کد خبر : 14443

با مزایا و معایب انواع مدل های هیوندای سانتافه آشنا شوید

با مزایا و معایب انواع مدل های هیوندای سانتافه آشنا شوید

در این مقاله از سری مقالات معرفی معایب خودرو قصد داریم معایب نسل های مختلف سانتافه را به شما همراهان گرامی ارائه بدهیم تا در زمان خرید با نگاه بازتری نسبت به خرید خودرو اقدام بفرمایید

به گزارش خودروتک ، امروزه خودرو سانتافه یکی از محبوب­ترین خودروهای شاسی بلند خانوادگی است. شرکت هیوندای کره جنوبی برای اولین بار در سال 2001 از محصول جدید خود رونمایی کرد.

از آن زمان تا کنون سانتافه توانسته است جایگاهی درخور را در کشورهای مختلف جهان به دست آورد. در واقع، شرکت هیوندای در اوایل محصول جدید خود را برای رقابت با فورد Escape، مزدا Tribute و پونیتاک Aztek معرفی کرد.

جالب است که اسم خودرو سانتافه از نام شهری در نیومکزیکو به عاریت گرفته شد. هیوندای تا کنون توانسته است چهار نسل مختلف از خودرو سانتافه را معرفی و به بازار عرضه کند. سانتافه نسل اول به سرعت در آمریکای شمالی محبوب شد. این خودرو از نسل دوم خود همین روال محبوبیت را در میان مشتریان سایر نقاط جهان و از جمله ایران نیز طی کرد. نسل سوم سانتافه دیگر یک برند شناخته شده و قدیمی بود، که توانسته بود جایگاه مناسبی را برای خود کسب کند. اما هنوز مدت زیادی از معرفی نسل چهارم سانتافه نگذشته است. در اینجا قصد داریم معایب نسل­های مختلف سانتافه را بررسی کنیم.

معایب نسل اول سانتافه

معایب سانتافه

شرکت هیوندای کره­ای خودرو سانتافه را برای اولین در سال 2001 به بازار عرضه کرد. نسل اول سانتافه تا سال 2006 در خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت. این خودرو، به ویژه در آمریکای شمالی، یکی از خودروهای پرتقاضا بود. نسل اول سانتافه در مدل­های مختلف 3/3، 7/2 و 2 لیتری عرضه می­شد و از سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار استفاده می­کرد.

در سال 2002 سانتافه کماکان بدون تغییر به تولید خود ادامه داد. اما در اواسط سال دوم تولید، شرکت هیوندای خود تغییراتی را در حجم باک تمام مدل­ها ایجاد کرد. این تغییرات همچنین شامل طراحی داخلی و چیدمان کنسول خودرو شد. بالاخره در سال 2003 سانتافه با چند اعتراض و پیشنهاد برخی از مشتریان روبرو شد. معایب مورد اشاره نسل اول سانتافه به این قرار بودند: هیچ عامل روشنایی در جعبه داشبورد خودرو قرار ندارد، یا قدرت موتور خودرو جوابگوی نیاز مشتریان نیست. شرکت هیوندای به مرور توانست برخی از پیشنهادات را بررسی کند و تغییرات را لازم را اعمال نماید.

سانتافه نسل اول معایب ظاهری دیگری نیز داشت. به همین دلیل در سال 2005 شرکت هیوندای یک فیس لیفت در سانتافه ایجاد کرد. همچنین شرکت حدأکثر سرعت این خودرو را به 232 کیلومتر در ساعت رساند. هیوندای به این ترتیب توانست تا اندازه­ای رضایت مشتریان را نسبت به ایراد ضعیف بودن موتور خودرو جلب کند.

در میان معایب نسل­های مختلف سانتافه می­توان به ورود صدای بیرون به کابین خودرو و دید نامناسب عقب خودرو به عنوان دیگر معایب سانتافه نسل اول اشاره کرد. اما برطرف کردن این معایب تا زمان عرضه نسل دوم خودرو سانتافه طول کشید.

معایب نسل دوم سانتافه

معایب سانتافه

شرکت هیوندای در سال 2006 از نسل دوم سانتافه رونمایی کرد. نسل دوم این خودرو تا سال 2012 در خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت. لازم به ذکر است که این نسل از سانتافه همان مدلی است که در ایران هم مشاهده می­کنیم. در این زمان خودرو سانتافه در سه تیپ SE، LX و GLS تولید می­شد که مدل GLS آن برای ما ایرانی­ها نامی آشنا است.

معایب نسل اول سانتافه در تمام مدل­های نسل دوم این خودرو برطرف شده بودند. دیگر نه خبری از ورود صدای بیرون به داخل کابین بود و نه دید راننده محدود. اما وقتی به معایب نسل­های مختلف سانتافه نگاه می­کنیم، می­بینیم که در این نسل از سانتافه نیز معایبی وجود داشته­ند. برای مثال می­توان به 2 ایراد در کابین این خودرو اشاره کرد:

 1) طراحی کابین بیش از اندازه ساده بود

 2) کیفیت روکش چرم مصنوعی صندلی­ها پایین بود و چنگی به دل نمی­زد. این چرم­ها پس از حدود 100 کیلومتر به افت کیفیت دچار می­شدند.

فنربندی بسیار نرم مدل­های پیش از فیس لیفت را نیز می­توان یکی دیگر از معایب نسل دوم سانتافه دانست. البته سانتافه بر روی سرعت گیرها، دست اندازها و دیگر فجایع درون شهری، عملکردی بسیار لوکس و نرم از خود نشان می­دهد. اما حرکات عرضی بدنه در پیچ­ها به اندازه­ای شدید هستند که اعتماد به نفس راننده برای مانور دادن را به صفر می­رسانند.

معایب نسل سوم سانتافه

معایب سانتافه

در سال 2012 از نسل سوم خودرو سانتافه رونمایی شد. جالب است بدانید که این نسل از سانتافه رکورددار واردات خودرو در ایران نیز هست. هرچند موتور سانتافه نسل سوم چندان قوی نیست، اما طراحی مدرن آن موجب حضور سانتافه در فهرست خودروهای پرفروش شده است. تولید نسل سوم خودرو سانتافه تا سال 2018 ادامه داشته است.

هنگامی که معایب نسل­های مختلف سانتافه را بر می­شماریم، می­بینیم که معایب نسل سوم سانتافه بیشتر به طراحی داخلی آن مربوط می­شوند. البته ایرادات دیگری بر تعدادی از سایر بخش­های خودرو نیز وارد است. برای مثال می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

· تعداد صندلی­ها فقط در مدل پریمیوم اس ای سانتافه، 7 عدد است و سایر مدل­های آن به صورت 5 نفره تولید شده­اند.

· برخی از خریداران سانتافه نسل سوم ایراداتی را درباره سقف پانورامیک سانتافه مطرح کرده­اند. البته تعداد گزارشات قابل توجه نیستند. اما در هر صورت یکی دیگر از معایب گزارش شده نسل سوم سانتافه محسوب می­شود.

· تعدادی از رینگ­های آلیاژی سانتافه مشکل دارند. هیوندای برخی از رینگ­ها را به صورت رایگان تعویض کرده است، چون دچار فرسایش و خردگی شده­اند.

· گیربکس خودکار سانتافه مصرف سوخت را افزایش می­دهد.

معایب نسل چهارم سانتافه

معایب سانتافه

نسل چهارم سانتافه در اواخر سال 2018 معرفی شد. این خودرو از سال 2019 به بازار عرضه می­شود. پس شاید برای صحبت کردن درباره معایب آن هنوز زود است. با این حال در هنگام اشاره به معایب نسل­های مختلف سانتافه باید گفت که هرچند ارگونومی ادوات داخل کابین مناسب به نظر می­رسد، اما دکمه­های کنترل صدا در بخش پایین صفحه نمایشگر قرار دارند. به همین دلیل تا اندازه­ای دور از دسترس هستند.

طراحی خارجی این خودرو جدید ظاهری خشن دارد. زیرا چراغ­های دماغه آن تنها نقش دیلایت را به عهده دارند. در عوض چراغ­های اصلی در مکانی قرار دارند که انتظار مه شکن­ها را دارید.

در سال نخست عرضه نسل چهارم سانتافه دو موتور در دسترس خواهند بود: یک موتور 4/2 لیتری 4 سیلندری به قدرت 185 اسب بخار و، یک موتور 2 لیتری که (به لطف استفاده از توربو شارژ) دارای قدرت 235 اسب بخار است.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها