کد خبر : 21167

فرق شاسی بلند و کراس اوور چیست؟

فرق شاسی بلند و کراس اوور چیست؟

تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسه ای همراه مکانیک است.در این مقاله قصد داریم به یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را مشغول کرده است پاسخ دهیم که تفاوت شاسی بلند با کراس اوور چه چیزی است.

به گزارش خودروتک ، خودروهای سواری عظیم‌الجثه از دیرباز علاقمندان فراوانی داشته‌اند و همین امر شرکت‌های خودروسازی را به سمت تولید چنین محصولاتی سوق داده است. این خودروهای عظیم‌الجثه که به شاسی‌بلندها (SUV) معروف هستند. شاسی‌بلندهایی که شاید بتوان به قطعیت گفت، هر راننده و صاحب خودرویی، آرزوی سواری با آن‌ها را دارد؛ اصلا مگر می‌شود شاسی‌بلندهای جیپ، شورولیت،هامر و … را دید و عاشق آن‌ها نشد. شاسی‌بلندها در ابتدا بیشتر برای مسافرت‌های خارج از شهر و تفریح استفاده می‌شدند ولیکن امروزه، سطح خیابان‌ها پر است از خودروهای به ظاهر شاسی‌بلند لوکسی که زرق و برقشان، چشم‌ها را به خود خیره می‌نماید.

اما در مقابل خودروهایی که به جای شاسی‌بلند نام کراس‌اوور را با خود به یدک می‌کشند. پس از گذشت چندین سال از حضور شاسی‌بلندها در بازار، شرکت‌های خودروسازی به دنبال تولید شاسی‌بلندهای کوچکتری تحت عنوان کراس‌اوورها رفتند، خودروهایی که عرضه آن‌ها با استقبال بسیار خوبی در بازار مواجه گردید. این خودروها با داشتن بسیاری قابلیت‌های شاسی‌بلند و از طرفی مصرف سوخت کمتر نسبت به آن‌ها، از پرفروشترین کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند به طوریکه انتظار می‌رود تا چند سال دیگر، کراس‌اوورها، حکم‌فرمایی بازارهای جهانی را به دست گیرند؛ کراس‌اوورهایی که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. اما شاید این سوال برایتان پیش آید که تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در چیست؟ با ما همراه باشید تا با اساسی‌ترین تفاوت‌های این دو کلاس پرطرفدار بیشتر آشنا شوید.

تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور در پلتفرم

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

اولین و مهم‌ترین تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور کلاس متاثر از پلتفرم‌های مورد استفاده در تولید آن‌ها  است. در تولید شاسی‌بلندها از شاسی وانت‌پیکاپ‌ها و یا کامیونت‌ها استفاده می‌گردد چراکه در شاسی‌بلندها هدف، دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگی‌های آفرود است. در حالیکه کراس‌اوورها عمدتا مبتنی بر شاسی خودروهای سدان بوده و این امر نیز به دلیل فراهم آوردن سواری راحت و رانندگی نرم است.

تفاوت خودرو شاسی بلند و کراس اوور در تولید

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

اگر صاحب یک خودرو سدان هستید قطع به یقین می‌دانید که خودروهای سدان از طراحی یکپارچه بهره می‌برند بدین معنی که بدنه خودرو و فریم اصلی به صورت یک تکه تولید می‌شوند؛ اما در خودروهای شاسی بلند فلسفه تولید متفاوت- بوده و بدنه و فریم به صورت جداگانه تولید شده و سپس عمل مونتاژ بر روی هم صورت می‌پذیرد که این امر به دلیل افزایش استحکام خودرو بوده و به هنگام عبور از مسیرهای صعب‌العبور بسیار به شما کمک می‌نماید. طراحی یکپارچه خودروهای کراس‌اوور منجر به کاهش مصرف سوخت آن‌ها نسبت به شاسی‌بلندها شده و همچنین رانندگی نرمیرا برای این خودروها به ارمغان می‌آورد.

ابعاد خودرو شاسی بلند و کراس اوور

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

شاسی‌بلندها به مراتب بزرگتر از کراس‌اوورها هستند که این امر در مورد کراس‌اوورهای کامپکت به وضوح قابل ملاحظه است از همین روی است که کراس‌اوورهای کامپکت برای رانندگی شهری مناسبتر هستند. یکی از محاسن این ابعاد بزرگتر، ارتفاع بالاتر این خودروها است که باعث افزایش تسلط راننده بر مسیر خواهد شد؛ همچنین فضای داخلی و بار بیشتر، از دیگر مزایایی است که ابعاد بزرگتر در پی دارد. البته ابعاد بزرگتر منجر به افزایش وزن خودرو و افزایش مصرف سوخت نیز می‌گردد موردی که بسیاری از افراد را مجاب به خرید کراس‌اوور می‌نماید.

رانندگی با خودروهای شاسی بلند و کراس اوور

 

لذت رانندگی با سدان‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای سدان‌ها نسبت به سایر کلاس‌های خودرویی است. با وجود آنکه کراس‌اوورها به اندازه سدان‌ها راحت نیستند ولیکن از سواری نرم‌تری نسبت به شاسی‌بلندها برخوردارند. از سویی دیگر با توجه به آنکه شاسی‌بلندها برای رانندگی‌های آفرود طراحی می‌شوند سیستم تعلیق سفت‌تری دارند که این امر در رانندگی‌های شهری، تا حدی می‌تواند آزارنده باشد.

سیستم محرک ، تفاوتی در خودرو شاسی بلند و کراس اوور

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

شاسی‌بلندها عمدتا به صورت استاندارد به سیستم محور عقب مجهز هستند هرچند برخی از محصولات به صورت آپشنال، سیستم چهار چرخ محرک را نیز ارایه می‌دهند. برعکس خودروهای کراس‌اوورها به صورت  سیستم محور جلو و سیستم تمام چرخ محرک (AWD) به بازار عرضه می‌شوند. شایان ذکر است که کراس‌اوورهای با چهار چرخ محرک، بیشتر برای مناطق کوهستانی مناسب است.

پیشرانه

تفاوت شاسی بلند و کراس اوور

کراس‌اوورها بیشتر با موتورهای چهار سیلندر در بازار دیده می‌شوند که برای دستیابی به شتاب‌های بالاتر در برخی از این خودروها، از توربوشارژر نیز استفاده می‌گردد. شاسی‌بلندها به دلیل وزن بالا و نیاز به تولید توان و گشتاوور بیشتر از موتورهای 6 سیلندر Vشکل استفاده می‌نمایند که در برخی خودرها، از توربوشارژر نیز در کنار این موتورها استفاده می‌گردد.

حال با وجود این تفاوت‌ها، شاید این سوال پیش بیاید که شاسی‌بلند بخریم یا کراس‌اوور؟ شاسی‌بلندها دارای ابعادی بزرگ، استحکام بالا، کشش مناسب، تسلط بیشتر راننده بر جاده، قدرت بالای موتور، فضای بیشتر و … بوده و این مزایا شاید شما را بر آن دارد که یک شاسی‌بلند بخرید ولیکن فارغ از این مزایا باید در ابتدا کاربری خودرو را تعیین نمایید. به عنوان مثال یک شاسی‌بلند بزرگ را به هنگام پارک دوبل در نظر بگیرید آن هم در شرایط شهرهای کشور ما که به مسایل این چنینی، به هنگام طراحی زیرساخت‌ها توجهی نمی‌شود. همچنین چالاک نبودن این خودروها به همراه مصرف سوخت بالا از دیگر معایب قابل تامل این خودروها به شمار می‌آید و به هنگام خرید باید به این نکته دقت نمود.

خودروهای کراس‌اوور نیز همانطور که ذکر گردید دارای رانندگی راحت، سواری نرم، ابعاد کوچکتر نسبت به شاسی‌بلندها و در نتیجه رانندگی شهری مناسب، مصرف سوخت کمتر و …بوده و به عبارتی می‌توان گفت ترکیبی از مزایای شاسی‌بلندها و سدان‌ها را با خود به همراه دارند و از همین روی است که در سال‌های اخیر شاهد خودنمایی این خودروها در خیابان‌های شهرها هستیم. کراس‌اوورهای نظیر نیسان جوک، رنو کپچر، پژو 2008 و … که هر یک برای خود، اسمیدست و پا کرده و فروش خوبی در بازار ایران داشته‌اند.

در نهایت باید اذعان داشت که تصمیم‌گیر اصلی جهت خرید خود شما بوده و این شما هستید که با توجه به علاقه، کاربری، تعداد نفرات خانواده، شهر محل سکونت و … باید یکی از این دو گزینه را انتخاب نمایید. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که به هنگام خرید هر خودرویی اعم از سدان، شاسی‌بلند، کراس‌اوور و … باید به موارد مهمیدقت نمایید که در مقالات آتی به نکات خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند خواهیم پرداخت تا علاوه بر شناخت این دوکلاس، به هنگام خرید نیز با دیدی باز نسبت به این امر اقدام نمایید.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها