کد خبر : 25021

هزینه نگهداری تسلا مدل 3 کمتر است یا تویوتا کرولا؟

هزینه نگهداری تسلا مدل 3 کمتر است یا تویوتا کرولا؟

مسلما هزینه نگهداری در یک دوره پنج ساله می تواند از شخصی به شخص دیگر و یا منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت باشد. از آنجایی که قیمت سوخت در ایالات متحده متفاوت بوده و به دلیل اینکه در حال حاضر هزینه شارژ خودروهای برقی بسته به مکان و سرعت شارژرها متغیر است، مقایسه هزینه نگهداری تویوتا کرولا و تسلا مدل 3 در چهار سناریو صورت گرفته

به گزارش خودروتک ، تویوتا کرولا پرفروش ترین خودروی جهان به شمار می رود. نسل اول این اتومبیل جمع و جور ژاپنی در سال 1966 متولد شده و از آن تاریخ تاکنون در دوازده نسل مختلف به فروش رسیده است.

طبق آمار تویوتا توانسته در نیم قرن گذشته حدود 45 میلیون دستگاه کرولا به مشتریان خود تحویل دهد. استهلاک و هزینه نگهداری کم یکی از دلایل اصلی محبوبیت کرولا و دستیابی آن به این رکورد استثنایی بوده است.

حتما در جریان هستید که شرکت های خودروساز به پیروی از تسلا برنامه هایی را برای کنار گذاشتن مدل های بنزینی و تولید نمونه های الکتریکی تدوین کرده اند. به عبارت دیگر رفته رفته باید خود را برای خداحافظی با خودروهای درون سوز آماده کنیم.

از میان مدل های الکتریکی کنونی تسلا مدل 3 یکی از پر سر و صداترین ها است. این اتومبیل سبز از تقریبا تمامی بررسی ها سربلند بیرون آمده و پیشفرض های عمدتا منفی درباره خودروهای برقی را از بین برده است.

از همان ابتدای معرفی، مدل 3 با استقبال بالایی روبرو شده؛ طوری که این خودرو با کنار زدن تمامی نام های بزرگ موفق به کسب عنوان پرفروش ترین اتومبیل لوکس ایالات متحده در سال 2018 شد.

اگر چه تویوتا کرولا و تسلا مدل 3 وجه مشترکی با هم ندارند، اما آنها را می توان موفق ترین نمایندگان مدل های بنزینی و برقی دانست. با توجه به اینکه هزینه نگهداری پایین از رموز اصلی موفقیت کرولا بوده، یکی از نویسندگان نشریه آنلاین CleanTechnica آن را در برابر مدل موفق گروه برقی ها یعنی تسلا مدل 3 قرار داده و این دو خودروی کاملا متفاوت را از لحاظ هزینه نگهداری در یک بازه زمانی پنج ساله مقایسه کرده است.

مسلما هزینه نگهداری در یک دوره پنج ساله می تواند از شخصی به شخص دیگر و یا منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت باشد. از آنجایی که قیمت سوخت در ایالات متحده متفاوت بوده و به دلیل اینکه در حال حاضر هزینه شارژ خودروهای برقی بسته به مکان و سرعت شارژرها متغیر است، مقایسه هزینه نگهداری تویوتا کرولا و تسلا مدل 3 در چهار سناریو صورت گرفته؛ این سناریوها عبارتند از:

  • قیمت بالای سوخت، قیمت بالای الکتریسیته
  • قیمت پایین سوخت، قیمت پایین الکتریسیته
  • قیمت متوسط سوخت، قیمت متوسط الکتریسیته
  • قیمت بالای سوخت، قیمت پایین الکتریسیته

پیش از پرداختن به جزئیات باید گفت تسلا مدل 3 موجود در این مقایسه نسخه 39,900 دلاری Standard Range Plus است. تویوتا کرولا نیز در سه تریم L (ارزان ترین نسخه)، LE هیبریدی و XSE (کامل ترین نسخه) حضور دارد. این سه به ترتیب با قیمتی در حدود 20، 23 و 27 هزار دلار به فروش می رسند.

در جدول زیر می توانید مشخصات فنی مدل های مورد مقایسه را مشاهده فرمایید.

  موتور قدرت مصرف سوخت
تسلا مدل 3 SR+

الکتریکی

201 اسب بخار

-

تویوتا کرولا L

1.8 لیتری 4 سیلندر

138 اسب بخار

شهر 7.8 و جاده 6.1 لیتر

تویوتا کرولا LE هیبریدی

1.8 لیتری هیبریدی

121 اسب بخار

4.5 لیتر در شهر و جاده

تویوتا کرولا XSE

2 لیتری 4 سیلندر

168 اسب بخار

شهر 8.4 و جاده 6.3 لیتر

سناریوی اول: قیمت بالای سوخت، قیمت بالای الکتریسیته

در این سناریو به طور میانگین قیمت هر گالن سوخت 5 دلار (هر گالن معادل 3.7 لیتر) و قیمت هر کیلووات الکتریسیته 0.20 دلار برای دوره پنج ساله محاسبه شده؛ همچنین فرض بر این است که مالک تسلا مدل 3 از هیچ یک از شارژرهای رایگان، پنل های خورشیدی و برق ارزان قیمت استفاده نمی کند.

همانگونه که در جداول زیر می توانید مشاهده فرمایید، در سناریوی این چنینی کرولای LE هیبریدی با تحمیل 30,052 دلار به صرفه تر از تسلا مدل 3 و دیگر تریم ها است. بر اساس تخمین ها سدان برقی آمریکایی در دوره پنج ساله 31,690 دلار هزینه به دنبال دارد. تویوتا کرولا L و XSE نیز به ترتیب نیازمند صرف 31,802 و 37,839 دلار هستند.

 

High Gas Price, High Electricity Price

 

 

سناریوی دوم: قیمت پایین سوخت، قیمت پایین الکتریسیته

برای این سناریو میانگین قیمت 2.10 دلار برای هر گالن سوخت و میانگین قیمت 0.07 دلار برای هر کیلووات ساعت الکتریسیته در نظر گرفته شده است. ذکر این نکته ضروری است که قیمت الکتریسیته حتی می تواند از رقم فوق نیز کمتر باشد، چرا که در ایالت هایی مثل فلوریدا برای تشویق مردم هیچ هزینه ای برای شارژ خودروهای برقی دریافت نمی شود.

با این حساب در برخی شرایط معین هزینه نگهداری اتومبیل های الکتریکی را می توان معادل صفر دانست. مساله دیگر اینکه در حال حاضر ارزان ترین سوخت در ایالت نیومکزیکو با قیمت 2.619 دلار (برای هر گالن) ارایه می شود، با این حال برای مقایسه در بهترین حالت ممکن برای مدل های بنزینی، میانگین رقم 2.10 دلار در 5 سال آینده پیشنهاد شده است.

تخمین های موجود نشان می دهند که در این سناریو تویوتا کرولا L و LE هیبریدی در وضعیت بهتری قرار می گیرند. این دو در یک بازه زمانی 5 ساله نیازمند هزینه هایی به ترتیب برابر با 24,786 و 25,869 خواهند بود. حال آنکه تسلا مدل 3 نسخه SR+ در این مدت 29,253 و نسخه XSE از کرولا 31,248 دلار از مالکین خود طلب خواهند کرد.

 

Low Gas Price, Low Electricity Price

 

 

سناریوی سوم: قیمت متوسط سوخت، قیمت متوسط الکتریسیته

در سناریوی سوم قیمت میانگین سوخت به ازای هر گالن 3.10 دلار و قیمت الکتریسیته به ازای هر کیلووات ساعت 0.13 دلار تجسم شده است.

محاسبات نویسنده CleanTechnica نشان می دهند که در سناریوی قیمت متوسط، باز هم کرولا L و LE هیبریدی به ترتیب با تحمیل 27,205 و 27,312 دلار کم هزینه تر از تسلا مدل 3 و کرولای XSE خواهند بود. در این سناریو هزینه نگهداری مدل 3 و کرولای XSE برابر با 30,378 و 33,521 دلار برآورد شده است.

 

Moderate Gas Price, Moderate Electricity Price

 

 

سناریوی چهارم: قیمت بالای سوخت، قیمت پایین الکتریسیته

در چنین سناریویی برای سوخت میانگین قیمت 5 دلار به ازای هر گالن و قیمت الکتریسیته 0.07 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. اگر این پیش بینی برای پنج سال آینده درست از آب دربیاید، در آن صورت تسلا مدل 3 نسخه SR+ با هزینه نگهداری 29,253 دلار به صرفه تر از سایر نسخه های کرولا خواهد بود.

 

تسلا مدل 3

 

 

جمع بندی

محاسبات CleanTechnica حکایت از آن دارند در صورت عدم استفاده از شارژرهای رایگان و نبود مشوق های دولتی، مدلی بنزینی مثل تویوتا کرولا هنوز به صرفه تر از مدلی برقی مثل تسلا مدل 3 است. البته باید این نکته را مد نظر داشت که اختلاف موجود در یک بازه 5 ساله چندان زیاد نیست، حال آنکه مدل 3 به لحاظ تکنولوژی، امکانات، ایمنی و عملکرد فنی در سطحی کاملا فراتر از تریم های گوناگون کرولا قرار دارد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها