کد خبر : 18056

چرا جیپ بهترین خودرو آفرود دنیاست؟

چرا جیپ بهترین خودرو آفرود دنیاست؟

برند آمریکایی‌الاصل جیپ یکی از پیشگامان ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند با قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده و منحصر به فرد است و همواره تاکید بسیاری در تبلیغاتش بر روی قابلیت آفرود بالا در شرایط سخت داشته است.

به گزارش خودروتک ، به واسطه بهره‌گیری از سیستم‌های مختلف در خودرو‌های چهارچرخ متحرک جیپ ، امکان رانندگی در هر نوع شرایط آب‌و هوایی و مناطق برفی ، شن و ماسه و صخره‌نوردی میسر شده است. تا کنون جیپ از چندین سیستم مختلف در خودروهای چهارچرخ متحرکش استفاده کرده است ؛ در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سیستم‌های کمکی در شرایط آفرود که جیپ به طور اختصاصی بر روی هریک از محصولاتش قرار داده است بپردازیم.

jeep1.jpg

ACTIVE DRIVE 4×4 SYSTEM (نسخه شماره یک و دو)

بر پایه تجربه 75 ساله جیپ در ساخت خودروهای آفرود سیستم اکتیو درایو می‌تواند امکان رانندگی در هر شرایط آب و هوایی را برای رانندگان محصولاتش فراهم کند. این سیستم در نوع‌های مختلف و برای کاربردهای متوعی بر روی محصولات جیپ قرار گرفته است و نسخه‌های یک و دو اکتیو درایو هم اکنون بر روی جیپ RENEGADE و CHEROKEE در نسخه‌های SPORT ،  LATITUDE و  LIMITED  در دسترس است. در این سیستم امکان قطع شدن ارتباط با اکسل عقب وجود دارد و در مواقع لزوم می‌توان اکسل عقب را نیز درگیر نمود ؛ از این طریق مصرف سوخت کاهش و بازده پیشرانه نیز افزایش می‌یابد. یک سیستم نیز با نام SELEC-TERRAIN در کنار سیستم اکتیو درایو وجود دارد و امکان تنظیم برای شرایط مختلف آب‌و‌هوایی را در چهار حالت مختلف اتوماتیک ، برف ، شن و ماسه و در حالت گل و لای می‌دهد. در نسخه شماره 2 این سیستم تمامی امکانات نسخه یک قرار دارد و در کنار آن امکان بهره‌گیری از سیستم 4-low نیز فراهم می‌شود که در آن حالت اکسل جلو و عقب قفل می‌شود و ضریب خزش(CRAWL RATIO) به مقدار قابل توجه 56:1 می‌رسد.

ACTIVE DRIVE LOW 4×4 SYSTEM

 این سیستم تمام امکانات سیستم اکتیو درایو را دارد و در کنار آن یک حالت LOW-RANGE نیز به آن اضافه شده است و امکان آفرود بیشتری به آن افزوده می‌شود و این سیستم در نسخه TRAILHAWK جیپ RENEGADE   در دسترس است.  سیستم 4WD LOW برای تنظیم کشش خودرو و انتقال قدرت به چرخ‌ها در سرعت کم به کار می‌رود و به خصوص برای مواردی همچون بیرون کشیدن قایق از دریاچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی این سیستم علاوه بر مزایایی که نسخه یک و دو سیستم اکتیو کنترل برای کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا دارد امکان دستیابی به گشتاور بالا و تنظیم درست گشتاور در مواقع لزوم را نیز فراهم می‌کند.

ACTIVE DRIVE LOCK 4×4 SYSTEM

این سیستم به صورت اختصاصی و تنها بر روی نسخه TRAILHAWK از مدل CHEROKEE نصب شده است. تمامی امکانات سیستم اکتیو درایو نسخه 2 در این سیستم گنجانده شده است و علاوه بر آن یک سیستم قفل مکانیکی برای اکسل عقب نیز در آن قرار گرفته است. به واسطه ضریب خزش 56:1 امکان کنترل و پایداری بیشتری در شرایط آفرود و سرعت‌های پایین فراهم می‌شود. بهره‌گیری از این سیستم امکان استفاده از مدل چروکی را در هر شرایطی می‌دهد و این سیستم به صورت اتوماتیک در شرایطی که کشش بیشتری لازم باشد اکسل عقب را درگیر می‌کند و علاوه بر حالت سرعت پایین امکان قفل نمودن چرخ‌های عقب نیز فراهم می‌شود.

ROCK TRAC 4×4 SYSTEM

این سیستم به صورت اختصاصی بر روی مدل RUBICON جیپ رانگلر نصب شده است و هدف از قراردادن آن در این محصول ، افزودن قابلیت صخره‌نوردی برای تکمیل این آفرودر تمام عیار است. با بهره‌گیری از این سیستم و با قفل کردن دیفرانسیل گشتاور بیشتری به چرخ‌ها منتقل می‌شود و کنترل راننده بر روی خودرو در عبور از صخره‌های و سنگ‌های بزرگ افزایش می‌یابد. ضریب دنده سنگین 4:1  امکان عبور از روی صخره‌ها ، کنده‌های درخت و بالا یا پایین آمدن از شیب‌های تند را برای رانگلر فراهم می‌کند. در این سیستم یک گزینه با نام ROCK MODE  نیز از طریق قسمت تنظیم شرایط کشش که در کنار کنسول خودرو قرار دارد قابل انتخاب است.

QUADRA DRIVE 4×4 SYSTEM(نسخه 2)

این سیستم یکی دیگر از سیستم‌های کمکی جیپ است که برای برای نسخه‌های TRAILHAWK ،  LIMITED  ، OVERLAND و SUMMIT مدل چروکی در نظر گرفته شده است. سیستم کوادرا درایو نسخه دوم که در حقیقت تکامل یافته سیستم نسخه اول است در سال 1999 معرفی شد و به سیستم چهارچرخ متحرک فول تایم با سه حالت 4-ALL ، NEUTRAL و 4-LO برای دیفرانسیل اطلاق می‌شود.  در این سیستم در حالت  4-ALLگشتاور تنها به چرخ‌های عقب انتقال داده می‌شود. این سیستم میزان چرخش چرخ‌ها را در شرایط مختلف بررسی می‌کند و اگر میزان چرخش چرخ‌های عقب بیشتر از چرخ‌های محور جلو باشد به وسیله یک پمپ که میان دو محور جلو و عقب وجود دارد گشتاور به محور جلو انتقال داده می‌شود تا چرخ‌ها به سرعت دوران یکسانی برسد. حالت 4-LO برای قفل کردن اکسل جلو وعقب به صورت همزمان است و حالت NEUTRAL نیز برای موارد یدک کشی به کار می‌رود.


منبع: گسترش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها