کد خبر : 10269

نگاهی به لندکروز 2014/ این تویوتای دوست داشتنی

نگاهی به لندکروز 2014/ این تویوتای دوست داشتنی

هشتمین نسل از مدل مشهور لندکروزر تویوتا در سال ۲۰۰۸ پس از پنج سال تحقیق و آزمایش نمونه‌های پیش تولید رسما معرفی شد و علیرغم گذشت ۹ سال همچنان تخت پادشاهی بالاترین کلاس خودروهای SUV را در اختیار دارد.

به گزارش خودروتک، لندکروزر از آن محصولات حیثیتی برای تویوتاست و به نوعی نماد استحکام و دوام بالای محصولات این خودروساز به شمار می‌آید و به همین دلیل هر ساله شاهد اعمال تغییراتی در راستای بهبود هر چه بیشتر این مدل از سوی تویوتا هستیم.در همین راستا مدل ۲۰۱۴ هم که آخرین مدل راه یافته به کشورمان است به امکانات و قابلیت‌های تازه‌ای مجهز شده که در ادامه به بررسی شماری از آن‌ها می‌پردازیم.

آخرین نسل حاضر در ایران

آخرین نسل لندکروزر در ایران با کد فنی سری ۲۰۰ (۲۰۰ Series) شناخته می‌شود و از شاسی سبک‌تر و مقام‌تری نسبت به اسلاف خود بهره می‌برد.

این مدل همچنین  از نظر سیستم تعلیق نیز ارتقاء یافته و در مقایسه با نسل هفتم (سری ۱۰۰) از دوام بسیار بیشتری در گذر از مسیر‌های سخت و ناهموار برخوردار است.لندکروزر یک خودرو بازاری و مصرفی نیست و می‌توان گفت که تویوتا آن را به شکلی با عمر نامحدود می‌سازد تا رضایت خریداران را در هر شرایطی تامین کند.

شاید انتخاب لندکروزر به عنوان یکی از خودروهای رسمی سازمان ملل متحد (NATO) به خوبی بیانگر همین مسئله باشد. این تویوتا تنومند به راستی سنگین وزن است و با وزن خشک ۲٫۴ الی ۲٫۶ تن، یکی از سنگین‌ترین خودروهای تولید انبوه حال حاضر بازار محسوب می‌شود. البته این وزن زیاد در واقع از ابعاد بسیار بزرگ لندکروزر نشات می‌گیرد.

 

وقتی قرار باشد هشت سرنشین در اوج رفاه سخت‌ترین مسیرهای خارج جاده‌ای را بپیمایند،بی شک به حجم زیادی از فناوری و امکانات نیاز خواهد بود.در زمینه رفاه،کمتر خودرویی در این کلاس قیمتی وجود دارد که با لندکروزر قابل قیاس باشد.اوج رفاه نه در تجهیزات لوکسی چون صندلی‌های چرمی،بلکه در امکانات کاربردی مانند سیستم تهویه مطبوع با تنظیمات چهار منطقه‌ای،یا مجموعه تجهیزات آفرود دیده می‌شود که در سخت‌ترین شرایط آفرود امکان کنترل ایمن خودرو را ممکن می‌سازند.

اگر به دنبال سطح بی نظیری از تجهیزات نه چندان به درد بخور لوکس و لاکچری هستید،باید به سراغ لکسوس LX 570 بروید که یک هتل پنج ستاره متحرک واقعیست، اما برای افرادی که خود را مرد بیابان می‌دانند، قطعا لندکروزر گزینه‌ای بهتر، ارزان تر، سبک‌تر و منطقی تری به نظر می‌رسد.

قدرت و عملکرد

همه می‌دانیم که وزن، دشمن عملکرد است. اما چگونه لندکروزر با این وزن زیاد می‌تواند تا این حد در آفرود‌های سخت موفق باشد؟ نخست باید بگوییم که لندکروزر آفرودر سریعی نیست و قطعا نمی‌تواند در زمینه شتاب و سرعت با باگی‌های مسابقه‌ای رقابت کند.بنابراین لندکروزر هیچ یک از قوانین فیزیک را نقض نمی‌کند و در نهایت آرامش و شکوه مسیر را می‌پیماید.

بخشی از عملکرد بالای این خودرو به تجربه شصت ساله تویوتا در ساخت خودروهای آفرود باز می‌گردد.شاسی حرفه‌ای با تعلیق بی نظیر که آزادی زیادی را برای راننده به ارمغان می‌آورد و در کنار مجموعه فنی قدرتمند، کاراکتر همیشه موفق یک خودرو آفرود را می‌سازد، اما آنچه لندکروزر ۲۰۱۵ را نسبت به اجداد خود برتر می‌سازد، مجموعه‌ای پیشرفته از سیستم‌های الکترومکانیکی کنترل خودرو در شرایط سخت است که می‌تواند امکان بهره‌گیری از حداکثر قابلیت‌های خودرو را در هر شرایطی ممکن سازد.

یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های لندکروزر که از سال ۲۰۱۴ به این خودرو افزوده شده است، CRAWL نامیده می‌شود.

 

کروزکنترل مخصوص

این سامانه چند کاربردی را در واقع می‌توان کروز کنترل مخصوص آفرود توصیف کرد که مدیریت گاز و ترمز را در شرایط سخت بر عهده می‌گیرد.

پیش از این شاهد سامانه‌های کنترل سرعت خودرو در سرازیری بودیم که عملا نمونه ابتدایی از همین سیستم بود.CRAWL نه تنها در سرازیری، بلکه در هنگام صعود از تپه نیز سرعت خودرو را متناسب با وضعیت چرخ‌ها، جهت فرمان، زاویه صعود و چند پارامتر دیگر کنترل می‌کند. با چنین عملکردی،دیگر نیازی نیست راننده نگران وضعیت گاز و ترمز،عقب رفتن خودرو در صورت مواجه با شیب زیاد و مسائلی از این دست باشد.

مشکلات مربوط به تعویض دنده، نیم کلاچ گرفتن، استفاده از دنده‌ های کمکی و سنگین و قفل دیفرانسیل هم که عملا به لطف بهره گیری از مجموعه‌های گیربکس اتوماتیک و دیفرانسیل‌های هوشمند الکترونیکی از میان رفته اند.بنابراین پیمودن سخت‌ترین مسیرهای آفرود با این لندکروزر‌های جادویی، برای راننده زحمتی ندارد جز کنترل فرمان در مسیر درست و دلخواه.

نوآوری‌های فنی

شاید یکی از  هوشمندانه‌ترین ابزارهای لندکروزر ۲۰۱۴،سامانه‌ای تحت عنوان TURN ASIST باشد که می‌تواند شعاع گردش این SUV عظیم الجثه را به شکل معجزه واری کاهش دهد.رمز کار به کنترل الکترونیکی ترمز چرخ‌های عقب مربوط می‌شود که به نوعی با سامانه CRAWL هم مرتبط است.

گاهی در بالاترین نقطه تپه یا صخره،فضای کافی برای دور زدن به شیوه معمول وجود ندارد و البته به طور کلی دور زدن در شیب زیاد هم واقعا کار پر ریسکی است.راه حل مشکل این است که فرایند چرخش خودرو با کمترین سرعت و در حداقل فضای ممکن انجام شود.درست در این لحظه سامانه TURN ASIST به کار می‌آید. ترمز چرخ‌های عقب فعال می‌شود و این دو چرخ (محور عقب) را سر جای خود قفل می‌کند.طبیعتا در این شرایط انتقال نیرو به محور عقب هم متوقف می‌شود تا از وارد آمدن فشار بیش از حد به اجزای مکانیکی، دیفرانسیل و ترمزها جلوگیری به عمل آید.

 

همزمانی

همزمان با این مسئله (قفل شدن چرخ‌های عقب) و با چرخش فرمان،نیرو آرام و پیوسته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و لندکروزر همچون پرگاری با محوریت سوزن پرگار (چرخ عقب) دور می‌زند.

با یک حساب و کتاب ساده مشخص می‌شود که در شرایط آرمانی این روش می‌تواند دور زدن کامل چنین خودرو تنومندی را در فضایی کمتر از ۵ متر ممکن سازد. این در حالیست که خودروهای سواری متدوال ،معمولا برای گردش کامل به فضایی در حدود ۹ الی ۱۱ متر نیاز دارند.

رده‌های تجهیزاتی

آخرین نسل لندکروزر در چهار سطح تجهیزاتی GX،GXL،VX و Sahara عرضه می‌شود که این مورد آخر بالاترین رده محسوب می‌شود و در واقع مخصوص منطقه خاورمیانه و شیوخ عاشق تور‌های صحرا نوردی طراحی شده است.

این نسل همچنین با چهار پیشرانه بنزینی شامل یک مدل شش سیلندر چهار لیتری و سه مدل هشت سیلندر ۴٫۶، ۴٫۷ و ۵٫۷ لیتری (مشترک با لکسوس LX 570) معرفی شده است که از این میان نمونه ۴٫۶ لیتری کاملا جدید بوده و از ۳۱۸ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است.

این در حالیست که قدرتمند‌ترین مدل با پیشرانه ۵٫۷ لیتری ۳۸۱ اسب بخار قدرت دارد. این در حالیست که ضعیف‌ترین مدل (شش سیلندر چهار لیتری) تنها ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد و نمونه ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر هم می‌تواند ۳۰۴ اسب بخار خالص را به گیربکس اتوماتیک تحویل دهد که از بهبودی ۳۱ اسب بخاری نسبت به نمونه‌های ۴٫۷ لیتری قبلی (۲۰۰۸ – ۲۰۱۰) حکایت می‌کند.

ریسک یک میلیارد تومانی

کمی عجیب است اما در بازار کشورمان مدل‌های لندکروزر در دو مدل VXR و GXR دسته بندی می‌شوند که این کد بندی بیش از رده تجهیزاتی،به هشت یا شش سیلندر بودن خودرو مورد بحث اشاره دارد. ولی این یک غلط مصطلح است و کد بندی رده تجهیزاتی خودرو، ارتباط مستقیمی با تعداد سیلندر پیشرانه ندارد.

به هرحال با توجه به قوانین ضد و نقیض واردات خودرو در رابطه با ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های پرحجم، آینده واردات این خودرو به کشورمان چندان روشن نیست و ممکن است معدود مدل‌های ۲۰۱۴ فعلی، جزو آخرین لندکروزر‌های وارد شده به ایران زمین باشند.

در چنین شرایطی قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر لندکروزر ۲۰۱۴ در بازار نجومی شده است و گستره‌ای از ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. رقمی که قطعا باعث دور ماندن لندکروزر را از محیط‌های خارج جاده و آفرود می‌شود. چرا که کمتر کسی حاضر است ریسک گذر از مناطق سنگلاخ را با یک SUV یک میلیارد تومانی بپذیرد.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها