کد خبر : 48815

اطلاعاتی درباره پژو پارس که قبلاً نمی دانستید

اطلاعاتی درباره پژو پارس که قبلاً نمی دانستید

ظاهراً که ایران‌خودرو قصد ندارد از پژوهای تولیدی خودش دست بردارد. چرا دست بردارد؟ هم فروش خوبی دارند، هم برند نسبتاً محبوبی در ایران محسوب می‌شوند و هم این‌که مشتریان ایرانی، نسبت به دیگر خودروهای تولید یا ایرانیزه شده، ترجیح‌شان این است که از این پژوهای داخلی استفاده کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران ، پژو پارس هم یکی از همین دست خودروهایی است که این کمپانی دست از تولید آن برنداشته.

با این‌که سال‌ها از تولید این خودرو می‌گذرد، ولی هنوز مشتریان و طرفداران خاص خودش را دارد.

اولین لوکس ایرانی؟

ایران‌خودرو در سایت رسمی خود، پژو پارس را «نخستین خودروی لوکس در ایران» می‌داند. لابد به این دلیل که از آپشن‌های رفاهی خوبی بهره می‌برد. یا شاید هم به این دلیل که آن را با داشبورد جدید و یکدستی راهی بازار کرده، که هم کیسه هوای راننده دارد، هم کیسه هوای سرنشین جلو، هم شکل و شمایل زیبا. البته این قسمتش را که دیگر باید کارشناسان و مشتریان توضیح بدهند، نه خود کمپانی. 

پژو پارس با این‌که مدل‌های مختلفی داشته است، الان با دو موتور XU7 و TU5 تولید می‌شود؛ در دو مدل پارس سال و پارس آل ایکس. در طراحی این خودرو، از پژو 405 معروف بهره‌ها برده شده است.

در واقع، می‌توان گفت که همان ۴۰۵ به روز شده است؛ ضمن این‌که ادای دینی هم به پژو 406 داشته است. اول بسم‌الله، به اسم ایکس 9 راهی بازار شد. بعدتر نیز اسم پژو سفیر به خودش گرفت. بعدها هم که پژو پرشیا شد. حالا هم که معروف به پژو پارس است. تا حالا هم که مدل‌های پارس معمولی(سال)، پارس ۱۶ سوپاپ (به انگلیسی: Pars 16V)، پارس اِگزک (به انگلیسی: Pars Exec) و پارس ئی‌ال‌اکس (به انگلیسی: Pars ELX) و پارس LX و پارس اتوماتیک و پارس دوگانه سوز از آن تولید شده که در بازار می‌توانید ببینید. البته در سایت رسمی کمپانی سازنده‌اش، فقط دو مدل پارس سال و پارس ای‌ایکس موجود است. 

اینجا هم میتوانید انواع مدل‌های تولید شده این خودرو در سال‌های مختلف را مرور کنید که به معرض فروش گذاشته شده. 

 

تجربه رانندگی با پژو پارس

اما با همه این گفته‌ها، رانندگی با این پژوی داخلی شده چگونه خواهد بود و شما را دچار چه حس و حالی خواهد کرد و چه خوبی‌ها و بدی‌هایی خواهد داشت؟ با هم، بخش‌هایی از این تجربه رانندگی را مرور می‌کنیم.

ـ پژو پارس گزینه‌ای به شدت مناسب برای رانندگی خانوادگی است. چرا که هم جادار است و هم بزرگ و ایمن طراحی شده. به همین دلیل است که تا سال‌ها، پژو پرشیا از رایج‌ترین گزینه‌های بین شهری بوده است.

ـ شاید بتوان کابین پژو پارس را، شبیه‌تر به پژو 405 دانست. البته با آپشن‌ها و داشبورد به روز شده‌تر. و البته فرمان‌پذیری و عملکرد فنی قابل قبول‌تر.

ـ همان‌طور که اشاره شد، در طراحی این خودرو از داشبورد به روزترین استفاده شده است. در برخی نسخه‌ها از متریال‌های طرح چوب نیز سود برده شده است؛ و از طرحی معروف به طرح سوناتایی.

ـ فرمان پژو پارس، هیدرولیک و خوش‌دست طراحی شده. ضمن این‌که کنترل‌های صوتی روی فرمان،‌ باعث شده تا حواس‌پرتی کمتر هنگام رانندگی داشته باشید.

ـ از خوبی‌های پژو پارس، درست مثل پژو 405، جادار بودن آن است، مخصوصاً برای سرنشینان عقب. پس گزینه مناسبی برای رانندگی‌های طولانی‌مدت و خانوادگی خواهد بود.

ـ به واسطه نوعی طراحی‌های فنی صورت گرفته در پیشرانه، یعنی سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و پیچشی برای محور عقب، سواری نرم و خوبی را با این خودرو تجربه خواهید کرد.

ـ از مشکلات رایج پژو پارس هنگام رانندگی، کیفیت متریال‌های به کار رفته در داخل کابین است. شاید از این حیث کمی توی ذوق‌تان بخورد که چاره‌ای جز تحملش نخواهید داشت.

ـ سوخت مصرف شده در این خودرو به نسبت خودش بالا محسوب می‌شود و شاید توقعات شما را پاسخگو نباشد. در مدل اتومات، سوخت ترکیبی نزدیک به 9 لیتر است. اما در مدل‌های دیگر حتی تا 13، 14 لیتر هم مصرف سوخت خواهید داشت.

ـ بعضی از رانندگان پژو پارس یا پرشیا هم از تعویض لاستیک‌ها گفته‌اند که باعث می‌شود تا هندلینگ خودرو وضعیت بهتری به خودش بگیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها