کد خبر : 39482

همه‌چیز درباره تیونینگ تویوتا لندکروز

همه‌چیز درباره تیونینگ تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای نه تنها بازار ایران بلکه سراسر دنیا است. خودرویی با طراحی پرابهت، کیفیت بالا، پیشرانه‌ای قدرتمند و البته خواص آفرود. جذابیت و محبوبیت لندکروز آن را تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای پروسه تیونینگ و بهینه‌سازی کرده است.

به گزارش خودروتک ، اصولا تیونرها با هدف لوکس‌سازی، زیباسازی، تقویت پیشرانه، افزایش سرعت، تعبیه تجهیزات خاص و یا آفرودسازی سراغ خودروهایی خاص می‌روند. برای این گروه، تیونینگ تویوتا لندکروز از این حیث جذاب است که همه اهداف فوق را تامین می‌کند. تیونینگ تویوتا لندکروز چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ مشخصات فنی اقدامی ماجراجویانه و هیجان‌انگیز به حساب می‌آید. در واقع تویوتا لندکروز به خودی خود زیرساخت برای تیونینگ آفرود را دارد و پیشرانه حجیم آن دست تیونر را برای رسیدن به اسب‌بخارهای بیشتر را فراهم می‌کند.

نکته جالب درباره تویوتا لندکروز این است که علیرغم قیمت بسیار بالای آن هم‌چنان در بین تمام اقشار جامعه دوست‌داشتنی تلقی می‌شود. این اقبال را نباید فقط درباره مدل‌های موجود در بازار ایران جستجو کرد. تویوتا لندکروز از سال‌ها پیش سابقه درخشانی در ایران داشته است. این خودرو یکی از ارکان اصلی لجستیک کشور در زمان جنگ تحمیلی بود.

نگاهی کوتاه به تاریخچه تویوتا لندکروز

سال 1941 ارتش امپراتوری ژاپن توانست فیلیپین را به اشغال دربیاورد. ژاپنی‌ها بعد از حضور در این کشور با خودرویی عجیب روبرو شدند. آن زمان ارتش فیلیپین از جیپ آمریکایی در ارتش خود استفاده می‌کرد. فرماندهان ژاپنی که از قابلیت‌های خاص این خودروی نظامی حیرت‌زده شده بودند، نمونه‌ای از آن را به کشور خود فرستادند تا در صورت امکان بتوانند نسخه‌ای مانند آن را مهندسی معکوس کنند.

مدل اولیه که مهندسان ژاپنی طراحی کردند Model AK نام داشت. خودرویی با پیشرانه 2.9 لیتری و یک جعبه‌دنده ساده دو سرعته دستی. البته جای تعجبی نبود که نسخه ابتدایی هرگز نمی‌توانست با جیپ مقایسه شود و سراسر ایراد بود. از ابتدای کشف این خودرو در ژاپن تا تولید محصولی که بتواند انتظارات اولیه را برآورد کند 10 سال زمان طول کشید.

مدل تولیدی در نسل اول با کدهای BJ و FJ نام گرفت. شاسی‌بلندی بسیار خشک و آزاردهنده که در بهترین حالت می‌توانست 84 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه 3.4 لیتری خود بیرون بکشد. البته این خودرو یک تقلید کورکورانه از جیپ ویلیز بود.

سال 1955 مدل جدیدتر با طراحی بهتر و البته کیفیت بالاتر با کد J20 یا J30 تولید شد. خودرویی که اکنون می‌توانست به راحتی 133 اسب‌بخار نیرو را از دل پیشرانه 3.9 لیتری خود بیرون بکشد.


سال 1960 تویوتا مدل بسیار موفق J40 را تولید کرد که از نظر کارایی و آفرود بودن توانست شهرتی نسبی برای خود دست و پا کند. این برای اولین‌بار بود که لندکروز از تیراژ 50 هزار دستگاه عبور می‌کرد.


این همان خودرویی است که در سال‌های جنگ تحمیلی نیز در ایران دیده می‌شد.

شرکت در سال 1967 مدلی موسوم به کد J50 را نیز برای مصارف شهری و رفاهی تولید کرد که البته با استقبال چندانی روبرو نشد. تویوتا برای اولین‌بار با این خودرو بود که پیشرانه 4.2 لیتری شش سیلندر خطی را تجربه می‌کرد.


مدل J60 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خانواده تویوتا لندکروز شد که سال 1980 به بازار آمد. این محصول یکی از معدود نمونه‌هایی در دنیا بود که توانسته بود خواص خانوادگی را با آفرود تلفیق کند.


در 1984 شرکت توانست شخصیت لندکروز را کاملا مستقل کند و با معرفی J70 خود را به‌عنوان یک شاسی‌بلند و البته در برخی مدل‌ها به‌عنوان یک پیکاپ استراتژیک معرفی کرد.

سال 1990 مدل J80 با ابعادی تنومند راهی بازار شد. خودرویی که سرانجام توانست رقابتی جذاب با شاسی‌بلندهای مشابه آمریکایی برپا کند.


تویوتا لندکروز J100 سال 1998 به بازار آمد و با قدرت توانست یکی از پرفروش‌ترین SUVهای سایز بزرگ دنیا شود. شرکت برای اولین‌بار با این مدل پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر Vشکل را معرفی کرد.


مدل مشهور J200 که هنوز هم در بازار ایران رفت و آمد می‌کند سال 2007 رونمایی شد. این خودرو با طراحی پرابهت خود نه فقط از سوی شهروندان بلکه از سوی نیروهای نظامی و امدادی نیز به خدمت گرفته شد.


این خودرو آخرین نسل تویوتا لندکروز تا این لحظه است. این در حالی است که سال 2015 فیس‌لیفت جذاب آن نیز وارد بازار شد که استقبال گسترده‌ای از آن به عمل آمد.


 

تیونینگ تویوتا لندکروز

همانطور که گفته شد بهینه سازی تویوتا لندکروز همواره یکی از اهداف جذاب برای شرکت های تیونینگ و آپشن بوده است. شرکت های بسیاری در زمینه تقویت ظاهری و باطنی این خودرو مشغول به فعالیت هستند. افزایش قابلیت های این خودرو از پیشرانه آغاز می شود و تا تغییرات کلی در بدنه نیز پیش می رود.

خوش سلیقه مثل اتولایف

به گزارش زومیت ،  بسیاری از افراد برای اینکه خودرو را متمایز از سایر کنند، اقدام به شخصی‌سازی و اعمال تغییرات در تویوتا لندکروزر خود می‌کنند. بیشتر تیونینگ‌های انجام شده روی تویوتا لندکروزرها در این مناطق شامل تغییرات ظاهری در بیرون و تغییرات در اتاق خودرو است تا تغییرات فنی در بخش پیشرانه. یکی از شرکت‌های اوکراینی که روی تویوتا لندکروزر کار می‌کند، اتولایف (AutoLife) نام دارد. این تیونر برای سال ۲۰۱۹ نسخه‌ای از لندکروزر سری ۲۰۰ را معرفی کرده که در نوع خود بسیار جذاب است.

 

ماجراجویی و فراتر از آن

به گزارش خبرآنلاین ، کاری نیست که تیونینگ از پس آن برنیاید. مهندسان مکانیک می‌توانند از یک تویوتا لندکروز قدیمی، نیسان بسازند، آن را به پرادو جدیدتر یا لکسوس ارتقا دهند. تغییر یک لندکروز به لکسوس کاری است که پیش از این هم در کشور ما انجام شده. مهندسان والد اینترنشنال با یک کیت اسپرت از پس جراحی نه چندان سنگینی برای تغییر دادن این خودروی ژاپنی برمی‌آیند. یکی از مهم‌ترین تغییرات از سپر جلوی خودرو آغاز می‌شود. والد در کیت اسپرت خود هدایت‌کننده‌های هوارا در لندکروز قدیمی تغییر داده تا با چند تیغه آلومینیومی چهره اسپرت‌تری و قدرتمندتری به آن بدهد.

 

تیونینگ توسط شرکت هموطن

 
به گزارش جام جم ، معمولاً تیونرها به سراغ خودروهای اسپرت و سدان می‌روند و روی آن‌ها کیت‌های مختلفی نصب می‌کنند اما اینبار یک تیونر ژاپنی سنت شکنی کرده و به سراغ یکی از معروف ترین شاسی‌ بلندهای مخصوص آفرودی رفته که در بازارهای خاورمیانه طرفداران زیادی دارد و به عنوان یک آفرود واقعی محسوب می‌شود بله در مورد تویوتا لندکروزر صحبت می‌کنیم. تیونر GMG88 در شهر ناگویا (Nagoya) قرار دارد و تخصص آن تیونینگ کردن شاسی بلندهای شرکت تویوتا است. این کیت بدنه «Eight Star» نام گرفته است. روی این خودرو ابتدا رینگ های «Forgiato» نصب شده که از نوع «F2.16-ECL» هستند و با توجه به کیت نصب شده، امکان استفاده از رینگ های با سایز بسیار بزرگ نیز فراهم شده است.

این مدل را یک تیونر روسی به اسم Renegade Design طراحی کرده است.

رنگ آبی خاص این تویوتا لندکروز با تیونینگ Wald را منحصر به فرد کرده است.

استفاده از رینگ های فوق عریض در تویوتا لندکروز ایده دیدنی شده است.

گارد استیل بزرگ و چراغ های مه شکن کاری از تیونر Delta.

شرکت Artisan Spirits یکی از بهترین بادی کیت ها را برای تیونینگ تویوتا لندکروز طراحی کرده است.

این محصولی است که خود تویوتا آن را به نمایشگاه SEMA 2017 آورده بود.

تیونینگ زیبای شرکت Eight Star روی بدنه تویوتا لندکروز.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها