتای نسل هفتم که با کد اتاق LF شناخته می‌شود، پیرمردی است که سعی می‌کند یک لباس اسپرت و جوان‌پسند تن خود کند. از دی‌لایت‌ها گرفته تا جلو پنجره‌کرومی و کاپوت بلند این خودرو، همگی جسارت طراحی هیوندای را می‌رساند.

معرفی کیا اپتیما

در طرف دیگر مقایسه خودرو ، شاهد یک سدان پرفروش هستیم که نسل سوم آن یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار ایران به شمار می‌رفت. فروش کیا اپتیما با انجام یک طراحی فیس‌لیفت، هم در ایران و هم در جهان توانست افزایش چشم‌گیری داشته باشد. شاید این موفقیت باعث شد تا طراحی نسل چهارم کیا اپتیما، بیشتر شبیه فیس‌لیفتی باشد که برای فیس‌لیفت قبلی در نظر گرفته شده بود!

طراحی ظاهری کیا اپتیما

اما ناامیدکننده است که طراحان  کیا موتورز در این زمینه و در بازاری که به شدت رقابتی بود، دل و جرات ریسک‌کردن را نداشتند و تصمیم گرفتند تا همان ظاهر پرفروش خود را با کمی تغییر به عنوان نسل جدید کیا اپتیما معرفی کنند. البته فراموش نکنیم که این طراحی به قدری خشن و جذاب بود که توانست فروش بهتری نسبت به هیوندای سوناتا در بازار ایران داشته باشد. در یک نگاه کلی، باید گفت که کمپانی کیا نسبت به کمپانی هیوندای، طراحی ساده‌تری را برای اپتیما در نظر گرفته است؛ برای مثال، اگر به طراحی اپتیما دقت کنید، متوجه خواهید شد که از خطوط شکسته در این خودرو خبری نیست.

مشخصات فنی 

در بحث‌های خودرویی بین ماشین‌بازها، همیشه بحث داغ موتور در جریان است؛ اما در رابطه با این 2 خودرو، باید بگوییم که مقایسه چندانی در کار نیست؛ زیرا هیوندای و کیا تصمیم گرفتند تا از پلتفرم و موتور مشترکی برای ساخت این دو محصول جذاب خود استفاده کنند.

هر 2 این خودروها از یک پیشرانه‌ی 2.4 لیتری استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت این دو پیشرانه، در ECU این ماشین‌ها خود را نشان می‌دهد. اپتیما توان تولید 172 اسب‌بخار قدرت و سوناتا توان تولید 176 اسب‌بخار قدرت را دارد. کیا اپتیما دارای وزن 1565 کیلوگرم و هیوندای سوناتا دارای وزن 1585 کیلوگرم است. عملکرد فنی این دو خودرو کاملا مشابه یکدیگر قلمداد می‌شود؛ بنابراین چندان با اطمینان ‌خاطر نمی‌توان یکی از این 2 خودرو را پرشتاب‌تر از دیگری دانست. در جدول زیر، می‌توانید مشخصات فنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را با یکدیگر مقایسه کنید.

موتور کیا اپتیما

مدل خودرو

کیا اپتیما

هیوندای سوناتا

پیشرانه

4 سیلندر خطی

4 سیلندر خطی

حجم موتور

2.4 لیتر

2.4 لیتر

حداکثر قدرت

172 اسب بخار

176 اسب بخار

حداکثر گشتاور

222 نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

228 نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

8.1 لیتر در صد کیلومتر

8 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد

9.5 ثانیه

9.5 ثانیه

حداکثر سرعت

208 کیلومتر در ساعت

208 کیلومتر در ساعت

امکانات رفاهی

کمی قبل‌تر که خودروسازان آلمانی بر بازار خودرو حکومت می‌کردند، سعی داشتند تا امکانات هر خودرو را نسبت به کلاس‌بندی آن‌ها مجزا کنند؛ اما با پاگرفتن صنعت خودروسازی کره، این قانون زیر پا گذاشته شد و خودروسازان کره‌ای سعی کرده‌اند هر چه را در چنته دارند، برای فروش بهتر رو کنند. برای همین، شاید خودروهای سدان متوسطی را دیده باشید که از آپشن‌های بسیار جالبی برخوردار هستند.

باید این نوید را به شما بدهیم که کیا اپتیما و هیوندای سوناتا نیز از این قانون پیروی کرده‌اند. در جدول زیر سعی کردیم اکثر آپشن‌های این دو خودرو را ذکر کنیم. همان طور که در مقایسه‌ فنی دو خودرو بسیار به هم نزدیک بودند، در مقایسه‌ آپشن نیز تفاوت‌های چندانی پیدا نخواهید کرد؛ اما از جمله این تفاوت‌ها می‌توانیم به ویژگی‌های اسپرت کیا اپتیما اشاره کنیم.

برخورداری از یک سیستم صوتی که به 10 اسپیکر و یک ساب‌ووفر برند هارمن کاردن (Harman Karden) مجهز شده است، لذت شنیدن موسیقی را افزایش می‌دهد؛ همچنین داشتن یک شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، حس یک رانندگی اسپرت را فراهم می‌کند؛ علاوه‌براین، در نمونه‌های فول وارداتی اپتیما JF، شاهد آپشن‌های مدرن و هوشمندی مانند کروزکنترل تطبیق‌پذیر، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور، رادار جلوگیری از تصادف جلو و عقب هستیم؛ این در حالی است که حتی نسخه‌های فول سوناتا LF در بهترین حالت، تنها از رادار نقطه کور بهره می‌برند.

 نکته‌ قابل توجه در جدول زیر این است که امکانات گفته‌شده، برای فول‌ترین حالت ممکن هستند و می‌دانیم که خودروهای وارداتی آپشن‌های بیشتری نسبت به خودروهای شرکتی دارند.

 اگر از نظر امکانات قصد انتخاب بین این 2 خودرو را دارید، باید بگوییم که کیا اپتیما بهتر عمل کرده است. حتی به غیر از داشتن امکانات کمی بیشتر، مواد به‌کاررفته در اپتیما مرغوب‌تر از سوناتا به‌ نظر می‌رسد.

تجهیزات

کیا اپتیما

هیوندای سوناتا

چراغ

چراغ دی‌لایت / اتو لایت / ارتفاع نور اتومات / مه‌شکن جلو و عقب / چراغ‌شور / مه‌شکن LED / چراغ خوش آمدگویی

چراغ دی‌لایت / اتولایت / ارتفاع نور اتومات / چراغ مه‌شکن عقب و جلو / چراغ چرخشی / چراغ‌شور /چراغ خوش‌آمدگویی / چراغ بدرقه

سیستم‌های مولتی‌مدیا

سیستم صوتی هارمن کاردن با 10 اسپیکر/ساب‌ووفر/ مانیتور 5 اینچی/ Bluetooth- AUX-USB- Ipod

سیستم صوتی حرفه‌ای Infinity با  8 اسپیکر/ AUX- USB- Ipod- Bluetooth / نویگیشن

صفحه‌نمایش

7 یا 5 اینچی لمسی

8 اینچی لمسی

رینگ‌ها

17 اینچ

17 اینچ

آینه

آینه‌های الکتروکرومیک/ آینه‌های جانبی تاشو برقی / مموری آیینه

تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن/ آینه تاشو برقی / مموری آیینه

تهویه مطبوع

تهویه اتوماتیک برای سرنشینان جلو و عقب

کنترل اتوماتیک دوگانه

صندلی

صندلی راننده 12‌حالته برقی با 4‌حالته برقی گودی کمر همراه با مموری / صندلی شاگرد 10حالته برقی با 2حالته برقی گودی کمر / 4 گرم‌کن صندلی / 2 سردکن صندلی جلو

صندلی راننده 8‌حالته برقی با 4 حالت گودی کمر برقی همراه با موری/ صندلی شاگرد 6حالته برقی با 2حالته گودی کمر/  4 گرم‌کن صندلی/ سردکن جلو سفارشی

شیشه

شیشه دودی عقب-

 – شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو

بالابرهای برقی – شیشه دودی عقب

سیستم های هشدار دهنده

سنسور جلو/ سنسور عقب/ سنسور باران/ سنسور فشار باد تایر/ رادار نقطه کور/ رادار تغییر لاین/ رادار تصادف جلو/ رادار تصادف عقب

سنسور جلو و عقب/ سنسور باران/ سنسور فشار باد تایر/ رادار نقطه کور

سایر امکانات 

رینگ کرومی/ 3 حالت رانندگی / اتو هلد / نورپردازی داخل / شارژر وایرلس موبایل/ پرده جانبی عقب / پدال شیفتر/ گرم‌کن فرمان / مموری فرمان / کروزکنترل هوشمند / کنترل کشش / کنترل پایداری / اتوپارک / تنظیم 4 حالته فرمان / ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای

کروزکنترل / کنترل ایستادگی در سربالایی / کنترل کشش / کنترل پایداری / 3 حالت رانندگی / تنظیم 4حالته فرمان/ گرم‌کن فرمان / شارژر وایرلس موبایل /

ایمنی کدام خودرو بهتر است؟

در خصوص مقایسه هیوندای سوناتا با  کیا اپتیما 2017 از نظر ایمنی، باز هم یکسان‌سازی کره‌ای کار ما را دشوار کرده است. این رقابت به قدری نزدیک است که هر دو خودرو در تست ایمنی یوروانکپ موفق به دریافت 5 ستاره‌ ایمنی شده‌اند. هیوندای و کیا خود را در قسمت ایمنی به همگان ثابت کرده‌اند و خودرویی با استاندارد پایین تولید نمی‌کنند.

بزرگ‌ترین دلیل این موضوع را نیز می‌توان بازار رقابتی شدید این 2 برند دانست که در بازار جهانی، در حال رقابت با بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هستند. شاید بزرگ‌ترین تفاوت ایمنی این دو خودرو در این باشد که کیا سعی کرده در این خودرو از تمام رادارهای هوشمند و ایمنی استفاده‌ کند. برای مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 2017 در بخش تجهیزات ایمنی، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

تجهیزات

کیا اپتیما

هیوندای سوناتا

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، پشت‌سری فعال

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، پشت‌سری فعال

کیسه‌هوا

7 ایربگ در مجموع (راننده، زانویی راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی جلو)

7 ایربگ در مجموع (راننده، زانویی راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی جلو)

سیستم ترمز

ABS – EBD – ESP – ASR – BAS – TCS

ABS – EBD – ESP – ASR – TCS

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 

 هدف بسیاری از افراد از دنبال‌کردن یک مقاله‌ مقایسه‌ای، همین قسمت تست و بررسی رانندگی دو خودرو با یکدیگر است. امروزه به دلیل افزایش قیمت خودروها، شاید خیلی از فروشنده‌ها اجازه‌ تست رانندگی با خودرو را ندهند و مجبور باشید که از روی همین نوشته‌ها متوجه حس رانندگی با خودروی موردنظر خود شوید.

پشت فرمان سوناتا

زمانی که پشت فرمان هیوندای سوناتا قرار می‌گیرید، احساس رانندگی با یک خودروی سالخورده به شما دست می‌دهد. شاید روی کاغذ شتاب هر دو خودرو برابر باشد، اما سوناتا حتی در شتاب‌گیری‌های اولیه خود نیز نمی‌تواند لذت سواری خاصی را ایجاد کند. در مقابل، اپتیما با بهره‌مندی از شیفتر پشت فرمان، حس یک رانندگی هیجان انگیز را القا می‌کند.

در قسمت هندلینگ این دو خودرو، سوناتا ضربات و فشار وارده را بهتر دفع می‌کند و کمترین ضربه داخل کابین این خودرو حس می‌شود. ناگفته نماند که این خودرو، بیشتر خانوادگی است تا اسپرت و جوان‌پسند.

البته با استفاده از 3 حالت رانندگی ( معمولی، اکونومیک و اسپرت)، این خودرو تلاش کرده کمی هم جوان‌پسند ظاهر شود؛ اما نباید توقع زیادی از این 3 حالت رانندگی داشته باشید؛ زیرا که فقط در حالت اسپرت شاهد تعویض دنده در دور موتورهای بالاتر هستید؛ در غیر این صورت، تفاوت زیادی را حس نخواهید کرد.

در آن طرف، کیا اپتیمای جوان‌پسند را داریم. فرمان این خودرو طراحی اسپرت‌تری دارد و سیستم موتوری آن بسیار هماهنگ و آماده‌ ایجاد یک حس خوب رانندگی هستند.

یکی از نقاط ضعف اپتیما نسبت به سوناتا را می‌توان سیستم تعلیق آن دانست. سیستم تعلیق این خودرو در برخورد با ناهمواری‌های سطح جاده، اندکی سفت‌تر از سوناتا عمل می‌کند که این موضوع، به ذات اسپرت اپتیما JF و هدف کمپانی از ساخت این سدان جذاب بازمی‌گردد. با تغییر حالت رانندگی اپتیما به حالت اسپرت، شاهد سفت‌ترشدن چشم‌گیر فرمان و افزایش راندمان سیستم موتوری و گیربکس خواهید بود که همین موضوع لذت رانندگی را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

در آخرین بخش از گزارش مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما 2017، باید گفت که تفاوت‌های میان این دو خودرو بسیار کم است و به‌سختی می‌توان خودروی پیروز این رقابت را معرفی کرد. در اکثر موارد برای خرید بین این خودروها علاقه و حس درونی حرف اول را می‌زند؛ اما چنان‌چه به دنبال یک سدان نرم و جادار هستید که برای استفاده یک خانواده پرجمعیت مناسب باشد، به سراغ سوناتا LF بروید؛ اما اگر در این بازه قیمتی مواردی هم‌چون طراحی جذاب، امکانات متنوع، تجهیزات پیشرفته ایمنی و حس اسپرت رانندگی برای شما در اولویت قرار دارد، پیشنهاد ما به شما کیا اپتیما JF است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها