کد خبر : 17063

همه چیز درباره بورگوارد BX7 + تصاویر

همه چیز درباره بورگوارد BX7 + تصاویر

طراحی ظاهری بورگوارد نزدیک به محصولات گروه فولکس واگن همچون آئودی Q5 و پورشه کاین قدیمی است. جلو پنجره بزرگ با المان های عمودی که در وسط آن آرم بزرگ بورگوارد قرار گرفته است این جلو پنجره که توسط نوار کرومی احاطه شده در بخش بالایی با چراغ های جلو اتصال مستقیم دارد و به نوعی جلو پنجره و چراغ ها یکدیگر را قطع می کنند.

به گزارش خودروتک ، نمایشگاه خودروی تهران در سال گذشته میزبان نام های کاملا جدیدی از جمله کراس اوور بورگوارد BX7 بود. بورگوارد نامی نه چندان آشنا برای بازدید کنندگان، توسط کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر بندری برمن در سال 1919 بنا نهاده شد.

این شرکت با هدف صادرات محصولات خود به خارج از مرزها به همراه هانسا، گولیت و لوید (خودرو و موتورسازی شمال آلمان) در دهه 50 میلادی توانستند محصولات خود را روانه بازارهای جهانی کند. البته این همکاری چند جانبه در سال 1961 دچار ورشکستگی و از هم گسیختگی شد و با مرگ شخص بورگوارد پایانی بر کار این نام بود.

پس از آن تا مدت ها خبری از نام بورگوارد نبود و جراید آن زمان آلمان تنها به بحث جدل در باره شکست و فروغ این برند پرداختند. در سال 2008 نوه بورگوارد به همراه کارل هینز دوباره برند بورگوارد AG را راه اندازی کردند و با نقل مکان این برند به اشتوتگارت و سرمایه گذاری خارجی از سال 2017 فروش محصولات جدید این برند را آغاز کردند.

شرکت کیان موتور وارنا به عنوان متولی بورگوارد در ایران شناخته می شود. در نمایشگاه تهران بود که از بورگوارد BX7 به طور رسمی در بازار ایران پرده برداری شد. در ادامه به بررسی اولین محصول بورگوارد در بازار ایران یعنی BX7 خواهیم پرداخت.

بازگشت بورگوارد با کراس اورها

بورگوارد در دهه 50 پا به پای نام های بزرگ صنعت خودروسازی آلمان یعنی پورشه و مرسدس بنز در مسابقات اتومبیل رانی شرکت می کرد. اما پس از سال ها با محصولی کاملا متفاوت این نام را زنده کرده است. بورگوارد BX7 به عنوان یک کراس اور در نمایشگاه ژنو در سال 2015 میلادی به نمایش گذاشته شد. پس از آن بورگوارد یک کراس اور سایز کوچک تر نیز با نام BX5 معرفی کرد.

 

از آن جا که فوتون (شرکت تابع بایک چین) به عنوان سرمایه گذار بورگوارد شناخته می شود، این کراس اور در خط تولید این شرکت تولید می شود. ابعاد این کراس اور به ترتیب طول، عرض ، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: 4715، 1911، 1690، 2760 mm است و وزن این کراس اور بدون بار اضافی برابر 1740 kg است.

مشخصات فنی بورگوارد BX7

بورگوارد از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر با سیستم تزریق مستقیم سوخت و انژکتورهای پیزو بهره می برد  و توانایی تولید حداکثر قدرت 224 اسب بخار در دور 5500 rpm و حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر در بازه 1500  تا 4500 rpm را دارد. این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به هر چهارچرخ منتقل می شود. همچنین این کراس اور به محدود کننده لغزش دیفرانسیل الکترونیکی مجهز است. تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع اتصال چندگانه است و فرمان نیز از نوع الکترومکانیکی است.

سطح تجهیزات و امکانات

در بخش تجهیزات ظاهری می توان به سقف پانورامیک، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، آینه برقی به همراه حافظه، چراغ روشنایی روز اشاره کرد.

در بخش تجهیزات داخل اتاق نیز نورپردازی درون اتاق، صندلی راننده برقی در 12 جهت دارای 3 حافظه، صندلی سرنشین جلو برقی در 8 جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم تهویه برای ردیف دوم و سوم، صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی در مرکز داشبورد، ماوس به همراه کلیدهای کنترل، سیستم صوتی با 9 خروجی ساخت JVC، پشتیبانی از آندروید اتو و اپل کار پلی، سیستم ناوبری، سیستم تشخیص نقاط کور، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، 6 ایربگ، دوربین 360 درجه و... از امکانات و تجهیزات بورگوارد BX7 به شمار می روند.

طراحی ظاهری یادآور هموطنان اصیل

طراحی ظاهری بورگوارد نزدیک به محصولات گروه فولکس واگن همچون آئودی Q5 و پورشه کاین قدیمی است. جلو پنجره بزرگ با المان های عمودی که در وسط آن آرم بزرگ بورگوارد قرار گرفته است این جلو پنجره که توسط نوار کرومی احاطه شده در بخش بالایی با چراغ های جلو اتصال مستقیم دارد و به نوعی جلو پنجره و چراغ ها یکدیگر را قطع می کنند.

در هر دو طرف سپر نیز مه شکن های دایروی با قاب کرومی قرار دارد و به نوعی با چراغ اصلی دایروی شکل جلو هماهنگی خوبی دارند. طراحان بورگوارد کاپوت را با حجم دهی و افزودن خطوط تیز از یکنواختی دور کرده اند. در نمای جانبی و در امتداد هر دو چراغ عقب و جلو یک نیم خط شانه ای کشیده شده است تا با حجم دهی جلوه عضلانی تری به این بخش ببخشد.

در نمای عقب شاهد بیشترین شباهت به طرح های استفاده شده در کراس اورهای پورشه هستیم. در این جا خبری از شکل و خطوط تند نیست و با خطوط نرم و تخم مرغی شکل طرف هستیم.

نام بورگوارد با فونت بسیار درشتی در مرکز درب عقب جای گرفته است. در هر دو طرف سپر خروجی اگزوز دایروی شکل دیده می شود و چراغ های مه شکن عقب در بخش بالایی آن به صورت یک نوار قرار گرفته است. به طور کلی طراحی بورگوارد BX7 شباهت های ظاهری فراوانی با کراس اورهای لینکولن این برند لوکس آمریکایی دارد.

طراحی داخلی

طراحی مجموعه داشبورد و دیگر ادوات را باید وامدار طراحی کلاسیک لوکس سازهای آلمانی با نیم نگاهی بر روی طرح های آمریکایی دانست. گرچه خودروی مورد بررسی به تریم تماما مشکی مجهز است. اما امکان سفارش تریم رنگ متفاوت برای این کراس اور قابل انتخاب است.

مجموع پشت آمپری و صفحه نمایش عظیم الجثه و با کیفیت بورگوارد در یک بخش قرار گرفته اند. در پایین این بخش خروجی سیستم تهویه مطبوع و همینطور ادوات کنترل تهویه مطبوع مشابه با آن چه که در تمامی محصولات بی ام و دیده می شود کار شده است.

شکل کلی فرمان نیز بی تشابه به محصولات میتسوبیشی نیست. در بخش های مختلفی از کابین علاوه بر استفاده از چرم با کیفیت خوب، از پلاستیک سخت نیز استفاده شده است اما به طور کلی می توان نمره قبولی را در این بخش به بورگوارد داد. گرچه نباید انتظار کابینی در حد اندازه سلاطین خودروسازی آلمان را از بورگوارد داشت.

فضای برای 7 نفر در این خودرو در نظر گرفته شده است اما به طور مشخصی فضای سرنشینان ردیف سوم برای یک سواری کوتاه مناسب خواهد بود. اما همانطور که انتظار می رود فضای دو ردیف اول مناسب و جادار است.

تجربه رانندگی با BX7

برخلاف اکثر کراس اورهای چینی معمول بازار، بورگوارد از پیشرانه و جعبه دنده هماهنگ و مناسبی بهره می برد و کمتر خبری از محافظه کاری شدید خودروهای چینی در آن دیده می شود.

سیستم چهارچرخ متحرک نیز حس اعتماد به نفس را تقویت می کند و امکان استفاده از گشتاوری که به هر چهارچرخ منتقل می شود را در سر پیچ ها ممکن می سازد. دیگری خبری از محصولات تک بعدی چینی که عموما تنها قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کنند نیست.

جعبه دنده خودرو همان چیزی است که از سازنده مشهور آن یعنی آیسین انتظار داریم و هوشمندی قابل قبولی را در حالت اتوماتیک از خود نشان می دهد. طراحی و جایگاه دسته دنده می توانست کمی وضعیت بهتری داشته باشد و با اضافه کردن پدال تعویض دنده در پشت فرمان حس اسپرت بودن بیشتری را به این کراس اور تزریق کند.

قدرت و کشش پیشرانه به مدد توربوشارژر در وضعیت مناسبی قرار دارد و گرچه با بالا رفتن دور موتور صدا به داخل اتاق نفوذ می کند اما گشتاور در دور پایین به حداکثر مقدار خود می رسد.

شاید مهم ترین نقطه ضعف بورگوارد BX7 وزن به نسبت زیاد آن باشد. بورگوارد را باید یکی از سنگین وزن ترین کراس اورهای بازار لقب گذاری کرد.

بورگوارد قرار بود با قیمت 279 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود که در حال حاضر قیمت نمونه های موجود در بازار بالای 500 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

بورگوارد BX7

مهم ترین رقبای این کراس اور را باید هیوندای سانتافه و کیا سورنتو دانست که هر دوی آن ها در دسته کراس اورهای 7 نفره قرار می گیرند. رقبایی همچون میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل نیز از دیگر رقبای بورگوارد BX7 به شمار می روند.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها