کد خبر : 38393

آیا رنو ساندرو ارزش خرید دارد؟

آیا رنو ساندرو ارزش خرید دارد؟

رنو ساندرو جزء خودروهای اقتصادی است که می‌تواند به‌خوبی شما را از رنج‌های تحریم و کمبود قطعات و خدمات نجات دهد. در این گزارش به معرفی این خودرو فرانسوی پرداخته‌ایم.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا ، رنو ساندرو (Renault Sandero) از همان روزهای اول که به بازار ایران وارد شد، قیافه‌ و سواری لذت‌بخشی برای بسیاری از افراد نداشت. به قول برخی از افراد، انگار یکی آن را در نهایت خواب‌آلودگی و بی‌حوصلگی طراحی کرده باشد و ظاهر جان‌داری ندارد. اما با این حال، رنو ساندرو از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا انتهای سال ۱۳۹۷ حضور نسبتا موفقی در بازار ایران داشت و توانست بیش از ۱۰۵ هزار و ۶۰۵ دستگاه در دو نسخه ساده و کراس به اسم رنو ساندرو استپ وی به فروش برساند. بسیاری از کارشناسان دوام، کابین جادار و هزینه نگهداری پایین را از مهم‌ترین مزیت‌های رنو ساندرو می‌دانند.

تحریم‌ها ضربات سهمگینی بر بدنه صنعت خودرو ایران وارد کرد؛ کوچ شرکت‌های مطرح و صاحب‌نام از کشور باعث شد نه‌تنها دایره انواع مختلف خودرو روزبه‌روز کوچک‌تر شود، بلکه تامین قطعات برخی از خودروهای موجود در بازار نیز با دست‌اندازهای زیادی مواجه شد.

اما با وجود بسته شدن فضای صنعت خودرو در ایران و محدودیت در انتخاب مدل‌های خارجی، خودروهایی هستند که می‌توانند به شما این توانایی را بدهند که تحریم‌ها را دور بزنید و ماشینی را زیرپایتان بندازید که قطعات آن در داخل کشور هم قابل دسترس باشد.

اما در کنار تمام امتیازهای خوب و بد این خودرو، قیمت ساندرو بسیار گزاف است. ارزیابی بازار خودرو کشور نشان می‌دهد نسخه‌های سال ۹۷ این خودرو با کارکرد اندک، حدود ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و به غیر از دنده اتوماتیک چیز قابلی به خریداران ارائه نمی‌کند. خریداران البته می‌توانند با پرداخت حدود ۳ تا ۴میلیون تومان، سیستم صوتی تصویری با صفحه نمایش لمسی اورجینال را به لیست تجهیزات ساندرو اضافه کنند و با مبلغی حدود ۴میلیون‌تومان، این خودرو را به دوربین دید عقب مجهز کنند. تغییر ابعاد رینگ و لاستیک هم می‌تواند ظاهر خودرو را قابل تحمل کند. اما در نهایت  ۲۱۰میلیون تومان برای ساندرو عدد بزرگی است. سوال ما این است که چرا با وجود این همه نکته ملموس، همچنان باید ساندرو خرید؟

چند مزیت و نقصان

رنو ساندرو از شما حرف شنوی کامل دارد، گرچه گاهی در مانورهای سریع گیج می‌زند و عملکرد آنچنان خوبی ندارد. ساندرو، خودرو خیلی سریع و تیزی نیست، ولی خیلی خوب ترمز می‌گیرد. ساندرو اهل تند رفتن نیست ولی در کورس هم اغلب خودروهای هم رده را می‌گیرد. ساندرو با اینکه نسبتا مرتفع‌تر از رقبای خود مثل ۲۰۷ پژو یا برلیانس ۲۲۰ است ولی حرکت گهواره‌ای یا لرزش موتور ندارد. البته متاسفانه صدایی که از موتور خودرو به کابینش وارد می‌شود، بیشتر از قیمت پرداختی شما برای این خودرو است.

ساندرو موتور و گیربکس مهیجی ندارد، یعنی نه سریع شتاب می‌گیرد نه با علاقه گاز می‌خورد و نه مایل است تند تند دنده بگیرد. این دو قطعه ولی در عوض تا دلتان بخواهد، بی‌استهلاک، بی‌هزینه و بی‌حاشیه کار می‌کنند. در واقع فلسفه ساخت ساندرو برعکس ۲۰۶ و ۲۰۷ برای مصرف صرفا شهری است.

اما نسخه اتوماتیک رنو ساندرو چه ویژگی‌هایی دارد؟ نسخه اتوماتیک این خودرو آنقدر آرام و بی‌هیجان و کم مصرف است که پای شما را دیر به دیر به جایگاه‌های سوخت‌گیری باز می‌کند. هر چه نباید، موتور این خودرو از نوع k۴M است که حاصل کار مشترک رنو و نیسان بوده و گیربکسش را هم پانچ ساخته که از بهترین‌ها به‌شمار می‌رود.

 

خودرویی برای روزهای سخت

یکی از راه‌های دوام در دوره تحریم‌ها، پرهیز از ولخرجی و داشتن ضربه‌گیر در قالب پس‌انداز بانکی است. استفاده از خودروهایی مثل برلیانس، جیلی یا حتی جُک و پژو کاری می‌کند که پس‌اندازتان آب برود. ساندرو اما به شما کمک می‌کند کمتر بنزین و روغن مصرف کنید و برای تعویض قطعات ولخرجی نکنید. مثال بارز این حرف در بررسی قیمت یک عدد چراغ جلو ساندرو است که حدود ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد. عددی که برای ۲۰۷ حدود ۸۷۵ هزار تومان، برای برلیانس H۲۲۰ حدود دو میلیون تومان و برای جیلی GC۶ اکسلنت تا سه میلیون تومان است.

احتمالا متوجه شدید که در نهایت می‌خواهیم به هر شکل ممکن بگوییم چینی نخرید و به جایش ساندرو را انتخاب کنید. زیرا آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها هم در انتخاب این خودرو البته در نسل جدیدش خیلی مشتاقانه برخورد می‌کنند. البته فقط آنها که قدرت خریدشان پایین است. اما چرا؟ چون هزینه مصرف و نگهداری از یک خودرو در اروپای غربی بسیار بالاست و رقم پرداختی برای ساندرو از همه کمتر است. حالا ما نسل قدیمش را سوار می‌شویم آنها مدل تازه. داچیا به عنوان سازنده اصلی ساندرو اهل ولخرجی نیست و نکته مهم خرید ساندرو هم دقیقا همین موضوع است.

رنو ساندرو از کجا آمد؟

به گزارش زومیت ، رنو ساندرو (Renault Sandero) خودروی هاچ‌بکی است که از آذرماه سال ۹۴، توسط شرکت پارس‌خودرو - زیرمجموعه‌ی از گروه خودروسازی سایپا - وارد بازار ایران شده است. این خودرو که در اروپا با نام داچیا ساندرو شناخته می‌شود، یکی از محصولات مشترک شرکت خودروسازی فرانسوی رنو و زیرشاخه‌ی رومانیایی آن موسوم به داچیا است که نسل اول آن در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ معرفی شد و اکنون نسل دوم آن در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

این خودرو بر اساس پلتفرم لوگان (تندر ال ۹۰) توسعه داده شده است و در کلاس ساب‌کامپکت یا سوپرمینی قرار می‌گیرد. داچیا ساندرو در بازار برخی از کشورها مانند ایران، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکای جنوبی تحت عنوان رنو ساندرو عرضه می‌شود.

استپ وی برادر بزرگ تر ساندرو

ساندرو استپ وی علاوه بر اختلافات ظاهری، تفاوت عمده ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) خود ندارد و حس خشونت و هیجان با نگریستن به دو ماشین در کنار هم کاملاً القا خواهد شد.

san-3

 

به گزارش دیجیاتو، با وجود شباهتی که به آن اشاره کردیم، تفاوت در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب خودرو در مدل استپ وی مشهود و چشم نواز است.

باربند و اختلاف ارتفاع دو ماشین کاملاً حس بلندتر بودن ارتفاع استپ وی را به شما می ­دهد. جلو پنجره و نوع چراغ ها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف می کند.

 

san-6

 
هاله مشکی رنگ اطراف چراغ استپ وی، خودرو را بسیار جذاب تر از ساندرویی معرفی می کند که در برابر استپ وی ناتوان و خسته به نظر می رسد. اما در مورد آیینه ها و زه های جانبی کاملاً به نوع سلیقه مشتری بستگی دارد که کدام را انتخاب کند، ساده یا رنگارنگ.

برای تشخیص ساندرو استپ وی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه بوده و در مدل دستی بی رنگ است که البته از لحاظ زیبایی کاملا بستگی به سلیقه خریدار دارد.

تفاوت­های یاد شده باعث شده استپ وی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند، اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته و توقعات را به عنوان خریدار یک هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی کاملاً برآورده می سازد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها