کد خبر : 20366

خودروی تمام برقی جیلی جئومتری A چه مشخصاتی دارد؟

خودروی تمام برقی جیلی جئومتری A چه مشخصاتی دارد؟

ژئومتری A مدل ۲۰۱۹ جدیدترین خودرو برقی چین است که گروه جیلی به بازار معرفی کرده و با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای فروخته خواهد شد.

به گزارش خودروتک ، جیلی برند خودرویی تمام‌الکتریکی خود به‌نام ژئومتری (Geometry) را به‌تازگی معرفی کرده و اولین محصول این برند نوپا را به‌نام ژئومتری A راهی بازار خواهد کرد که به‌راحتی می‌تواند با تسلا مدل ۳ رقابت کند. ژئومتری A به‌طوررسمی در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال رونمایی شد و سپس، جیلی خبرنگاران را برای آزمایش مدل اولیه‌ی آن به پیست خود در هانگ‌ژو برد.

geometry A

این خودرو در دو مدل با شعاع حرکتی مختلف به بازار عرضه خواهد شد: ۱. مدل ارزان‌تر که ۲۱۰ هزار رنمینبی (حدود ۳۰ هزار دلار) قیمت دارد، به باتری ۵۱.۹ کیلووات‌ساعتیی مجهز است و با هربار شارژ می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را طی کند؛ ۲. مدل گرا‌ن‌تر که ۲۵۰ هزار رنمینبی (حدود ۳۶ هزار دلار) قیمت دارد، از باتری ۶۱.۹ کیلووات‌ساعتی بهره‌ می‌برد و با هربار شارژ، توانایی طی‌کردن ۵۰۰ کیلومتر را دارد. با درنظرگرفتن مشوق‌ها و تخفیف دولت چین، قیمت نهایی این مدل‌ها به‌ترتیب به ۱۵۰ هزار رنمینبی (حدود ۲۲ هزار دلار) و ۱۹۰ هزار رنمینبی (حدود ۲۸ هزار دلار) می‌رسد. 

geometry A

ژئومتری A روی پلتفرم جدید فعلی جیلی ساخته شده است. این پلتفرم به‌صورت مشترک با ولوو توسعه پیدا کرده و در خودروهای برقی کاربرد دارد. قدرت پیشرانه‌ی الکتریکی این مدل ۱۶۱ اسب‌بخار است و نیروی خود را به چرخ‌های جلویی انتقال می‌دهد. به‌گفته‌ی جیلی، این خودرو می‌تواند سرعت خود را در ۸.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند.

geometry A

مقاله‌های مرتبط:

  • نگاهی به فناوری‌های برجسته مرسدس بنز EQC 400
  • خودروهای آینده بی‌ام‌و M، از فناوری برقی استفاده می‌کنند

تجربه‌ی رانندگی خبرنگاران در پیستی کوتاه با آسفالتی بسیار صاف انجام شد. این پیست پیچ‌های تندی داشت و امکان دستیابی به سرعت‌های بالا نیز در آن امکان‌پذیر نبود. درزمینه‌ی شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت، ژئومتری A به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند با تسلا مدل ۳ رقابت کند و توانایی‌های حرکتی آن بیشتر با خودروهایی مثل نیسان لیف و فولکس واگن e-Golf هم‌خوانی دارد. هنگام تخته‌گاز، صدای لاستیک‌ها به‌خوبی بلند می‌شود و سیستم کنترل کشش نیز تلاش می‌کند دوباره چسبندگی لازم را به لاستیک‌ها بازگرداند.

geometry A

در طولانی‌ترین مسیر مستقیم پیست، حداکثر سرعت به ۱۳۰ کیلومتربرساعت رسید. عملکرد این خودرو بسیار آرام است و تقریبا هیچ صدایی از موتور به‌گوش نمی‌رسد و تنها صدایی که در کابین ژئومتری A شنیده می‌شود، کمی صدای باد و لاستیک‌ها است. ژئومتری این بی‌صدایی مناسب خود را مدیون حذف پیشرانه‌ی احتراق داخلی است.

geometry A

فرمان خودرو عملکرد سبکی دارد و اطلاعات زیادی از وضعیت چرخ‌ها به راننده منتقل نمی‌کند. ترمزها نیز وضعیتی مشابه دارند و با وجود عملکرد و سرعت پاسخ‌گویی مناسبشان، پدال ترمز هم اطلاعات درستی به پای راننده نمی‌دهد. درمجموع، رانندگی با ژئومتری A بسیار ساده و خوشایند است و به‌خوبی با خیابان‌های پرترافیک چین هم‌خوانی دارد.

geometry A

در پیچ‌های تند، عملکرد ژئومتری چندان رضایت‌بخش نیست و حرکات اضافی زیادی در بدنه مشاهده می‌شود. همچنین، گشتاور زیاد موتور برقی که معادل ۲۵۰ نیوتن‌متر است، سبب می‌شود هنگام خروج از پیچ در حالت تخته‌گاز، خودرو دچار بیش فرمانی شود؛ اما در رانندگی روزمره، هیچ‌یک از این مشکلات وجود نخواهد داشت. ژئومتری A با طول ۴,۷۳۶ میلی‌متری خود، تنها کمی از فولکس‌واگن پاسات کوچک‌تر است و همین، یعنی فضای داخلی راضی‌کننده‌ای دارد. گرچه طراحی کابین نیز همانند بیرون خودرو ساده است، ظاهر مشتری‌پسندی دارد و گران‌تر از قیمت خود نشان می‌دهد.

geometry A

درون کابین کیفیت ساخت مناسبی مشاهده می‌شود: فرمان خودرو روکش چرمی دارد و پلاستیک به‌کاررفته در کابین نیز کیفیتش مطلوب است. در کابین ژئومتری A، دو نمایشگر وجود دارند: یکی نمایشگر کوچک مقابل راننده و دیگری نمایشگر بزرگ بالای داشبورد. نمایشگر مقابل راننده اطلاعاتی مانند سرعت و میزان شارژ باقی‌مانده باتری را نشان می‌دهد و آپشن HUD هم وجود دارد.

geometry A

فضای داخلی هم برای سرنشینان جلو و هم برای سرنشینان عقب بسیار جادار است و جای گله‌ای وجود ندارد و درکنار آن، صندوق بار نیز ابعادی بزرگ دارد. در بخش امکانات، ژئومتری به امکاناتی مانند کروزکنترل هوشمند و سیستم فرامین صوتی و ترمز خودکار اضطراری با شناسایی عابر پیاده مجهز است. در‌حال‌حاضر، فروش ژئومتری A در بازار چین شروع و جیلی موفق شده ۲۷ هزار سفارش برای این خودرو ثبت کند. شایان ذکر است نسخه‌ی بازار اروپا با مدل چینی کمی تفاوت خواهد داشت.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها