کد خبر : 2952

پژو 2008 بخریم یا رنو کپچر؟

پژو 2008 بخریم یا رنو کپچر؟

در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور در بلند مدت مشخص نیست و مصرف کنندگان نیز در مورد عرضه۰ دائمی خودروهای جدید و یا تولید آن‌‌ها مردد هستند. رنو و پژو که در بازار جهانی با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند، مدت‌ها در ایران‌خودرو نیز با یکدیگر رقابت می‌کردند.

به گزارش خودروتک، با مرور سرنوشت خودروهایی چون پژو ۲۰۵، پژو ۴۰۷، رنو ۲۱، سیتروئن C5، نیسان قشقایی و حتی سوزوکی کیزاشی در خواهید یافت که سابقه خودروسازان بزرگ ایرانی در زمینه واردات کامل خودرو چندان هم درخشان نیست.

 

تمام خودروهای نام برده شده ظرف مدت کوتاهی به منظور بازاریابی در تیراژ چند صد یا چند هزار دستگاهی به کشورمان وارد شدند اما در نهایت به دلایلی چون عدم توافقات مالی، تشدید تحریم‌‌ها و… با توقف عرضه و مشکل در بازار دست دوم و خدمات پس از فروش مواجه شدند.

تفاوت ماجرای کپچر با سایر خودروهای موجود در بازار این است که رنو برخلاف پژو یا نیسان، نسبت به ارزش برند خود در بازار کشورمان حساسیت زیادی دارد و به همین دلیل هم شاید حتی در صورت توقف عرضه کپچر در آینده بتو‌اند نسبت به تامین قطعات و خدمات رسانی به این مدل‌‌ها اقدام کند.

هرچند باید قبول کرد که رنو در کشورمان شرایطی عجیبی دارد و علاوه بر همکاری با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید L90، به شکل کاملا متفاوتی توسط شرکت سومی هم به کشورمان وارد می‌شود و اتفاقا برخی از مدل‌های وارداتی از نظر خدمات پس از فروش با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

از طرف دیگر در پی مناقشات مالی متعدد رابطه ایران خودرو و سایپا با شرکت طرف قراداد رنو در ایران، یعنی رنو پارس نیز درگیر فراز و نشیب‌های متعددی بوده است و بنابراین عجیب نیست که برخی خریداران و مصرف کنندگان واقعی کپچر در مجموع بابت خدمات پس از فروش، تامین قطعات و سرنوشت خودرو انتخابی خود در بلندمدت نگران باشند.

طراحی ظاهری

شکی نیست که از میان این دو خودرو، کپچر در تصاویر خوش عکس‌تر از ۲۰۰۸ ظاهر می‌شود اما برای قضاوت در مورد طراحی یک خودرو فرانوسی هیچ گاه نمی‌توان به دیدن چند عکس حرفه‌ای اکتفا کرد. واقعیت این است که در دنیای واقعی طراحی هر دو خودرو کمی عجیب و غیر معمول انجام شده و مصداق این قضیه را می‌توان در چراغ جلو ۲۰۰۸ و ستون عقب (C) رنو کپچر مشاهده کرد.

هرچند تقریبا شکی نیست که کپچر با رنگ بندی خاص و هماهنگی قابل توجه میان اجزای بدنه، در مجموع جذاب‌تر به نظر می‌رسد و یکی از دلایل فروش نسبتا خوب این مدل در بازار جهانی نیز به این مهم مربوط می‌شود.

در مقابل ۲۰۰۸ همچون سایر خودروهای مدرن پژو طراحی رادیکال و خاصی دارد که شاید به مذاق همگان خوش نیاید ولی باید جسارت مهندسان پژو را در نهایی کردن چنین طرح‌هایی تحسین کرد.

جالب است که در بازار‌های جهانی، امکان سفارش هر دو خودرو با مجموعه‌ای از طرح‌های بدنه و قطعات رنگ آمیزی شده در تریم ظاهری و داخلی وجود دارد اما بعید است که این آپشن جذاب و جالب در کشورمان ارائه شود.

 

مقایسه فنی

هر دو این خودرو‌‌ها از نظر پلت فرم و قطعات فنی اشتراک قابل توجهی با سایر مدل‌های سایز کوچک و هاچ بک رنو و پژو دارند، کپچر در واقع بر روی پلت فرم دستکاری شده رنو کلیو شکل گرفته است و از بسیاری جهات یک هاچ بک بلند مرتفع محسوب می‌شود و ۲۰۰۸ هم از نظر ساختار تعلیق و مشخصات پیشرانه و شاسی، قرابت غیر قابل انکاری با خانواده پژو ۲۰۷ وپژو ۲۰۸ دارد که در واقع از نظر پلت فرم حتی به ۲۰۶ هم نزدیک هستند.

بنابراین عجیب نیست که رفتار دینامیکی و کیفیت رانندگی با هر دو این خودروها بیشتر به هاچ بک‌های درون شهری شباهت دارد تا SUV‌های واقعی، البته رنو از نظر تعلیق و واکنش‌های موتور و گیربکس کمی سفت‌تر و اسپرت‌تر از ۲۰۰۸ ظاهر می‌شود.

رنو کپچر در زمره خودروهای پیشرفته راه یافته به بازار کشورمان قرار می‌گیرد و از یک پیشرانه کم حجم ۱٫۲ لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم سود می‌برد که به لطف توربوشارژر قدرتی معادل ۱۲۰ اسب بخاری را در دور ۴۹۰۰ RPM با گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند.

 

همچنین رنو از یک گیربکس شش دنده اتوماتیک دوبل کلاچ در این خودرو استفاده کرده است که نیروی تولیدی موتور را بی‌وقفه و بی‌کم و کاست به چرخ‌های جلو می‌رساند. در مقابل پژو ساختار ساده‌تر و قدیمی تری از نظر فنی دارد.

زیر درب موتور این شیر نه چندان خوش قیافه، پیشرانه‌ای ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر به صورت تنفس طبیعی می‌تو‌اند حداکثر قدرتی برابر با ۱۱۸ اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه را تولید کند و این موتور شباهت زیادی با موتورهای قدیمی‌تر این خودروساز دارد که در کشورمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در ایران نسخه مجهز به توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار عرضه شده است. 

 

پژو در کنار این پیشرانه از یک گیربکس چهاردنده اتوماتیک بهره گرفته  که طبیعتا در مقابل گیربکس دوبل کلاچ رنو حرفی برای گفتن ندارد اما متاسفانه باید اذعان کرد که در شرایط کشورمان تکنولوژی فنی و موتور توربو رنو می‌تو‌اند دردسر ساز باشد و پژو از نظر سادگی تعمیرات مسلما گزینه‌ای بهتری برای تعمیرکاران نه چندان تکنولوژی دوست ایرانی خواهد بود.

از سوی دیگر موتور ۱٫۲ لیتری توربو رنو به بنزین با کیفیت و اکتان بالا نیاز مبرم دارد که فعلا در کشورمان متاعی کم یاب است اما پژو با موتوری که از نظر تکنولوژی تفاوت چندانی با پیشرانه معروف TU5 ندارد، می‌تو‌اند تقریبا مشکلات ناشی از سوخت کم کیفیت و معمولی را هم تحمل کند و تا کیلومترهای بالا دوام آورد.

یکی از عجیب ترین نکات فنی کپچر به ترمز‌های آن مربوط می‌شود که علیرغم تکنولوژی بالای پیشرانه و قیمت زیاد خودرو، برای چرخ‌های عقب به صورت کاسه‌ای انتخاب شده‌اند.

بنابراین در مقابل ترمز‌های چهارچرخ دیسک پژو عملکرد ضعیف تری را ارائه می‌دهند. در مقابل پژو مورد بررسی نیز نقطه ضعف عجیبی تحت عنوان گیربکس اتوماتیک دارد که به صورت چهار سرعته انتخاب شده و شما را به یاد خودروهای ۱۰ سال پیش می‌اندازد.

دیدن یک گیربکس ساده چهار سرعته حتی برای پژو هم در سال ۲۰۱۵ توجیه پذیر نیست.

تفاوت در رانندگی و سواری

با وجود بهره گیری از گیربکس با تکنولوژی بالاتر، در رنو کپچر گاه می‌توان به تاخیر در تعویض دنده‌‌ها به خصوص در دنده‌‌ها پایین پی برد. همچنین هنگام حرکت در سرعت‌های پایین صدای تقریبا آزاردهنده‌ای از پیشرانه به گوش می‌رسد که با افزایش فشار توربوها خوشبختانه دیگر نمی‌شود آن را شنید.

به هر صورت هر انداره با کپچر تندتر برانید به همان اندازه خودرو برای شما هیجان انگیزتر خواهد شد، چیزی که در پژو کمتر دیده می‌شود.

 اما در خصوص راحتی کابین باید رنو را ضعیف‌تر از ۲۰۰۸ دانست، چرا که به شکل کلی صندلی‌‌ها و حتی سیستم تعلیق خشک‌تر از رقیب خود است. هنگامی که پشت فرمان این دو خودرو قرار میگیرید در وهله نخست تقریبا حال و هوای هر دو یکسان است، ولی فرمان تیز و کوچک‌ پژو خصوصیات سواری آن را بسیار به یک مدل هاچ بک شبیه می‌سازد در حالی که این مورد در رنو کمتر حس می‌شود. در عین حال رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی پژو هر چند درون لاستیک‌های باریک‌تری در مقایسه با رنو قرار گرفته‌اند، ولی پایداری و چسبندگی آنها با یکدیگر متفاوت نیست.

به طور کلی همانند طراحی بدنه کپچر که به مراتب اسپرت‌تر ار ۲۰۰۸ به چشم می‌آید سواری آن نیز سفتتر و اسپرت‌تر است به گونه‌ای که علاوه بر صدای کمک فنرها، صدای برخورد هوا با بدنه نیز شنیده می‌شود اگر چه پیشرانه ۱٫۲ لیتری آن نرمتر و بی‌صداتر از نمونه ۱٫۶ لیتری پژو کار می‌کند.

با توجه به این‌که ترمزهای رنو کپچر در محور عقب از نوع کاسه‌ای است در ترمزگیری‌های شدید و سریع دارای عملکرد ضعیف تری در مقایسه با پژو و سیستم ترمز کاملا دیسکی آن در هر چهار چرخ است.

در نهایت باید بیان داشت که هرچند رنو اندکی جدیدتر از پژو به حساب می‌آید و طراحی بدنه آن نیز مهیج‌تر است، ولی پژو ۲۰۰۸ به دلیل ماهیت آرامتر و کیفیت بالاتر که تناسب بیشتری با کلاس خودرو دارد برای بعضی افراد که چندان دنبال هیجان نیستند مناسبتر خواهد بود، اما در نقطه مقابل رنو از شتاب گیری بهتری برخوردار است و می‌تو‌اند در زمان ۱۰٫۹ ثانیه به تندی یکصد کیلومتر در ساعت دست یابد که با توجه به توان پیشرانه و مشخصات فنی، رقمی قابل قبول به نظر می‌رسد.

اما کسانی که تشنه شتاب گیری و اسب بخار هستند باید بدانند که این مدل به هرحال نمی‌تو‌اند با خودرویی چون جک S5 با موتور ۲ لیتری توربو ۱۷۰ اسب بخاری رقابت کند و از این نظر قافیه را به رقیب بزرگتر، ارزانتر و چینی خود می‌بازد، البته این پایان کار نیست و برگ برنده تکنولوژی بالای رنو در مصرف سوخت اقتصادی این مدل رو می‌شود که رقمی در حدود ۵ لیتر در یکصد کیلومتر برآورد شده است.

در واقع رنو از این نظر می‌تو‌اند در حدود ۱٫۵ یا ۲ لیتر از پژو ۲۰۰۸ هم کم‌مصرف‌تر باشد.

 رنو با ضمانت پنج ساله بدون محدودیت کیلومتر در اندکی بر پدال گاز فشار دهید تا شتاب گیری خودرو را نیز امتحان کنید، صدای زیاد این پیشرانه کاملا در داخل اتاق حس می‌شود.

گیربکس چهاردنده اتوماتیک پژو به لحاظ کارکرد بسیار به آنچه در مدلهای دیگر این شرکت وجود دارد نزدیک است ضمن این‌که با وزن ۱۱۱۳ کیلوگرمی و وجود حالت اسپرت و برف، جای نگرانی در مواجهه با وضعیت‌های مختلف جوی و مسیر پیشرو وجود ندارد.

هر چند که پژو از کپچر ۱۲۱۵ کیلوگرمی سبک‌تر است، ولی به دلیل تولید قدرت و گشتاور در دورهای بالاتر، در مقایسه با رقیب خود، در شتابگیری قدری کندتر ظاهر می‌شود، همچنین کیفیت فضای داخل کابین پژو به شکل ملموسی بهتر احساس می‌شود، اما در کپچر به نظر می‌رسد که بخشی از کیفیت ساخت فضای داخلی صرف ارائه موتور و گیربکس پیشرفته‌تر شده است.

البته آنطور که گفته شد در شرایط کشورمان چندان هم نقطه مثبت بزرگی محسوب نمی‌شود. فهرست تجهیزات هیچ یک از این دوخودرو از نظر تعداد ایربگ و تجهیزات ایمنی چندان کامل نیست اما هر دو موفق به دریافت ۵ ستاه ایمنی از سازمان تست تصادف اروپایی شده‌اند.

قیمت و شرایط بازار

در بازار جهانی قیمت رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ بسیار به یکدیگر نزدیک است و این دو خودرو رقیب مستقیم هم محسوب می‌شوند، البته پژو از قیمت پایه کمتری برخوردار است.

اما باید اذعان کرد که در بازار پر رقابت خودروهای زیر ۲۵۰ میلیون تومانی، خودروهای متعدد دیگری با توان فنی بالاتر و ابعاد بزرگتر از کپچر و ۲۰۰۸ حاضر هستند که رقابت را برای این دو فرانسوی ریز نقش سخت می‌کنند.

البته در رده قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن نیز شاهد تاخت و تاز چینی‌های دیگری چون لیفان X60، MVM X33، جک S5 هستیم که همگی از نظر کاربری و فضای سرنشین برتری‌هایی را نسبت به کپچر و ۲۰۰۸ ارائه می‌دهند و حتی سانگ یانگ تیوولی با موتور ۱٫۶ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری را نیز در این رده قیمتی رقیب این ۲ خودروست، هرچند که در عرضه با شرایط فعلی مشکلات عدیده‌ای دارد که البته کپچر و ۲۰۰۸ هم از آن مستثنی نیستند.

بنابراین پر واضح است که برای مصرف کننده عامه، در چنین شرایطی انتخاب کپچر و یا ۲۰۰۸ چندان هم توجیهی نخواهد داشت، مگر آنکه ایران خودرو در زمینه قیمت گذاری و ارائه خدمات پس از فروش به این دو خودرو متفاوت تجدید نظر کند.

 

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها