کد خبر : 19399

اگر می خواهید خودروی چینی بخرید، بخوانید

اگر می خواهید خودروی چینی بخرید، بخوانید

در این مقاله قصد داریم با شما در مورد نکاتی که در زمان خرید خودرو چینی باید در نظر بگیرید صحبت کنیم. با توجه به افزایش بی سابقه قیمت خودرو بازار خودروهای چینی رونق بسیاری گرفته پس دانستن نکاتی در مورد خرید خودروهای چینی دست دوم اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گزارش خودروتک ، در حدود ده سال از ورود اولین خودروهای چینی به بازار کشور می‌گذرد. از آن سال‌ها تاکنون با وجود تمامی مخالفت‌ها و تبلیغات منفی که پیرامون خرید خودروهای چینی وجود داشت، هر سال شاهد افزایش میزان فروش این خودروها بودیم. زمانی که شرکت‌های خودروسازی چینی از عطش سیری ناپذیر ایرانی‌ها با خبر شدند، با تمام قوا به بازار کشورمان هجوم آوردند به طوری که در حال حاضر تعداد بی‌شماری از محصولات کمپانی‌های بنام یا گمنام چینی مهمان خیابان‌های کشورمان هستند.

وجود این حجم بالا از خودروهای چینی باعث شده تا بازار دست دوم بسیار وسیعی برای این خودروها به وجود بیاید. از یک طرف تنوع بالای خودروهای چینی موجود در بازار و افت قیمت بسیار زیاد نمونه کارکرده این خودروها از طرفی دیگر باعث شده که برخی از افراد ترجیح دهند به جای خرید نمونه صفر کیلومتر اقدام به خرید نمونه‌های دست دوم این خودروها نمایند.

نمونه‌های دست دوم خودروهای چینی از قیمت بسیار کمتری نسبت به نمونه صفر کیلومتر آن برخوردارند، اما مطمئنا اگر در خرید خود دقت کافی به خرج ندهید مشکلات عدیده این نوع خودروها می‌تواند گریبان‌گیر شما شده و ضررهای مالی فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با مشکلات این خودروها بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

عدم تامین قطعات یدکی

راهنمای خرید خودرو چینی دست دوم

عدم وجود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار کشور، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خریداران این گونه خودروها پس از خرید باید با آن دست و پنجه نرم کنند. جد از قیمت بسیار بالای قطعات یدکی موجود در بازار آزاد، وجود حجم بالایی از قطعات یدکی تقلبی در بازار ممکن است در طولانی مدت ایرادات و ضررهای جانی و مالی جبران ناپذیری را برای دارندگان این خودروها به همراه داشته باشد. بنابراین در زمان خرید نمونه‌های دست دوم خودروهای چینی اگر خودرو مورد نظر از برگه کارشناسی معتبر برخوردار نباشد، به سختی میتوان از اصلی یا تقلبی بودن قطعات یدکی و در مجموع از میزان سلامت و امنیت آن‌ها با خبر شد. 

خدمات پس از فروش نامناسب

راهنمای خرید خودرو چینی دست دوم

یکی دیگر از مشکلات عمده خودروهای چینی موجود در بازار کشور، خدمات فروش بسیار نامناسب و همچنین عدم گستردگی شبکه نمایندگی‌های این گونه خودروها است. با وجود این که طی یک سال گذشته خودروسازان چینی سعی داشتند حضور پررنگ‌تری در شهرهای بزرگ کشور مانند تهران یا مشهد داشته باشند، اما همچنان جای خالی نمایندگی‌های این برندها در اکثر شهرهای کشور احساس می‌شود.

علاوه‌بر این در بسیاری از موارد دیده شده که تعمیرکاران حاضر در نمایندگی‌ برندهای چینی، به دلیل عدم آگاهی کافی یا در دسترس نبودن ابزارهای لازم نتوانسته‌اند از پس تعمیر یا رفع اشکال خودرو مراجعه کنندگان بربیایند؛ به همین دلیل در زمان خرید نمونه‌های کارکرده خودروهای چینی اگر دانش تخصصی نداشته باشید ممکن است بدون آنکه متوجه باشید خودرویی معیوب و غیر قابل تعمیر را خریداری کنید.

مصرف سوخت و استهلاک بالا

راهنمای خرید خودرو چینی دست دوم

تقریبا تمامی خودروهای چینی از مصرف سوخت بالایی برخوردارند که با توجه به حجم کم پیشرانه‌های نصب شده بر روی اغلب این خودروها، این حد از مصرف سوخت بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد. در رابطه با همین موضوع در تابستان سال جاری، سازمان ملی استاندارد ایران دستور توقف تولید چند خودرو چینی پرمصرف حاضر در بازار کشور را صادر کرد که از میان آن‌ها می‌توان به هایما S7، جک S5، لیفان 820، ام وی ام X33 اشاره کرد.

با توجه به استهلاک بالا و کیفیت پایین قطعات به کار رفته در پیشرانه خودروهای چینی، زمانی داستان به اوج خود می‌رسد که پس از مدت کوتاهی و با بالا رفتن کارکرد این گونه خودروها، مصرف سوخت آن‌ها حتی از مقادیر اعلام شده رسمی نیز فراتر می‌روند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید خودروهای چینی دست دوم، حتما از طریق کارشناسان مجرب میزان مصرف سوخت و سلامت سیستم‌های سوخت‌رسانی خودرو موردنظرتان را مورد ارزیابی قرار دهید. 

 گیربکس و کلاچ ضعیف

راهنمای خرید خودرو چینی دست دوم

پیشرانه استفاده شده در اغلب خودروهای چینی از پربازدهی کمی برخوردارند و علاوه‌بر استهلاک بالا به طور معمول در بخش گیربکس و انتقال قدرت نیز بسیار ضعیف و ناکارآمد هستند. به همین دلیل عموم این خودروها در سربالایی‌ها عملکرد خوبی نداشته و نمی‌توانند چالاکی قابل قبولی از خود نشان دهند. علاوه بر این، خرابی‌های فراوان سیستم گیربکس و همچنین هزینه‌های سرسام آور تعویض صفحه این خودروها باعث شده تا خریداران زیادی از انتخاب خود ناراضی باشند. ناگفته نماند که مشکلات ذکر شده تنها برای خودروهای چینی مجهز به دنده اتوماتیک نیست، بلکه نمونه‌های دنده دستی نیز از مشکل سیستم انتقال قدرت و ضعف صفحه کلاچ برخوردارند که پرچمدار آن‌ها ام وی ام 315 است!

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها