کد خبر : 3261

فوران آدرنالین پشت فرمان لامبورگینی 2019

فوران آدرنالین پشت فرمان لامبورگینی 2019

در حدود سه سال قبل بود که لامبورگینی اونتادور سوپر ولوچه (SV) لقب مهیج «خشن ترین سوپر اسپرت» را از آن خود کرد. اما حالا لامبورگینی دستی به سر و گوش این مدل کشده و این روزها می‌توان مدل جدید اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) را «قاتل تبر به دست» نامید.

به گزارش خودروتک، پیشرانه V12 سوپر ولوچه مدل 2019، توان خروجی و گشتاور بیشتری نسبت به قبل تولید می‌کند. اینکه چرا لامبورگینی هنوز از پیشرانه V12 استفاده می‌کند تنها یک دلیل دارد و آقای مائوریزیو رگینی مدیر تحقیق و توسعه شرکت لامبورگینی آن را اینگونه بیان می‌دارد: اساس فلسفه لامبورگینی بر پیشرانه V12 استوار است.

به منظور افزایش توان موتور، تیم آقای رگینی کارهای مختلفی بر روی این پیشرانه صورت داده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به سبک‌تر کردن فلایویل و در نتیجه گردش راحت‌تر میل‌لنگ اشاره نمود.

لامبورگینی اونتادور SVJ

سوپاپ‌های هوا این خودرو از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند. همچنین سوپاپ‌های هوا نسبت به گذشته زودتر باز می‌شوند و زمان بیشتری باز می‌مانند. سیستم جدید و کوتاه شده‌ی اگزوز که برای سوپر ولوچه جوتا ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده، طوری طراحی شده تا فشار پشتی (back pressure) را کاهش دهد.

نتیجه تمام این کارها، افزایش 19 اسب بخاری و رسیدن به توان خروجی 759 اسب بخار به همراه افزایش گشتاور از 690 به 720 نیوتن متر بوده است. همچنین حداکثر گشتاور پیشرانه، اینک در دورهای پایین‌تر و برای مدت بیشتری در دسترس خواهد بود.

لامبورگینی اونتادور SVJ

تقریبا تمامی گشتاور تولیدی در دور موتور 4750RPM قابل دسترس خواهد بود و تا 6750RPM به صورت ثابت، تداوم خواهد داشت. در مقایسه با مدل SV، هنگامی که حداکثر گشتاور خودرو در دور 5500RPM در دسترس قرار دارد، پیشرانه جدیدتر (SVJ) نسبت به مدل قبلی خشمگین‌تر و مهیج‌تر ظاهر می‌شود.

سامانه ISR تک کلاچ نیز نسبت به قبل ثابت مانده اما به منظور انجام سریع‌تر عمل تعویض دنده‌ها، تقویت شده است.

لامبورگینی 2019 SVJ از نوعی رژیم‌غذایی تبعیت کرده است.قطعاتی نظیر اسپلیتر جلو، سقف و ستون‌ها، ساختار بدنه و شاسی، درپوش موتور، دیفیوزر عقب، بال بزرگ عقب، درب سوپاپ، آینه‌های جانبی و بخش عمده‌ای از قطعات داخلی نظیر پنل درب‌ها از جنس فیبرکربن ساخته شده‌اند.

لامبورگینی اونتادور SVJ

شاید شما بخواهید صندلی‌های باکت اسپرت را سفارش دهید که آنها نیز از جنس کربن هستند. همچنین یک دست از رینگ‌های سبک وزن‌تر نیز قابل سفارش خواهند بود. در ضمن سیستم جدید اگزوز نیز نسبت به قبل سبک‌تر شده است که به کاهش وزن خودرو کمک می نماید.

لامبورگینی اونتادور SVJ

لامبورگینی از برخی تکنولوژی‌های جدید مانند: سامانه فرمان پذیری دو موتوره چرخ‌های عقب و سیستم ائرودینامیک فعال لامبورگینی موسوم به ALA 2.0 در مدل اونتادور SVJ بهره گرفته است.

طبق ادعای لامبورگینی، وزن مدل SVJ و SV بایستی تقریبا یکسان باشد. جهت اطلاعتان، وزن SV آن طور که قبلا گفته شده، در حدود 1769 کیلوگرم بود که تقریبا 95 واحد کمتر از اونتادور 2012 است.

همچنین طبق ادعای سازنده، سیستم ALA 2.0 به کار گرفته شده در اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) در حدود ۳۰ درصد کارایی بیشتری نسبت به هوراکان پرفورمانته دارد.

عملکرد کلی سیستم ALA به گونه‌ای است که در مواقع ضروری با تغییر جهت فلاپ‌ها و لبه بال عقب، میزان دانفورس و درگ مورد نیاز اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) به صورت بهینه و فعال در اختیار قرار راننده قرار می گیرد. به نوعی می‌توان گفت که سیستم مذکور همانند یک ترمز هوایی عمل می‌کند. نتیجه کاربردی سیستم ALA برای راننده، هدایت‌پذیری راحت‌تر خودرو و افزایش پایداری آن در سرعت‌های بالاست.

اصلاحات دیگری که بر روی اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) صورت پذیرفته شامل مواردی همچون: استفاده از یک سامانه چهار چرخ محرک بازتقویت شده، تایرهای پیرلی تروفئو فوق چسبنده و میل تعادل‌هایی با 20 درصد استحکام بیشتر می‌شود.

اونتادور سوپر ولوچه جوتا

همچنین طبق ادعای لامبورگینی، بدنه اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) در حدود 40 درصد آیرودینامیک‌تر از SV است. باز بر طبق ادعای لامبورگینی، شتاب صفر تا صد SVJ  معادل 2.8 ثانیه است که البته به صورت عملی در مدل SV رکورد 2.6 ثانیه ثبت شده و انتظار می رود SVJ اندکی از آن سریع‌تر باشد.

حداکثر سرعت SVJ نیز برابر 350 کیلومتربرساعت اعلام شده است. همچنین زمان گذر از پیست نوربرگ‌رینگ برای اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) معادل 6:44.97 بوده که این رقم در مقایسه با رکورد SV یعنی زمان 6:59.73، پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

لامبورگینی اونتادور SVJ

از نظر ما، بزرگترین تفاوت رانندگی SVJ در قیاس با SV، افزایش گشتاور پیشرانه و زودتر در دسترس قرار گرفتن آن است؛ به طوری که به راحتی می‌توان دور موتور را به بالای 4500rpm رساند. البته در سرعت های پایین و در یک پیست نه چندان مساعد، SVJ دچار بیش فرمانی و کم‌فرمانی نیز می‌شد.

به دلیل سیستم تعلیق فوق العاده و عملکرد عالی سامانه ALA، سوپر ولوچه جوتا در ورود به و خروج از پیچ‌ها، حتی روی سطوح لغزنده نیز محکم و استوار عمل می‌کند.

لامبورگینی اونتادور SVJ

از سوی دیگر نقطه ضعف این گاو وحشی درشت اندام، ترمزهای آن است؛ به ویژه حس ناشی از فشردن پا بر روی پدال ترمز و نیز کاهش میزان دانفورس به محض کاهش سرعت.

البته بخشی از مشکل مربوط به تقویت سیستم ABS است. اما بخش دیگر مشکل ناشی از تاکید زیاد سازنده است مبنی بر اینکه، حس ناشی از فشردن پدال ترمز در اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) به جای آن که مانند یک خودروی مسابقه باشد، بایستی شبیه به یک خودروی خیابانی باشد.

لامبورگینی اونتادور SVJ

در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که رانندگی با اونتادور سوپر ولوچه جوتا (SVJ) یک تجربه فوق العاده مهیج است. هیچ گونه مشکلات ناشی از کشش حین رانندگی در خیابان از سوی SVJ مشاهده نمی‌شود و تنها می‌توان آن را ابرخودرویی مختص ابرقهرمانان دانست. SVJ واقعا بی‌نظیر است و نسبت به سایر ساخته‌های لامبورگینی بسیار برتر به نظر می‌رسد.
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها