کد خبر : 35074

نگاهی به محبوب ترین خودروهای کوپه بازار ایران

نگاهی به محبوب ترین خودروهای کوپه بازار ایران

خودروهای اسپرت چند سالی است علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌اند. شما هم اگر در دوره‌ای پر شر و شور جوانی سیر می‌کنید، قطعا از علاقه‌مندان خودروهای جمع‌وجوری هستید که در کنار خاص بودن‌شان، تجربه یک رانندگی هیجان‌انگیز را برایتان به ارمغان بیاورد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا ، اسپرت‌بازها و دوستداران این مدل خودروها همواره به دنبال خودروهایی هستند که در اصلاح «جوان‌پسندانه» باشد. کوپه‌ها همیشه یکی از مدل‌های خودرویی هستند که حسابی نظر جوانان را به خود جلب می‌کند؛ چرا که این مدل خودروها برای دریفت زدن، لایی کشیدن و تزئین بدنه بهترین گزینه به‌شمار می‌روند.

از زمانی که خودروهای کوپه ترند بازار ایران شدند، زمان زیادی می‌گذرد. علاقه و اشتیاق بسیاری از افراد به تصاحب یکی از این مدل‌ها، به آغاز دهه ۹۰ خورشیدی بازمی‌گردد؛ عصری که با ورود کوپه‌های کره‌ای و آلمانی کلید خورد و در سال‌های بعد بازیگران دیگری مانند ژاپنی‌ها و انگلیسی‌ها پا به صحنه گذاشتند.

خودروهای کوپه با اینکه بازار کم‌حجم و کوچکی در کشور دارند، اما گاهی می‌توان با هزینه‌ مناسب، خودرویی سریع و جذاب و خاص خرید که ضمن چشاندن طعم بی‌نظیر رانندگی هیجانی به سرنشینان، فضایی لوکس و مناسب را در اختیار دوستداران خود قرار دهد. در ادامه این گزارش مروری به سه کوپه حاضر در بازار ایران داشته‌ایم.

کیا سراتو

یکی از محبوب‌ترین کوپه‌های بازار ایران، کیا سراتو نام دارد. این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲.۰ لیتر است. موتور کیا سراتو قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۷۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۹ نیوتن متر است. گیربکس این خودرو ۶ سرعته اتوماتیک است و شتاب صفر تا صد این خودرو هم برابر با ۸.۴ ثانیه اعلام شده است. تاکنون پنج نسل از کیا سراتو وارد بازار جهانی شده‌اند که چهار نسل آن در بازار کشور حضور دارد و نسل دوم آن که با طراحی اسپرت و نیمه‌مدرن معروفش شناخته می‌شود، توسط سایپا مونتاژ شده است.

البته نسخه تولیدی در سایپا، در ظاهر خارجی تفاوت‌هایی نسبت به نسخه وارداتی دارد. از جمله رینگ و لاستیک کوچکتر که برای تطبیق با شرایط جاده‌های ایران بر روی این خودرو نصب شده‌اند و حذف خروجی اگزوز عقب که در نسخه وارداتی، ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به این سدان سایز کوچک می‌بخشد. در چراغ‌های عقب نیز تفاوت کوچکی میان سراتو وارداتی و سراتو سایپا وجود دارد که مربوط به مه‌شکن‌هاست. با این وجود، بین کیفیت ساخت نمونه داخلی و نمونه وارداتی، تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

همچنین در بخش امکانات ایمنی، کیا سراتو سایپا با حذف برخی امکانات از جمله کیسه‌های هوا روبرو شده است. حذف ترمزهای دیسکی عقب، در کنار نبود سیستم کنترل پایداری، مواردی هستند که از ایمنی سراتو سایپا در مقابل نسخه وارداتی کاسته و بهتر است تا پس از خرید این خودرو، سطح توقعی که از یک خودرو کره‌ای روز دارید را پایین بیاورید.

در کیا سراتو برخلاف سایر سدان‌های همرده، از یک سیستم تعلیق اسپرت استفاده شده که عملکرد نرم و قابل قبولی دارد و در حد مزدا ۳، به دست‌اندازهای شهری گیر نمی‌کند، اما در طولانی‌مدت و به‌خصوص برای مصارف خانوادگی خسته‌کننده خواهد بود. اگر از خودرو خود انتظار دارید که عملکردی خانوادگی ارایه دهد، بهتر است تا نگاهی به رقبای کیا سراتو، نظیر هیوندای الانترا یا میتسوبیشی لنسر داشته باشید. این خودرو مطابق با کارکردی که داشته است قیمتی بین ۲۳۰ میلیون تا ۴۱۰ میلیون تومان دارد.

هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه یک خودرو اسپرت است که در سال ۲۰۰۸ و در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد و از سال ۲۰۰۹ در بازارهای جهانی عرضه شد. جنسیس کوپه به همراه نسخه سدان، از نخستین محصولات لوکس و اسپرت هیوندای بودند و کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته بود با عرضه آنها، قدرتمندانه به کلاس خودروهای اسپرت ورود کند. جنسیس کوپه از سال ۲۰۱۰ توسط آسان موتور در بازار عرضه شد و البته در مدل ۲۰۱۳ هم در تعداد محدودی در ایران وارد شد.

جنسیس کوپه با ورود به بازار ایران، روزهای خوبی را تجربه کرد و به فروش بالایی هم دست پیدا کرد. او با ظاهر جذاب و قوای محرکه قدرتمندی که داشت، باعث جلب توجه قشر جوان شد و در بازار ایران که کمتر خودرو اسپرتی وجود دارد، با وجود قیمت نسبتا بالا، به یک خودرو محبوب تبدیل شد.

از نکات مثبت این کوپه استخوان‌دار می‌توان به طراحی داخلی جذاب و اسپرت آن، فضای داخلی جادار با توجه به ابعاد و فرم بدنه، بالا بودن لذت رانندگی به دلیل ارتفاع پایین، عملکرد خوب و متناسب با توان ترمزهای خودرو، هندلینگ بسیار خوب خودرو، جذاب بودن صدای پیشرانه به‌ویژه در دوره‌های پایین تر از حد مجاز اشاره کرد.

کیفیت نامطلوب پخش صوت، عطش زیاد در مصرف سوخت، دید ضعیف محیط اطراف و امکانات رفاهی نسبتاً کم، از معایب هیوندای جنسیس کوپه به‌شمار می‌رود. این خودرو قیمتی که مطابق با کارکردش دارد بین ۳۳۰ تا ۵۳۰ میلیون تومان دارد.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل از محبوبترین و پرفروش‌ترین خودروهای دنیا با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه (از سال ۱۹۳۸ الی ۲۰۰۳) به‌شمار می‌رود. این کوپه محبوب، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با ۲.۰ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۸۰ نیوتن متر است. همچنین، گیربکس این خودرو ۶ سرعته اتوماتیک بوده و شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با ۷.۵ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت بیتل در حدود ۲۳۰ کیلومتر در ساعت و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با ۷.۶ لیتر بنزین در هر صدکیلومتر است.

بیتل خودروی سریعی نیست ولی شتاب اولیه‌ی قابل قبولی دارد. با فعال کردن حالت رانندگی اسپرت، حالت بیتل هربی فعال می‌شود. در حال اسپرت، تعویض دنده‌ها سریع‌تر است؛ به‌طوری‌ که به صندلی میخکوب می‌شوید و باید به حالت نرمال برگردید یا از پدال‌های کنار فرمان برای تعویض دنده استفاده کنید. پیشرانه‌ی بنزینی بیتل یا جعبه‌دنده‌ی خودکار هفت‌سرعته DSG همراه شده که در هنگام رانندگی ترافیک کُند است؛ ولی تعویض دنده‌ها را به نرمی انجام می‌دهد. البته این کوپه دیگر تولید نمی‌شود و مدیرعامل فولکس واگن در مورد پایان تولید این خودروی بی‌نظیر طی بیانیه‌ای گفت: تصور فوکلس واگن بدون بیتل کاملاً غیرممکن است. درست است که وقت خداحافظی با بیتل رسیده است اما نقش این خودرو در شرکت ما و تکامل خودروسازی ما همیشه باقی خواهد ماند. قیمت این خودرو براساس کارکردش از ۵۵۰ میلیون آغاز تا ۶۹۰ میلیون شناور است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها