کد خبر : 12820

خودروتک بررسی می‌کند؛

لادا Xray؛ جانشین احتمالی رنو ساندرو در ایران

لادا Xray؛ جانشین احتمالی رنو ساندرو در ایران

منابع خارجی به‌صراحت می‌گویند که مقامات ایرانی با شرکت خودروسازی لادا مذاکراتی را انجام داده است. اقدامی که البته از سوی داخلی‌ها نه تکذیب می‌شود و نه تصدیق. با این حال مطمئن هستیم که روسیه یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های پیش روی صنعت خودروسازی است. با توجه به نیاز روزافزون بازار برای شاسی‌بلندهای کراس‌اوور پیش‌بینی می‌شود اولین محصول مشترک ایران و روسیه مدل ایکس‌ری باشد.

به گزارش خودروتک ، تقریباً تمام اخبار با قدرت تأیید می‌کنند که محصولات لادا به‌زودی در ایران عرضه می‌شوند و کمپانی سایپا به‌عنوان نماینده عرضه این خودروها در ایران مطرح شده است. لادا نشان تجاری شرکت خودروسازی آوتوواز، روسیه است که در نتیجه همکاری فیات ایتالیا و روسیه شکل گرفت و تا حدودی خودروهای این برند در روسیه محبوب هستند.

شاید عدم همکاری رنو با ایران به‌دلیل تحریم‌ها باعث شده تا این شرکت، به فکر عرضه خودروهای کمپانی روسی زیرمجموعه خود در ایران باشد، چراکه لادا به‌عنوان زیرمجموعه رنو فرانسه شناخته می‌شود. یکی از محصولاتی که احتمالاً در ایران عرضه شود، لادا ایکس‌ری است. این خودرو شاید بهترین محصول لادا در ایران باشد.

کوتاه درباره ایکس‌ری

لادا ایکس‌ری یک خودروی پنج درب است که در دو نسخه هاچ‌بک ساده و کراس تولید می‌شود. این خودرو نخستین بار در ماه آگوست سال 2014 میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودروی مسکو در معرض دید عموم قرار گرفت. طراحی آن توسط تیمی صورت گرفت که سرپرستی آن بر عهده استیو متین (STEVE MATTIN) بریتانیایی بود. نامبرده پیش‌ازاین سرپرستی تیم طراحی مدل وستای لادا را نیز بر عهده داشت.

لادای فوق در دسامبر سال 2015 وارد مدار تولید شد و فروش آن نیز از روز چهاردهم ماه فوریه سال 2016 آغاز شد. لادا ایکس‌ری بر اساس پلتفرم B0 گروه خودروسازی رنو طراحی و تولید شده است. شرکت رنو برای تولید خودرو ساندرو و سایر محصولات خود هم از این پلتفرم استفاده کرده است. خودرو لادا ایکس‌ری توسط این خودروسازی روسی در بازارهای جهانی نیز عرضه شده است که به‌نوعی همان خودرو ساندرو استپ وی محسوب می‌شود.

طراحی

در طراحی فضای داخلی لادا XRAY این اصل مدنظر قرار گرفت: «وسیله نقلیه خانه دوم من است». از همین رو، طراحان این لادای کوچک محیطی جادار و درعین‌حال کیفی را برای سرنشینان آن تدارک دیده‌اند. مثلاً در جای‌جای این خودروی ارزان‌قیمت از چرم‌های دست‌دوز البته مصنوعی برای زیبایی رودری‌ها و داشبورد استفاده شده است.

کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته نیز در حد ارزان‌قیمت‌های اروپایی است و نه لزوماً پلاستیک‌های کم کیفیت و باسمه‌ای. در این میان، برای زیبایی بیشتر کابین، نورپردازی داخل اتاق هم با LED صورت گرفته است. انواع و اقسام امکانات رفاهی ازجمله تهویه مطبوع خودکار، سامانه اطلاعات سرگرمی، سنسور نور چراغ‌ها، دوربین دید عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، درگاه USB و AUX و … کابین مشاهده می‌شود.

آپشن‌ها و امکانات

دو نکته در مورد لادا ایکس‌ری وجود دارد که این خودرو را تبدیل به یک محصول متفاوت در بین تولیدات لادا می‌کنند. اولین نکته اینکه، مدل فوق اولین لادایی است که دارای نسخه ویژه یا همان اسپشیال ادیشن است؛ موردی که پیش از این از یک خودروساز روسی مشاهده نشده بود یا اگر هم بوده، باید گفت عرضهٔ نسخه‌های ویژه، کاری است که لادا به‌ندرت انجام می‌دهد. علاوه بر این، XEAY اولین محصول در تاریخ لادا است که صندلی‌های آن دارای پوشش چرم آلکانترا هستند.

ضمن اینکه صندلی‌های جلو به گرم‌کن نیز مجهز شده‌اند. از امکانات خودرو لادا ایکس‌ری کراس هم می‌توان به یخ‌زدای الکتریکی شیشه جلو، دوربین و سنسور عقب، صندلی‌های ایزوفیکس عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، تریم داخلی چرم سفارشی، محدودکننده سرعت، خروجی برق USB برای ردیف عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی با قابلیت تنظیم در 4 حالت مختلف، سیستم تهویه اتوماتیک، دو ایربگ، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، کروز کنترل، سنسور نور، کامپیوتر سفر و مانیتور اشاره کرد.

از نظر ایمنی لادا ایکس‌ری به‌طور استاندارد به دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو مجهز بوده و از حیث امکانات ایمنی نیز به سامانه‌های ABS،EBD،BAS و همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESC و کنترل کشش TCS مجهز است و راننده می‌تواند به وسیله کلیدی در داشبورد به اختیار این دو سامانه را فعال و یا غیرفعال کند. سیستم ISO FIX برای صندلی کودکان نیز به‌طور استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.

کنترل سیستم سرگرمی اطلاعات توسط دکمه‌هایی که بر فرمان خودرو قرار گرفته انجام می‌پذیرد. لادا ایکس‌ری کراس علاوه بر امکانات اشاره شده برای مدل هاچ‌بک دارای پورت USB برای سرنشینان عقب و گرم‌کن صندلی‌های عقب است. در بخش امنیتی نیز لادا ایکس‌ری از دو کیسه هوا، ترمزهای ABS، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و کروز کنترل است. لادا ایکس‌ری به قابلیت جدیدی مجهز شده که می‌توان با فشردن دکمه‌های مجزا سیستم‌های کنترل پایداری الکتریکی (ESC) و سیستم کنترل کششی (TCS) را غیرفعال کند. به لطف چنین قابلیتی راننده از کنترل بیشتری هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و شیب‌دار پیدا می‌کند.

مشخصات فنی

همان‌طور که اشاره شده لادا ایکس‌ری بر روی پلت فرم B90 داچیا- رنو بنا شده است. این پلت فرم همانی است که رنو ساندرو های موجود در ایران از آن بهره می‌برند. البته شرکت روسیه آوتوواز تاکید دارد حدود 500 قطعه این خودرو منحصر به خود است. لادا ایکس‌ری در خود موتور ساندرو را جای داده است و از این لحاظ علاقه‌مندان به خودروهای ساندرو می‌توانند به این خودرو نیز اعتماد کنند.

موتور 1.6 لیتری ایکس‌ری توانایی تولید 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که از طریق گیربکس 5 سرعته دستی و گیربکس 4 دنده‌اتوماتیک به لاستیک‌ها منتقل می‌شود. لادا با موتور ۱٫۸ لیتری ۱۲۲ اسب‌بخاری و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاوری نیز عرضه شده که بعید به نظر می‌رسد این مدل در ایران حضور یابد. تمامی این پیشرانه‌ها 4 سیلندر بوده و از نوع بنزینی هستند. سیستم انتقال قدرت عرضه شده در این خودرو شامل جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی و 5 سرعته نیمه‌خودکار است.

قیمت احتمالی نسخه‌های مختلف لادا ایکس‌ری

لادا ایکس‌ری ۱٫۶ لیتری دنده‌ای تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۰۵ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری ۱٫۶ لیتری دنده‌ای تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۳۸ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۱۶ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۵۱ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری کراس ۱٫۶ لیتری دنده‌ای تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۲۹ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری کراس ۱٫۶ لیتری دنده‌ای تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۵۶ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری کراس ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۴۴ میلیون تومان

لادا ایکس‌ری کراس ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۶۷ میلیون تومان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها