کد خبر : 4323

همه چیز درباره هایما S5

همه چیز درباره هایما S5

شرکت ایران خودرو پس از سال ها دسته و پنجه نرم کردن با تحریم های اقتصادی و از دست دادن بزرگ ترین شریک خود یعنی پژو در دوره تحریم قبلی رفته رفته سهم بیشتری از از بازار خودرو را از دست داد.

به گزارش خودروتک، با توافق های هسته ای ایران خودرو برای این که بیش از این بازارهای نو ظهوری همچون کراس اور ها را از دست ندهد به سراغ شرکت چینی هایما که یکی از زیر برندهای گروه FAW که بزرگ ترین تولید کننده خودرو در کشور چین است می رود.

سایت تولیدی مشهد به عنوان محل تولید خودروهای هایما انتخاب می شود و در اولین گام مدل S7 در نسخه تنفس طبیعی و سپس S7 توربو در بازار عرضه می شود. در ادامه برادر کوچک تر S7 یعنی S5 به عنوان دومین محصول هایما پا به ایران می گذارد.

در ادامه به بررسی هایما S5 می پردازیم تا ببینیم دومین محصول این شرکت چه در چنته دارد و می تواند سهم مناسبی از این بخش از بازار را نصیب تولید کننده خود کند یا خیر.

طراحی ظاهری

هایما S5

هایما لقب “Tiger Shark” را به زبان طراحی این محصول خود داده است که مشخصا چندان لقب با مفهومی نیست. در هر صورت هایما سعی کرده تا با حجیم کردن خط خطوط به کار رفته در بدنه خودرو، جلوه بهتری به آن ببخشد.

در نمای جلو چراغ های بزرگ که بر روی کاپوت و گلگیر جلو امتداد پیدا کرده است. چراغ های روشنایی روز نیز در بخش پایینی آن قرار دارند و در ادامه مه شکن ها تکمیل کننده روشنایی سه بخشی خودرو هستند.

در واقع این سه بخش به صورت جدا از همدیگر طراحی شده است و از این نظر می تواند شبیه به نیسان جوک و حتی سیتروئن C3 باشد. جلو پنجره افقی خودرو که به طور کامل کروم کاری شده است و یک کمان کرومی در بخش زیرین محل قرار گیری پلاک نیز دیده می شود.

در نمای جانبی نیز خط شانه ای با متصل شدن به خط افقی کشیده شده در بخش پایینی سپر طراحی این بخش را از یکنواختی در می آورد. همچنین سقف خودرو با شیبی ملایم به ستون های عقب می رسد. روف رک هم بر روی سقف خودرو تعبیه شده است. رینگ های 17 اینچی با لاستیک های به سایز 215/60R نیز تکمیل کننده نمای جانبی خودرو هستند.

در نمای عقب نیز فرم و طراحی کلی چراغ عقب نگارنده را به یاد هیوندای سانتافه می اندازد که با تعویض آن با مدل های جدیدتر این شباهت ظاهری بیش از پیش می شود (خودروی مورد بررسی قرار گرفته از چراغ های جدیدتر سود می برد) طراحان این شرکت سعی کرده اند تا با استفاده از خطوط ظاهر این بخش را بیش از پیش به محصولات پیشرو بازار نزدیک کنند.

از نظر ابعاد نیز به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: 4358، 1823، 1630 و 2630 mm است. نکته جالب توجه فاصله محوری بیشتر S5 به نسبت برادر بزرگ تر خود یعنی S7 است. وزن خودرو نیز 1435 kg اعلام شده است.

طراحی داخلی

با ورود به اتاق هایما، استفاده از اشکال مختلف و چیدمان عجیب و غریب سیستم تهویه مطبوع خودرو در ابتدا شما را به مقدار زیادی گیج خواهد کرد.

به طور کلی مجموعه کنسول و داشبورد هایما S5 بزرگ و حجیم به نظر می رسد و فرمان چهار شاخه آن نیز به این مسئله دامن می زند. صفحه نمایش 7 اینچی لمسی در بالاترین بخش کنسول قرار گرفته است که فرم و قاب آن شباهت بسیار زیادی به پژو 207 های فعلی ایران خودرو دارد.

کلیدهای بالابر شیشه ها در کنار دست راننده قرار دارد که امکان دسترسی سرنشین کناری به آن وجود دارد. همچنین دکمه استارت خودرو نیز در بخش زیرین کنسول و در کنار جا فندکی قرار گرفته است. در بخش مرکزی کنسول نیز ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی خودرو قرار گرفته است که کیفیت خوبی دارند. محل ورود دیسک نیز در این بخش واقع شده است.

طراحی مجموعه پشت آمپری نیز ساده به نظر می رسد و و هایما به یک صفحه نمایش کوچک سیاه و سفید بسنده کرده است.

صندلی های چرمی دو رنگ که با چرم تو دری ها هماهنگ شده است. فضای سرنشینان عقب به طور کلی مناسب ارزیابی می شود اما فضای سر به دلیل شیب سقف کاهش پیدا کرده است.

فضای صندوق عقب نیز 320 لیتر است که به نظر می رسد برای جا دادن دو چمدان بزرگ باید صندلی های عقب را نیز بخوابانید.

امکانات و تجهیزات

هایما S5 به 6 عدد کیسه هوا(راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای)، سیستم های کمکی همچون: ABS، BAS،EBD،HSA،ESP،TCS، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، 4 عدد بلندگو و 2 تیوتر، چراغ روشنایی روز، آینه جانبی برقی با گرم کن، سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه، نمایش میزان باد لاستیک(TPMS)، صندلی راننده برقی 6 جهته، صندلی شاگرد در 4 جهت، سان روف، کروز کنترل، ورود بدون کلید و...مجهز است.

قوای محرکه

هایما S5 از موتور به حجم دقیق 1591cc چهار سیلندر توربوشارژ شده بهره می برد که توانایی تولید حداکثر قدرت 161 اسب بخار در دور 6000 rpm و حداکثر گشتاور 223 نیوتن متری را در بازه 1800 تا 4000 rpm دارد. ضریب تراکم این موتور 10:1 است و سیستم های VIS (منیفولد ورودی متغیر)  و VVT در این موتور استفاده شده و بلوک موتور نیز آلومینیومی است.

جنس سرسیلندر نیز از پلیمر رزین ساخته شده است. همچنین تسمه موتور نیز از نوع فلزی است که طبق اعلام سازنده باید هر 80 تا 100 هزار کیلومتر تعویض شود. قدرت توسط جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک به چرخ های جلویی انتقال داده می شود.

سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به مولتی لینک پایه کوتاه است.

حجم مخزن سوخت نیز معادل 60 لیتر است. طبق اعلام سازنده خودرو، مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی 8 لیتر است.

تجربه رانندگی با هایما S5

با نشستن پشت فرمان S5 اولین نکته قابل توجه ارتفاع به نسبت پایین صندلی است. با شروع حرکت وزن فرمان هیدرولیکی خودرو جلب نظر می کند که در مقایسه با دیگر هم قطاران چینی که عموما از فرمان های برقی سبک وزن استفاده می کنند، سنگین تر است.

دید رو به بیرون به دلیل استفاده از دوربین 360 مناسب ارزیابی می شود اما نکته مهم این است که صفحه نمایش با قرار گیری در بخش بالایی کنسول و ابعاد نه چندان بزرگ آن تجربه ای که در استفاده از دوربین 360 درجه انتظار می رود را فراهم نمی کند. همچنین به دلیل ضخیم بودن درب ها دید بقل نیز چندان تعریفی ندارد.

هایما S5 همانند اکثر خودروهای مجهز به جعبه دنده CVT عملکرد به نسبت آرامی دارد که این مسئله به نوع طراحی این جعبه دنده ها بر می گردد. در زمان شتاب گیری اولیه خبری از رفتار تهاجمی جعبه دنده مشاهده نمی شود و خودرو به نرمی آغاز به حرکت می کند.

به طور معمول کات آف زودتر از آن چه که فکر می کنید از راه می رسد و اجازه عبور دور موتور به فراتر از 5000 rpm را نمی دهد. لاستیک های فاق بلند به همراه فرمان هیدرولیکی به طور طبیعی چندان اجازه تحرکات سریع را به شما نمی دهند و نمی توان انتظار عملکرد سریع در سر پیچ ها داشت.

اما خودرو در جذب ضربات دست اندازها عملکرد خوبی دارد. به دلیل فاصله محوری به نسبت زیاد هایما S5 که دست کمی از کیا اسپورتیج ندارد. در پیچ های بزرگ عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و به قول معروف هندلینگ خودرو بر سر این نوع پیچ ها مناسب ارزیابی می شود.

به طور کلی سواری خودرو بیشتر به سمت یک سواری اسپرت و خشک متمایل است. مصرف سوخت خودرو نیز در مصارف شهری در حدود 10 تا 12 لیتر ارزیابی می شود. عملکرد ترمزها نیز با توجه به وزن خودرو خوب ارزیابی می شود.

نتیجه گیری

در پایان  S5 نشان دهنده پیشرفت روز افزون این خودروساز است که با نگاهی به مدل جدید هایما S5 که در نمایشگاه پکن به نمایش عموم گذاشته شد این مسئله بیشتر قابل لمس است.

این مسئله برای هایما S7 نیز تکرار شده است و مدل جدید آن پیشرفت محسوسی به نسبت مدل فعلی و عرضه شده در کشور ما دارد.

در واقع خودروساز چینی با تکمیل کردن سبد محصولات خود و استفاده از موتورهای جدید با فن آوری های به روز تر همچون تزریق مستقیم سوخت و همینطور استفاده از جعبه دنده اتوماتیک معمولی و یا جعبه دنده های دو کلاچه از نظر تجربه رانندگی وضعیت خود را بهبود بخشیده است و برای یک خودروساز که تنها 7 سال در بازار حضور دارد عملکرد قابل توجه ای داشته است.

اما در هر صورت مشخص نیست که مدل جدید S5 چه زمانی توسط ایران خودرو و هایما در ایران عرضه شود. هایما S5 با این که هنوز با دیگر رقبای مطرح چینی بازار فاصله دارد، اما در همین مدت کوتاه نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و به احتمال زیاد مدل های جدید این شرکت به رقیب بسیار سرسختی برای نام های بزرگ تر چینی تبدیل خواهد شد.
منبع: دیجیاتو
 
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها