کد خبر : 43892

پارس‌تندر و تندر 90 چه فرقی دارند؟

پارس‌تندر و تندر 90 چه فرقی دارند؟

پارس‌تندر نسخه فیس‌لیفت ال۹۰ یا تندر۹۰ است، فیس‌لیفتی از جنس بازطراحی‌های ایرانی. با جزئی‌ترین تغییرات نسبت به نسخه قبلی و بیشترین شباهت به آن. فیس‌لیفتی که حتی در نامش نیز رسم وفاداری را به جا می‌آورد. ال۹۰ از جمله تولیدات رنوی فرانسه است که سال‌هاست در ایران در تیپ‌های مختلف مونتاژ می‌شود. البته در سال‌های اخیر تنها تیپ E۲ از این خودرو عرضه شده و تولید تیپ‌های E۰ و E۱ آن متوقف شده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصا آنلاین ، تندر ۹۰ از خودروهای موفق داخلی است که همواره طرفداران خودش را داشته و تقریبا همه ماشین‌بازان و کارشناسان بر مزایای آن نسبت به دیگر تولیدات داخلی اذعان دارند.

اما این خودرو در کنار همه برتری‌هایش، یک نقص آشکار هم دارد؛ چهره نه چندان جذاب و خسته‌کننده‌.

پارس‌ خودرو که در کار انتخاب موارد موفق داخلی و رفع نواقص آن‌ها و تولید فیس‌لیفتشان سابقه زیادی دارد، تندر۹۰ یا ال۹۰ را نیز به لیست خودروهای تولیدی‌اش افزود و سعی در ایجاد تغییرات مثبت در آن کرد. در این میان تیپ انتخاب شده از تندر 90 نیز ‌E2 بود.

شبیه‌ترین به E 2

اصلی‌ترین مشکل تندر۹۰ طراحی صندوق بار آن بود که در دید عقب خودرو ایجاد مشکل می‌کرد. پارس‌ خودرو تلاش کرد تا با ایجاد تغییراتی در این بخش هم چهره نامحبوب تندر۹۰ را تغییر دهد و هم این مشکل را رفع کند. نتیجه این تغییرات اما باز هم به جذابیت این خودرو کمک زیادی نکرد. پارس‌ تندر در فرم و طراحی چراغ‌های عقب و مکان مه‌شکن عقب با تندر۹۰ اختلاف‌هایی دارد. این تغییرات به دلیل کاهش ارتفاع چراغ‌های عقب و بهبود دید راننده ایجاد شده است. همچنین طراحی در صندوق بار و محل قرارگیری پلاک نیز متفاوت از تندر ۹۰ است. در نهایت یک قطعه کرومی بین در صندوق بار و محل قرار گرفتن پلاک تعبیه شده است.

در بخش کناری هم پهنای زه ضربه‌گیر بیشتر شده است. این مجموع تفاوت‌های ظاهری پارس‌ تندر با تندر ۹۰ است که توسط طراحان پارس‌خودرو برای هرچه جذاب‌تر شدنش روی آن اعمال شده است. در داخل خودرو اما شاهد همین تلاش هم نیستیم و عینا تندر ۹۰ را در اختیار داریم. موتور پارس‌تندر نیز همان موتور K4M است که در تندر۹۰، ساندرو و تندر پلاس به کار رفته است. پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری ۴ سیلندره که توان تولید ۱۴۰ اسب بخار را دارد. پارس‌تندر دارای یک گیربکس ۵سرعته دستی است که تا سال ۹۶ از نوع JH3 بود و از این سال با نمونه پیشرفته‌تر JHQ جایگزین شد. این گیربکس هماهنگی بیشتری با موتور دارد و به بالاتر رفتن راندمان آن کمک می‌کند. لازم به ذکر است که تندر پلاس و تندر ۹۰ هردو دارای نسخه‌های اتوماتیک با جعبه دنده ۴ سرعته هستند، آنچه در پارس‌تندر نمی‌بینیم. همچنین تندر ۹۰ نسخه دوگانه‌سوز دارد و پارس‌تندر ندارد.

 البته تندرها، چه از نوع 90 و چه پارس، مصرف سوخت بالایی ندارند و خودروهای اقتصادیی در این بخش محسوب می‌شوند.

همچنین پارس‌تندر از سال ۹۷ به سیستم صوتی پیشرفته‌تر مولتی‌مدیا شامل نویگیشن، بلوتوث و مانیتور لمسی مجهز شده است. این امر در راستای ارتقای سطح امکانات رفاهی تندر انجام شد. چرا که تا پیش‌ از این تندر ۹۰ و پارس ‌خودرو به دلیل فقر امکانات رفاهی مورد نقدهای زیادی قرار می‌گرفتند. در باقی امکانات رفاهی تفاوتی بین تندر۹۰ E2 و پارس‌تندر نمی‌بینیم. در بخش ایمنی نیز به دلیل کیفیت بالاتر مونتاژ و ساخت پارس‌ خودرو توانسته ۴ ستاره ایمنی از سازمان استاندارد ایران دریافت کند درحالی‌که سهم تندر ۹۰ در تست‌های ایمنی این سازمان تنها ۳ ستاره بوده است.

بازار خرید و فروش پارس‌تندر

پارس‌ خودرو و تندر ۹۰ هر دو از بازار خرید و فروش خوبی برخوردارند و نه فقط نمونه‌های صفر آن‌ها، بلکه نمونه‌های کارکرده‌شان نیز به راحتی خریدوفروش می‌شود. اما به‌واقع با وجود اینکه در بازار دست‌دوم‌ها پارس‌تندر با قیمتی بالاتر از تندر ۹۰ خرید و فروش می‌شود، این خودرو علاقه‌مندان بیشتری دارد. هرچند از نظر کارشناسان تمام تفاوت‌های پارس‌تندر و تندر ۹۰ به اختلاف قیمت آن‌ها نمی‌ارزد، اما گویا این پارس‌ خودرو است که اعتماد مشتری‌های ایرانی را بیشتر و بهتر جذب کرده و به واسطه همین اعتبار می‌تواند فیس‌لیفت نه چندان متفاوتش را گران‌تر از خودروی پایه بفروشد. گرچه تندر پلاس خودروی کم‌استهلاک و بی‌دردسری است، اما گویا خدمات پس از فروش بهتر پارس‌خودرو در برابر رقیب نیز در این امر تأثیر بسزایی داشته است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها