کد خبر : 2027

آیا خرید بایک X25 منطقی است؟

آیا خرید بایک X25 منطقی است؟

ابتدای دهه 90، فرصت خوبی برای خودروسازان چینی بود که در نبود برندهای معتبر به بازار ایران نفوذ کنند. با این حال کم تجربه بودن چینی‌ها در بازارهای خارجی موجب شد حضور بسیاری از آن‌ها با اشتباه‌های جبران ناپذیری در ایران همراه شود. بایک در همین دسته است، خودروسازی که با اشتباه‌های پی در پی کار خود را برای حضور در بازار ایران بسیار دشوار کرد.

به گزارش خودروتک، نخستین حضور بایک در ایران به شراکت‌اش با دیار خودرو بازمی‌گردد. خودروسازی که به واسطه خط تولید پیشرفته‌اش در گلپایگان می‌توانست به خوبی به رقیبی جدی برای خودروسازان کرمانی تبدیل شود، اما استراتژی‌های اشتباه این شرکت آن را به مرز تعطیلی کشاند. هر چند که دو شریک قدرتمند با سبد محصول بسیار متنوع را در کنار خود داشت.

بایک با دو محصول به نام‌های سابرینا و سنوا در بازار ایران حضور یافت، قرار بود یک شاسی بلند با توانایی‌های بیرون جاده‌ای به نام BJ40 نیز به سبد محصولات این خودروساز در ایران افزوده شود. امروز که در سال‌های پایانی دهه 90 به سر می‌بریم، بایک بسیار متحول شده است. سنوا دیگر نام یک محصول از این شرکت نیست، بلکه تمام سواری‌ها و کراس‌اوورهای این خودروساز با برند سنوا و در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود.

بایک سال گذشته در نمایشگاه اتومبیل تهران به صورت مستقل حضور یافته بود. این شرکت با نمایش محصولات جدید خود به دنبال شریکی تازه می‌گشت تا دوباره در بازار ایران حضور یابد. حال بدون این که نامی از شریک جدید بایک در ایران به میان آمده باشد، کوچک‌ترین اتومبیل این شرکت در خیابان بهشتی تهران دیده می‌شود. بایک سنوا X25 بر پایه بایک سنوا D20 (سابرینا) طراحی شده است و در واقع می‌توان آن را نسخه کراس سابرینا دانست.

BAIC Invasion Part 2 Micro BAIC X25

مروری بر بایک سابرینا

شاید بد نباشد مروری کوتاه بر بایک سابرینا داشته باشیم تا شناختی بهتر از محصول جدید بایک داشته باشیم. بایک سابرینا در حقیقت یک کپی حرفه‌ای از بدنه مرسدس کلاس B است که بر پایه پلت‌فرم میتسوبیشی کلت بنا شده و به جای پیشرانه 1.8 و 2.0 لیتری مرسدس از یک نمونه 1.5 لیتری استفاده می‌کرد.

سابرینا در ایران با پیشرانه 1.5 لیتری عرضه شد. این پیشرانه با کد 4A91S از خانواده پیشرانه‌های میتسوبیشی بود که از سال 1964 تولید می‌شوند. در این خانواده پیشرانه‌هایی که از سرسیلندر آلومینیومی استفاده می‌کنند با حرف A شناخته می‌شوند. سری 4A9 برای اولین بار با حجم‌های 1.3 و 1.5 لیتر در میتسوبیشی کلت 2003 استفاده شده بود و سپس وظیفه به حرکت در آوردن سابرینا را برعهده دارد، با این تفاوت که بیشینه توان تولیدی آن برای کلت تنها 100 اسب بخار بود، اما با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته این میزان به 113 اسب بخار افزایش یافت. بیشینه گشتاور اعلام شده برای این خودرو نیز به 143 نیوتن‌متر در 4300 دور در دقیقه می‌رسید و از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کرد.

مشخصات فنی بایک سنوا X25

بایک از نظر فنی تغییر قابل توجه‌ای در سنوا X25 ایجاد نکرده است، اما نمای ظاهری آن یک فیس‌لیفت ماژور را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییرات چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب است. همچنین دور تا دور خودرو با محافظ‌های پلاستیکی پوشانده شده تا استایل آن به کراس‌اوورها نزدیک شود. باربندهای سقفی نیز برای تقویت این احساس برای این مدل در نظر گرفته شده است. چهره جدید سنوا X25 را نمی‌توان زیبا دانست، اما تغییرات نمای کابین آن قابل دفاع است. طراحی کلی داشبورد با الگو از محصولات مرسدس بنز طراحی شده و می‌توان مهم‌ترین شاخص آن را دریچه‌های کولر دایره‌ای و ساعت آنالوگ گرد بین آن‌ها دانست. ویژگی جذاب دیگر کابین بایک سنوا X25 را می‌توان تکرار المان لوگوی بایک در دریچه‌های کولر آن دانست.

بایک سنوا X25 با همان موتور 1.5 لیتری سابرینا و یک جعبه‌دنده اتوماتیک راهی بازار ایران خواهد شد، اما مهم‌ترین تغییر فنی آن را می‌توان افزایش اندازه رینگ‌ها از 14 اینچ به 16 اینچ دانست. باید این تغییر را به فال نیک گرفت چرا که منجر به افزایش پایداری سنوا X25 خواهد شد. مساله‌ای که یکی از بارز‌ترین ضعف‌های سابرینا بود. اضافه شدن نمایش‌گر، دوربین دنده عقب و احتمالا چند آپشن دیگر نیز راهی برای فروش دوباره این بایک قدیمی در ایران خواهد بود.

وضعیت بایک‌ سنوا X25 در ایران

سنوا X25 به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی، یکی از ارزان‌ترین اتومبیل‌های بایک در بازار چین است. این خودرو در محدوده 56000 تا 76000 یوآن یا حدود قیمت 8000 دلار در بازار چین و دیگر کشور‌ها عرضه می‌شود. احتمالا همین قیمت پایین نیز بایک را وسوسه کرده تا دوباره این محصول را در ایران عرضه کند. این خودرو در بازار ایران رقیب‌ ام‌وی‌ام X22 و جک S3 خواهد بود، اما آیا بایک می‌تواند به اندازه این دو موفق باشد؟

به احتمال قریب به یقین پاسخ منفی است. خدمات فروش و پس از فروش بسیار ضعیف بایک در بازار ایران موجب شده این برند مقبولیت چندانی در بازار نداشته باشد. استقبال کم از اتومبیل‌های بایک در ایران موجب شد این شرکت در نهایت خودروهای خود را با شرایط ویژه به کارمندان ارتش بفروشد، به گونه‌ای که تعداد قابل‌توجه‌ای از سابریناهای موجود در خیابان را می‌توانید با حرف "ش" روی پلاک‌های خاکی رنگ ببینید. مشتری‌های بایک در ایران عموما با مشکل فروش خودروهای خود مواجه هستند، به گونه‌ای که گاه تا شش ماه زمان برای فروش آن صرف می‌کنند.

این تصویر منفی از برند بایک، کار را برای فعالیت دوباره این شرکت در بازار ایران دشوار خواهد کرد، به ویژه این که محصول جدیدی که برای بازار ایران انتخاب شده، ذاتا چیز جدیدی در چنته ندارد. به نظر می‌رسد بایک برای ورود دوباره در بازار ایران باید دست روی محصولی مدرن‌تر بگذارد و البته پیش از آن فکری به حال ذهنیت مشتری‌ها از برند خود کند.

منبع: اتومبیل فارسی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها