کد خبر : 51929

اختصاصی خودروتک؛

جدال شورولت کوروت Z51 و پورشه کیمن GT4

جدال شورولت کوروت Z51 و پورشه کیمن GT4

باید اعتراف کرد که پورشه با معرفی مدل 2020 کوپه کیمن سری GT4 واقعاً دست به شاهکار زده است. به طوری که حالا این سوپر اسپرت آلمانی خود را در حد و اندازه رقابت با آمریکای تنومند شورولت کوروت می‌بیند. خودرویی که اغلب با پرچم‌دار پورشه یعنی 911 مبارزه می‌کرد.

به گزارش خودروتک ، رویارویی کوروت و کیمن از یک سو داد آمریکایی‌بازها را درآورده و از سوی دیگر موجب فخرفروشی آلمانی‌بازها شده است. حقیقت این است که تا پیش از این کیمن هرگز یارای مقابله با این غول 8 سیلندر آمریکایی را نداشت اما پورشه به تازگی با معرفی تیپ GT4 این خودرو سبک جدیدی از اسپرت‌های جمع و جور را تدارک دیده است. به طوری که حالا کار برای هیولای بی‌رقیب شورولت نیز سخت شده است.

نه فقط کیمن بلکه کمتر خودرویی پیدا می‌شد که بتواند مقابل آن نیروگاه هشت سیلندر Vشکل جنرال موتورز تاب تحمل داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که آلمان‌ها با فناوری مثال‌زدنی خود در زمینه تولید یک پیشرانه شش سیلندر خوابیده ، پاسخی کوبنده به رقیب پیدا کرده است.

البته دلایل دیگری برای این مقایسه نیز وجود دارد. هر دو خودرو از پیشرانه‌های تنفس طبیعی که پشت کابین بهره می‌برند. در نظر داشته باشید که این یک رقابت در دنیای مدرن است و اصلاحات مهندسی است که برنده نهایی میدان را مشخص می‌کند.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

شورولت کوروت امروز نسخه Z51 است که قیمت پایه‌ای معادل 66 هزار و 890 دلار دارد و 5000 دلار بیشتر از نسخه استاندارد از آب درآمده است. در این مدل است که می‌توان بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای را روی سیستم تعلیق، ترمزها، محدودکننده الکترونیکی دیفرانسیل و سایر المان‌های کنترلی هوشمند را مشاهده کرد.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

تنها مایع و سیال مغناطیسی سیستم تعلیق آن 1895 دلار قیمت دارد. در این کوروت آپشن‌ها و تجهیزات سطح 3LT که شامل چرم مصنوعی، کمربندهای قرمز، کالیپرهای قرمز و صندلی‌های مسابقه‌ای هستند، می‌شود.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

درمورد پورشه کیمن هم حرف داریم. خودرویی که ویرایش GT4 آن به قیمت پایه 100 هزار و 550 دلار عرضه می‌شود. اما مدلی که امروز تست کرده‌ایم قیمتی 105 هزار و 230 دلاری دارد که شامل گرم‌کن صندلی‌ها، تهویه مطبوع چندحالته اتوماتیک، رابط کاربری اپل کارپلی، آینه‌هایی با قابلیت مات‌شوندگی خودکار و سایر المان‌های رفاهی می‌شوند. سیستم ناوبری هوشمند کیمن به تنهایی 2320 دلار قیمت دارد.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

جنگ تن به تن

پورشه کیمن GT4 در حالی 414 اسب‌بخار نیرو را از پیشرانه 4 لیتری شش سیلندر خود بیرون می‌کشد که رقیب توانسته 490 اسب‌بخار نیرو را از پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر Vشکل خود فراهم می‌کند. هر دو خودرو از سیستم انتقال قدرت RWD محور عقب متحرک بهره می‌برند که نشان می‌دهد خودروهایی کاملاً اسپرت و جوان‌گرا هستند. البته در این میان پورشه با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی خود وفادارتر نشان می‌دهد.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

البته رقیب نیز با یک جعبه‌دنده 8 سرعته نیمه اتوماتیک نیز چندان آماتور به نظر نمی‌رسد. چسبندگی بهتر کیمن را باید مدیون لاستیک‌های 245.35 میلی‌متری در جلو و 295.30 میلی‌متری در عقب دانست که هر دو 20 اینچی هستند. در مقابل کوروت از لاستیک‌هایی 245.35 میلی‌متری 19 اینچی در جلو و 305.30 میلی‌متری 20 اینچی در عقب استفاده کرده است. برتری رقیب آمریکایی نه در بحث چسبندگی بلکه در قسمت هندلینگ است. طبیعی است که پورشه کیمن وزنی کمتر از کوروت داشته باشد.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

این خودرو با وزن 1451 کیلوگرمی اختلافی فاحش با وزن 1603 کیلوگرمی شورولت دارد. البته این وزن چابک را باید مدیون ابعاد جمع و جورتر پورشه بود. چراکه عرض این خودرو فقط 1803 میلی‌متر از آب درآمده است. اما این خودرو چندان هم کوچک نیست. طول آن 4457 میلی‌متر شده است. در مقابل عضلانی آمریکایی عرضی 1932 میلی‌متری و طولی 4630 میلی‌متری پیدا کرده است. باور نخواهید کرد اگر بدانید فضای قسمت بار پورشه با حجم 416 لیتر از حجم قسمت بار کوروت که 356 لیتر دارد هم بیشتر است.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

امتیاز نهایی

کارشناسان بعد از تست میدانی این دو خودرو اقدام به امتیازدهی آن کرده‌اند. پورشه از نظر راحتی در رانندگی امتیاز 10 از 10 را کسب کرده است. در حالی که رقیب به امتیاز 8 رسیده است. از نظر آرگونومی نیز امتیاز دو خودرو دقیقا همین اعداد است. از نظر طراحی داخلی امتیار هر دو 8 از 10 و از نظر طراحی بیرونی امتیاز هر دو 9 از 10 ثبت شده است.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت ارزش خرید کوروت در مقابل توانایی‌هایش 20 از 20 است. در حالی که کیمن گران قیمت امتیاز 16 را کسب می‌کند. تردیدی نیست که کوروت از نظر قدرت مجالی برای تنفس رقیب باقی نمی‌گذارد. اما این پورشه است که ا نظر مصرف سوخت و سکوت پیشرانه امتیاز بالاتری به دست می‌آورد. اما نظر کارشناسان بعد از نشستن پشت فرمان چیز دیگری بوده است. چراکه تمام امتیازات این بخش را کیمن ربوده است.

مقایسه پورشه کیمن و شورولت کوروت

باورکردنی نیست که پورشه کیمن GT4 با ثبت تنها یک امتیاز (202) از شورولت کوروت (201) تبدیل به برنده میدان شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها