کد خبر : 1964

ولوو XC90 هیبریدی یا لکسوس RX L؟

ولوو XC90 هیبریدی یا لکسوس RX L؟

خودروهای شاسی بلند و SUV شرکت Volvo و خودروی هیبریدی Lexus متناسب با جهت و راستای تولیدات اخیر خودروهای جهان هستند، اما آیا خودروی جدید RX L که دارای هفت سرنشین است یک خودروی مشابه و رقیب برای XC90 plug-in محسوب می‌شود؟

به گزارش خودروتک، الکتریکی سازی مهمترین روند صنعتی سال ۲۰۱۸ است، اما سازندگان و خریداران با توجه به عشق و علاقه خود از گذشته نسبت به SUV‌ها یک پیش زمینه را برای تولید و خرید آن دنبال می‌کنند.

پس این امری طبیعی است که خودروهای SUV نیز به سیستم انتقال قدرت برقی مجهز شوند. در حقیقت، به دلیل هزینه‌‌های مربوط به تحقیق و توسعه خودروهای هیبریدی، تولید کنندگان احتمالا تمایل به استفاده از این نوع تکنولوژی در خودروی‌های گران قیمت و لوکس SUV دارند.

بهترین خودروهای شاسی بلند هیبریدی دارای تخفیف

این همان جایی است که خودروهای شبیه Lexus RX L وارد داستان می‌شوند. RX یکی از اولین SUV‌های هیبریدی بود، اما با وجود اندازه بزرگش برای هفت نفر صندلی نداشت. تا الان که RX L  یک ردیف سوم را اضافه کرده تا سرنشین‌های بیشتری را جا به جا کند. خودروی Volvo XC90 T8 با موتور دوگانه دارای یک موتور بنزینی است که از طریق  یک موتور الکتریکی و یک باتری همراهی می‌شود. اما برخلاف Lexus این خودرو Plug-in بوده و قابلیت شارژ شدن باتری را می‌دهد.

با رویکردی متفاوت، کدام یک از این ۲ وسیله نقلیه SUV هیبریدی که کیفیت بسیار بالایی دارند انتخاب بهتری برای کسانی است که نیاز به خودرویی با هفت سرنشین دارند؟

Lexus RX L

تنها یک سیستم انتقال قدرت در این خودرو قابل استفاده است که آن را ۴۵۰h می‌نامند. در این جا ما این سامانه را با یکی از بهترین نسخه‌های این خودرو که هزینه آن ۶۱۹۹۵ پوند است امتحان می‌کنیم. ظرافت تنها کلمه‌ای است که می‌توان با آن تجربه رانندگی با RX L را خلاصه کرد. دکمه شروع را فشار دهید و بعد از استارت خودرو هیچگونه صدایی وجود نخواهد داشت، چرا که این خودرو برای حرکت با سرعت پایین به دو موتور الکتریکی خود متکی است و به هنگام ایستادن نیز صدایی وجود ندارد زیرا موتور خاموش می‌شود.

 

با این حال، با اینکه RX L یک خودروی شاسی بلند بزرگ و سنگین است طولی نمی‌کشد که موتور بنزینی شش سیلندر ۳٫۵ لیتری آن به میان بیاید.

این پیشرانه در حقیقت یک موتور با عملکرد نرم و راحت است و صدای ناخوشایندی تولید نمی‌کند اما هرگونه شتابگیری و بالا بردن دور موتور را که بخواهید می‌توانید با استفاده از جعبه دنده آن که مدام متغیر است ایجاد کنید. این امر تا حدودی به فضا و اتمسفر ایجاد شده توسط سیستم تمام الکتریکی که متعلق به سرعت‌های پایین است و عایق بندی صدای عالی آن خدشه وارد می‌کند.

در آزمایش‌های ما،Lexus  صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۷٫۶ ثانیه طی می‌کند. در اینجا پای رقیب آن به میان کشیده می‌شود، اگرچه زمان رسیدن از سرعت ۴۸ تا ۸۰ آن تنها چند دهم ثانیه از Volvo بیشتر است. همچنین زمانی که در حال حرکت هستید، Lexus کارایی زیادی دارد.

 

شما می‌توانید از میان چندین حالت رانندگی انتخاب کرده تا میزان ترکیب سوخت و هوا را در موتور تنظیم کنید و سیستم فرمان و تعلیق آن را تنظیم کنید اما تغییرات در حالت عادی خیلی قابل‌ توجه نیستند و Lexus به طور خاص هیچگاه حالت یک خودروی اسپرت را پیدا نخواهد کرد. پس باید اقرار کرد در این مورد Volvo برای رانندگی مناسب تر است.

 

RX L یک خودروی مجهز به کروزکنترل است که قابلیت تنظیم سرعت دارد و به همین دلیل حالت‌های Normal و Eco حالاتی هستند که در بیشتر مواقع با آنها رانندگی می‌کنید. بدنه و شاسی نرم خودرو به این معنی است که برای رانندگی در مسافت‌های طولانی مناسب نیست و این امر باعث ایجاد توقف برای استراحت در جاده می‌شود. با این وجود با ضربه‌های محکم تر، چرخ‌های عقب به نوعی بی ثبات هستند چرا که وزن زیادی به دلیل وجود صندلی‌های عقب بیشتر روی آنها قرار دارد.

 

کسانی که این خودرو را تست کرده‌اند می‌گویند: RX L 5 متری برای جاده‌های بریتانیا بسیار بزرگ است. شما بسیار بالا نشسته‌ اید و دیدتان کاملا قابل قبول است. البته در این خودرو از دوربین ۳۶۰ درجه نیز برای پارک کردن بهره مند خواهید بود.

Volvo XC90

این خودرو نسبت به Lexus RX L در اشکال و فرم بیشتری در دسترس است. علاوه بر این مدل T8 که هیبریدی و شارژی است، مدل‌های بنزینی و دیزلی از این خودرو نیز وجود دارند. در اینجا ما آخرین مدل Momentum آن را که ۳۵۵۷۰ پوند ارزش دارد مورد آزمایش قرار می‌دهیم (البته تصویرهای ما یک R-Design Pro را نشان می‌دهند).

 

Volvo در راستای تمام الکتریکی کردن خودروهای خود در حال برداشتن قدم‌هایی است و در حال حاضر مدل‌هایی مانند XC90 T8 با ارائه تطبیق پذیری و بهینه سازی در حال پر کردن این جای خالی در بین خودروهای این شرکت هستند. این یک خودروی هیبریدی است که شما می‌توانید آن را برای پر نگه داشتن باتری و پرهیز از استفاده بیش از حد موتور برای شارژ کردن آن، در خانه یا محل کار شارژ کنید. اگرچه این خودرو حالتی دارد که  در آن باتری به اجبار شارژ می‌شود.

 

تلفیق موتور بنزینی دو لیتری و موتور الکتریکی این مدل ۳۸۵ اسب بخار و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که به این معنی است که XC90 در آزمون‌های مسیر ما عملکرد بهتری نسبت به RX L دارد. این خودرو صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را طی ۵٫۷ ثانیه طی می‌کند که برای یک خودروی شاسی بلند ۲٫۳ تنی عملکرد تاثیرگذاری است. همچنین در مسیرهای خارج از جاده می‌توانید ۸۶ اسب بخار قدرتی که توسط موتور الکتریکی برای کمک به عملکرد موتور بنزینی تولید می‌شود را حس کنید.

ایکس سی۹۰ در این رابطه مشابه با Lexus عمل می‌کند. اما در حالی که RX L موتور دمنده طبیعی‌ای دارد که برای به کار افتادن باید دور موتور را افزایش داد، موتور بنزینی Volvo وقتی بحث افزایش قدرت می‌شود نیرومند تر ظاهر می‌شود.

 

گیربکس خودرو در تعویض دنده در دور موتور مناسب و مدیریت مناسب دنده در تغییرات به خوبی عمل می‌کند اما به خوبی حالت دستی جوابگو نیست چرا که به دنده فشار نمی‌آورد و به طور غیر قابل پیش بینی آن را عوض می‌کند.

با توجه به مشخص نبودن عملکرد مربوط به جعبه دنده، هیچ یک از این خودروها قادر به آزمایش مرتبط با دنده نیستند (Lexus حتی دارای دنده‌های سنتی هم نبود)، اما Volvo سرعت ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت را در تست‌های ما سریع تر طی کرد. موتور و باتری قدرتمند تر آن به خودرو انعطاف پذیری و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

XC90 سرعت ۴۸ تا ۱۱۲ کیلومتری را در ۵٫۱ ثانیه طی می‌کند و این در حالی است که Lexus همین کار را در ۶٫۲ ثانیه انجام می‌دهد.

سیستم تعلیق هوایی C-4 خودروی Volvo که ۲۱۵۰ پوند ارزش دارد، گاهی اوقات برای کنترل بدنه و چرخ‌ها در جاده‌های سخت به همان صورت که در مدل‌های غیرهیبریدی کار می‌کند،  وارد عمل می‌شود. این موضوع به دلیل آن است که نسخه T8 برخوردار از یک بسته باتری سنگین است و به همین دلیل وزن اضافی روی راحتی و کنترل خودرو تاثیر می‌گذارد. هیچکس یک خودروی شاسی بلند بزرگ را برای چالاکی در کنترل آن خریداری نمی‌کند، با این حال، کنترل وزن مناسب XC90 به این معناست که این خودرو از پشت چرخ‌ها نیز به اندازه کافی خوب و توانمند است.

این خودرو در برابر چرخش نسبت به لکسوس مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد و این در حالی است که لکسوس به همان اندازه سنگین و دست و پا گیر است. همچنین Volvo نسبت به رقیب خود در سرعت‌های بالا راحتی زیادی دارد اما به اندازه آن در سرعت‌های پایین سازگاری ندارد.

 

 

کسانی که این خودرو را تست کرده‌اند می‌گویند: استفاده سخاوتمندانه از چرم، جزئیات فلزی بسیار و تکنولوژی بالایی در XC90 وجود دارد. نشستن در آن بسیار راحت است و ساخت‌اش بسیار منسجم و خوب صورت گرفته. سیستم اطلاع رسانی‌اش نیز از رقیب خود بسیار بهتر است.

اعلام نتیجه

رتبه اول: Volvo XC90

این خودرو نسبت به رقیب خود کارآمد تر، ارزان تر برای رانندگی و جادارتر است و در یک کلام تمامی فاکتورهای کلیدی برای یک خودروی شاسی بلند هیبریدی مجهز به هفت صندلی را داراست. این خودرو حین رانندگی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد و تمامی این عوامل به معنی این است که می‌تواند برنده این رقابت باشد. از نظر کیفیتت بدنه، تقریبا هر دو خودرو کیفیت یکسانی ارائه می‌دهند ولی تقریبا در تمامی زمینه‌ها ایک سی ۹۰ رقیب خود را شکست می‌دهد.

رتبه دوم: Lexus RX L

این خودرو نرم، ظریف و خوش ساخت است اما اساسا به عنوان یک خودروی ۷ در عقب به اندازه کافی اتاق ندارد تا آنقدری که توصیه شده است ارزش داشته باشد. ردیف سوم صندلی‌ها، تنها دلیلی است که این مدل را نسبت به RX استاندارد باید خریداری کرد. همچنین سیستم انتقال قدرت هیبریدی این خودرو به اندازه Volvo کارآمد نیست و سیستم اطلاع رسانی‌اش نیز به آن اندازه عملکرد رضایت‌بخشی ندارد.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها