کد خبر : 30457

نگاهی به ابرخودرو فراری F8 Tributo

نگاهی به ابرخودرو فراری F8 Tributo

فِراری طبق عادت همیشگی‌اش، امسال نیز تازه‌ترین ساخته خود را به نمایشگاه خودروی ژنو آورده است.

به گزارش خودروتک به نقل از فرادید- اگر بخواهیم نگاهی دقیق به عبارت F8 Tributo داشته باشیم باید گفت:

حرف F. مخفف فِراری بوده و عدد ۸ از تعداد سیلندر‌های پیشرانه اقتباس شده است.

کلمه Tributo به معنی "ارج نهادن و احترام گذاشتن" نیز اشاره به این نکته دارد که طراحان صاحب مارانللو در پی‌ریزی چهره این مدل از تمامی مدل‌های مدرن و کلاسیک ۸ سیلندر فراری از دهه ۱۹۷۰ تا امروز الهام گرفته‌اند و به‌نوعی به ایشان ادای احترام کرده‌اند.

قوای محرکه

زیر کاپوت شیشه‌ای F8 Tributo همان بلوک ۸ سیلندر V. شکل ۳۹۰۲ سی‌سی توربو دوقلو موجود در ۴۸۸ GTB آرمیده که این بار با بهسازی‌های صورت گرفته ۷۱۰ اسب بخار قدرت در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه تحویل می‌دهد و بیشینه گشتاورش به ۷۷۰ نیوتن‌متر در ۳۲۵۰ دور بر دقیقه می‌رسد.

 

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

به عبارت دیگر این پیشرانه به ازای هر لیتر از حجم خود حدود ۱۸۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و بدین ترتیب هم‌اکنون رکورددار بالاترین "توان مخصوص" بین خودرو‌های ۸ سیلندر استاندارد دنیا محسوب می‌شود.

سیستم توربو به‌گونه‌ای طراحی شده که از همان ابتدا بدون هیچ تأخیری وارد مدار شده و حتی میزان توان تولیدی آن توسط یک حسگر داخلی متصل به پدال گاز تنظیم می‌شود.

جعبه‌دنده از نوع ۷ سرعته دو کلاچه F۱ است و خروجی پیشرانه را در همکاری با دیفرانسیل الکترونیکی به چرخ‌های عقب می‌رساند تا شتاب ۰-۱۰۰ طی ۲.۹ ثانیه و شتاب ۲۰۰-۰ طی تنها ۷.۸ ثانیه به ثبت رسیده و مشکلی برای دستیابی به سقف سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت وجود نداشته باشد.

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

 

F۸ با وزن خشک ۱۴۳۵ کیلوگرمی، ۴۰ کیلوگرم از ۴۸۸ GTB سبک‌تر بوده و تقسیم وزن آن به‌صورت ۴۱.۵% در جلو و ۵۸.۵% در عقب است.

از دیگر داشته‌های فنی آن نیز می‌توان نسل سوم دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff۳)، سامانه کنترل کشش F۱-Trac برگرفته از فرمول یک، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی هوشمند (EBD) و عملکرد تقویت شده، نسل ۶.۱ سامانه کنترل لغزش‌های جانبی فِراری (Side Slip Control)، سامانه بهبود عملکرد فنی فِراری (Ferrari Dynamic Enhancer)، لاستیک‌های ۳۵/۲۴۵ جلو و ۳۰/۳۰۵ عقب، مخزن سوخت ۷۸ لیتری و دیسک‌های ترمز ۳۹۸ میلی‌متری جلو و ۳۶۰ میلی‌متری عقب را نام برد.

طراحی

این مدل با طول ۴۶۱۱ میلی‌متری، عرض ۱۹۷۹ میلی‌متری و ارتفاع تنها ۱۲۰۶ میلی‌متر تماماً توسط مرکز طراحی فِراری خلق شده و ترکیب هوشمندی از عناصر مدل‌های کلاسیک دهه‌های گذشته، نمونه‌های تک‌ساخت متعلق به مشتریان خاص و البته ایده‌های تازه طراحان امروزی کمپانی در نقاط مختلف آن به چشم می‌خورد.

چراغ‌های تمام LED جلو این‌بار کوچک‌تر بوده و به حالت تقریباً افقی درآمده و بالای هرکدام یک ورودی هوا برای خنک‌سازی محفظه چرخ و دیسک‌های ترمز تعبیه شده است.

 

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

سیستم S-Duct جلو همانند گذشته هوا را از مرکز سپر بازطراحی شده جلو گذرانه و از روی کاپوت عبور می‌دهد و بواسطه بهسازی‌های صورت گرفته، در مقایسه با مدل پیشین ۱۵% نیروی رو به پایین بیشتری روی دماغه و محور جلو تولید می‌کند.

نمای عقب کاملاً دگرگون شده و چراغ‌ها از نوع دایره‌ای دوتایی هستند. قوس گلگیرها، شمایل خروجی‌های هوای زیر و بین چراغ‌ها، بال عقب و دیفیوزر نیز تغییرات زیادی داشته و شاید آشناترین عنصر این قسمت، تعداد و محل قرارگیری لوله‌های اگزوز باشد.

حتی رینگ‌های ۲۰ اینچی F۸ Tributo نیز جدید بوده و با وجود حفظ شاکله ۵ پر دوبل مورد علاقه فِراری، نمای کاملاً متفاوتی به خودرو دارند.

نکته اساسی در طراحی این مدل آمیختگی بیشتر زیبایی و بهبود آیرودینامیک است؛ به‌طوری‌که با تغییرات ایجاد شده در بخش‌های مختلف نه‌تن‌ها چهره کاملاً تازه‌ای به اسب تازه‌نفس بخشیده‌اند بلکه مقاومت آن در برابر جریان هوا نیز کاهش محسوسی داشته است. به‌عنوان مثال زیربندی جلو و دیفیوزر عقب F۸ به ترتیب ۱۵% و ۲۰% آیرودینامیک‌تر از ۴۸۸ GTB عمل می‌کنند!

فرزند جدید فِراری همچنین به لحاظ کاربردی بودن هم وضعیت نسبتاً مناسبی دارد و علاوه بر فضای بار کوچک پشت صندلی‌ها، یک صندوق بار ۲۰۰ لیتری در جلو نیز ارائه می‌کند که برای گشت‌وگذار‌های ۲ نفره کافی به نظر می‌رسد.

 

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

مشخصات فنی

کابین F۸ همانند رسم همیشگی فرزندان ۸ سیلندر فِراری، بدور از هرگونه شلوغ‌کاری اضافی و کاملاً راننده‌محور بوده و تمامی قسمت‌های آن از نو طراحی شده است.

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

غربیلک فرمان جدید با چینش تازه دکمه‌ها، خروجی‌های دایره‌ای سیستم تهویه، طراحی نو داشبورد و نشانگر‌های پشت فرمان، صندلی‌های جدید و البته ریخت متفاوت کنسول مرکزی و ستون دنده‌های معروف فراری همه و همه از تولد یک اسب وحشی متفاوت با گذشته خبر می‌دهند.

با وجود استفاده گسترده از فیبرکربن، برای برخی تزئینات آلومینیومی موجود مثل قاب خروجی‌های تهویه نیز امکان سفارش نمونه کربنی وجود دارد.

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

طراحی مجزای بخش بالایی و پایینی داشبورد به‌منظور القای حس سبکی، امکان سفارش نمایشگر دوم مخصوص سرنشین، امکان انتخاب بین چند نوع صندلی مختلف و البته قابلیت شخصی‌سازی تمامی قسمت‌ها توسط خریدار نیز از دیگر نکات قابل اشاره کابین این سوپراسپرت ایتالیایی هستند.

F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها