کد خبر : 1267

نگاهی به هیولای 1300 اسب بخاری استرالیایی ها

نگاهی به هیولای 1300 اسب بخاری استرالیایی ها

خودروی مفهومی و مسابقه‌ای هولدن، از قوای فنی تمام برقی با قدرت ۱۳۴۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۴۰ نیوتن‌تر، استفاده می‌کند.

به گزارش خودروتک، هولدن استرالیا شاید خیلی مورد توجه نباشد اما به تازگی این شرکت از طرح جدید خود برای ساخت یک خودروی مسابقه‌ای برقی رونمایی کرده است که Time Attack Concept Racer نام دارد. این مدل در حد یک طرح سه بعدی بوده و به‌طور کامل توسط تیم مهندسی و طراحان هولدن به مناسبت پنجاهمین سالگرد اولین پیروزی در پیست مونت پانورامای استرالیا طراحی شده است.

کانسپت هولدن تایم اتک (Holden Time Attack) را باید یک خودروی مفهومی و تمام برقی در کلاس گرندتوریسمو به حساب آورد که از طراحی آینده نگرانه‌ای همانند سفینه‌‌های فضایی برخوردار است که در بخش قوای محرکه از پیشرانه‌ی قدرتمند تمام الکتریکی استفاده می‌کند. در نمای جلویی این خودرو اولین موضوعی که جلب توجه می‌کند چراِغ‌های لیزری است؛ همچنین در بخش پایینی جلوپنجره یک ورودی هوای بزرگ تعبیه شده است که هوا را به یک کانال آیرودینامیکی عریض منتقل می‌کند.

Time Attack Concept Racer

در بخش بالایی سپرجلو، نشان شیر هولدن چشم می‌خورد؛ از نمای جانبی نیز طراحی رینگ‌های ۱۸ اینچی فیبرکربن، آیرودینامیک و بسیار پویا است. اتاقک راننده دارای یک سقف شیشه‌ای بزرگ است که از جلو تا انتهای خودرو ادامه پیدا کرده و در داخل آن نیز از نورپردازی LED استفاده شده است. چراغ‌های عقب نیز کوچک و نازک هستند و با سایر بخش‌ها همخوانی دارند؛ این چراغ‌ها نیز از تکنولوژی LED استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی مدیر طراحی هولدن، این طرح دیجیتالی بسیار پیشرفته بوده و برای ساخت آن از مهارت‌های بسیاری استفاده شده است تا به‌خوبی توانایی و تکنولوژی برتر تیم GM هولدن را نشان می‌دهد. به گفته‌ی ریچارد فرالزو، طراحی کانسپت تایم اتک نشان می‌دهد که تیم هولدن توانایی شبیه سازی کامل بدنه‌ی خودرو و تکنولوژی آن را، در زمان کوتاهی دارد. 

Time Attack Concept Racer

تیم طراحی هولدن پس از اتمام مراحل اولیه طراحی تایم اتک، اقدام به‌تهیه‌ی یک مدل مجازی از این خودرو کرده‌اند که برای تولید آن از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده شده است. همچنین تیم هولدن در یک شبیه سازی ویدئویی اقدام به ثبت زمان با این خودرو در پیست مونت پانورامای استرالیا کرده‌اند؛ تایم اتک توانست زمان یک دقیقه و ۲۹ ثانیه را ثبت کند که اگر در دنیای واقعی نیز این زمان به‌ثبت برسد، باید این مدل را سریع‌ترین خودروی پیست مونت پانوراما دانست؛ سریع‌ترین رکورد این پیست متعلق به مک‌لارن 650S GT3 مدل ۲۰۱۶ با زمان ۲ دقیقه و ۱ ثانیه است.

Time Attack Concept Racer

برای اینکه خودرویی بتواند به چنین زمانی دست پیدا کند، آیرودینامیک بسیار پیشرفته و قدرت بالا نیاز است؛ به‌همین منظور طراحان تایم اتک، قوای محرکه‌ای متشکل از چهار موتور الکتریکی طراحی کرده‌اند که مجموع قدرت آن‌ها به ۱۳۴۱ اسب بخار و گشتاور آن‌ها هم به ۳۲۴۰ نیوتون متر می‌رسد. هر یک از این پیشرانه‌ها به یک جعبه دنده‌ی سه سرعته‌ی اتوماتیک مستقل مجهز شده‌اند. کانسپت تایم اتک می‌تواند در زمان ۱.۲۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و توانایی دستیابی به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برای تأمین انرژی این خودرو از پک باتری ۲۵ کیلووات ساعتی و شارژر ۸۰۰ وات ۱۲۵۰ آمپر با توانایی شارژ کامل در ۹۰ ثانیه استفاده شده است.

Time Attack Concept Racer

 تایم اتک به گونه‌ای طراحی شده است که تنها بتواند یک دور اقدام به ثبت زمان کند و چندان برای مسابقات استقامتی مناسب نیست؛ به‌همین دلیل، ظرفیت باتری‌های این خودرو بالا نیست. به‌گفته‌ی مقامات هولدن در تمام بخش‌های شاسی این مدل مفهومی از فیبرکربن و در ساخت بدنه نیز از پنل‌های کامپوزتی فیبرکربن و کولار استفاده شده است.

با نگاه به کابین اتک تایم کانسپت، متوجه تک سرنشین بودن آن خواهید شد؛ کابین این مدل به فناوری واقعیت افزوده مجهز شده است که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای راننده شامل سریع‌ترین مسیر حرکت و مناطقی که باید در آن‌ها اقدام به ترمزگیری کرد را به شکل سه بعدی نشان دهد. برای این منظور یک کلاه ایمنی ویژه برای راننده‌ی تایم اتک طراحی شده است تا اطلاعات به‌شکل واقعیت افزوده به‌نمایش در آیند.

Time Attack Concept Racer

صندلی راننده برای ایمنی هرچه بیشتر به کمربند ایمنی شش نقطه‌ای مجهز است تا بتواند در سرعت‌های بالا نیز راننده را در جای خود نگه‌دارد. طراحی غربیلک فرمان بیشتر به خودروهای مسابقه‌ای شباهت دارد و روی آن دکمه‌های زیادی برای کنترل سیستم‌های آیرودینامیکی خودرو قرار داده شده است؛ یک سیستم ارتباطی پیشرفته نیز در داخل کابین تایم اتک کانسپت نصب شده است که امکان ضبط ویدئو، پخش زنده و انتقال سریع تصاویر را مهیا می‌کند.

Time Attack Concept Racer

به گفته‌ی فرالزو، تایم اتک کانسپت با جزئیات بسیار بالایی که دارد چیزی بیشتر از یک طراح مجازی است؛ این مدل  نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از  یک طرح آینده‌نگرانه خودروهای بسیار پیشرفته برای آینده طراحی کرد. هولدن در این پروژه از ۱۵۰ مهندس در تیم توسعه‌ی خودروهای پیشرفته‌ی خود استفاده کرده است؛ در واقع این پروژه را می‌توان اولین اقدام هولدن برای استفاده از استعدادهای مهندهان جوان این شرکت، دانست.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها