کد خبر : 29285

چرا نباید هیوندای i20 بخریم؟

چرا نباید هیوندای i20 بخریم؟

یکی از مهم‌ترین انتقادات مالکان این خودرو به هنگام رانندگی، ترمزگیری نه چندان مناسب آن است. به طور کلی هیوندای i20 از سیستم ترمز ضعیفی برخوردار است که می‌تواند برای سرنشینان دردسرساز شود.

به گزارش خودروتک ، خودروهای کره‌ای در بازار ایران نمونه‌های بهتری از خودروهای چینی هستند. اما خالی از ایراد نیز نیستند. خودرو هیوندای i20 یکی از آن‌ها است که چند سالی است به بازار کشومان ورود پیدا کرده و در این مدت توانسته سهمی از بازار را برای خود کسب کند.

در معرفی این خودرو کره‌ای باید گفت که سال طراحی آن به سال 2013 برگشته و توسط شرکت‌های آسان موتور و کرمان موتور در کشور عرضه می‌شود. دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه و حجم موتور 1396 سی‌سی است. حداکثر قدرت آن 98 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه است.

آن‌گونه که شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو مذکور اعلام کرده‌اند، از دیگر اطلاعات آن می‌توان به مصرف سوخت 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر در داخل شهرها، 4.8 لیتر در هر صد کیلومتر در خارج شهرها و در نهایت مصرف سوخت ترکیبی 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر اشاره کرد. اگرچه در ایران خودروهای کره‌ای تقریبا به داشتن کیفیت مناسب مشهور هستند، اما بررسی اطلاعات جزئی‌تر از آن‌ها نشان می‌دهد که دارای ایرادت اساسی نیز هستند. ایراداتی که با دانستن آن‌ها شاید نسبت به خرید آن تردید کنید. در ادامه مقاله به بیان معایب هیوندای I20 در بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

معایب فنی هیوندای i20

معایب فنی هیوندای i20

بدون شک هر خودرویی دارای برخی ایرادات فنی و عملکردی است. اما چیزی که مهم است باید ببینیم با توجه به آن معایب، تا چه اندازه بابت آن خودرو هزینه می‌کنیم. شتاب اولیه ضعیف این خودرو یکی از ایرادات اساسی آن به شمار می‌رود. شتاب صفر تا 100 هیوندای I20 چیزی در حدود 11.4 ثانیه بوده که در مقایسه با سایر خودروها ضعیف محسوب می‌شود. در مورد شتاب ضعیف خودرو می‌توان به وزن بالای آن اشاره کرد. وزن آن بسته به تجهیزات به کار رفته معمولا متغیر است. اما این هاچ‌بک کره‌ای وزنی در حدود 1211 کیلوگرم دارد که نسبت به خودروهای هم‌رده خود بالا است.

این وزن بالا سبب شده تا خودرو شتاب اولیه چندانی نداشته باشد. بد نیست در این زمینه مقایسه‌ای بین شتاب اولیه خودرو مذکور با سایر خودروها داشته باشیم. به عنوان مثال، شتاب اولیه خودروهای پژو 206 و سئات لئون به ترتیب چیزی در حدود 8 و 7.2 ثانیه است. بنابراین خودرو کره‌ای واقعا از این جنبه ضعف اساسی دارد. نکته دیگر آنکه هر چند هیوندای I20 برای محیط‌های شهری خودرو تیز و مناسبی است، اما در راه‌های سخت و ناهموار عملکرد موتور آن به شدت پایین می‌آید. این موضوع خصوصا در حالتی که کولر آن نیز روشن بوده، بیشتر صدق کرده و فشار زیادی به موتور وارد می‌کند.

در چنین شرایطی معمولا عملکرد ترمز این خودرو نیز کاهش می‌یابد. تمام این موارد به قدرت موتور خودرو برمی‌گردد که گویا نسبت به رقبای خود از قدرت زیادی برخوردار نیست. هاچ‌بک کره‌ای معمولا در سربالایی‌ها و مسیرهای شیب‌دار خوب عمل نمی‌کند. به طوری که چندان قدرت ترمزگیری ندارد. این موضوع به پدال ترمز برمی‌گردد که بسیار نرم عمل کرده و باید فشار بیشتری بر روی آن وارد کرد.

معایب هیوندای i20 در رانندگی

معایب هیوندای i20 در رانندگی

یکی از مهم‌ترین انتقادات مالکان این خودرو به هنگام رانندگی، ترمزگیری نه چندان مناسب آن است. به طور کلی هیوندای i20 از سیستم ترمز ضعیفی برخوردار است که می‌تواند برای سرنشینان دردسرساز شود. این موضوع خصوصا در مسیرهای شیب‌دار بسیار خطرناک خواهد بود. حتی برخی از افراد به شوخی این لطیفه تلخ را در مورد ترمز این خودرو به کار می‌برند که هیوندای i20 ترمز ندارد.

همچنین شتاب‌گیری این هاچ‌بک کره‌ای بسیار کند بوده و راننده را در جاده‌ها و خصوصا در سبقت گرفتن‌ها به دردسر می‌اندازد. به قولی این خودرو هنگام حرکت دور موتور آن ناز زیادی داشته و طول می‌کشد تا شتاب لازم را بگیرد. البته این موضوعی نیست که تنها مالکان آن را بیان کرده باشند، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد شرکت سازنده هیوندای رسما میزان شتاب صفر تا 100 آن را 11.4 اعلام کرده که نسبت به رقبای آن بسیار پایین است.

ضمن آنکه معمولا آن چیزی که شرکت‌های سازنده در مورد عمکلرد فنی خودرو اعلام می‌کنند با عملکرد واقعی آن تفاوت دارد. همچنیدن تعویض دنده‌ها در خودرو مذکور معمولا گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود و راننده را به دردسر خواهد انداخت. از آنجا که هیوندای i20 قدرت موتور و شتاب پایینی دارد، می‌توان گفت که در جاده‌های ایران بسیاری از رانندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد. چرا که جاده‌های کشور بیشتر کوهستانی و در بسیاری از مواقع حتی داری ناهمواری و پستی بلندی‌های زیاد است. ناهمواری‌هایی که قطعا در سفرهای خانوادگی، هیوندای i20 به آسانی شما را از آن‌ها عبور نخواهد داد.

معایب طراحی ظاهری هیوندای i20

معایب طراحی ظاهری هیوندای i20

معمولا اینگونه وانمود می‌شود که این خودرو به لحاظ طراحی ظاهری یک خودرو جسور، جذاب و اسپرت است. این موضوع تا حدودی برای قسمت‌های جلو آن رعایت شده است. اما از میانه خودرو به بعد و خصوصا قسمت عقب خودرو بسیار محافظه‌کارانه و ساده طراحی شده است. به نحوی که به محض دیدن خودرو اینگونه وانمود می‌شود که انگار طراحی قسمت عقب و جلو آن را دو گروه متفاوت انجام داده‌اند. به همان اندازه که چراغ‌ها، جلو پنجره جذاب و برخی ویژگی‌های دیگر، شما را جذب می‌کند، به همان اندازه با نگاه کردن به طراحی ساده خودرو در قسمت عقب، حس ناخوشانیدی به شما دست خواهد داد.

شاید در نگاه اول با دیدن این هاچ‌بک کره‌ای و مقایسه آن با هاچ‌بک‌های ساخت داخل، به نظر برسد طراحی ظاهری جذابی داشته باشد. اما به این نکته باید توجه کرد که قیمت نجومی این خودرو می‌طلبد که آن را با خودروهای هم‌رده خود مقایسه و بررسی کرد.

معایب داخل کابین هیوندای i20

معایب داخل کابین هیوندای i20

بزرگترین عیب فضای داخل کابین خودرو مذکور را می‌توان در ابعاد کوچک صندلی‌ها نام برد. البته صندلی‌های بزرگ آن تقریبا مناسب بوده و شاید چندان مشکلی نباشد. اما مشکل اساسی در صندلی‌های عقب آن است که بیش از حد کوچک هستند. به نحوی که قرار گرفتن سه نفر بزرگسال در کنار هم به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. خصوصا آنکه در مسافرت‌های  طولانی این موضوع می‌تواند برای سرنشینان واقعا آزاردهنده باشد. علاوه بر این موضوع، باید به کیفیت نامناسب متریال مورد استفاده در کابین خودرو نیز اشاره کرد. اوج بی‌کیفیت بودن متریال را می‌توان در داشبور هیوندای i20 مشاهده کرد. جایی که یک پلاستیک بسیار خشک مورد استفاده قرار گرفته است.

این موضوع باعث شده تا امکان افتادن خش و خط بر روی داشبور خودرو افزایش یابد. ضمن آنکه پلاستیک بی‌کیفیت به کار رفته، قابلیت این را دارد که با کوچک‌ترین ضربه‌ای آسیب ببیند. از همه مهم‌تر آنکه به علت به کار بردن پلاستیک خشک در ساخت داشبور، به هنگام عبور از مسیرهای ناهموار سر و صدا ایجاد خواهد شد. هر چند که شاید گفته شود که کیفیت متریال به کار رفته در این خودرو نسبت به سایر خودروها بهتر است. اما زمانی که شما بیش از 300 میلیون تومان بابت خرید یک ماشین پرداخت می‌کنید، قطعا انتظارات بالاتری خواهید داشت. در نهایت باید گفت صندوق عقب هیوندای نیز نکته‌ای است که احتمالا شما را در مسافرت‌های خانوادگی آزار خواهد داد. چرا که صندوق عقب آن از فضای کافی برخوردار نیست و به طور کلی هیوندای i20 را می‌توان به لحاظ تعداد سرنشینان، خودرو مجردها نامید و برای خانواده چندان کارایی نخواهد داشت.

قیمت بالا و خدمات پس از فروش نامناسب

بدون شک خودرو مورد بحث قیمت بالایی در بازار ایران دارد. این موضوع خصوصا با فشارهای اقتصادی یکی دو سال اخیر، برای مشتریان ایرانی قابل تحمل نیست. این خودرو در بازار ایران بیش از 300 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با توجه به معایب گفته در مورد آن، منطقی نیست. چرا که با کمتر از این قیمت می‌توان به فکر خرید یک خودرو مناسب و بهتر بود. در بحث خدمات پس از فروش نیز باید گفت دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور به ترتیب به دو صورت وارداتی و مونتاژی آن را عرضه می‌کنند.

هر چند که گویا واردات آن به مشکل برخورده است. با این حال، پیدا کردن قطعات چه برای خودروهای واردتی و چه مونتاژی طی یکی دو سال اخیر به مشکل برخورده است. بسیاری از صاحبان این خودروها با مراجعه به نمایندگان خدمات پس از فروش، چندان پاسخی نگرفتند. از طرفی گرانی و کمیابی قطعات در بازار داخل نیز مزید بر علت شده است.

اما نکته اساسی در خصوص هیوندای i20 مونتاژ شرکت کرمان موتور آن است که این شرکت برخی از آپشن‌ها و امکانات این خودرو را حذف کرده است. گویا شرکت مذکور با هدف کم کردن قیمت خودرو اقدام به حذف برخی امکانات آن کرده است. اما هر چه است باید بدانیم با پرداخت پول زیاد، خودرویی را تحویل می‌گیرید که با نسخه اصلی آن تفاوت داشته و کمبودهایی دارد.

سخن پایانی

عکس کامل از هیوندای 20i

در پایان می‌توان گفت معایب هیوندای i20 شامل قدرت کم موتور و عدم توان کافی، شتاب صفر تا 100 کم، فضای نامناسب داخل کابین برای سرنشینان عقب، کیفت پایین مواد به کار رفته در ساخت داشبورد، حذف برخی آپشن‌ها در مونتاژ آن، خدمات پس از فروش نامناسب، قطعات کمیاب، قیمت بالای قطعات و برخی موارد دیگر است. معایبی که نسبت به قیمت بالای این خودرو در بازار هماهنگی و همخوانی ندارد. بنابراین می‌توان بر روی گزینه‌های دیگر با قیمت مناسب‌تر فکر کرد.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها