کد خبر : 3730

بهترین موتور خودروهای داخلی کدام است؟

بهترین موتور خودروهای داخلی کدام است؟

اصلی ترین و حیاتی ترین این سه قسمت مربوط به موتور ماشین است و هماهنگی گیربکس با موتور خودرو برای حداکثر انتقال نیروبه چرخ ها از اهمیت فراوانی دارد . برای مثال خودرو زانتیا با موتور ۱۸۰۰سی سی با ۱۶ سوپاپ به این علت در بازار معروف بود که شتاب و قدرت حرکتی بالا را از خود به نمایش می گذاشت و علت این قدرت به هماهنگ بودن ضریب گیربکس با موتور خودرو است که همین موتور در خودروهای پژو مانند ۴۰۵ و خودرو دوست داشتنی پرشیا با عملکرد نا امید کننده ایی ظاهر شده است و توان موتور به دلیل عدم هماهنگی گیربکس با موتور XUM به هدر می رود.

به گزارش خودروتک، متوجه شدیم که موتور و گیربکس یک خودرو از اساسی ترین مسایل فنی خودرو ها هستند .در شرکت های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو در مجموع از ۵ نوع موتور برای محصولات خود استفاده می کنند. که برا ی مثال در شرکت خودروسازی سایپا از موتور خانواده X100 یا همان پراید و موتورخودروی تیبا یا ساینا که در اصل همان موتور تقویت شده پراید که توسط دانشگاه اتریش با تغییر قطر سیلندر و تغییر در برنامه ECU موتور پراید حجم آن را از ۱۳۰۰سی سی به ۱۵۰۰ سی سی تبدیل کردند .

 

ایران خودرو نیز در کل از ۴ موتور استفاده می کند که برای مثال موتور ۱۷۰۰ سی سی تقویت شده پیکان برای وانت آریسان و موتور خانواده پژو نیز شامل موتور های XUM و TU3 و TU5 و خانواده سمند وسورن و دنا نیز از موتور ملی EF7 بهره مند هستند .

 

در خانواده خودروهای رنو نیز که شامل تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاس و ساندرو واستپ ساندرو نیز از موتور با کیفیت K4M استفاده شده است .

اما سوال اساسی این است که بین این همه موتورهای مختلف کدام یک جزو با کیفیترین و کم اصطحلاک ترین های صنعت خودروی کشورمان هستند ، به همین علت بصورت مختصر معایب و محسنات هر موتور را به چالش می کشیم که کدام شایسته اول شدن در لیست ما را دارند ؟

به ترتیب از بدترین موتور تولیدی کشور تا بهترین موتور تولید داخل :

موتور پراید و تیبا

رتبه آخر به بی کیفیت ترین خودروی کشور یعنی خودرو خانوده X100 و تیبا می رسد . مونتاژ بی کیفیت و استفاده از قطعات چینی و ایرانی در ساخت این موتور باعث شده است که رتبه اول از اخر به این خودرو برسد .

حجم سیلندر ۱۳۲۳ سی سی

نسبت تراکم ۹٫۷:۱

حداکثر قدرت موتور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه‌۶۳ اسب بخار

حداکثرگشتاور موتور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ‌۱۰۳ نیوتن متر

موتور XUM :

سال ها پیش این موتور خوهان و طرفداران زیادی بین مردم داشت ولی بعد از اینکه موتورهای پژو به دست توانمندان ایرانی سپرده شد و طعم ایرانیزه خود را کشید متاسفانه از قدرت و کیفیت سابق خودش کاسته شد . موتورهای مدل ۹۰به بعد ایران خودرو هر از گاهی دچار سوختن سر سیلندر و تعویض کل موتور می شوند . مصرف زیاد سوخت خودرو در شهر از ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلو متر یکی دیگر از معایب این نوع موتور ها هستند .

حجم موتور ۱۷۶۱ چهار سیلندر

‌نسبت تراکم ۱۰٫۴:۱

قدرت موتور ۱۱۰@۵۵۰۰

حداکثر گشتاور۱۵۵@۴۲۵۰

سیستم انژکتوری BOSCH

نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.

تعداد سوپاپ ۱۶

موتور TU 5یا TU3 :

موتور TU5 یکی از باکیفیترین و کم مصرف ترین موتور های کشور بود تا زمانی که طعم تحریم ها راکشید . با قطع ارتباط همکاری پژو فرانسه با ایران و کمبود قطعات اصلی موتور ۲۰۶ در انبار ایران خودرو باعث شد که شرکت ایران خودرو بجای همکاری با فرانسوی ها با برادارن چینی خود همکاری کند و مرکز تحقیقات و توسعه سایت ایران خودرو در سال ۹۰ به تکنولوژی ساخت کامل موتور TU5 ایرانی شد البته بجای تولید ۱۱۰اسب بخار در مدل فرانسوی به تولید ۱۰۵ اسب بخار در مدل ایرانیزه شد ه رسید که نشانگر قدرت متخصصان ایرانی در ساخت و بومی سازی یک موتور پیشرفته هستند .

حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی

تعداد سیلندر ۴

نسبت تراکم ۱۰٫۵

قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm

حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm

سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی

نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵

تعداد سوپاپ ۱۶

استاندارد حد آلایندگی Euro III

سیستم سوخت: انژکتوری

حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h

موتور EF7

موتور ملی ایران خودرو که توسط شرکای آلمانی و مرکز تحقیقات ابران خودرو در سال ۸۷ به بهره برداری رسید . این موتور که از پیشرفته ترین موتورهای موجود درداخل کشور است . متاسفانه دچار بی مهری و کمبود قطعات آلمانی خود در زمان تحریم شد . جایگذاری قطعات آلمانی با نوع چینی باعث شد که دید مردم از این خودرو و موتور ملی به یک کابوس تبدیل شود . مشکلات روغن ریزی و داغ شدن موتور خودرو و افزایش مصرف سوخت از ۷ لیتر اعلامی کارخانه به ۱۰ لیتر و عدم آشنایی تعمیر کاران با تکنولوژی VVT یا سوپاپ های متغییر از عوامل بد نام شدن این موتور است . اما خوشبختانه با رفع تحریم ها این مشکلات رفع شده است و شما می توانید با خیال راحت این موتور را انتخاب کنید .

موتور K4M

رتبه اول با کیفیت ترین موتور می رسد به موتور فرانسوی رنویا داچیا . استقبال مردم از برند رنو و بازار پرفروش خودرو های رنو که بسیار رشد چشمگیری داشته است همین فزوش بالا ی محصولات رنو در ایران سبب تصمیم گیری مدیران ارشد رنو برای ساخت کارخانه و تولید بیشتر در کشورشده است . هماهنگی گیربکس خودرو با موتور و اصطحلاک کم موتور و قطعات آن و عدم دستکاری خودروسازان ایرانی به این موتور از دلایل فروش بالای این موتور و خودروهای سری ال نود و ساندرو است. پس اگر به دنبال یک خودروی با کیفیت و بدون دسترسی می گردید خودروهای خانواده رنو انتخاب بی چون و چرای شما هستند.

منبع: وی درایو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها