کد خبر : 40479

مقایسه جیپ رنگلر و جیپ گلادیاتور ، جنگ خانوادگی (تصاویر)

مقایسه جیپ رنگلر و جیپ گلادیاتور ، جنگ خانوادگی (تصاویر)

گلادیاتور، محصول جدید جیپ، شباهت بسیاری به مدل رانگلر دارد؛ حتی سواری آن مشابه است. در این مطلب سعی شده است تا تفاوت این دو محصول آشکار شود.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، پس از رونمایی از جیپ گلادیاتور، بسیاری بر این باورند که این خودرو همان رانگلر است؛ فقط محفظه‌ی بار به آن اضافه شده است. این گفته تا حدودی درست است؛ هرچند این دو خودرو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

برای اینکار، دو خودرو در شرایط مشابه تست شده‌اند. هر دوی این مدل‌ها از تیپ روبیکان (Rubicon) هستند و رنگ یکسانی دارند.

با نگاه به این دو محصول جیپ، چیزی که بار اول به ذهن می‌رسد این است که از بریدن قسمت عقب رانگلر و اضافه‌کردن قسمت یک‌و‌نیم متری محفظه‌ی بار، مدل گلادیاتور حاصل شده است. طراحی بدنه‌ی هر دو خودرو مشابه هم است؛ ازجمله، در‌های یکسانی دارند. هر دو از موتور ۳/۶ لیتری V6 با جعبه‌دنده ۸ سرعته خودکار بهره می‌برند. هرچند در رانگلر، امکان سفارش نمونه ۲ لیتری توربو نیز وجود دارد.

البته شباهت‌ها به این موارد ختم نمی‌شود. ابعاد تایر‌ها، ارتفاع خودرو از سطح زمین و زاویه‌ی ورود به شیب هر دو یکسان است. همچنین؛ تجهیزات تیپ روبیکان و سایر سیستم‌های مختص آفرود از جمله قابلیت غیرفعال‌کردن میله تعادل و قفل‌های دیفرانسیل جلو و عقب، در هر دو خودرو وجود دارد. هر دو محصول را می‌توان با دو نوع سپر جلو سفارش داد.

Jeep wrangler 2018

اما این تمام ماجرا نیست. فاصله‌ی بین دو محور گلادیاتور طول بیشتری دارد و سیستم تعلیق عقب آن نیز، تقریبا مشابه پیکاپ رم ۱۵۰۰، از نوع فنرلول با بازو‌های اتصالی است. این تغییرات باعث شده تا گلادیاتور ظرفیت کشش ۳۱۷۵ کیلو‌گرم را داشته باشد که این رقم دو برابر ظرفیت رانگلر است. تیپ پایه این محصول نیز، ظرفیت باربری ۷۲۵ کیلوگرم را دارد که این عدد در تیپ روبیکان به ۵۲۵ کیوگرم کاهش یافته است.

وقتی به سیستم تعلیق دو خودرو ریزبینانه‌تر نگاه می‌کنیم، تفاوت‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. کمک‌فنر‌های گلادیاتور روبیکان از برند فاکس با بدنه‌ی آلومینیومی هستند درحالی‌که نمونه‌های بکار رفته در رانگلر، از نوع تک‌میله‌ای بوده و بدنه‌ی آلومینیومی ندارند. تایر‌های دو خودرو، با وجود اندازه یکسان، از برند‌های متفاوت هستند. چرخ‌ و رینگ‌های گلادیاتور به‌خاطر ظرفیت کشش بیشتر و حمل بار، مستحکم‌تر هستند. همچنین؛ ترمز‌های عقب این مدل نیز، اندازه بزرگتری دارند.

Jeep Gladiator

افزایش فاصله‌ی محوری، به جیپ این امکان را داده است تا تغییرات لازم را روی سیستم تعلیق عقب اعمال کند. درواقع؛ نحوه‌ی خنثی‌کردن ضربات وارده به اکسل عقب در این دو خودرو فرق می‌کند. در رانگلر، کمک‌فنر‌ها متمایل به سمت عقب قرار‌ گرفته‌اند؛ درحالی‌که در گلادیاتور برعکس است. همچنین با وجود یکسان بودن اکسل عقب در هر دو خودرو، سگدست‌هایی که بازو‌ها را نگه می‌دارد، متفاوت است. دلیلش این است که در جیپ گلادیاتور، بازو‌های تعلیق عقب دراز‌تر هستند و باعث شده تا سواری نرم‌تری داشته باشد.

از طرف دیگر، اضافه‌شدن محفظه‌ی بار باعث شده تا زاویه‌ی خروج از شیب این دو محصول متفاوت باشد. این زاویه در رانگلر‌های چهاردر، ۳۷ درجه است؛ درحالی‌که در گلادیاتور به ۲۶ درجه کاهش یافته است. همچنین لاستیک یدکی گلادیاتور برخلاف رانگلر، روی در عقب قرار نگرفته است و به زیر خودرو منتقل شده است. با وجود تایر‌های استاندارد ۳۳ اینچی این خودرو، فضای کافی برای تایر یدکی ۳۵ اینچی وجود دارد.

Jeep Gladiator

این دو خودرو، برای تست انعطاف‌پذیری سیستم تعلیق آن‌ها، روی سطح شیب‌دار قرار گرفتند. فاصله‌ی محوری بیشتر گلادیاتور، باعث شد تا در این بخش به اندازه‌ی رانگلر ظاهر نشود. قابلیت غیرفعال‌کردن میله تعادل (Disconnecting Stabilizer Bar) در هر دو محصول وجود دارد که به آن‌ها اجازه‌ی انعطاف‌پذیری بیشتری را می‌دهد. در هر دو حالتی که میله تعادل فعال یا غیرفعال است، جیپ رانگلر با اختلاف کمی، امتیاز بیشتری را کسب کرد. به‌طورکلی گلادیاتور به اندازه‌ی کافی، در رانندگی آفرود توانا است.

Jeep Gladiator

هر دوی این خودرو‌ها، از پوشش محافظ در زیر خود بهره می‌برند. در رانگلر این پنل فقط در قسمت وسط بدنه وجود دارد؛ اما در گلادیاتور علاوه بر قسمت میانی، زیر سپر عقب نیز این محافظ تعبیه شده است و این مزیت دیگری است؛ چراکه از سپر عقب هنگام برخورد با موانع مراقبت می‌کند. همچنین این پوشش‌ها به اندازه‌ی کافی قوی هستند تا زیر آن‌ها جک قرار گرفته و لاستیک خودرو در صورت نیاز تعویض شود. از طرفی سازنده سعی کرده است تا حتی‌المکان خروجی اگزوز را در ارتفاع بالاتری تنظیم کند به‌طوری‌که هنگام قدم‌زدن اطراف این خودرو، اگزوز آن دیده نمی‌شود. این نکته مثبت دیگری است از این جهت که هنگام عبور از موانع، مشکل‌ساز نمی‌شود.

با این اوصاف، جیپ گلادیاتور به اندازه‌ی پیکاپ‌های با اندازه متوسط توانایی دارد؛ هرچند تغییرات انجام‌گرفته، دردسر‌هایی نیز برای این خودرو ایجاد کرده است. مثلا فاصله محوری زیاد‌تر باعث شده تا زویای شکست و خروج از شیب این خودروی آفرودی در مقایسه با مدل رانگلر کاهش پیدا کند.

Jeep Gladiator

بررسی‌ها نشان داد که تونایی‌های آفرود گلادیاتور و رانگلر تفاوت زیادی ندارد و هردو در برخورد با ناهمواری‌ها عملکرد مشابهی دارند. وقتی‌که جیپ، مدل چهاردر رانگلر را معرفی کرد، بسیاری منتقد بودند که سازنده با این کار، توانایی‌های آفرود رانگلر را کاهش داده است (نسبت به مدل دودر)؛ اما عملا این محصول با استقبال زیادی همراه بود. خیلی از خانواده‌ها و علاقه‌مندان به خودرو‌های چهاردر، این محصول را پسندیدند؛ چون به اندازه‌ی کافی توانمند بود. به‌ نظر می‌رسد، این اتفاق برای مدل گلادیاتور نیز تکرار شود. این خودرو، چهار در دارد و یک پیکاپ است. این همان چیزی است که علاقه‌مندان به پیکاپ‌ها دوست دارند. همچنین؛ گلادیاتور با وجود اینکه یک وانت است اما در عین حال یک جیپ است و کار‌هایی را که یک جیپ می‌کند، به خوبی قادر است انجام دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها