کد خبر : 19578

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید تویوتا سوپرا

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرای جدید بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار به بازار آمد. این خودرو با قوای فنی که از سوی بی‌ا‌م‌و تأمین شده، یکی از برترین کوپه‌های اسپرت بازار است.مورد تعجب‌آمیز بعدی در زمان باز کردن درها دیده می‌شود؛ چون بسیاری از بخش‌ها به بی‌ام‌و Z4 شباهت دارند. اهرم دنده‌ی iDrive بی‌ام‌و، نمایشگر ۸.۸ اینچی لمسی بالای داشبورد و حتی پشت آمپر نیز دقیقا مانند بی‌ام‌و است. باوجوداین، به‌طور کلی کابین تویوتا سوپرا خیلی خوب طراحی شده است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن را نپسندد.

به گزارش خودروتک ، تویوتا سوپرا یکی از آن خودروهایی است که حس نوستالژی زیادی در بین علاقه‌مندان ایجاد می‌کند. این خودرو برخلاف میتسوبیشی اکلیپس که از یک کوپه‌ی اسپرت تبدیل به یک کراس‌اور نه‌چندان قوی شده، به اصول خود پایبند مانده است. در حقیقت، شاید در ابتدا افراد بسیاری، این موضوع را که مهندسی تویوتا سوپرای جدید با پیشرانه، جعبه‌دنده و برخی دیگر از بخش‌های ساخته‌شده توسط بی‌ام‌و در باواریا انجام شده و بخش‌های مهم آن توسط بی‌ام‌و تأمین می‌شوند، یک نکته‌ی منفی برای این خودرو بدانند؛ ولی کسانی که رانندگی با سوپرا ۲۰۲۰ را تجربه کرده‌اند، با این مورد مخالف هستند.

2020 toyota supra

سوپرای جدید، طراحی بسیار جذاب و اسپرتی دارد. سقف خودرو با دو برآمدگی در بالا جلب توجه می‌کند و طراحی عقب نیز بسیار خاص است. به‌نوعی همان‌قدر که نسل قدیمی سوپرا و تویوتا 2000GT در زمان خود خاص بودند، نسل جدید نیز خاص است. سوپرای جدید ظاهری مانند یک خودروی اسپرت جدید دارد و رگه‌هایی از خطوط و طراحی اصیل نسل‌های قبلی نیز در آن قابل مشاهده هستند.

2020 toyota supra

طراحی ظاهری تویوتا سوپرای جدید برآمده از خودروی مفهومی به نام FT-1 است که تویوتا آن را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده بود. نمای جلوی سوپرا با سه ورودی هوای بزرگ کاملا خاص و مختص به این خودرو است و نمای جانبی نیز به بهترین شکل و کاملا بدون نقص طراحی شده است. در عقب نیز طراحی چراغ‌ها، چراغ ترمز سوم و سپر عقب با دو خروجی اگزوز در گوشه‌ها به‌گونه‌ای انجام شده است تا خودرو را پهن نشان دهند. البته این پهن بودن تنها ظاهری نیست بلکه سوپرا واقعا عرض زیادی دارد. برای مقایسه باید بدانید که تویوتا GT86 دارای ۱۷۷ سانتی‌متر و پورشه ۷۱۸ کیمن دارای ۱۸۱ سانتی‌متر است؛ درحالی‌که پهنای سوپرا به ۱۸۵ سانتی‌متر می‌رسد.

2020 toyota supra

چیزی که در تصاویر سوپرا به‌وضوح قابل دیدن نیست، نمادین بودن ورودی‌های هوای کوچک در بالای سپر جلو است که کاربردی ندارند. همچنین ورودی‌های هوایی که دقیقا در زیر چراغ‌های جلو هستند و به‌نظر برای خنک‌کاری در آنجا تعبیه شده‌اند، کاملا ظاهری بوده و هوایی درون آن‌ها جریان پیدا نمی‌کند. در حقیقت بسیاری از مواردی که در ظاهر تویوتا سوپرا کاربردی به نظر می‌رسند، هیچ کاربردی به‌جز بهبود ظاهر خودرو ندارند.

2020 toyota supra

مورد تعجب‌آمیز بعدی در زمان باز کردن درها دیده می‌شود؛ چون بسیاری از بخش‌ها به بی‌ام‌و Z4 شباهت دارند. اهرم دنده‌ی iDrive بی‌ام‌و، نمایشگر ۸.۸ اینچی لمسی بالای داشبورد و حتی پشت آمپر نیز دقیقا مانند بی‌ام‌و است. باوجوداین، به‌طور کلی کابین تویوتا سوپرا خیلی خوب طراحی شده است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن را نپسندد.

2020 toyota supra

از نظر کارکردن با تجهیزات داخلی، سوپرا واقعا عالی است. نمایشگر لمسی آن مانند تلفن‌های هوشمند است و به‌سرعت به فرامین پاسخ می‌دهد. در هنگام رانندگی نیز عایق‌بندی خوب و کیفیت بالای کابین این خودرو را خواهید ستود. سوپرا خودرویی بسیار راحت و دلنشین برای سواری است. از بحث اشتراکات با بی‌ام‌و که خارج شویم، کابین تویوتا سوپرا از نظر طراحی، فناوری و راحتی بسیار عالی است و حتی برای قیمت ۵۰ هزار دلاری این خودرو فراتر به‌نظر می‌رسد. از امکانات تویوتا سوپرا می‌توان به صندلی‌های اسپرت چرمی با تنظیم برقی در ۱۴ جهت، سیستم صوتی حرفه‌ای JBL با ۱۲ بلندگو و تودوزی کامل چرمی روی داشبورد و کنسول مرکزی اشاره کرد.

2020 toyota supra

در بخش فنی، هنر بی‌ام‌و یعنی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی توربو خودنمایی می‌کند. پیشرانه‌های ۶ سیلندر بی‌ام‌و طرفداران بسیاری دارند و حالا خریداران سوپرا می‌توانند خوشحال باشند که این پیشرانه‌ را در تویوتای خود دریافت می‌کنند. عملکرد این پیشرانه‌ی توربوشارژ بسیار خوب است و پاسخ‌گویی خوبی دارد. گشتاور آن نیز در دورهای میانی بالا است و به‌خوبی به سرعت‌های بالا دست پیدا می‌کند. این پیشرانه توانایی تولید ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۹۴ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با اینکه با بی‌ام‌و Z4 یکسان است، اما دو خودرو قدرت و گشتاور متفاوتی دارند. در بی‌ام‌و Z4 این پیشرانه می‌تواند ۳۸۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. جالب است که بی‌ام‌و با داشتن قدرت بیشتر نمی‌تواند در شتاب‌گیری با سوپرا رقابت کند، چون عدد اعلامی کارخانه برای بی‌ام‌و در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۴.۴ ثانیه و برای تویوتا ۴.۱ ثانیه است. تست‌های اخیر هم روی تویوتا سوپرا نشان داده‌اند که این خودرو می‌تواند در ۳.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این خودرو به‌صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

2020 toyota supra

تویوتا سوپرا از تقسیم وزن عالی ۵۰/۵۰ و وزن کلی ۱۵۴۰ کیلوگرم برخوردار است. دراین‌میان نباید از نقش مهم سیستم تعلیق دو اتصالی مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب غافل شد. دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) سر پیچ‌ها به کمک سوپرا می‌آید و این خودرو را قادر به ثبت شتاب گرانش جانبی ۱.۰۷ جی می‌کند که با بی‌ام‌و M2 و پورشه کایمن GTS برابری می‌کند.

2020 toyota supra

دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی این خودرو می‌تواند در صورت لزوم، نیروی پیشرانه را به‌صورت مساوی بین هر دو چرخ عقب یا تنها به یک چرخ منتقل کند. سیستم ترمز هوشمند نیز کمک می‌کند که در پیچ‌ها بتوان از حداکثر توان ترمزها استفاده کرد. این سیستم میزان بیش فرمانی در هنگام ترمزگیری در پیچ را هم به حداقل می‌رساند.

تویوتا سوپرا در رانندگی در اتوبان، سواری نرم و قابل‌قبولی ارائه می‌دهد ولی اگر حالت رانندگی، اسپرت باشد، چهره‌ی دیگر خود را نشان خواهد داد. کامپیوتر خودرو در حالت اسپرت واکنش به پدال گاز را سریع‌تر و فرمان را هم خشک می‌کند. سیستم تعلیق نیز سفت‌تر می‌شود و به این ترتیب می‌توان پیچ‌ها را با سوپرا بلعید.

2020 toyota supra

فاصله‌ی محوری سوپرا (۲۵۶۹ میلی‌متر) خیلی زیاد نیست و این به پایداری بالاتر خودرو کمک می‌کند. این مسئله درکنار عرض زیاد و تایرهای اسپرت میشلن پایلوت سوپر اسپرت، چسبندگی هرچه بالاتر خودرو را تضمین می‌کنند. در حالت رانندگی پیست، خودرو خیلی تهاجمی می‌شود و می‌توان دود را از تایرهای عقب بلند کرد. در پیست و در هنگام خروج از پیچ در حالت تخته گاز باید مراقب محور عقب خودرو بود و با بازی دادن فرمان از انحراف خودرو جلوگیری کرد. در کل، رانندگی با سوپرا در پیست مسابقه لذت بالایی دارد، ضمن اینکه باید در نظر داشت سوپرا از اشتباهات راننده چشم پوشی نمی‌کند و ممکن است با یک حرکت اشتباه کنترل خودرو از دست برود.

پیشرانه‌ی سوپرا قدرت بالایی دارد و زودتر از آنچه فکرش را بکنید، به سرعت‌های بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این هنگام، ترمزهای قدرت‌مند برمبو با ۴ پیستون و دیسک‌های ۱۳.۷ اینچی به خوبی می‌توانند هیولای وحشی تویوتا را رام کنند. تنها ایرادی که در این بخش می‌توان به ترمزهای سوپرا وارد دانست، این است که پدال ترمز اطلاعات دقیقی نمی‌دهد و می‌توانست بهتر باشد؛ اما قدرت ترمزگیری عالی است.

2020 toyota supra

تویوتا سوپرا با درنظرگرفتن رقبایش، انتخابی بسیار خوب است و قیمتی پایین‌تر دارد. قیمت پایه‌ی این خودرو در آمریکا ۴۹ هزار دلار است و این در حالی است که پورشه کیمن ۵۵ هزار دلار، بی‌ام‌و M2 جدید ۵۸هزار دلار و جگوار اف تایپ نیز ۶۱ هزار دلار قیمت دارند. در مجهزترین نسخه با تجهیزاتی مثل نمایشگر ۸.۸ اینچی لمسی، اپل کارپلی، سیستم صوتی JBL، کروز کنترل هوشمند، رادار بین خطوط، سنسورهای پارک جلو و عقب و سیستم هشدار نقطه کور، قیمت تویوتا سوپرا به ۵۳ هزار دلار می‌رسد که همچنان در کلاس خود رقابتی است. تویوتا سوپرا در قیمت ۵۰ هزار دلار یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها