کد خبر : 30019

نگاهی به اولین کراس اوور سوپراسپرت جهان

تعریف جدید لامبورگینی از شاسی بلندسواری!

تعریف جدید لامبورگینی از شاسی بلندسواری!

لامبورگینی با معرفی کراس اوور اوروس Urus شوک به سینه‌چاکان این سوپر اسپرت ساز وارد کرد. کمتر کسی انتظار دیدن یک خودروی شاسی‌بلند در خط تولید خاص لامبورگینی را داشته است اما این شرکت ایتالیایی پیش‌ازاین نمونه اولیه اوروس را معرفی کرده بود و سرانجام تصمیم به تولیدش گرفت.

به گزارش خودروتک، لامبورگینی با معرفی و تولید اوروس دست‌به‌کاری حیرت‌انگیز زده است. این شرکت ادعا کرده روح سوپر اسپرت‌هایش را در کالبدی بلند و استوار دمیده است.

عملکردی سوپر اسپرت گونه باقدرت یک خودروی همه‌جارو با حفظ ویژگی لاکچری بودن هدف نهایی لامبورگینی بوده است. اوروس به نظر می‌رسد نتیجه تقاضای بازار بوده است و لامبورگینی هم مانند سایر سوپر اسپرت سازان سرانجام وارد تولید کراس اووری اسپرت و قدرتمند و لاکچری شد و البته تلاش کرده است که یک سر و گردن از کراس اوورهای موجود در بازار بالاتر باشد.

البته اوروس تنها خودروی شاسی‌بلند لامبورگینی به‌حساب نمی‌آید و پیش‌ازاین هم لامبورگینی محصولی بانام LM002 را در بین سال‌های 1986 تا 1993 در خط تولید داشته است که در زمان خودش خودرویی خارق‌العاده البته با تیراژ کمتر از 400 دستگاه بوده است.

عملکرد

لامبورگینی اوروس مدل 2019

زیر کاپوت اوروس به‌عنوان یک سوپر اس یو وی (Super SUV) یک موتور 8 سیلندر 4 لیتری مجهز به سیستم بای‌توربو قرار دارد که با توجه به تکنولوژی بالا در طراحی محفظه احتراق و نحوه جرقه زدن شمع در سیلندرها، می‌تواند حداکثر 650 اسب بخار قدرت و 850 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این حجم از قدرت برای یک کراس اوور با طراحی لامبورگینی کاملاً رضایت‌بخش و قابل‌توجه است. این نیرو باعث شده است که اوروس بهترین نسبت وزن به قدرت موتور را در میان کراس اوورها داشته باشد. همین موضوع باعث شده است که اوروس قادر باشد عملکردی شگفت‌انگیزی را به رخ بکشد. قدرت تولیدشده توسط موتور با کمک جعبه‌دنده‌ای 8 سرعته و خودکار به چهارچرخ منتقل می‌شود. اوروس به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که در شرایط مختلف جاده‌ای و غیر جاده‌ای عملکرد فوق‌العاده داشته باشد. وزن این خودرو 2200 کیلوگرم است و عنوان سریع‌ترین SUV هم برایش به کار می‌رود. اوروس می‌تواند حداکثر به‌سرعت 305 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و البته در مدت‌زمان تنها 6/3 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در مدت‌زمان 8/12 ثانیه به‌سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. این اعداد و ارقام به‌خوبی نشان می‌دهد با خودرویی هیجان‌انگیز و قدرتمند مواجه هستیم که احساس یک خودروی سوپر اسپرت را به‌خوبی القا می‌کند. از جمله امکاناتی که بر روی عملکرد اوروس تأثیر گذاشته است سیستم چهارچرخ فرمان پذیر، تمام چرخ محرک، تورک وکتورینگ فعال عقب، تعلیق تطبیق‌پذیر به همراه کمک فنرهای فعال و سیستم پایدارساز پیوسته ازجمله سامانه‌های فنی موجود در این محصول خاص و جدید لامبورگینی است. در تست‌های شتاب بین اس‌یووی‌ها پس از تسلا مدل ایکس، اوروس دومین خودروی پرسرعت دنیا است البته درمیان خودروهای بنزینی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در طراحی اوروس برای تفاوت بیشتر با دیگر خودروهای هم‌کلاسش، سیستم کلاچ‌های داخل گیربکس به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که دارای کنترل‌کننده لغزش و تبدیل‌کننده گشتاوری است. این فناوری به‌صورت کاملاً ویژه توسعه‌یافته است تا تورک‌کانورتور ‌در شرایط مختلف بتواند نیاز موتور را فراهم کند و هنگام حرکت در سرعت‌های پایین، فعالیت بهینه‌تری ارائه و همچنین میزان مصرف سوخت را کاهش دهد.

طراحی داخلی

لامبورگینی اوروس مدل 2019

طراحی لاکچری به سبک ایتالیایی در اوروس مشهود است و اولین چیزی که در این خودروی خاص به چشم می‌خورد طراحی هوانوردی داخل خودرو است. درواقع لامبورگینی می‌خواهد نشان دهد که شما قرار است با این خودرو پرواز کنید. طراحی شبیه کابین هواپیما و اهرم‌های یک هواپیمای جت خصوصی با طراحی لاکچری مدنظر طراحان اوروس بوده است. با نشستن در این خودرو احسان خواهید کرد که کنترل وسیله‌ای پرنده را در دست دارید. در داخل این مدل از لامبورگینی حس نشستن در سوپر اسپرت‌های معروف این شرکت موج می‌زند و البته همه‌چیز ابعاد بزرگ‌تری پیداکرده است. جنس تجهیزات به‌کاررفته در داخل کابین از بهترین و گران‌ترین موادی است که مهمان خودروهای لاکچری و گران‌قیمت است که عبارت‌اند از چرم بسیار باکیفیت، آلکانترا، آلومینیوم، فیبرکربن و سطوح چوبی براق  که در بهترین شکل ممکن باهم ترکیب‌شده‌اند. در داخل کابین این هواپیمای زمینی یک کیلومتر شمار دیجیتال و دو نمایشگر 1/10 و 3/8 اینچی وجود دارد اما درعین‌حال بسیاری از وظایف مانند انتخاب وضعیت رانندگی و غیره، توسط سوئیچ‌های آنالوگ انجام می‌شود که تجربه متفاوتی است. در اوروس وظایف مربوط به کنترل رفاه سرنشینان، جهت‌یابی و سرگرمی بر عهده سیستم اطلاعات سرگرمی و پنل‌های لمسی و باکیفیت آن است. داخل کابین اوروس فضای زیادی وجود دارد. فضای موجود برای سر و پاها در هر دو ردیف صندلی‌ها بسیار مناسب و کافی است و حجم محفظه بار به 617 لیتر می‌رسد. در اولین نگاه می‌توان دریافت فضای داخلی لامبورگینی اوروس درست برخلاف ظاهر هاچبکش، کاملاً جادار، راحت و دل‌نشین است.

طراحی خارجی

لامبورگینی اوروس مدل 2019

طراحی بدنه در اوروس مدرن، پویا و چابک است. بدنه اوروس باید به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که زبان لامبورگینی در آن رعایت می‌شد و البته وظایف خودرو را هم فریاد بزند. ازجمله وظایف اوروس این است که در هر مسیری که مالکش اراده کند مانند یک اسب سرکش ایتالیایی بتازد و هرگز متوقف نشود. تمام خط و خطوط روی بدنه کاربردی و به کاهش مقاومت در برابر هوا کمک می‌کنند. با توجه به‌شتاب و سرعت‌بالای این محصول همه‌چیز در همین جهت طراحی‌شده است. عناصر اصلی و پایه‌ای در برند لامبورگینی در همان نگاه اول قابل‌تشخیص است مانند شش‌ضلعی‌ها و شکل Y که مخصوص این خودروساز ایتالیایی است. در طراحی بدنه اوروس نسبت به جد قبلی خود بسیار متفاوت و مدرن است البته از لامبورگینی انتظار می‌رفت در طراحی خود کمی از محصولات فولکس‌واگن و آئودی و پورشه متفاوت به نظر برسد هرچند طراحی کراس اوورهای امروز بسیار به هم شبیه هستند اما لامبورگینی می‌توانست بهتر عمل کند هرچند عیب و نقصی در طراحی این غول لوکس نمی‌توان پیدا کرد. گلگیرهای سه‌ضلعی به‌جای گرد و شلوغی پوزه این مدل معطوف بودند و تهاجمی نبودن ظاهرش را می‌توان نقطه‌ضعف دانست؛ اما هر چه هست، طراحی این خودرو کاملاً اسپرت بوده و در این راستا چراغ‌های کشیده در عقب، خطوط شکسته روی بدنه،‌ اگزوزهای دوبل کروی شکل در طرفین و دیفیوزر کمک شایانی به این موضوع کرده است.

ایمنی

در محصولاتی که قدرت و شتاب حرف اول و آخر را می‌زنند ایمنی موضوع حیاتی و بسیار مهمی است. وقتی پای برند لامبورگینی به‌عنوان یکی از غول‌های سوپر اسپرت ساز مطرح می‌شود ایمنی سوپر اسپرتی هم باید وجود داشته باشد. اوروس به‌عنوان خودرویی همه‌جارو باید امکاناتی متفاوت نسبت به یک سوپر اسپرت کف‌خواب داشته باشد. در آزمایش‌هایی که اوروس از آن سربلند بیرون آمده است این محصول توانسته است نشان دهد که قادر است در هر نوع مسیری حرکت کند بنابراین در معرض خطر بیشتری نیز قرار دارد. ترمزهای پرقدرت اوروس می‌توانند این خودرو را در سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها بعد از طی کردن 33 متر متوقف کنند. سیستم‌های هوشمند در این خودروی 200 هزار دلاری بروزترین سامانه‌های روز هستند. انواع اسکنرها و دوربین‌ها و رادارهای تشخیص موانع و اجسام متحرک و ترمز خودکار و انواع سامانه‌های هشداردهنده در این خودرو وجود دارد که امنیت در این محصول را تضمین می‌کند. سامانه ضد قفل شدن درهای خودرو در هنگام تصادف از دیگر مواردی است که باعث شده است این گاو وحشی و قدرتمند بتواند جان سرنشین‌های خود را کاملاً حفظ کند. فریم درها از متریال آلومینیوم است و برای آنکه ازنظر مهندسی در سطح بالایی قرار گیرد، جایی که ستون C قرار دارد از یک محور پیچشی استفاده‌شده است تا ایمنی اوروس به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. مهندسان لامبورگینی، سیستم جدیدی برای وضعیت رانندگی این خودرو در نظر گرفته‌اند که 6 حالت مختلف دارد و اختصاراً ANIMA نام‌گذاری شده است. دوربین 360 درجه، سیستم پایدارکننده، ADAS یا سیستم پیشرفته کمکی رانندگی و سیستم ایمنی جدید تطبیق‌دهنده با محیط و شرایط اطراف از دیگر امکانات ایمنی اوروس است. یکی از برترین ویژگی‌های اوروس، پلت‌فرم الکترونیکی آن است که سیستم و رفتار دینامیکی را کنترل و به‌طور اساسی آن را تغییر می‌دهد تا تجربه رانندگی با این خودرو کاملاً متفاوت شود.

جایگاهی ویژه 

لامبورگینی با معرفی اوروس در واقع به مصاف بنتلی بنتیگا رفته است ولی از نظر قدرت و سریع بودن یک سر و گردن از بنتلی بالاتر است. لامبورگینی با معرفی اوروس مازراتی و بنتلی و شاید بتوان گفت پورشه و بنز را به مبارزه دعوت کرد و با اقتدار در سکوی اول ایستاده است. بنتلی بنتیگا و اوروس در شتاب اولیه بسیار به هم نزدیک هستند ولی اوروس قدرت و حداکثر سرعت بیشتری دارد. طراحی لامبورگینی نسبت به بنتلی تهاجمی تر و خشن تر است و بنتیگا ظاهری ساده تر دارد. محدوده قیمت اوروس و بنتلی بنتیگا به هم نزدیک است و البته بنتلی بنتیگا در برخی نسخه ها تا 270 هزار دلار هم قیمت دارد. پورشه کاین را نمی توان رقیبی برای اوروس به حساب آورد چرا که در کنار تفاوت در عملکرد تفاوت قیمتی بسیار زیادی با هم دارند و همین طور آئودی Q7 هم رقیبی برای لامبورگینی به حساب نمی آید و نباید به صرف اینکه کراس اوورهای معروفی هستند با هم مقایسه شوند.  بنتلی بنتیگا در زمان معرفی اش توانسته بود سریعترین کراس اوورد دنیا با حداکثر سرعت 301 کیلومتر در ساعت باشد و لامبورگینی با چهار کیلومتر سرعت بیشتر این عنوان را از بنتلی قاپیده است. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها