کد خبر : 14463

هیوندای سانتافه بهتر است یا تویوتا Rav 4 ؟

هیوندای سانتافه بهتر است یا تویوتا Rav 4 ؟

در این مقاله قصد داریم مقایسه هیوندای سانتافه و تویوتا راو 4 را به شما همراهان گرامی ارائه بدهیم ، در این مقاله مقایسه ویژگی های فنی و آپشن های رفاهی این دوخودرو شرقی را مطالعه می کنید.

به گزارش خودروتک ، با توجه به التهابات ایجاد شده در بازار خودرو کشورحساسیت‌ها در خرید و فروش خودروهای لوکس چندین و چند برابر شده است که گاها دیده می‌شود در بازار خودرو کشور کلاهبرداری چندین میلیونی به دلیل عدم اگاهی صحیح از قیمت گذاری یا وضعیت کلی خودرو و یا خرید این خودروها از مراکز نا مطئن رخ می‌دهد.

هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 در یک نگاه

مقایسه هیوندای سانتافه و تویوتا راو 4

در این مقاله سعی داریم تا نگاهی جامع به دو شاسی بلند پرطرفدار داشته باشیم، پس در ادامه ی این مقاله با مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 با ما همراه باشید.

حدود 80 سال از تاسیس ارزشمندترین برند در صنعت خودرو سازی ژاپن یعنی تویوتا می گذرد. نسل اول تویوتا راو4، محصول این خودروسازی به نام در سال 1994  با قیمت مناسب معرفی شد و در بازارهای استرلیا به موفقیت بسیار خوبی رسید.نسل های دوم و سوم راو4 در سال های 2001 تا 2013 تولید شد. رونمایی از نسل چهارم راو4 در سال 2013 این محصول را وارد کلاس جدیدی کرد.

فروش راو4 در آمریکا و کانادا رشد متناوبی را به صورت سالیانه از سال 2003 به بعد تجربه کرده است.امروزه تولید این دستگاه از مرز 400 هزار در سال گذشته و تعداد محصولاتی که با نام و لوگوی تویوتا در سطح جهان فروخته می شود از هر خودروساز دیگری بیشتر است.

هیوندا سانتافه از سدان های متوسط به حساب می آید. نسل اول این محصول کره ای در سال 2001 به بازار معرفی شد. آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد مربوط به نسل دوم این خودرو است که در سال 2006 در نمایشگاه خودرویی موسوم به دیترویت رونمایی و در سال 2007 به بازار جهانی عرضه شد.

سانتافه را باید یکی از موفق‌ترین محصولات هیوندا در دنیا و نیز در ایران بدانیم که با عرضه از سال 2007 در ایران، توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و در ایران هم به یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندها تبدیل شد. عرضه این مدل از سانتافه در کشورمان تا سال 2012 ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 2013، سانتافه وارد نسل سوم خود شد.

ایرتویا نمایندگی انحصاری فروش محصول تویوتا و شرکت آسان موتور فروشنده ی انحصاری محصولات هیوندا در ایران هستند.

مقایسه طراحی  داخلی و خارجی

مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 از نظر طراحی خارجی

طراحی بیرونی هیوندا سانتافه از خطوط نرمی بهره گرفته است. جلوپنجره ی شش ضلعی زیبا که آرم هیوندا در میان آن قرار گرفته ای آیتم های جذاب سانتافه است. ظاهر اسپرت هیوندا سانتافه با چراغ های مه شکن آن در پایین سپر تکمیل شده است.

در نمای روبروی تویوتا راو4، چراغ های مثلثی با گوشه های تیز قرار گرفته اند.فضای بسیار کمی برای جلوپنجره در نظر گرفته شده و لوگوی تویوتا در قسمت سپر تعبیه شده است.حجم دهی جذاب سپر و حالت سه بعدی آن ترکیبی اسپرت ایجاد کرده است.

هیوندا سانتافه طراحی جذاب خود را در نمای کناری نیز حفظ کرده است.فرم جذاب پنجره ها و خطوط حجم دهنده ی آن به ظاهری اسپرت به آن داده است.ظاهر طراحی بدنه هیوندا سانتافه به طراحی اروپایی نزدیک تر است و نوعی اغراق آمیز بودن در آن مشاهده می شود.

از نمای جانبی، تویوتا راو4 حالت اسپرت و آیرودینامیک خود را حفظ کرده است.اسپویلر عقب خودرو،‌ فرم سپر و سایز چراغ ها و خط حجم دهنده ای که چراغ عقب را تقریبا به چراغ جلو می‌رساند، همگی حکایت از ظرافت در طراحی این محصول دارد.

هیوندا سانتافه از نمای پشتی، پیچیدگی زیادی به کار نبرده و از خطوط مستقیم برای حجم دهی به عقب ماشین بهره برده است. چراغ های نسبتا بزرگ و محلی که برای قرارگیری خروجی اگزوز تعبیه شده اسپرت بودن خودرو را حفظ کرده اند.

همانند هیوندا سانتافه، تویوتا راو4 نیز در طراحی عقب خود موفق عمل کرده و با منحنی های حجم دهنده عقب بزرگتر از معمولی برای خودرو ساخته است. چراغ های بزرگ و پنجره ی عقب در این خودرو نیز حالت اسپرتی به خودرو داده اند.

درکل می توان گفت هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 در طراحی ظاهر و بدنه ی خودروهایشان بسیار موفقیت آمیز عمل کرده اند و همین عامل در فروش بالای این دو خودرو تاثیر به سزایی داشته است.

مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 از نظر طراحی داخلی

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

طراحی داخلی هیوندا سانتافه مانند طراحی بیرونی اش بسیرا جذاب و حرفه ای است. به کار گیری اشکال غیرهندسی، زوایای تیز و قسمت های برجسته بسیار تحسین برانگیز است.دسترسی به آیتم ها برای راننده آسان و ارگونومی مطلوبی در آن رعایت شده است، گرچه ممکن است عادت کردن به شلوغی کابین آن کمی زمان بر باشد.

ارگونومی مناسبی که در طراحی کابین داخلی تویوتا راو4 به کار گرفته شده، آن را در گروه کابین های جادار قرار داده است. شاید تنها امتیاز منفی فضای داخلی تویوتا راو4 استفاده از پلاستیک خشک با کیفیت معمولی در برخی قسمت های آن باشد.

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

به نظر می رسد کار کردن با سیستم اطلاعاتی راو4 کمی دشوار باشد، اما اندازه ی بزرگ صفحه نمایش که برای نمایش اطلاعات و به کارگیری سیستم صوتی تعبیه شده، کاربری آن را آسان کرده است. 

سرنشینان تویوتا راو4 راحتی زیادی در این خودرو خواهند داشت، صندلی های عقب راو4 می توانند تا حدودی به صورت خوابیده تنظیم شود و این موضوع فضای بیشتری برای 4 انسان بالغ فراهم می کند.در مقابل هیوندا سانتافه به صورت 3 ردیفه ارائه می شود و از نظر صندوق عقب هم سانتافه فضای بیشتری را برای بار در اختیار قرار می دهد.

مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4 به استناد آمار فنی

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

پیشرانه ی به کار رفته در  هیوندا سانتافه از نوع معمولی و 4 سیلندری با قدرت 190 اسب بخار است. سیستم توربو شتاب قابل توجهی را در بزرگراه ها در اختیار قرار داده و تنها حدودا نیم لیتر به مصرف سوخت آن در 100 کیلومتر اضافه می کند. هر دو پیشرانه با یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته جفت شده و دو سیستم چرخ های جلو متحرک و چهار چرخ متحرک در دسترس می باشد

تویوتا راو4 عملکرد خوبی با موتور پایه 2.5 لیتری 6 سیلندری 177 اسب بخاری خود دارد. راو4 توان خالصی معادل 180 اسب بخار را با مصرف سوخت 12 لیتر در 100 کیلومتر در اختیار قرار داده و حسی واکنش پذیر را منتقل می کند.در این خودرو می توانید حالت 4 چرخ متحرک را انتخاب کنید، همچنین قفل چهارچرخ متحرک برای مسیرهای برفی و گل آلود نیز در نظر گرفته شده است.

خلاصه ای از آمار فنی این دو خودرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل خودرو

تویوتا راو4

هیوندا سانتافه

پیشرانه

6 سیلندری

4 سیلندری

حجم موتور

2.5 لیتر

2.4 لیتر

حداکثر قدرت

180 اسب بخار

190 اسب بخار

حداکثر گشتاور

233 نیوتن‌متر

220 نیوتن‌متر

گیربکس

CVT

6 سرعته خودکار

مصرف سوخت (ترکیبی)

12 لیتر

11 لیتر

شتاب صفر تا 100

9.7 ثانیه

11.7 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر در ساعت

190 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

 

سیستم ضد سرقت یا ایمبولایزر، سنسور باران، قطب نما، کروز کنترل و روکش چرمی که در صندلی ها به کار رفته است، همگی از امکانات رفاهی قابل ذکر هیوندا سانتافه هستند. به علاوه در کابین داخلی سانتافه جلو داشبورد الکترونیکی، سیستم صوتی پاندورا، رادیوی HD  و سیستم استاندارد بلولینک و سیستم ارتباطی و اطلاعاتی شرکت هیوندای را مشاهده می‌کنید. از امکانات قابل توجه دیگر باید به هفت کیسه هوا اشاره کرد که یکی از آن ها از زانوی راننده محافظت می کند و دو کیسه جانبی در زمان واژگونی خودرو باز می شوند.

تجهیزات

تویوتا راو4

هیوندا سانتافه

چراغ

چراغ‌های LED در جلو و عقب و چراغ زنون در جلو،چراغ مه‌شکن جلو

چراغ‌های LED در جلو و عقب و چراغ زنون در جلو

سیستمهای مولتی مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - ورودی USB و AUX و iPod

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 MP3 - ورودی USB و AUX و iPod - مجهز به 6 بلندگو

صفحه نمایش

7 اینچ لمسی

4.3 اینچ لمسی

رینگ ها

17 اینچ

18 و 19 اینچ

آینه

آینه‌های الکتروکرومیک

آینه‌های الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو -

تهویه مطبوع جداگانه

صندلی

گرمکن صندلی‌های جلو

گرمکن صندلی برای 4 سرنشین

سایر امکانات 

سیستم Smart Key - سنسور عقب

+ آینه های تاشو برقی - سنسور جلو

سیستم Smart Key - سیستم استارت دکمه‌ای -

در مقایسه با هیوندا سانتافه، برخی امکانات رفاهی تویوتا راو4 به صورت استاندارد در خودرو تعبیه و برخی نیز قابل سفارش هستند. از جمله آپشن های استاندارد آن می توان به بخارزدای شیشه ی عقب، چراغ هالوژن اصلی، چراغ های مه شکن و نوار روشنایی روز اشاره کرد.گردش چراغ ها با فرمان، جمع کننده ی برقی آینه بغل، شوینده ی چراغ های جلو، دستگیره های از جنس کروم و تمامی ادوات نقره رنگ به کار رفته در سپر ها و رکاب ها بعلاوه ی باربند و باز کننده ی صندوق جز امکانات سفارشی تویوتا راو4 و متعلق به نسخه ی های بالاتر این خودرو هستند.

مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4، کدام یک ایمن تر است؟

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

 

هیوندا سانتافه محصول 2017 از لحاظ ایمنی کاملا با تویوتا راو4 منطبق است.و هر دو خودرو 5 ستاره از تستهای NHTSA دریافت کرده اند، همچنین رتبه ی خوبی در تست های IIHS دارند و دارنده ی نشان ایمنی پیک پلاس هستند.

دید رانندگی در هیچ یک از این دو خودرو ایده آل نیست و تفاوت بسیار اندکی از لحاظ ایمنی بین دو این خودرو وجود دارد. شاید بتوان گفت تویوتا راو4 از نظر مجهز بودن به ترمز اضطراری اتوماتیک استاندارد، کروز کنترل تطبیقی و اعلان خطر خروج از مسیر قوی تر از هیوندا سانتافه ظاهر شده است.

تجهیزات

تویوتا راو4

هیوندا سانتافه

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم ترمز پارک الکترونیکی EPB

-سیستم ترمز کمکی در سرپایینی DBC

کیسه هوا

2 کیسه هوا - 6 کیسه هوا

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو - کیسه های هوای جانبی - کیسه هوای پرده‌ای

سیستم ترمز

ESP - VSC - TRAC - ABS - EBD - BA - SST

ESC - ABS - EBD-TCS - VSM

تجربه رانندگی

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

 

پیشرانه ی 180 اسب بخاری تویوتا راو4، شتاب بیشتری نسبت به هیوندا سانتافه فراهم می کند و این موضوع لذت رانندگی با تویوتا راو4 را دو چندان می کند.به لحاظ فنر بندی اما، این دو خودرو برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. از نظر صدای داخل کابین، تویوتا راو4 به دلیل استفاده از جعبه دنده ی CVT مخصوصا در سرعت های بالا، کمی پر سر و صدا تر از هیوندا سانتافه خواهد بود.

تحلیل شرایط بازار

مقایسه هیوندا سانتافه و تویوتا راو 4

برای مقایسه ی قیمت و تحلیل بازار این دو خوردو به سراغ نمایندگی های این دو خودرو رفتیم. هیوندا سانتافه مدل 2016 توسط نمایشگاه مرکزی شرکت آسان موتور و عاملیت های مجاز آن ارائه شده و قابل خریداری است. . هیوندا سانتافه اتوماتیک مدل 2016 هم اکنون با قیمت 650 میلیون تومان و تحویل سی روزه به صورت نقدی قابل خرید است.

در زمان نگارش این مقاله قیمت تویوتا راو4 در سایت ایرتویا درج نشده است. و با توجه به میانگین بازار با قیمت حدودی 680 تومان به فروش می رسد.

نتیجه گیری

گرچه با توجه به نکات ذکر شده در باب مقایسه ی هیوندا سانتافه و تویوتا راو4،‌ انتخاب بین این دو خودرو کمی سخت به نظر می رسد.فاکتورهای مهمی در این انتخاب نقش خواهند داشت،‌ که در شرایط یکسان این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهر، طراحی داخلی، ایمنی و فنی امتیازهای قابل قبولی کسب کرده اند، و هیچکدام برتری خاصی نسبتبه دیگری ندارند.

تویوتا راو4 یک ماشین مناسب برای خانواده است، که ایمنی و راحتی را برای آن ها به ارمغان می آورد.نکات مثبت در خودروهای ژاپنی زیاد هستند. با این وجو تفاوت زیادی بین راو4 و هیوندا سانتافه وجود ندارد ولی فراموش نکنید که برند تویوتا مطمئن ترین و جزو برترین برند های خودرو سازی دنیا می باشد

طبق تجربه ی دارندگان این دو خودرو، در صورتیکه که می خواهید انتخاب نهایی بین این دو خودرو داشته باشید، حتما قبل از خرید با آن ها مسافتی را رانندگی کنید.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها