کد خبر : 5281

نگاهی به فرزندان برقی ریویان

نگاهی به فرزندان برقی ریویان

شاید نام Rivian (ریویان - یا به قول انگلیسی‌زبان‌ها، رِیویِن) به‌ گوش‌ کمتر کسی خورده باشد، اما اگر کار این استارت‌آپ بگیرد، چند سال بعد نام آن را کنار امثال تسلا خواهند شنید.

به گزارش خودروتک، طی دهه گذشته شماری از استارت‌آپ‌هایی که با هدف طراحی و ساخت وسایل نقلیه برقی تاسیس شده بودند کوشیدند راه تسلا را در پیش بگیرند، اما تقریباً هیچ‌یک از آن‌ها نتوانستند محصول خود را از خط تولید بیرون دهند. «فارادی فیوچر» با جذب سرمایه و استعدادهای بسیار، حسابی جلب توجه کرد اما برای دومین سال پیاپی تا مرز ورشکستی پیش رفت. «فیسکر»، «لئواِکو»، و دیگران نیز با چالش‌های مشابهی روبه‌رو شدند. پول «لوسید موتورز» نیز تقریباً ته کشیده بود تا این‌که سعودی‌ها دست به جیب‌ شدند. یکی از معدود استارت‌آپ‌هایی که توانست محصول خود را از خط تولید خارج کرده و آن را به روی جاده بیاورد شرکت چینی NIO بود.

با مروری بر کارنامه استارت‌آپ‌های خودروساز درمی‌یابیم که این حوزه وضعیت آشفته‌ای دارد و آن‌ها وقتی به دشوارترین مرحله کار یعنی «تولید» رسیده‌اند، متوقف شده‌اند. اما حرکت آهسته، پیوسته و البته بی‌سروصدای ریویان نشان می‌دهد که این شرکت به مرحله تولید نزدیک شده است.

ریویان که در سال 2009 با هدف طراحی و ساخت وسایل نقلیه برقی تاسیس شد، امسال با دو محصول در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس (30 نوامبر تا 9 دسامبر 2018) حضور یافته است. نکته مهم آنکه هر دو خودرو که یکی R1T Rivian  و دیگری Rivian R1S نام گرفته است، ظرفیتش را دارند که نه فقط در دنیای وسایل نقلیه برقی که در کل صنعت‌ خودروسازی گردوخاک کنند!   

هر دو محصول یادشده مبتنی بر پلتفرم واحدی ساخته شده‌اند و گاه ویژگی‌های مشترکی دارند. اما R1T غافلگیرکننده‌تر به نظر می‌رسد، زیرا به‌جای تقلید از شاسی‌بلندهای آئودی، مرسدس‌بنز و امثال آن، در کالبد وانتی تنومند رخ نموده است.

آر1تی، وانت برقی ریویان (Rivian R1T)

گرچه وانت‌بارها یا اصطلاحاً خودروهای پیک‌آپ در آمریکا محبوبیت زیادی دارند، باز دور از انتظار بود که ریویان چنین پلتفرمی را برای نخستین محصول خود (یا به‌ عبارت دقیق‌تر، یکی از دو محصول نخست خود) برگزیند. اما ریویان به انتخاب خود اعتقاد و بر آن اصرار دارد. هر دو محصول جدید این شرکت بزرگ و جادار هستند و فضای داخل و خارج آن‌ها بسیار بهینه مدیریت شده است، اما این موضوع در وانت Rivian R1T بیشتر نمود یافته است. 

وانت R1T تا 5 سرنشین و حدود 5000 کیلوگرم بار با خود حمل می‌کند؛ و چون باتری و سامانه رانش برقی خودرو را در کف آن جاسازی کرده‌اند، فضای بیشتری برای حمل اسباب و اثاثیه سفر فراهم شده است. علاوه بر صندوق عقب ماشین، در صندوق جلو نیز 330 لیتر فضا برای حمل بار وجود دارد. همچنین بین اتاقک راننده و قسمت باربر وانت، فضایی تونل‌مانند با گنجایش 350 لیتر به چشم می‌خورد که برای حمل وسایلی به بزرگی کالسکه بچه، یا ساک حاوی تجهیزات کامل گلف کافی است. حتی در قسمت باربر نیز فضایی در نظر گرفته شده است که می‌تواند یک لاستیک زاپاس را در خود جای دهد.

صندوق جلو وانت Rivian R1T
صندوق جلو وانت Rivian R1T

در دیواره قسمت حمل بار، سه پورت USB-C و سه پریز 110 ولت تعبیه شده است تا برای شارژ و استفاده از وسایل برقی مشکلی نداشته باشید. این پورت‌ها و پریز‌ها برق خود را از باتری بزرگ خودرو می‌گیرند و حین حرکت خودرو نیز می‌توانند وسایل برقی را شارژ کنند. یک دستگاه کمپرسور هوا نیز در دل خودرو جاسازی شده است تا در صورت نیاز، لاستیک دوچرخه یا دیگر وسایل بادی را به‌وسیله آن باد کنید.

این وانت در سه مدل با سه نوع باتری متفاوت طراحی شده است که همگی به چهار موتور برقی (هر یک روی یک چرخ) مجهز هستند. پیشرفته‌ترین نسخه، باتری 180 کیلوواتی دارد (80 کیلووات بیش از پرظرفیت‌ترین باتری تسلا) و با هر بار شارژ، خودرو را بیش از 640 کیلومتر راه می‌برد. نسخه 135 کیلوواتی 482 کیلومتر راه می‌پیماید و نسخه 105 کیلوواتی با هر بار شارژ نیروی لازم برای پیمودن 370 کیلومتر راه را تامین می‌کند.  

حداکثر سرعت هر سه نسخه بیش از 200 کیلومتر بر ساعت است. باتری میان‌برد متعلق به سریع‌ترین خودرو است که می‌تواند طی 3 ثانیه از صفر تا حدود 100 کیلومتر (60 مایل) برساعت شتاب بگیرد. پرظرفیت‌ترین مدل طی 3.2 ثانیه و ارزان‌ترین مدل نیز طی 4.9 ثانیه به همین مقدار شتاب دست می‌یابد.    

ریویان احتمالاً با این وانت‌بار برقی تقاضای آینده بازار را به‌خوبی پیش‌بینی کرده و درست به هدف زده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا چندی پیش از قصد شرکت متبوعش برای تولید وانتی برقی سخن گفته و ایده تولید چنین خودرویی را از هر طرح دیگری جذاب‌تر دانسته بود.

ریویان آر1اس، شاسی‌بلند ریویان (Rivian R1S)

محصول بعدی ریویان، شاسی‌بلند هفت‌نفره Rivian R1S است و ناگفته پیداست که شاسی‌بلندها نیز همچون وانت‌بارها در آمریکا هواداران زیادی دارند. ریویان آر1اس (R1S) نیز مثل وانت هم‌‌زاد خود، در سه مدل با سه باتری متفاوت طراحی شده است. ارزان‌ترین مدل باتری 105 کیلووات‌ساعتی دارد و با هر بار شارژ بیش از 386 کیلومتر راه می‌پیماید. مدل میان‌برد با باتری 135 کیلووات‌ساعت حدود 500 کیلومتر راه طی می‌کند و دوربردترین آن‌ها با باتری 180 کیلووات‌ساعت تا 660 کیلومتر راه می‌بردتان.  

شاسی‌بلند R1S نیز مانند وانت 1T، سریع و چابک است؛ طوری که مدل میان‌برد و دوربرد آن تقریباً طی 3 ثانیه به شتاب صفر تا 100 کیلومتر (60 مایل) بر ساعت دست می‌یابد. حتی مدل پایه نیز که کندترین آن‌ها محسوب می‌شود، تنها در 4.9 ثانیه به چنین شتابی می‌رسد. این شاسی‌بلند نیز مثل R1T روی هر چرخ از موتور برقی مجزایی بهره می‌برد. قدرت این سه مدل به ترتیب برابر 400 و 750 و 700 اسب بخار است.

داخل اتاقک، روی داشبورد یک دستگاه نمایشگر لمسی 15.6 اینچی نصب شده که ابزارهای رانشی از طریق آن تنظیم می‌شوند. نمایشگری 12.3 اینچی نیز با چند دکمه در کنار آن پشت فرمان جاسازی شده است که برای اطلاع‌رسانی و سرگرمی سرنشین به کار می‌رود. نمایشگر سوم نیز که لمسی 6.8 اینچی است پشت کنسول مرکزی خانه کرده و وظیفه آن تنظیم سامانه گرمایشی و تهویه خودروست.

یکی از ویژگی‌های بارز هر دو خودرو بهره‌‌مندی آن‌ها از معماری خاصی موسوم به معماری اسکیت‌بورد است. در این معماری عناصر پیش‌رانشی شامل آرایه باتری‌ها، موتورهای برقی چهارگانه (هر یک روی یک چرخ)، سامانه تعلیق خودرو، ترمز و سامانه‌های گرمایشی به‌طور موثر در هم فشرده می‌شوند. این نوع ساختار هم از حیث فضایی که اشغال می‌کند، و هم از حیث برد، کارایی و البته قیمت باتری، مزایای زیادی در بر دارد.

هم R1T و هم R1S از سامانه سنجش لیزری لیدار (LIDAR)، دوربین، رادار و چند حسگر دیگر بهره می‌برند. دیگر مشخصه مهم آن‌ها قابلیت خودرانی سطح 3 است که طبق آن خودرو بدون اتکا به راننده می‌تواند در آزادراه‌ها تردد کند.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، نخست R1T و سپس R1S تا سال 2020 وارد بازار می‌شوند. ارزان‌ترین وانت ریویان 69000 دلار و ارزان‌ترین شاسی‌بلند این شرکت 72000 دلار قیمت‌گذاری شده است. این دو محصول ابتدا به دست مشتریانی می‌رسد که قبلاً با پرداخت 1000 دلار برای خرید آن ثبت‌نام کرده باشند.

هنوز زود است درباره موفقیت یا شکست این دو خودرو اظهار نظر شود اما شاید بتوان گفت که وانت Rivian R1T برای جلب توجه بازار موقعیت بهتری دارد، زیرا در حال حاضر تقریباً بی‌رقیب است. شاسی‌بلند Rivian R1S رقبای بیشتری دارد. این مورد کار R1S را کمی سخت‌ می‌کند اما امتیازها و قابلیت‌های این خودرو آن‌قدری هست که بتواند آن را صف باسابقه‌ترهای بازار قرار دهد؛ به‌ویژه آن‌که فروش شاسی‌بلندها طی چند سال اخیر افزایش چشمگیری یافته است و در همین حال، بزرگانی همچون جیپ و لندرور فرآِیند برقی‌سازی محصولات‌شان را کند پیش می‌برند.

منبع: جی اس ام

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها