کد خبر : 14506

رانا بخریم یا ام وی ام 315؟

رانا بخریم یا ام وی ام 315؟

در این مقاله قصد داریم مقایسه رانا و ام وی ام 315 را خدمت شما ارائه بدهیم.آنچه شما در این مقاله مطالعه می کنید ویژگی های فنی و اپشن های رفاهی این دو خودرو می باشد.

به گزارش خودروتک ، مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ که هر دو از خودروهای پر فروش در بازار ایران هستند را قصد داریم در مقایسه ای به شما معرفی کنیم.

معرفی رانا و ام وی ام 315

ام وی ام 315

ام وی ام ۳۱۵ در تیپ‌های مختلفی تولید و روانه بازار شده است اما در حال حاضر این خودرو در مدل اسپورت اکسلنت آن در بازار ایران عرضه می‌شود. قصد سازندگان این خودرو این بوده است که خریداران بتوانند تجربه رانندگی در یک ماشین هاچپک و اسپرت را داشته باشند و از طرفی از لحاظ قیمتی هم برای خریداران به صرفه باشد و مجبور به پرداخت قیمت‌های هنگفت برای مدل‌های مشابه خارجی نباشند. مدیران خودرو مونتاژ کننده این دسته از خودرو های ام وی ام در کشور ما می باشد.

رانا جز لیست خودروهای ملی کشورمان محسوب می‌شود. یران خودرو از اولین برندهای تولید خودرو در ایران می‌باشد که این بار سعی داشته با تولید محصولی متفاوت از لحاظ ظاهری کمی تفاوت در طیف محصولات خود ایجاد کند که البته همیشه وجه تشابه در محصولات این شرکت قابل مشاهده است. این محصول ایران خودرو از سال ۱۳۸۸ طراحی و تولید شد و تا به امروز تولید و عرضه آن ادامه داشته است.

مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ از لحاظ طراحی

طراحی ام وی ام 315

در مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ از نظر طراحی با دو خودروی کاملا متفاوت روبرو هستیم. ام وی ام ۳۱۵ از نظر ظاهری یک خودروی نسبتا کوچک با نمای جانبی کشیده است که طراحان آن بیشتر خانواده‌های جوان را هدف قرار داده‌اند. در نمای جلویی ام وی ام ۳۱۵ چراغ‌های کشیده و جلو پنجره کوچک و ۴ ضلعی خودرو توجه شما را جلب خواهد کرد. از طرفی کوچک بودن جلو پنجره این مدل به قدری است که به تنهایی قادر به تامین هوای مورد نیاز موتور نخواهد بود به همین خاطر طراحان یک فضای جانبی در پایین سپر قرار داده‌اند که هوای مورد نیاز را به موتور برساند. در امتداد همین فضای جانبی چراغ‌های مه شکن را خواهید دید. در طراحی ام وی ام ۳۱۵ ترکیبی از رنگ مشکی و نقره‌ای استفاده شده است که اسپرت بودن آن را دو چندان نشان دهد. در فضای داخلی ام وی ام ۳۱۵ نیز بیشترین متریالی که استفاده شده است پلاستیک است که البته برای این رنج قیمتی دور از تصور نیست. شاید بیشترین موردی که توجه را جلب می‌کند صفحه نمایش لمسی ام وی ام ۳۱۵ باشد. از لحاظ فضای کافی برای سرنشینان می‌توان گفت طراحی ام وی ام ۳۱۵ به گونه‌ای است که برای مسافرین عقب جای کافی وجود ندارد.

طراحی رانا

در طرف دیگر این مقایسه رانا محصول ایران خودرو قرار دارد که از لحاظ ظاهری بسیار مشابه به دیگر محصولات این خودروسازی ایرانی است. در نمای ظاهری خودرو جلو پنجره توری شکل به همراه لوگوی این شرکت قرار گرفته که در امتداد آن چراغ‌های به صورت کشیده و ۴ ضلعی قرار گرفته اند و در قسمت پایین سپر نیز چراغ‌های مه شکن قرار دارند. در نمای جانبی رانا از خطوط برآمده برای از بین بردن یکنواختی نما استفاده شده است که این خطوط تا انتهای خودرو ادامه دارند. در نمای پشتی هم موضوع قابل توجهی وجود ندارد و همه چیز به سادگی در جای خود قرار گرفته‌اند. داخل کابین رانا خبری از صفحه نمایش لمسی نیست و تجهیزات داخلی آن همگی پلاستیک فشرده است.

مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ از نظر فنی

مقایسه فنی رانا و ام وی ام 315

از لحاظ فنی ام وی ام ۳۱۵ دارای پیشرانه ۴ سیلندر خطی است. حداکثر قدرت این مدل ۱۰۷ اسب بخار است و دارای گشتاور ۱۴۰ نیوتن متری است. همچنین رانا دارای حجم موتوری ۱۵۰۰ سی سی است و گیربکس آن از نوع ۵ دنده دستی است. میزان مصرف سوخت رانا در جاده‌های شهری حدود ۹/۵ لیتر و در جاده‌های کفی بیرون شهر ۴ لیتر است.

رانا نیز دارای پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حداکثر قدرت این خودرو ۱۰۵ اسب بخار است که دارای گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری است. حجم موتور این مدل ۱۵۸۷ سی سی است و گیربکس آن ۵ حالته دستی است. مصرف سوخت رانا در جاده‌های خارج شهری ۴/۵ لیتر است.

مدل خودرو                                      

MVM 315

رانا

پیشرانه

۴ سیلندر

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

حجم موتور

۱۵۰۰ سی سی

۱۵۸۷ سی سی

حداکثر قدرت

۱۰۷

۱۰۵

حداکثر گشتاور

۱۴۰

۱۴۲

گیربکس

۵ حالته دستی

۵ حالته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

...

۶/۶

شتاب ۰ تا ۱۰۰

...

۱۲

حداکثر سرعت

۱۷۰

۱۸۹

 

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

مقایسه اپشن رفاهی رانا و ام وی ام 315

مقایسه آپشن های رانا و ام وی ام ۳۱۵ نکته چندان قابل توجهی به همراه ندارد. از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی ام وی ام ۳۱۵ دارای سیستم صوتی VIFA است و سیستم مولتی مدیا آن از طریق بلوتوث و درگاه USB قابل دسترس است. تهویه رانا و ام وی ام ۳۱۵ هر دو به صورت دستی است و از این نظر تفاوتی با هم ندارند. همچنین هر دوی این مدل‌ها دارای سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر هستند. در جدول ذیل آپشن‌ها و امکانات رفاهی هر دوی این مدل‌ها ذکر شده است.

 

تجهیزات

MVM 315

رانا

چراغ

معمولی

معمولی

سیستمهای مولتی مدیا

اتصال از طریق USB و بلوتوث

پخش MP3 - بلندگوهای جلو و عقب

صفحه نمایش

۷ اینچی

....

رینگ ها

۱۵ اینچ

۱۴ اینچ

آینه

برقی

...

تهویه مطبوع

تهویه دستی

تهویه دستی

صندلی

صندلی عقب مجهز به ISO Fix

دستی

شیشه

گرمکن شیشه عقب

گرمکن شیشه عقب

سیستم های هشدار دهنده

سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز

 سایر امکانات 

کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، سیستم صوتی VIFA، سیستم مدیریت پیمایش، سیستم ناوبری GPS فارسی

ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک - سیستم کنترل بخار بنزین

مقایسه ایمنی  رانا و ام وی ام

مقایسه ایمنی رانا و ام وی ام 315

 

از لحاظ ایمنی هر دوی این سازندگان سعی کرده‌اند که ایمنی سرنشینان و راننده را تا جای ممکن حفظ کنند اما خیلی در این امر موفق نبوده‌اند. از لحاظ داشتن کیسه هوا، مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ نشان می دهد که هر دوی این مدل‌ها فاقد کیسه هوا برای سرنشینان عقب هستند و فقط برای راننده و سرنشین جلو در مجموع دو کیسه هوا تعبیه شده است.

همچنین بیشتر خریداران رانا بر این باور هستند که این خودرو از لحاظ پایداری بسیار ضعیف عمل کرده است و ترمز گیری آن به شدت ناپایدار است و عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

تجهیزات

MVM 315

رانا

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی با ریموت و آژیر / ایموبیلایزر

قدرت مرکزی با ریموت/ ایموبلایزر / سیستم قطع سوخت خودکار،

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو

راننده سرنشین جلو

سیستم ترمز

جلو دیسکی و عقب کاسه ای / ABS

جلو و عقب دیسکی / ABS-EBD-EBA

مقایسه تجربه رانندگی

رانا

در مقایسه تجربه رانندگی رانا و ام وی ام ۳۱۵ می‌توان گفت ام وی ام ۳۱۵ امتیاز بالاتری کسب می‌کند. البته به این معنی نیست که بدون نقص باشد اما درمجموع رانندگی نرم و راحت‌تری را برعکس رانا تجربه خواهید کرد. از طرفی همان‌طور که گفته شد فضای کافی برای سرنشینان عقب در ام وی ام ۳۱۵ تعبیه نشده است که این امر در مسافت‌های طولانی آزاردهنده است.

تجربه رانندگی رانا هم در جاده‌های شهری و با سرعت پایین تجربه متوسطی است و بیشتر برای جاده‌های داخل شهر مناسب است از طرفی همان‌طور که گفته شد ازنظر سیستم ترمز کمی ضعیف عمل می‌کند که این موضوع به دلیل کاهش ایمنی برای خریداران نگران‌کننده است

تحلیل شرایط بازار

هردوی این خودروها و سازندگان سالیان طولانی در بازار خودروی ایران حضور دارند و از لحاظ وجود قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی برای رانا و ام وی ام ۳۱۵ وجود نخواهد داشت و ام وی ام ۳۱۵ به دلیل شرایط خاص پیش فروش از خودروهای پرفروش مدیران خودرو محسوب می‌شود. برای رانا و ام وی ام ۳۱۵ رقبای بسیاری باکیفیت‌های بهتری در بازار موجود هستند که می‌توان به جک جی ۵، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و جک جی ۳ اشاره کرد. از طرفی رانا و ام وی ام ۳۱۵ از ابتدای سال ۹۷ به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به دلیل رنج قیمتی مناسب به خودروهای خوش فروشی تبدیل شده‌اند و تا سال ۹۶ جز خودروهای پرفروش نبودند.

نتیجه گیری

به‌طورکلی با توجه به مقایسه رانا و ام وی ام ۳۱۵ از نظر ایمنی و متریال مورداستفاده در فضای داخلی خودرو هر دو کمی ضعیف هستند. اما از نظر داشتن آپشن و رانندگی نرم ام وی ام ۳۱۵ کمی موفق‌تر بوده است.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها