کد خبر : 28950

پژو 207 صندوقدار چگونه خودرویی است؟

پژو 207 صندوقدار چگونه خودرویی است؟

در این خودرو نبود سیستم کنترل کشش الکترونیکی EPS، استارت دکمه ای، صندلی چرمی و...به نسبت رقبای چینی به خوبی به چشم می آید. ایران خودرو حقیقتا در ایجاد حس تغییر 207 صندوق دار و تمیز دادن آن به نسبت 206 صندوق دار شکست خورده است. اکثر امکانات و تجهیزات یاد شده را می توان به صورت شخصی با کیفیت بسیار بهتر بر روی خودرو نصب کرد.

به گزارش خودروتک ، پژو با واگذاری پلت فرم  پژو 206 به ایران خودرو به عنوان بخشی از غرامت ترک یک طرفه خود وارد یک همکاری مشترک به اصطلاح جوینت ونچر با ایران خودرو شد.

پیش از این اتفاق 206 پلاس که یک فیس لیفت اقتصادی بر روی 206 معمولی بود با نام 207 مختص بازار آمریکای جنوبی توسط پژو معرفی شد که بعدتر پای آن به کشور ما نیز باز شد اما با ترک پژو از ایران پرونده تولید این خودرو به کلی بسته شد.

با بازگشت مجدد پژو، ایران خودرو با در اختیار داشتن پلت فرم 206 فرصت را همانند همیشه مهیا دید تا با تغییرات شگرف مختص به خود این پلت فرم متعلق به قرن گذشته میلادی را با شعف مضاعف مجددا به روی خط تولید ببرد.

 

207 صندوق دار

 

 

در نتیجه پژو 207i در هر دو مدل هاچبک و سدان (SD) با صرف هزینه 50 میلیارد تومانی در لیست فروش ایران خودرو قرار گرفت. گرچه مجددا پژو این یار بی وفا، ایران خودرو را تنها گذاشت و سرنوشت 207 مخصوصا در نمونه اتوماتیک و SD مجددا وارد آینده نامعلومی شد که در ادامه قصد داریم تا نگاهی به مدل SD آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

50 میلیارد تومان هزینه برای هیچ

ایران خودرو با توجه به حضور رقبای بسیار سر سخت چینی مانورهای به نسبت زیادی در زمان معرفی مجدد 207 و مدل SD آن داده بود اما عرضه پژو 207 صندوق دار به خیلی قبل تر از رونمایی آن در کشور ما باز می گردد. پیش از این 207 صندوق دار برای عرضه در بازار آمریکای جنوبی و سپس با همکاری شریک تجاری خود در چین (دانگ فنگ) و احتملا کشور ما توسط پژو آماده شده بود.

 

 

 

207 صندوق دار توفیق مدل هاچبک را کسب نکرد و عرضه آن در بازار های مذکور متوقف شد. حال این سوال پیش می آید که ایران خودرو دقیقا 50 میلیارد تومان صرف چه کاری کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و نتیجه گیری چنین هزینه ای را به مخاطبان واگذار خواهیم کرد.

بزک کردن به سبک ایران خودرو

در نمای جلو شاهد تغییر آرایش داخلی چراغ ها هستیم که این بار تنها یک چراغ دایروی شکل اصلی و نوار چراغ روشنایی روز در آن کار شده است. برای مشاهده دیگر تفاوت باید به بخش کناری و رنگ یکسان ستون مرکزی با رنگ بدنه مراجعه کرد.

 

 

 

اما بیشترین تغییرات در بخش انتهایی و سپر عقب مشاهده می شود. جایی که در بخش زیرین سپر حجم پردازی و خط متفاوت در کنار چراغ مه شکن جدید مشاهده می شود. چراغ عقب نیز با تغییر آرایش داخلی دارای طرحی متفاوت است.

بر روی درب صندوق نیز یک اسپویلر کوچک قرار داده شده که دقیقا در مسیر چراغ ترمز قرار دارد. تحت چنین شرایطی قاعدتا باید چراغ ترمز را به روی اسپویلر و یا بخش بالایی شیشه عقب انتقال داد. این تمام تغییراتی است که شما در ظاهر این خودرو به نسبت 207 صندوق دار چینی مشاهده می کنید.

 

 

 

در داخل اتاق نیز مهم ترین تغییر استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ مولتی مدیا و فرمان با طراحی متفاوت است. دیگر بخش ها همچون فرم کلی بخش بالایی داشبورد و پشت آمپری نیز از نسل بعدی 206 یعنی 207 واقعی به این خودرو سرایت کرده است و دیگر بخش ها هیچ تغییری به نسبت 206 نداشته است. از نظر کیفیت نیز حجم انبوهی از پلاستیک خشک و کم کیفیت با رنگ مرده طرز تفکر سازنده آن را به خوبی فریاد می زند.

تجهیزات و امکانات

در بخش امکانات و تجهیزات نیز کروز کنترل، فرمان برقی EPS، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا مجهز به رهیاب ماهواره ای، دوربین و سنسور عقب، صندلی تاشو عقب، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، ترمز عقب و جلو دیسکی مجهز به EBA،EBD و ABS، دو کیسه هوا و رینگ آلومینیومی 14 اینچی از مهم ترین امکانات 207 صندوق دار است که در ادامه قرار بود ایران خودرو سقف شیشه ای را نیز به این خودرو اضافه کند و حتی پیش فروشی برای مدل های مجهز به سقف شیشه ای نیز در نظر گرفته بود.

 

 

 

در این خودرو نبود سیستم کنترل کشش الکترونیکی EPS، استارت دکمه ای، صندلی چرمی و...به نسبت رقبای چینی به خوبی به چشم می آید. ایران خودرو حقیقتا در ایجاد حس تغییر 207 صندوق دار و تمیز دادن آن به نسبت 206 صندوق دار شکست خورده است. اکثر امکانات و تجهیزات یاد شده را می توان به صورت شخصی با کیفیت بسیار بهتر بر روی خودرو نصب کرد.

قوای محرکه

شاید تنها تفاوت اساسی در همین بخش فنی رقم خورده است. پس از توقف تولید 206 صندوق دار V9 مجهز به گیربکس اتوماتیک، 207 صندوق دار این نقش را برای این شرکت بازی خواهد کرد. موتور TU5 ایرانیزه شده با همان مشخصات همیشگی یعنی 1.6 لیتر حجم و 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک AL4 مجهز به تیپ ترونیک و حالت برفی و اسپرت استفاده شده است.

 

 

 

دیگر تفاوت معنا دار در این بخش استفاده از فرمان برقی به جای هیدرولیک است که فشار کمتری بر روی قدرت موتور و سیستم ترمزی بهینه شده 207 می آورد. ایران خودرو شتاب صفر تا صد این خودرو را 12.6 ثانیه اعلام کرده است و وزن آن برابر با 1152 کیلوگرم اعلام شده است.

تجربه رانندگی آشنا با چاشنی فرمان برقی

با توجه به ارتفاع بیشتر سیستم فنر بندی محور عقب برای جذب ضربات و ستون های C که در اصل متعلق به خودروی هاچبک هستند، استفاده از سنسور و دوربین عقب در این بخش الزامی به نظر می رسد. با قرار گیری در پشت فرمان خودرو مهم ترین تفاوت 207 به نسبت تمامی مدل های تولید شده این پلت فرم در ایران، استفاده از فرمان برقی EPS است.

 

 

 

همانطور که می دانید فرمان های برقی وزن سبک تری به نسبت فرمان های هیدرولیکی دارند و این مورد به خوبی در 207 مشاهده می شود. این مسئله در ترافیک های خسته کننده شهری مزیت مناسبی به حساب می آید. البته فرمان با افزایش سرعت رفته رفته سنگین تر و سفت تر شده تا نرمی بیش از حد فرمان در سرعت های بالا منجر به بروز حادثه نشود.

در مجموع سیستم محرکه 207 با این که سالیان سال در کشور ما تولید شده است اما هم چنان مشکلات ذاتی خود اعم از تقه و گرمای بیش از حد را با خود به همراه دارد. بهترین حالت رانندگی با این قوای محرکه همان حالت تیپ ترونیک است. در زمینه شتاب گیری نمی توان انتظار خاصی از این خودرو داشت و شتابی در حدود 13.5 الی 14.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت قابل دست یابی است، اما در خودرو مورد آزمایش که مجهز به ترمزهای چهار چرخ دیسکی است، قدرت ترمزگیری 207 وضعیت مطلوبی دارد و می تواند به خوبی رقبای چینی خود را به چالش بکشد.

 

 

 

در زمینه مصرف سوخت نیز بسته به فصل و همینطور نحوه رانندگی عدد نهایی می تواند متفاوت باشد. مصرف در شرایط رانندگی عادی شهری در حدود 8 تا 9 لیتر و در جاده در حدود 7 لیتر خواهد بود. دیگر مزیت 207 را نیز می توان هزینه پایین تر نگه داری گیربکس قدیمی آن قلمداد کرد که با توجه به سابقه و گستردگی عرضه آن مالک را با چالش کمتری مواجه خواهد کرد.

فرصت سوزی مجدد ایران خودرو

در پایان باید اعلام کرد که هدر رفت زمان و سرمایه در پلت فرم 206 دست کمی از پلت فرم پژو 405 ندارد و تولید خودرویی که ذاتا متعلق به کلاس دیگری است و خریدار ایرانی چاره ای جز انتخاب این دست از خودروها با توجه به نیاز خود ندارد می تواند تنها توجیح عرضه مجدد 207 صندوق دار توسط ایران خودرو باشد.

 

 

 

این در حالی است که خودرویی همچون پژو 301 که ذاتا برای کلاس سدان های کامپکت طراحی شده است در حال حاضر جایی در سبد محصولات ایران خودرو ندارد و ایران خودرو با فرصت سوزی مجدد بر سر این پروژه فاقد یک سدان کامپکت به روز است.

 

 

 

از رقبای 207 می توان به جک j4، بسترن فاو B30، دانگ فنگ S30، جیلی GC6، برلیانس H230 اشاره کرد. در صورت محقق شدن روند پیش از تحریم مجدد صنعت خودروسازی، این رقبا دست بالا را در رقابت با خودرویی همچون 207 صندوق دار دارند. با این وجود حتی پس از توقف تولید رقبای چینی، ایران خودرو هنوز نتوانسته پیش فروش های 207 صندوق دار را به طور کامل پاسخ دهد و حتی خبر از حذف برخی از امکانات آن داده شده است. در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98) نمونه های صفر کیلومتر در بازار با قیمتی در حدود 150 میلیون تومان عرضه می شود.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها