کد خبر : 5201

مقایسه برلیانس H230، بسترن B30 ، پژو207 صندوقدار و جک j4

مقایسه برلیانس H230، بسترن B30 ، پژو207 صندوقدار و جک j4

حتما شما هم بر این گزاره صحه خواهید گذاشت که اگر بازار خودروی ایران به تعرفه‌های سنگین، نوسانات نرخ ارز و عوارض گوناگون دچار نبود، اکثر مردم قادر بودند به دور از فشارهای این‌چنینی، به طور آزادانه و با حق انتخاب گسترده به سراغ خرید خودروی مورد نظر خود بروند.

به گزارش خودروتک، اگر یک چنین شرایطی بر بازار خودور حاکم می‌بود، احتمالا کمتر کسی در بین ما ایرانیان پیدا می‌شد که سدان‌های بزرگ و جادار را به انواع کوچک و جمع و جور ترجیح دهد؛ حداقل تا حد زیادی مطمئن هستم که آقایان در این مورد با بنده حقیر هم‌عقیده هستند.

اما چه کنیم که نه تنها پیش از این وضع تعرفه‌های گوناگون بر خودروهای وارداتی، اجازه خرید آنها را به خیل زیادی از آحاد جامعه نمی‌داد و سدان‌های معمولی مانند تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را در دسته خودروهای لوکس و متعلق به ازمابهتران طبقه‌بندی می‌نمود، بلکه امروز به دلیل نوسانات نرخ ارز، ممنوعیت واردات، افزایش تعرفه تا 95 درصد، منفعت‌ طلبی دلالان محترم و... خودروهای عادی نیز دیگر از دایره دسترس بسیاری اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه تا حد زیادی خارج شده‌اند، چه برسد به امثال تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا با قیمت‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی.

بنابراین افرادی از قشر متوسط که هنوز توانایی خرید خودروی صفر کیلومتر را دارند اما نمی‌خواهند به سراغ سدان‌های قدیمی همچون پژو پارس و تندر90 هشتاد میلیونی بروند، تعداد معدودی گزینه دیگر را در پیش روی خود می‌بینند که ما امروز قصد داریم تا به بیان مشخصات فنی و سایر ویژگی‌های برخی از آنها در قیاس با یکدیگر بپردازیم.

بسترن بی30

سدان‌هایی همچون برلیانس h230 ، پژو 207 صندوقدار، بسترن b30 و جک j4، جزو اندک گزینه‌های صفر کیلومتر پیش روی مشتریانی با بودجه متوسط 100 میلیون تومان هستند که ما قصد داریم قابلیت‌های آنها را برای شما بازگو نماییم.

جک جی4

طراحی ظاهری

در میان این چهار خودرو، ظاهر یکی بیش از سایرین برای ما ایرانیان آشنا به نظر می‌رسد و آن چیزی نیست جز پژو 207 (206 پلاس) صندوقدار.

با وجود آنکه این خودرو جزو محصولات جدید شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود اما همانطور که از سابقه این شرکت انتظار می‌رود، نباید چندان آن را جدید دانست.

همانطور که خودتان بهتر از بنده مستحضر هستید، نسخه هاچبک این خودرو در رنگ‌های گوناگون و برای سال‌های متمادی در کوچه و خیابان‌های ایران تردد کرده و این یکی تنها فرق بارزش با آن یکی، اضافه شدن صندوق عقب و بال روی آن است و بس.

سه خودروی دیگر که در لیست ما باقی مانده‌اند هر سه هم‌وطن و اهل کشور چین هستند. انصافا چینی‌ها در این سال‌ها ترمز قطار پیشرفت خود را به طور عمدی بریده‌اند تا هیچ چیز و هیچ کس نتواند مانع پیشرفت آنها به ویژه در صنعت خودروسازی شود.

در این بین برلیانس h230 قدمت بیشتری در ایران دارد و عرضه‌ی آن با قیمت نسبتا مناسب (قبل از آغاز نوسانات اخیر نرخ ارز) موجب شد تا کم کم مورد توجه قرار بگیرد.

برلیانس h230

ظاهر برلیانس h230 اگرچه خیلی خاص نیست اما در قیاس با محصولات هم‌رده داخلی نظیر پژو پارس و تندر ۹۰ بسیار زیباتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

ظاهر برلیانس h230 به گونه‌ای است که می‌تواند اکثر اقشار متوسط و اصطلاحا کارمندی جامعه را نسبت به خود راضی نگه داشته و رضایت نسبی آنها را کسب نماید.

از سوی دیگر، خودرویی که در ایران از همه جوان‌تر بوده و دیرتر از بقیه پا به میدان این مرز و بوم نهاده، جک j4 است. ظاهر این خودرو انسان را به یاد هیوندای اکسنت نسل قبل می‌اندازد. به عنوان یک سدان کوچک و ارزان قیمت، از ظاهر معمولی و در عین حال عامه‌پسندی برخوردار است.

جک جی4

خطوط حجم دهنده به کار رفته بر روی بدنه آن، در کاهش سادگی طراحی بدنه موثر بوده و در کل می‌توان نمای نسبتا خوبی را برای  جک جی4 متصور بود.

در این بین خودرویی که از نظر ما بیشتر مورد پسند جامعه ایرانی واقع شده است، بسترن b30 است که در قیاس با سایرین بزرگتر جلوه می‌کند و از ظاهری اسپرت و مردانه‌تر برخوردار گشته است.

هرچند زیبایی امری نسبتا سلیقه‌ای است اما این‌طور که از شواهد امر پیداست، بسترن b30 در صورت تداوم فروش با قیمت اولیه خود که در محدوده ۶۰ میلیون تومان بود، می توانست خیلی زودتر از سایرین جا پای خود را در بازار ایران محکم نماید.

بنابراین از نظر طراحی ظاهری، بسترن b30 نسبت به سایرین جایگاه بهتری کسب می‌نماید. جک جی4، برلیانس h230 و پژو 207 صندوقدار نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

البته باز هم تاکید می‌کنیم که زیبایی امری سلیقه‌ای است و اگر نظر شما چیزی غیر از رده‌بندی فوق است، کاملا حق را به شما خواهیم داد.

طراحی داخلی و کابین

از نظر زیباییِ فضای داخلی به ویژه قسمت داشبورد، با وجود آنکه پژو 207 از طراحی پخته‌تر و البته قدیمی‌تری برخوردار است اما به نظر می‌رسد که برخی مشتریان فضای مدرن‌تر رقیبان چینی را نسبت به پختگی طراحی ۲۰۷ ترجیح بدهند.

پژو 207

از سوی دیگر طراحی داخلی بسترن b30 به ویژه در قسمت داشبورد و غربیلک فرمان، نسبتا ساده‌تر از دو هم وطن دیگر خود به نظر می‌رسد و ترجیح داده شده تا با استفاده از خطوط طراحی نسبتا ساده، فضای تقریبا مجلل‌تری برای سرنشینان پدید آورده شود.

بسترن بی30

کیفیت متریال به کار رفته در کابین بسترن b30 نسبت به سایرین تا حدی بهتر است اما با توجه به رنج قیمتی این محصولات، برتری کیفی متریال داخلی کابین به ویژه بین دو خودروی جک جی4 و بسترن b30 چندان مشهود و واضح نیست.

برلیانس h230

 
جک جی4
از نظر فرم صندلی‌ها نیز اگر‌چه تفاوت چندانی نمی‌توان میان این رقیبان قائل شد اما بسترن و جک از این نظر نسبت به دو رقیب دیگر بهتر عمل نموده‌اند. از نظر محدودیت فضای سرنشینان در ردیف عقب نیز وضعیت مشابهی حاکم است و جک جی4 به همراه بسترن b30 فضای بیشتری را در ردیف عقب برای سرنشینان خود فراهم آورده‌اند.

گنجایش فضای صندوق عقب بسترن b30، جک جی4، برلیانس h230 و پژو207 به ترتیب معادل 480، 550، 500 و 325 لیتر است.

پیشرانه و مشخصات فنی

ابتدا به سراغ پیشرانه قدیمی‌ترین (و در عین حال جدیدترین) عضو گروه برویم تا به نوعی احترام بزرگترها را نیز حفظ کرده باشیم. پژو 207 از پیشرانه نام آشنای TU5 به حجم 1587 سی سی بهره می‌گیرد.

این موتور چهارسیلندر که پیش از در انواع 206، 405 و پارس مورد استفاده قرار گرفته است، از توان خروجی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر برخوردار است. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور نیز نیروی پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌کند.

شتاب 0-100 پژو207 صندوقدار اتوماتیک طبق اعلام رسمی شرکت سازنده معادل 12.6 ثانیه اعلام شده است که منطقی به نظر می‌رسد.

گنجایش باک این خودرو معادل 50 لیتر بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.وزن پژو 207 صندوقدار معادل 1152 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 189 کیلومتربرساعت می‌رسد.

برلیانس h230 به یک موتور چهار سیلندر (BM15L) به 1498 سی سی مجهز شده است. این پیشرانه از توان خروجی معادل 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر برخوردار است. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز نیروی پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌کند.

شتاب 0-100 برلیانس H230 طبق اعلام برخی منابع معادل 12.6 ثانیه اعلام شده است. گنجایش باک این خودرو معادل 42 لیتر بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.وزن این خودرو معادل 1194 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 170 کیلومتربرساعت می‌رسد.

لازم به ذکر است که نمونه اتوماتیک H230 به یک گیربکس 6 سرعته AMT مجهز است اما به نظر می‌رسد که تولید آن از سوی سایپا متوقف شده است. به همین علت ما به ذکر مشخصات نمونه دستی بسنده نمودیم.

جک جی4 نیز به یک موتور چهار سیلندر  به حجم 1499 سی سی مجهز شده است. این پیشرانه از توان خروجی معادل 103 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن متر برخوردار است. یک گیربکس اتوماتیک CVT نیز نیروی پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌کند.

شتاب 0-100 جک جی4 طبق اعلام برخی منابع معادل 13.5 ثانیه اعلام شده است. گنجایش باک این خودرو معادل 45 لیتر بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.  وزن این خودرو معادل 1160 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 180 کیلومتربرساعت می‌رسد.

و سرانجام بسترن b30 با اختلاف اندک نسبت به 207، قدرتمندترین پیشرانه را به خود اختصاص داده است. این خودرو به یک پیشرانه چهار سیلندر  به حجم 1598 سی سی مجهز شده است.

این پیشرانه از توان خروجی معادل 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر برخوردار است. یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نیز نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

بسترن بی30

شتاب 0-100 بسترن b30 طبق اعلام برخی منابع معادل 13.5 ثانیه اعلام شده است. گنجایش باک این خودرو معادل 50 لیتر بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.  وزن این خودرو معادل 1270 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت آن نیز به 170 کیلومتربرساعت می‌رسد.

بسترن بی30

همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد فنی این خودروها تا حد زیادی نزدیک به یکدیگر به نظر می‌رسد اما در این میان، پژو 207 به دلیل وزن کمتر، حداقل بر روی کاغذ برنده رقابت بوده و با اختلاف نه چندان زیاد می‌تواند سایرین را پشت سر بگذارد.

تجهیزات و امکانات

تجهیزات و امکانات پژو 207 اتوماتیک صندوقدار را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA), ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری, ترمز عقب دیسکی  
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو  
فرمان برقی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC )  
سیستم تهویه تنظیم اتوماتیک  
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا ، USB، GPS ، DVD و بلوتوث موبایل، 4 عدد بلندگو، 2 عدد توییتر، خروجی آمپلی فایر، پورت ورودی سیستم صوتی اضافی، آنتن اکتیو  
چراغها چراغ روز ، مه شکن های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ ها جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو( Follow Me Home)  
آینه‌ها آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار  
شیشه ها شیشه بالابر برقی جلو وعقب  
تزئینات تریم خاکستری، تودروزی پارچه ای  
تجهیزات ایمنی سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، کمربند ایمنی جلو سه نقطه ای پیش کشنده، کمربند ایمنی عقب سه نقطه ای، سیستم قطع کن سوخت، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، فرمان تلسکوپی، قفل مرکزی، ایموبیلایزر، قفل ایمنی کودک، سیستم هشدار ورود غیرمجاز  
رینگ و لاستیک 14 اینچ آلومینیومی  
صندلی صندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه(1/3-2/3)، پشت سری جلو و عقب قابل تنظیم  
سایر تجهیزات کروز کنترل، دسترسی به صندوق عقب، اسپویلر عقب، کلید قفل کن و باز کن در صندوق عقب، دماسنج روی داشبورد

 

تجهیزات و امکانات برلیانس h230 را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
تیپ دستی تیپ (AMT)
تجهیزات ایمنی و رفاهی
کیسه هوای راننده وسرنشین  دارد  دارد
مجهز به سیتسم پیشرفته ترمز EBD+ABS  دارد  دارد
سیستم تهویه مطبوع  دارد  دارد
سانروف برقی  ندارد  دارد
سنسور پارک دنده عقب   ندارد  دارد
صندلی راننده و سرنشین جلو قابل تنظیم در ۴ جهت  دارد  دارد
شیشه بالابر برقی (شیشه های جلو و عقب)  دارد  دارد
قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور  دارد  دارد
سیستم صوتی رادیو، ورودی USB، ۲ عدد بلندگو+۲ عدد توییتر رادیو، پخش سی دی، ورودی USB، ۴ عدد بلندگو+۲ عدد توییتر
تنظیم الکترونیکی آینه های جانبی  دارد  دارد
تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو  دارد  دارد
چراغ مه شکن جلو   ندارد  دارد
میله فرمان جمع شونده (مستهلک کننده ضربه)  دارد  دارد
سیستم تاشو برای صندلی عقب ۴:۶  دارد  دارد
باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف  دارد  دارد
قفل اتوماتیک دربها هنگام رسیدن به سرعت ۲۰km/h  دارد  دارد
سیستم ضد سرقت موتور(ایموبلایزر ای سی یو)  دارد  دارد
هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی  دارد  دارد
صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس (صندلی کودک)  دارد  دارد
قفل شیشه محافظ کودک  دارد  دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر  دارد  دارد

 

تجهیزات و امکانات جک جی4 را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
کیسه های هوا راننده / سرنشین جلو
_ _
سیستم‌های امنیتی دارای سیستم ایموبلایزر / قفل مرکزی / دزدگیر / سیستم قفل شدن خودکار درب ها
 فرمان و هدایت پذیری فرمان برقی
نوع غربیلک 3 شاخه + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان - دارای قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی
 تهویه مطبوع دستی
صوتی و تصویری مجهز به درگاه AUX و USB - سی دی و رادیو/ دارای 6 بلندگو
_ _
صندلیهای جلو چرمی با قابلیت تنظیم دستی
صندلیهای عقب چرمی
آیینه ها برقی دارای گرمکن - دارای راهنما با قابلیت جمع شوندگی به صورت دستی
شیشه ها جلو و عقب برقی ( شیشه راننده اتوماتیک )
 سقف ساده فلزی
روشنایی جلو با قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت خودکار (Autolight) - با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی - مه شکن
روشنایی عقب دارای مه شکن
سنسورها سیستم نمایشگر میزان فشار باد تایر ها
سامانه‌های کمک رانندگی کروزکنترل - کامپیوتر سفری - سنسور پارک عقب

 

بسترن بی30

تجهیزات و امکانات بسترن b30 را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
سامانه‌های ترمز و پایداری ABS – EBD – BA - TCS
کیسه‌های هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو
سیستم صوتی و مالتی مدیا مجهز به صفحه نمایش لمسی با سیستم ناوبری فارسی
سایر سیستم باز شدن درب ها بعد از وقوع تصادف - ریموت کنترل مجهز به بازکن صندوق عقب – تهویه مطبوع دستی – سانروف – فرمان برقی – کروز کنترل – سیستم کنترل در سربالایی HAC – دوربین عقب

صحبت پایانی

پژو 207 صندوقدار میتوانست جایگاه بهتری در این رقابت کسب نماید اما هنگامی که برچسب قیمتی آن را در بازار(135-145میلیون تومان) مشاهده نمودیم، جایگاهی بهتر از چهارمی برای آن نیافتیم.

 

برلیانس h230 در این بین از نظر قیمت بهترین گزینه است. نسخه دستی آن در بازار حدود 70 میلیون و نسخه اتوماتیک کارکرده در حد صفر آن نیز حدود 85-90 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. با توجه به ویژگی‌هایی مانند دینامیک رانندگی و برخی موارد دیگر همچون زیبایی و کیفیت کابین، برلیانس h230 را با اختلاف نه چندان زیاد نسبت به جک جی4 در جایگاه سوم رتبه بندی نمودیم.

جک جی4 در بازار به طور متوسط از بهای 118 میلیون تومانی برخوردار است. شاید پیش از خرید نسخه صفر کیلومتر این سدان تازه وارد چینی، بهتر باشد سری هم به بازار خودورهای بزنید. به هر حال جی4 در اینجا به واسطه کابین مناسب، صندوق بسیار جادار و کیفیت رانندگی نسبتا خوب در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

و بالاخره بسترن b30 که از بهای متوسط 140 میلیون تومانی در بازار برخوردار است، در رتبه اول این رقابت قرار می‌گیرد. طراحی ظاهری مناسب و بهره گیری از گیربکس شش سرعته اتوماتیک به همراه کابین نسبتا جادار، از جمله دلایل برتری نسبی بسترن b30 محسوب می‌شوند.

بسترن b30

منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها