کد خبر : 19173

رانندگی با گلف GTI موجود در ایران چگونه است؟ + تصاویر

رانندگی با گلف GTI موجود در ایران چگونه است؟ + تصاویر

فولکس واگن گلف GTI سومین محصول عرضه شده از این شرکت شهیر آلمانی توسط شرکت ماموت خودرو در کشورمان است.

به گزارش خودروتک ، در واقع قرار بود که ماموت خودرو ابتدا مدل های رده بالای گلف همچون GTI را به صورت وارداتی عرضه کند و در ادامه کار به مونتاژ مدل های معمولی این هاچبک افسانه ای و حتی دیگر هاچبک سایز کوچک این شرکت یعنی پولو بپردازد که با توجه به بازگشت تحریم های بین المللی و تشدید شدت آن، همکاری ماموت خودرو با بزرگ ترین خودروساز جهان فعلا لغو گردیده و تا زمان برداشته شدن تحریم ها و اعطای مجوز برای واردات خودرو، خبری از واردات محصولات فولکس واگن به کشورمان نیست.

فولکس واگن گلف GTI
 

از آن جا که گلف در اکثر بازارهای اروپایی با اختلاف به عنوان پر فروش ترین و پر طرفدار ترین خودرو در اکثر آمارها نام گذاری شده است، مشخصا در صورت عرضه انبوه در کشورمان همانند نسل اول و دوم آن می توانست رکوردهای بسیار زیادی را در زمینه فروش به جای بگذارد.

 

ماموت خودرو  قیمت اولیه این خودرو را در حدود 300 میلیون تومان اعلام کرد که البته اندک مدل های عرضه شده آن توسط شرکت سازنده تا اوایل مرداد ماه سال گذشته بیش از 600 میلیون تومان در نمایشگاه های تهران قیمت گذاری می شدند. در حال حاضر این خودرو در نمونه های کار کرده در بازار حدود 800 میلیون تومان قیمت داشته و نمونه های صفر کیلومتر آن نیز برچسب قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده اند.

 

پیش از این در مطلبی به مقایسه گلف GTI با هیوندای I30N پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید تا از نزدیک نگاهی به گلف GTI نسل هفتم انداخته و به بررسی آن بپردازیم.

پیش از بررسی بد نیست یادآوری کنیم که فولکس واگن قصد دارد مدل گلف GTI را از روی خط تولید خود خارج کند. دلیل این کار نیز قوانین سخت گیرانه و جدید تست جهانی خودروهای سبک موسوم به WLTP عنوان شده است. گفته می شود تنها مدل GTI که در حال حاضر به فروش می رسد نسخه Performance خواهد بود که 1465 پوند گران تر از قیمت نسخه عادی با 29.930 پوند است.

هفتمین نسل از فرزندی پر افتخار

گلف قرار گرفته در پیش روی ما از نسل هفتم یا نسل آخر این مدل به شمار می رود که در سال 2012 میلادی معرفی و از همان سال عرضه آن آغاز شد. این نسل بر پایه پلت فرم MQB فولکس واگن قرار دارد. این پلت فرم به صورت گسترده توسط فولکس واگن استفاده می شود و به دلیل قابلیت تغییر در فاصله محوری، امکان استفاده از آن در خودروهای سایز بزرگ تر این شرکت نیز فراهم شده است.

در حال حاضر گلف در سایت های تولیدی فولکس واگن در آلمان، چین، روسیه، مکزیک، برزیل و الجزیره تولید و به بازارهای جهانی ارسال می شود.

 

در سال 2016 میلادی نیز نسل فعلی با یک فیس لیفت از سوی فولکس واگن همراه شد و موتورهای جدیدی نیز همراه با این فیس لیفت معرفی شد که موتور مدل فعلی GTI را نیز شامل می شود. این فیس لیفت صفحه نمایش سایز بزرگ در کنسول وسط و چراغ های LED را به صورت استاندارد در تمامی مدل ها برای گلف به ارمغان آورده است.

گلف GTI در دو مدل 3 درب و 5 درب عرضه می شود و قابلیت انتخاب آن به صورت دنده دستی و اتوماتیک وجود دارد. فروش مدل دنده دستی آن از سال 2019 در استرالیا و آمریکا متوقف خواهد شد و در کشور ما نیز تنها مدل اتوماتیک آن هم به صورت 5 درب عرضه خواهد شد.

لازم به ذکر است که همزاد دیزلی GTI با نام GTD خوانده می شود و در بازارهایی که سهم فروش خودروهای دیزلی بالا است، عرضه می شود.

 

طراحی خارجی همان چیزی که از یک گلف انتظار دارید

بیش از 40 سال است که فولکس واگن طراحی جعبه مانند گلف را حفظ کرده است و بدون هیچ شکی باید گلف را یکی از اصیل ترین هاچبک های تاریخ قلمداد کرد.

فولکس واگن در مدل سال 2018 میلادی، چراغ های LED روشنایی روز یا همان Daylight را برای GTI در نظر گرفته است، همچنین چراغ های عقب نیز از نوع LED هستند. چراغ های جلو تمام LED بوده و قابلیت روشنایی جانبی را به همراه دارند تا نقاط کور برای راننده روشن کنند.

جلو پنجره باریک و کاملا ساده که آرم فولکس واگن دقیقا در وسط آن قرار گرفته است و یک خط قرمز و سفید در امتداد نوارهای LED چراغ های جلو نیز دیگر المان این بخش به شمار می رود.

 

در دو طرف سپر نیز چراغ های مه شکن قرار گرفته اند. آرایش چراغ ها و طرح گرافیکی آن ها در عین سادگی بشدت جذاب هستند و با قرار گیری گلف GTI در کنار خودروهای بی هویت چینی کاملا قابل تشخیص هستند.

 

در بخش پایین سپر نیز دقیقا در پشت گریل با طرح های 6 ضلعی، اینتر کولر توربوشارژر مشخص است. طول کلی خودرو در حدود 4267 میلی متر است، پهنای کلی آن 1798 میلی متر و ارتفاع آن 1442 میلی متر است. وزن خودرو نیز معادل 1389 کیلوگرم است.

طراحی داخلی ترکیبی از اصالت و مدرنیته

خودروسازان آلمانی، با حفظ فرم کلی طراحی قطعات داخل اتاق همچون داشبورد، فرمان و....حس نوستالژیک را به مخاطب  می دهند.

به طور مثال در همین گلف طرح پارچه تارتان صندلی های مدل 2018 دقیقا مشابه با یک گلف نسل دومی است. این صندلی ها به صورت استاندارد بر روی گلف GTI قرار دارند که سالیان سال است دل هر ماشین بازی را می برد.

اما از آن جا که بازاریابی و فروش محصولاتی همچون گلف GTI با این برچسب قیمتی در ایران محدود به قشر خاصی خواهد بود. وارد کننده خودرو نیز تصمیم به عرضه آن با صندلی تمام چرمی کرده است.

 

طرح فرمان موسوم به D-CUT با فضای محدود در نظر گرفته شده برای کیسه هوای سرنشین جلو، یادآور فرمان های باریک قدیمی است .بر روی این فرمان نام GTI حک شده است.

کنسول وسطی نیز به سمت راننده تمایل پیدا کرده است که از قدیم در محصولات آلمانی مرسوم بوده و برای کنترل بهتر راننده به ادوات این گونه طراحی شده است.

 

در کنار دست راننده دسته دنده اتوماتیک قرار گرفته و در بخش بالا سمت چپ آن نیز دکمه استارت قرار گرفته است. شاید مدرن ترین بخش اتاق را باید در استفاده از دو صفحه نمایش بزرگ یکی در بخش کنسول که سایزی برابر با 9.2 اینچ دارد و دیگری صفحه پشت آمپری تمام دیجیتال آن دانست که تنها در بخش بالای آن علامت های اصلی همچون پارک، راهنما و...به صورت معمول به نمایش گذاشته می شود.

 

تریم کلی داخل اتاق مشکی و خاکستری تیره است و به کمک نوار و دوخت چرم قرمز رنگ و استفاده از قطعات استیل آن را از یکنواختی دور می کند. پلاستیک خشک استفاده شده در بخش رودری ها و پلاستیک های کار شده در اطراف کنسول مرکزی و زیر فرمان کیفیتی در حد و اندازه های این نام بزرگ ندارد و از نوع خشک هستند.

در دیگر بخش ها شاهد کیفیت خوبی هستیم، گرچه نمی توان با توجه به برچسب قیمتی آن به یورو و یا دلار انتظار یک خودروی کاملا لوکس را از GTI داشت.

 

در زمینه فضا سازی اما گلف همچون گذشته می درخشد و می توان آن را خودرویی مناسب برای یک خانواده 4 نفره قلمداد کرد.

فضای سر سرنشینان عقب در حدود 967.7 میلی متر و فضای پای در نظر گرفته شده برای آن ها 904.2 میلی متر است که آن را تبدیل به یکی جادارترین خودروهای کلاس خود در زمینه سرنشینان عقبی می کند.

 

فضای صندوق عقب نیز به 380 لیتر می رسد و قابلیت خواباندن صندلی های عقب نیز وجود دارد. برای سرنشینان عقب نیز دو خروجی سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شده و در مجموع 6 فضای جا لیوانی برای تمام سرنشینان در نظر گرفته شده است.

تجهیزات و امکاناتی مناسب بازار آپشن پسند ایران

وارد کننده با دست گذاشتن بر روی نقاط کلیدی و حیاطی خریدار ایرانی همچون سان روف و امثالهم در این زمینه تقریبا کامل به نظر می رسد.

طبق کاتالوگ عرضه شده توسط شرکت وارد کننده این خودرو در بخش تجهیزات ظاهری به سانروف پانورمیک برقی، رینگ های 18 اینچی آلومینیومی مشکی رنگ، شیشه های سولار و دودی، چراغ مشایعت راننده، POWER WINDOWS با امکان کنترل از روی ریموت مجهز شده است.

 

در بخش تجهیزات داخلی صندلی راننده تمام برقی همراه با حافظه، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم گودی کمر، سیستم صوتی DYNAUDIO به همراه آمپلی فایر دیجیتال 10 کاناله، ساب ووفر و 8 اسپیکر با حداکثر توان خروجی 800 وات، کروز کنترل، آینه مرکزی الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشو و برقی همراه با حافظه و گرمکن، دوربین عقب به همراه کنترل فاصله از جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، خروجی USB و خروجی برق 12V، صفحه نمایش 9.2 اینچی تمام لمسی با قابلیت اتصال به آندروید اتو و اپل کارپلی، تهویه مطبوع دو گانه، سنسور باران و... از جمله تجهیزات این خودرو اند.

 

در بخش تجهیزات ایمنی گلف GTI به 9 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی برای سرنشینان جلو و عقب، کیسه هوای پرده ای در دو طرف و زانویی برای راننده مجهز شده است. ترمز پارک تمام برقی، سیستم هشدار خستگی راننده، کنترل پایداری الکترونیکی , سیستم نشان دهنده فشار باد لاستیک ها از دیگر امکانات این خودرو اند.

قوای محرکه قدرتمند گلف GTI

وقتی درب کاپوت گلف را بالا می زنید با همان صحنه ای مواجه خواهید شد که انتظارش دارید.

 

یک صفحه بزرگ پلاستیکی مشکی رنگ که بر روی موتور قرار گرفته و حروف TSI بر روی آن حک شده است (این سه حرف، حروف اول موتور توربوشارژر خطی با پاشش مستقیم سوخت است).

در حال حاضر فولکس واگن علاوه بر یک موتور یک لیتری 3 سیلندر توربوشارژر که رقابت بسیار نزدیکی با موتور معروف اکوبوست فورد با حجم 999 سی سی دارد یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر که قدرت و گشتاور بسیار بالایی دارد را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است.

 

گلف GTI پس از مدل R قوی ترین نسخه گلف به شمار می رود و با حداکثر قدرت 230 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 350 نیوتن متر می رسد.

این مقدار گشتاور از دور 1500 تا دور 4600 RPM در دسترس شما قرار می گیرد. جعبه دنده 6 سرعته دوال کلاچ موسوم به DSG وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلویی را بر عهد دارد و قفل دیفرانسیل چرخ های جلو به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 6.4 ثانیه زمان نیاز دارد.

 

تجربه رانندگی با خودرویی افسانه ای

به عنوان یک دوست دار دو آتشه خودرو اگر به قضیه نگاه کنیم، دوست داشتیم که گلف GTI پیش روی ما از نوع دنده دستی بهره ببرد تا بتوانیم نهایت لذت رانندگی با گلف قرن 21 امی را همانند نسل اول و دوم آن تجربه کنیم.

 

اما با قرار گیری در پشت فرمان همین مدل اتوماتیک و کمی رانندگی با آن مدهوش گلف GTI شدیم. GTI به قدری شما را مجذوب خودش می کند که عملا نمی توانید به چیزی به جز رانندگی با آن فکر کنید.

 

بی تاب قرار دادن GTI در حالت اسپرت هستیم، در این حالت قابلیت تعویض دنده توسط شیفتر های پشت فرمان فراهم می شود.

پدال های گاز و ترمز خودرو سایز کوچکی دارند اما پس از مدتی قلق کار با آن ها دستمان می آید. تقریبا در هیچ حالتی این گلف شما را در زمینه شتاب گیری سرخورده نمی کند و به مدد گشتاور بالا، جعبه دنده بسیار تند و تیز و وزن پایین، از پس بسیاری از خودروهای وارداتی عرضه شده در چند سال اخیر بر می آید.

 

سیستم تعلیق چه در جلو و چه در عقب از نوع استرات مولتی لینک است. به طور کلی سیستم تعلیق گلف GTI را باید متمایل به سفتی بر شمرد اما نمی توان آن را ناراحت توصیف کرد.

در هر صورت با یکی از بالاترین مدل های گلف طرف هستیم و این انتظار از آن می رود که بتواند هندلینگ خود را به خوبی به جاده دیکته کند. لاستیک های 18 اینچی 225/40 بریجستون پوتنزا، چسبندگی بسیار خوبی دارند.

 

سیستم دیفرانسیل الکتریکی با ارسال گشتاور بیشتر به چرخ داخل و یا خارج از پیچ وضعیت محور جلو را به مقدار بسیار زیادی بهبود می بخشد تا تجربه سواری هموار و یک دستی با GTI داشته باشید. مصرف سوخت ترکیبی GTI در تست های معتبر خارجی، رقمی در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می دهد. باک خودرو نیز 50 لیتر ظرفیت دارد.

 

گلف GTI در روزگاری بدور از آرامش وارد بازار ما شده است

بدون هیچی شکی گلف GTI را باید یکی از اصیل ترین خودروهای وارد شده در 10 سال اخیر به بازار خودروی ما قلمداد کرد و عملا رقیب خاصی برای رقابت با آن وجود ندارد.

 

بی ام و های سری یک که پیش از این تست و بررسی مدل های 125i و 120i را در پیست اتومبیل رانی آزادی خدمتتان ارائه کردیم بتوانند رقبای قابلی برای مقایسه با این خودرو باشند. البته می شد سیتروئن C3 را نیز به عنوان یک هاچبک به روز اروپایی با موتور قدرتمند در کنار گلف قرار داد.

 

تقریبا روزی نبوده است که قوانین واردات خودرو به کشور ما در 40 سال گذشته دستخوش تغییر نشود و تبدیل به مکانی برای سوددهی به افراد سودجو و منعفت طلب شود.

در این بین شرکت هایی نیز قصد همکاری مستقیم با تولید کننده خودرو را داشتند که همکاری ماموت خودرو با فولکس واگن یکی از آن ها به شمار می رود. گرچه عملکرد ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران چندان رضایت بخش نبوده است و این شرکت حتی در زمینه تولید و مونتاژ وسایل نقلیه سنگین خود نیز دچار مشکل شده است.

 

در پایان لازم است که ذکر شود گلف GTI نیز به دیگر هم قطاران خود در چند سال گذشته پیوسته است و تبدیل به یک محصول لوکس نمایشگاه نشین با توجه به عدم عرضه احتمالی آن در آینده و نبود امکان واردات خودرو شده است. به خصوص که این روزها قیمت گلف GTI موجود در کشور از 1.2 میلیارد فراتر رفته است و از طرف دیگر به دلیل واردات بسیار کم تعداد این خودرو، عملا مسائل مربوط به کمبود قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز بسیار جدی به نظر می رسد.

در چنین شرایطی شاید برای علاقه مندانی به هاچ بک های جذاب و سریع، خرید خودروهایی نظیر آلفارومئو جولیتا با قیمت های بسیار پایین تر، منطقی تر از خرید گلف GTI باشد.

منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها