کد خبر : 3323

فولکس واگن تایرون، شاسی بلند غریبه

فولکس واگن تایرون، شاسی بلند غریبه

فولکس واگن به تازگی از خودو جدید و شاسی بلند سایز کوچک خود با نام فولکس واگن تایرون رونمایی کرده است که در ادامه مزلب در مجله خبری تک فاکس به بررسی این خودو خواهیم پرداخت.

به گزارش خودروتک، فولکس‌واگن در بهار امسال کراس‌اوور کانسپتی بنام Advanced Mid Size را در پکن رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از یک کراس‌اوور تولیدی جدید محسوب می‌شد. سپس در نمایشگاه چنگدو رسماً نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام تایرون معرفی شد.

تایرون در رده‌بندی کراس‌اوورهای فولکس‌واگن در نزدیکی مدل تیگوآن قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌را برادر هم‌اندازه‌ای برای تیگوآن دانست؛ اما متأسفانه این کراس‌اوور جذاب و خوش استایل فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است.

فولکس‌واگن در چین از بازار فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بی‌رحمانه می‌تازد به‌گونه‌ای که از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با تمامی رقبای پشت سر خود دارد. در هشت ماه نخست سال جاری، فولکس‌واگن در چین 2.03 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که 196 هزار دستگاه آن متعلق به کراس‌اوور تیگوآن بوده است. این کراس‌اوور آلمانی در بین 10 خودروی پرفروش بازار چین قرار دارد و با چنین میزان فروش بالایی، ساخت کراس‌اوور دیگری با اندازه و مشخصات مشابه آن منطقی به نظر می‌رسد.

استایل بیرونی تایرون شباهت‌هایی به کراس‌اوور ساب‌کامپکت T-Roc دارد به‌گونه‌ای که فرم جلوپنجره، دی‌لایت‌های درون سپر جلو و خط بالای گلگیر عقب آن کاملاً مشابه T-Roc است. برای تایرون رینگ‌هایی 17، 18 و 19 اینچی قابل انتخاب است درحالی‌که فولکس‌واگن پکیج اسپرت R-Line را هم برای آن ارائه کرده است. این پکیج با ویژگی‌هایی چون سپرهای متفاوت و تهاجمی‌تر و سر اگزوزهای بزرگ‌تر، نمای اسپرت‌تری به تایرون بخشیده و آن‌را از نسخه‌های معمولی متمایز می‌کند.

تایرون 4.59 متر طول دارد که این یعنی بین نسخهٔ معمولی تیگوآن با 4.48 متر طول و نسخهٔ کشیده یا آل‌اسپیس آن با 4.70 متر طول قرار می‌گیرد. فاصلهٔ محوری این کراس‌اوور جدید نیز 2.73 متر است که بازهم حدود پنج سانتیمتر از نسخهٔ معمولی تیگوآن بیشتر است. تایرون 1.86 متر عرض و 1.66 متر هم ارتفاع دارد. این خودرو اما صرفاً با دو ردیف صندلی تولید می‌شود و ردیف سوم صندلی‌ها حتی به‌صورت سفارشی هم برای آن ارائه نمی‌گردد. البته صندلی‌های ردیف دوم آن از قابلیت تنظیم طول مجزا برخوردارند.

کابین تایرون هم نمای آشنایی دارد ولی بااین‌حال نسبت به تیگوآن متفاوت به نظر می‌رسد. اکثر تیپ‌های این خودرو به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، تودوزی چرمی، صندلی‌های برقی جلو، دوربین دید اطراف، سقف پانوراما و… مجهز هستند. همچنین به دلیل فاصلهٔ محوری زیاد، در قسمت عقبی تایرون فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد و این دقیقاً همان موردی است که برای خریداران چینی بسیار اهمیت دارد.

تایرون روی پلت‌فرم ماجولار MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که این یعنی از لحاظ پلت‌فرم هم با برادرش تیگوآن اشتراک دارد. برای این کراس‌اوور جدید تنها یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت مختلف 185 و 220 اسب بخار ارائه می‌شود. نیروی هردو نسخهٔ این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل می‌شود. این پیشرانه و گیربکس هم از تیگوآن گرفته شده‌اند. تایرون هم به‌صورت دیفرانسیل جلو هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion قابل خریداری است.

به‌طورکلی با توجه به اینکه تایرون در پلت‌فرم، پیشرانه و گیربکس با تیگوآن اشتراک دارد می‌توان آن‌را نسخه‌ای جذاب‌تر و جوان‌پسندتر از تیگوآن دانست. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکس‌واگن-فاو به تولید می‌رسد و تولید آن از ماه جولای امسال آغاز شده است اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. قرار است تایرون از ماه جاری در چین عرضه گردد. فولکس‌واگن هنوز برنامه‌ای برای عرضهٔ این کراس‌اوور جدید در بازارهای دیگری غیر از چین اعلام نکرده و به‌احتمال‌زیاد تایرون مدلی صرفاً مخصوص بازار چین خواهد بود.

منبع: تک فاکس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها