کد خبر : 45590

چرا مزدا 3 در بازار خودرو ایران موفق شد؟

چرا مزدا 3 در بازار خودرو ایران موفق شد؟

مزدا۳ را می توان یکی سدان های کامپکت و بسیار پرطرفدار این خودروساز ژاپنی در ایران دانست. نسل نخست این خودرو در سال ۱۳۸۶ به بازار عرضه شد و عرضه آن تا سال ۱۳۸۹ ادامه یافت.

به گزارش خودروتک به مقل از گسترش نیوز ، مزدا یکی از برندهایی است که با توجه به سابقه خوب این خودروساز در ایران به خصوص در مدل ۳۲۳ طرفداران زیادی دارد و انتظار می رود با ورود هر مدلی از این خودروساز ژاپنی استقبال گسترده ای از آن صورت بگیرد.

چنین اتفاقی برای مزدا۳ نیز افتاد، خودرویی که با ورودش به بازار و با توجه به قیمت گذاری مناسب توسط بهمن موتور توانست فروش موفقی را تجربه کند.

از جمله رقبای سر سخت این خودرو می توان به کیا سراتو و رنو مگان اشاره کرد که هر کدام از این خودروها برای نوع خاصی از سلایق می تواند مناسب باشد. جالب است بدانید که نسخه فول این خودرو در سال ۸۷ تقریبا ۳۲ میلیون تومان قیمت داشت!

مزدا-یک

مشخصات فنی

نسل نخست مزدا ۳ همانند نسل دوم این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن.متر گشتاور بهره می برد، ارقامی که همچنان می تواند خریدار را از خرید این خودرو راضی نگه دارد به خصوص این که شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت مزدا۳ نسل اول حدود ۹.۱ ثانیه است. خودروسازی مزدا از گذشته در ساخت خودروهای با هندلینگ مناسب تخصص بالایی داشته است و مزدا۳ نیز در این زمینه خودرویی باعملکرد فوق العاده است و یکی از دلایل آن را می توان ارتفاع کم این خودرو از سطح زمین دانست. هر چند که ارتفاع کم از سطح زمین می تواند هندلینگ خوبی را ارائه دهد اما در مقابل با توجه به وضعیت جاده ها به خصوص در کشورمان می تواند باعث برخورد کف خودرو به زمین شود بنابراین باید کمی در این زمینه ملاحظه توسط راننده صورت گیرد. در خصوص جعبه دنده استفاده شده برای این خودرو، مزدا از جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعت استفاده کرده است که توان پیشرانه را به محور جلو منتقل می کند. در بخش اقتصادی نیز مصرف سوخت مزدا۳ نسل اول به صورت متوسط در حدود ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که با توجه به بهره گیری از پیشرانه ۲ لیتری کاملا معقول به نظر می رسد.

مزدا-دو

کابین و امکانات رفاهی

عموما خودروسازهای ژاپنی به کیفیت و دوام بالا چه در بخش تجهیزات داخلی و چه در بخش فنی مشهور هستند و مزدا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در کابین نسل اول مزدا۳ روکش صندلی ها و غربیلک فرمان از جنس چرم است که کیفیت بسیار مناسبی دارد و در طول زمان ظاهر خود را حفظ می کند. از حاظ جادار بودن کابین نیز نمی توان انتظار فضایی دلباز از مزدا ۳ داشت چرا که با یک سدان کامپکت مواجه هستید و در ردیف جلو محدودیتی از بابت فضای پا و سر برای سرنشینان وجود ندارد اما در ردیف عقب اگر فردی بلند قد باشید ممکن است فضای پا کمی تنگ باشد. در بخش امکانات رفاهی نیز از جمله موارد مهم می توان به سنسور نور و باران، سانروف، سیستم صوتی حرفه ای BOSE، ۶ کیسه هوا و گرمکن برای صندلی های جلو اشاره کرد. شاید نتوان گفت که مزدا۳ خودرویی مملو از امکانات است اما با توجه به سال ساخت خودرو، اکثر امکانات رفاهی لازم در این خودرو گنجانده شده است و تنها فقدان مواردی نظیر مانیتور لمسی، کروز کنترل و سنسور دنده عقب در این خودرو احساس می شود.

جمع بندی نهایی

مزدا ۳ نسل اول را می توان خودرویی مناسب برای افرادی دانست  که به دنبال گزینه ای کارکرده و در عین حال با ژن اسپرت و امکانات مناسب هستند. این خودرو برای خانواده های کم جمعیت نیز می تواند گزینه ای مناسب باشد و اگر نمونه ای کم کارکرد از این خودرو خریداری شود تا چندین سال می تواند نیاز ها را برآورده کند. این خودرو در سه تیپ توسط عرضه شد که تیپ ۳ این خودرو کامل ترین نسخه است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها