کد خبر : 26098

اختصاصی خودروتک؛

جدال ب‌ام‌و Z4 و پورشه 718 باکستر

جدال ب‌ام‌و Z4 و پورشه 718 باکستر

در دنیای رودسترها یا همان خودروهای 2 درب روباز، این ب‌ام‌و Z4 و پورشه باکستر هستند که حرف‌هایی برای گفتن دارند. اسپرت‌هایی تمام عیار که نباید فریب ظاهر کوچک‌اندامشان را خورد چرا که به لطف وجود یک پیشرانه قدرتمند و البته وزنی بسیار پایین، عملکردی خیره‌کننده در خیابان‌ها دارند.

به گزارش خودروتک ، سال 2019 سال خوبی برای خودروهای اسپرت نبوده و نیست. حضور پررنگ خودروهای برقی و افزایش قیمت سوخت و بحث‌های آلایندگی گرایش به خودروهای اسپرت گرا‌ن‌قیمت را با کاهشی ملموس روبه‌رو کرده است.

اما در این میان بخت و اقبال با اسپرت‌های کوچک همچنان یار بوده است. ب‌ام‌و و پورشه به‌عنوان قدیمی‌ترین رقبای این میدان بار دیگر با دو اسلحه جدید خود مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. در یک سو مدل ب‌ام‌و Z4 سری sDrive30i را می‌بینیم و از سوی دیگر پورشه 718 Boxster را می‌بینیم.

ب‌ام‌و Z4؛ برادر ناتنی تویوتا سوپرا

اولین‌باری که باواریایی‌ها خودرویی به اسم سری Z را تولید کردند سال 1989 با تولید مدل Z1 بود. سپس در 1995 مدل Z3 روی کار آمد. بعد از آن در 2000 بود که شاهد حضور مدل Z8 بودیم. اما واقعیت آن است که موفق‌ترین خودروی این خانواده  Z4 است که برای نخستین بار در سال 2002 رونمایی شد. نسل دوم زد4 هم هفت سال بعد در 2009 رونمایی شد تا نشان دهد ب‌ام‌و فعلا برنامه‌ای برای تولید یک Z دیگر ندارد. سرانجام ششمین سری از اعضای این خانواده و سومین نسل از Z4 در سال 2018 رونمایی شد.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

این رودستر چشم‌نواز برخلاف مدل قبلی از Soft Top استفاده می‌کرد. یعنی به جای سقفی از جنس بدنه از یک پوشش پارچه‌ای بهره می‌برد. یکی از نکات جذاب درباره این خودرو مشارکت تویوتا در طراحی آن بوده است. در واقع ژاپنی‌ها برخی از المان‌های مهندسی نسل ششم Supra را روی آن اجرا کرده بودند. ماحصل این همکاری عجیب خودرویی با فناوری بسیار پیچیده بود. محصولی که نسبت به مدل قبلی 50 کیلوگرم سبک‌تر شده بود و وزن آن نیز کاملا 50-50 روی محور عقب و جلو توزیع شده بود.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

پورشه 718 باکستر؛ تکرار موفقیت

باکستر یکی از قدیمی‌ترین اسپرت‌های روباز در دنیاست. قدیمی و البته محبوب. خودرویی که نسخه کوپه مسقف آن در بازارهای جهانی به اسم Cayman فروخته می‌شود. از سال 2016 پورشه تصمیم گرفت تا کد جدیدی به اسامی این خودروها اضافه کنید و از آن تاریخ محصولات جدید به اسم 718 Boxster و 718 Cayman تولید شدند. باکستر درواقع اولین روباز کمپانی پورشه بعد از مدل رویایی 550 بود که در سال 1953 رونمایی شده بود. محصولی که برای نخستین‌بار در 1996 راهی بازار شد. این خودرو از همان زمان نیز با پیشرانه عجیب 2.5 لیتری شش سیلندر خوابیده‌اش مورد توجه قرار گرفته بود. نسل اول نزدیک به دهه در بازار حضور داشت تا اینکه در 2005 نسل دوم روی کار آمد. حالا باکستر چهره‌ای شبیه‌تر به 911 اسطوره‌ای داشت و این برای مشتریان بسیار جذاب بود. نسل سوم در ادامه موفقیت‌های قبلی در 2012 وارد بازی شد و پورشه با تمام قوا مفاهیم اسپرت‌گرایی را تغییر داده بود.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

چهارمین نسل و در واقع مدل موجود باکستر در 2016 رونمایی شد. خودرویی که به گفته مدیران پورشه از جدیدترین فناوری‌های صنعت خودروسازی استفاده می‌کند. اگرچه پورشه نشان داده علاقه خاصی نسبت به تغییر اساسی چهره محصولاتش طی مدل‌های جدید ندارد ولی باکستر جدید حال و هوایی متفاوت نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

رو در روی هم

رقابت این دو خودرو پیش از آنکه مقابل هم قرار بگیرند در بازار آغاز شده است. ب‌ام‌و Z4‌ با قیمت 63 هزار و 545 دلاری در پی پورشه باکستری است که قمیتی 68 هزار و 70 دلاری دارد. البته قیمت پایه مدل‌های معمولی این دو خودرو به ترتیب 50 هزار و 695 و 60 هزار و 250 دلار اعلام شده است.

شاید در ظاهر ابعاد پورشه بزرگ‌تر از ب‌ام‌و باشد ولی این رقیب باواریایی است که با فراهم آوردن 1473 لیتر فضای داخلی و 283 لیتر فضا برای قسمت بار بر رقیب اشتوتگارتی برتری دارد.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

شاید مهم‌ترین فاز رقابت این دو بحث قوای محرکه باشد. هر دو خودرو از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارِژ استفاده می‌کنند ولی این باکستر است که توانسته با 300 اسب‌بخار نیرو پیروز میدان باشد. در قسمت جعبه‌دنده شاهد حضور یک پکیج 8 سرعته اتوماتیک برای Z4 و یک نمونه 6 سرعته دستی برای باکستر هستیم.

این آلمانی‌ها با انتخاب لاستیک‌های حرفه‌ای نشان می‌دهند که معنای اسپرت‌گرایی را به خوبی فراگرفته‌اند. چراکه ب‌ام‌و از لاستیک‌های 255.35 میلی‌متری در جلو و 275.35 میلی‌متری در عقب با سایز 19 اینچ و مدل میشلین پایلوت اسپرت استفاده کرده است. پورشه نیز سراغ لاستیک‌های 235.40 میلی‌متری در جلو و 265.40 میلی‌متری در عقب با سایز 19 اینچی و مدل پیرلی P زیرو PZ4‌ استفاده کرده است.

مقایسه ب ام و Z4 و پورشه باکستر

طبیعی است که پورشه به لطف قدرت بیشتر و جعبه‌دنده دستی مجالی برای تنفس رقیب در قسمت شتاب باقی نگذاشته است. به طوری که تمام رکوردهای صفر تا 100 و صفر تا 160 و البته صفر تا 200 کیلومتر در ساعت را از آن خود کرده است. حتی در قسمت سرعت نهایی نیز باکستر با ثبت رکورد 272 کیلومتر در ساعت برتری فاحشی نسبت به رکورد 248 کیلومتر در ساعتی زد4 داشته است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها