کد خبر : 45106

تویوتا C-HR موجود در ایران چه مشخصاتی دارد؟

تویوتا C-HR موجود در ایران چه مشخصاتی دارد؟

تویوتا C-HR هیبریدی را تنها در مدل تک دیفرانسیله تولید کرده است. نکته دیگر اینکه تویوتا این خودرو را با موتورهای متنوعی تولید نکرده و نسخه هیبریدی در تمام دنیا تنها با یک موتور ۱.۸ لیتری بنزینی در کنار یک موتور برقی تولید شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز ، تویوتا، شاسی‌بلند کوچک جدید خود، C-HR را از ابتدا در ۲ مدل هیبریدی و بنزینی به جهان عرضه کرد. C-HR روی پلتفرم جدید تویوتا با عنوان TNGA) Toyota New Global Architecture) یا همان زبان جدید طراحی تویوتا شکل گرفته است.

این پلتفرم جدید در سال‌های اخیر انقلابی بزرگ در طراحی‌های تویوتا ایجاد کرده و پاسخی بود برای مشتریانی که از ساده و دور از هیجان بودن همیشگی طراحی‌های تویوتا شکایت داشتند.

تویوتا که Coupe High-Rider (شاسی‌بلند کوپه) یا همان C-HR را به تقاضای بازار برای شاسی‌بلندهای کامپک ساخت، آن را با موتور هیبریدی هم عرضه کرد. در واقع تویوتا C-HR خودرویی صددرصد خوشایند سلیقه بازار است. اما آیا نمونه هیبریدی این خودرو توانسته نیاز علاقه‌مندانش را جواب بدهد؟

عملکرد پیشرانه برقی C-HR

بد نیست بدانید که تویوتا C-HR هیبریدی را تنها در مدل تک دیفرانسیله تولید کرده است. نکته دیگر اینکه تویوتا این خودرو را با موتورهای متنوعی تولید نکرده و نسخه هیبریدی در تمام دنیا تنها با یک موتور ۱.۸ لیتری بنزینی در کنار یک موتور برقی تولید شده است. پیشرانه برقی C–HR با پریوس مشترک و کیفیتی جهانی و بالا دارد. موتور بنزینی این خودرو توان تولید حداکثر ۹۷ اسب‌بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه داشته و موتور برقی حداکثر ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور این ۲ موتور کنار هم ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.

این خودرو همچنین در تمام مدل‌ها یک جعبه دنده E-CVT دارد که نسبت به گیربکس‌های CVT قدیمی عملکرد بهتری دارند و با موتور هماهنگ‌تر هستند؛ چرا که با سرعت بیشتری خودرو را به حداکثر توان تولیدی‌اش می‌رسانند. در نهایت، نتیجه همکاری ۲ پیشرانه و جعبه دنده ‌E-CVT خودرو در کنار هم صفر تا صد C-HR را به ۱۱ ثانیه می‌رساند که شتاب چندان جذابی نیست، اما برای یک خودروی هیبریدی قابل قبول به نظر می‌رسد.

سقف سرعت خودرو نیز از ۱۷۱ کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود که باز عدد جالبی به نظر نمی‌رسد. اما مصرف C-HR می‌تواند عدم جذابیت این اعداد را پوشش دهد. این خودروی تویوتا در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر ۴.۹ لیتر و در جاده ۳.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. مصرف ترکیبی این خودرو ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که به نوبه خود مصرف بسیار کمی محسوب می‌شود. نحوه کار موتور برقی C-HR به این شکل است که خودرو از شروع تا سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت تنها از موتور برقی استفاده می‌کند. این البته به میزان فشار وارده بر روی پدال گاز هم بستگی دارد.

بعد از این سرعت، در زمان شتاب‌گیری خودرو، موتور بنزینی به کمک موتور برقی آمده و کشش و توان خودرو را بالاتر می‌برد. شارژ باتری موتور برقی از طریق سیستم ترمز احیا کننده خودرو و مازاد قدرت تولیدی موتور برقی تأمین می‌شود. استهلاک این موتور بسیار پایین است و گفته می‌شود حتی گاهی در ۲ سال استفاده یک مورد خرابی هم نداشته است. C-HR هیبریدی در آمریکا و آفریقا عرضه نشد و تنها در اروپا و آسیا به فروش گذاشته شد. در اروپا و انگلیس به دلیل استهلاک پایین و مصرف کم بسیار مورد توجه قرار گرفت و فروش خوبی داشت. در ایران هم می‌توانید با مراجعه به https: //divar.ir شرایط خرید و فروش این خودرو را بررسی کنید.

بازار C-HR در ایران

آمار فروش C-HR در جهان نشان می‌دهد که برای مثال در بریتانیا از هر ۱۰ دستگاه C-HR فروخته شده، ۸ تای آن‌ها هیبریدی بوده‌اند. با اینکه نسخه هیبریدی تنها تک دیفرانسیله تولید شده که مصرف سوخت آن تا حد امکان پایین باشد.

بررسی آمار، ما را به این نتیجه می‌رساند که اهمیت تک یا دو دیفرانسیل بودن خودرویی در جهان بعد از اهمیت درصد آلایندگی و مصرف بنزینش قرار می‌گیرد. اما در ایران و برای خریداران ایرانی این مهم (تک دیفرانسیله بودن)، ضعف بزرگی برای کراس‌اوورها حتی از نوع کامپکت و هیبریدی محسوب می‌شود. این را می‌توان با بررسی تویوتا C-HR دیوار بیشتر متوجه شد. چرا که آمار فروش نسخه‌های بنزینی این خودرو از نسخه‌های هیبریدی آن بسیار بیشتر است. این مورد تا جایی مورد توجه قرار گرفت که حتی فروش اقساطی C-HR هیبریدی نتوانست سردی بازار آن را به سمت گرمی ببرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها