کد خبر : 35446

حباب قیمت خودرو بزرگ تر شد

حباب قیمت خودرو بزرگ تر شد

اگر سری به بازار این روزهای خودروهای داخلی و وارداتی حتی نه با قصد خرید زده و یا خواسته و ناخواسته با قیمت‌های جدید این خودروها درسایت‌های خودرویی فضای مجازی مواجه شدید، تعجب نکنید، نرخ این روزهای بازار خودرو همانی است که دیده یا شنیده‌اید.

به گزارش خودروتک به نقل از همشهری ،  کاهش عرضه و عوامل روانی شرایطی را برای بازار بی‌رمق و بدون مشتری خودرو رقم زده که نرخ بازار برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با گذشت ۴ماه (شهریورتا ابتدای دی‌ماه ۹۸) از ۱۰تا بیش از ۳۰میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش نرخ در حالی است که شاید تا ۴ماه پیش تصور نرخ حدود ۵۵میلیون تومانی پراید ۱۱۱یا نرخ ۶۶میلیون تومانی تیبا۲ و تکیه‌زدن پژو ۲۰۶تیپ ۲ معمولی بر نرخ نزدیک به ۹۲میلیون تومانی با وجود تثبیت نرخ ارز و آمارهای نویدبخش رشد تولید و عرضه اعلام شده توسط شرکت‌های خودروسازی، چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسید اما هر چه هست این قیمت‌ها واقعیت این روزهای بازار خودروهای وطنی است که به گفته فعالان صنفی متهم اصلی گرانی چند صدمیلیون تومانی خودروهای خارجی در بازار نیز محسوب می‌شود.

با وجود اقدامات و وعده‌های ستاد تنظیم بازار و شرکت‌های خودروسازی برای کاهش فاصله نرخ مصوب و حاشیه بازار خودروهای پرتیراژ داخلی، عوامل روانی، کاهش شدید تولید و عرضه و تعهدات انباشته خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان، شرایطی را ایجاد کرده که تب گرانی خودرو در بازار بی‌مشتری همچنان در حال افزایش است.

توقف شماره‌گذاری خودروهای ثبت‌نامی مشتریان به‌دلیل بدهی خودروسازان از دیگر عواملی است که کاهش عرضه و افزایش نرخ این خودروها در بازار را به‌دنبال داشته اما به گفته فعالان صنفی این مشکل اکنون رفع شده است. علاوه بر رشد چند ده‌میلیون تومانی نرخ خودروهای پرتیراژ داخلی طی ۴ماه گذشته، گرانی این خودروها به همراه ممنوعیت واردات و عرضه ازجمله عواملی است که موجب شده تا نرخ خودروهای خارجی نیز رشد چندصد میلیون تومانی را در بازار تجربه کند. گرچه طی۲ هفته اخیر نرخ خودرو در بازار تثبیت شده اما شکاف نرخ مصوب و بازار خودرو به‌گونه‌ای است که به‌دلیل بالاماندن قیمت‌ها، عملا مشتری در بازار خودرو وجود ندارد و به‌اصطلاح نمایشگاه‌داران خودرو«بازار خودرو قفل کرده است»

افزایش شکاف نرخ کارخانه و بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه نرخ خودروهای پرتیراژ داخلی طی ۲ هفته گذشته تقریبا ثابت مانده و بازارآرام است، گفت: اکنون نوسان چندانی در نرخ خودروهای داخلی نداریم اما افزایش اختلاف نرخ کارخانه و بازار خودرو نسبت به ماه‌های گذشته به‌مراتب بیشتر شده است به‌نحوی که اختلاف نرخ خودروهای زیر ۱۰۰میلیون تومان که در شهریور‌ماه به ۳تا ۱۳میلیون تومان رسیده بود اکنون به ۱۴تا ۴۴میلیون تومان رسیده است. سعید مؤتمنی افزود: در ابتدای شهریورماه نرخ حاشیه بازار پراید ۱۳۱به ۳۹.۵ تا ۴۰میلیون تومان رسیده بود که نسبت به نرخ ۳۷میلیون و ۷۰۰هزارتومانی کارخانه حدود ۵/۲ تا ۳میلیون تومان اختلاف داشت اما اکنون نرخ بازار این خودرو به ۴۹.۵تا ۵۰میلیون تومان و اختلاف نرخ کارخانه و بازار آن به ۱۴میلیون تومان رسیده است. نرخ پراید ۱۱۱در شهریورماه امسال ۴۴میلیون تومان و نرخ مصوب آن ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود که اکنون به ۵۴میلیون و۸۰۰هزار تومان رسیده یا نرخ دنا ۱۰۲میلیون تومان بود که اکنون به ۱۲۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش یافته است. او با اشاره به توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی طی چند هفته گذشته به‌دلیل بدهی خودروسازان، افزود: شماره‌گذاری این خودروها از یکشنبه هفته گذشته (۸دی ماه) دوباره آغاز شده اما نرخ کنونی اغلب خودروهای داخلی تثبیت شده و همان قیمت۲ هفته گذشته است. فقط برخی خودروها مانند وانت‌پراید یا دوگانه‌سوزها به‌دلیل رشد تقاضای ناشی از سهمیه‌بندی بنزین افزایش نرخ داشته است.

بازار چشم انتظار رشد عرضه

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد طی چند روز آینده شاهد کاهش نرخ خودروهای داخلی باشیم، گفت: براساس تازه‌ترین آمارهای رسمی خودروسازان، تیراژ تولید خودروهای سواری در آذر نسبت به آبان‌ماه امسال حدود ۳۴درصد رشد داشته است و درصورت رشد عرضه در بازاری که اشباع‌شده و تقاضایی برای خرید ندارد، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد. همچنین به گفته مؤتمنی مشتریانی که موفق به ثبت‌نام برای خرید فوری خودرو می‌شوند نیز معمولا این خودروها را طی ۱۸تا۲۰روز تحویل می‌گیرند و روند تحویل خودروهای معوق بهتر شده، خودروسازان از تولید ۳شیفت خبر می‌دهند و درصورت رشد عرضه، قیمت‌ها می‌شکند. او تأکید کرد: تنها با رشد عرضه خودرو است که اختلاف کارخانه و بازار و حباب نرخ خودرو کوچک‌تر می‌شود. واقعیت آن است که اختلاف ۴۴میلیون تومانی کنونی کارخانه و بازار برخی خودروهای کمتر از ۱۰۰میلیون تومان داخلی غیرقابل تصور و ناشی از کاهش شدید عرضه است. اگر عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها می‌تواند به شهریور‌ماه امسال برسد اما وقتی عرضه کم می‌شود، عوامل روانی باعث تعیین سلیقه‌ای نرخ خودرو در بازار می‌شود.

تحمیل قیمت‌های کاذب به بازار

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اکنون خودرو به اندازه نیاز در بازار وجود دارد، اعلام کرد: عوامل روانی و انتظارات تورمی موجب افزایش اختلاف نرخ کارخانه و بازار خودرو شده است. وقتی ورودی یک خودرو به بازار بسته شده و این خودرو مثلا یک‌ماه تحویل نمی‌شود، برخی به‌دلیل اطمینان از عرضه‌نشدن خودرو توسط شرکت خودروساز از این فرصت استفاده کرده و با خرید خودروهای موجود در بازار، قیمت‌های کاذبی را به بازار تحمیل می‌کنند. مؤتمنی افزود: اگر خودروسازان، عرضه خودرو را متناسب با آمارهای ادعاشده رشد تولید افزایش دهند، نه‌تنها هیچ نگرانی برای رشد نسبی تقاضای خورو در بازار شب عید و افزایش احتمالی قیمت‌ها وجود ندارد بلکه قیمت‌های بازار منطقی‌تر می‌شود. او افزود: افزایش نرخ خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی نیز تأثیر‌گذار بوده است؛ چراکه در شهریور‌ماه نرخ پراید۱۳۱حدود ۴۱میلیون و سانتافه ۷۳۰میلیون تومان بود اما اکنون که نرخ پراید به ۵۰میلیون تومان رسیده عوامل روانی موجب شده تا نرخ سانتافه نیز به ۹۰۰تا ۹۵۰میلیون تومان افزایش یابد.

تشدید شکاف قیمتی

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو: افزایش نرخ خودروهای داخلی و ارز بر گرانی خودروهای خارجی نیز تأثیر‌گذار بوده است؛ چرا که در شهریور‌ماه نرخ پراید۱۳۱حدود ۴۱میلیون و سانتافه ۷۳۰میلیون تومان بود اما اکنون که نرخ پراید به۵۰میلیون تومان رسیده، عوامل روانی موجب شده تا نرخ سانتافه نیز به ۹۰۰تا ۹۵۰میلیون تومان افزایش یابد

نبض بازار

 در ابتدای شهریورماه نرخ حاشیه بازار پراید ۱۳۱به ۵/۳۹ تا ۴۰میلیون تومان رسیده بود که نسبت به نرخ ۳۷میلیون و ۷۰۰هزارتومانی کارخانه حدود ۵/۲ تا ۳میلیون تومان اختلاف داشت اما اکنون نرخ بازار این خودرو به ۴۹.۵تا ۵۰میلیون تومان و اختلاف نرخ کارخانه و بازار آن به ۱۴میلیون تومان رسیده است. نرخ پراید ۱۱۱در شهریورماه امسال ۴۴میلیون تومان و نرخ مصوب آن ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود که اکنون به ۵۴میلیون و۸۰۰هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها