کد خبر : 35069

چه خبر از بازار وانت های تولید داخل (آخرین قیمت)

چه خبر از بازار وانت های تولید داخل (آخرین قیمت)

پیکاپ‌ها یا همان وانت‌ها، امروزه نقش کلیدی در حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری ایفا می‌کنند و حجم زیادی از بار صنعت حمل‌ونقل در جهان را به دوش می‌کشند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و پیکاپ‌ها به دلیل هزینه‌های کمتری که نسبت به کامیون و کامیونت دارند با استقبال بیشتری از سوی کارفرمایان و رانندگان مواجه شده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا ، تولید خودروهای وانت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در برخی از کمپانی‌های خودروساز به‌شمار می‌روند؛ چرا که وانت‌ها نقش مهمی را در چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای ایفا می‌کنند و در صورت نبود آنها جابه‌جایی و حمل کالا با اختلال روبه‌رو خواهد شد. این پارامتر باعث شده است جایگاه وانت‌ها یا همان پیکاپ‌ها در بسیاری از کشورها حائز اهمیت باشد.

وانت‌ها به دو صورت تک کابین و دو کابین تولید می‌شوند. در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، تنوع بالایی در حضور پیکاپ‌ها در جاده‌ها و خیابان‌ها دیده می‌شود. محدودیت‌های تجاری و اعمال تحریم‌های بین‌المللی را می‌توان دو عاملی دانست که دامنه حضور وانت‌ها با ساخت کشورهای مختلف را محدود کرده است.

در ایران جز دو یا سه مدل وانت که توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شد، وانت دیگری در بازار ایران وجود نداشت. «وانت پیکان باردو» ایران خودروی تبریز، «وانت مزدا» گروه بهمن، در دو مدل ۱۶۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی در کلاس‌های تک کابین و دو کابین و «وانت نیسان Z۲۴» شرکت زامیاد در کلاس‌های مختلف در بازار ایران دارای مشتریان خاص خود بوده و هستند.

تولید برخی از وانت‌ها مانند «نیسان پیکاپ» که توسط شرکت پارس خودرو تولید می‌شد، به دلیل برخی محدودیت‌ها متوقف شده است و برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی برای تولید وانت‌های چینی اقدام کرده‌اند.

وانت‌های داخلی

خودروسازان داخلی برای عقب نماندن از قافله ساخت وانت‌ها، با طراحی و تولید خودروهای وانت روی پلت‌فرم خودروهای تولیدی خود، محصولاتی مانند وانت پراید، وانت تندر و وانت آریسان را به بازار عرضه کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

پیشرانه وانت تندر ۹۰ همان پیشرانه ۱.۶ لیتری خودرو تندر سدان بوده که گیربکس آن نیز تقویت شده است. این موتور قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتون متر تولید می‌کند که توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این وانت توانایی حمل ۸۰۰ کیلوگرم بار را دارد.

وانت پراید ۱۵۱ یک وانت کوچک و جمع‌وجور از موتور ارتقا یافته پرایدهای سواری با حجم ۱.۴ لیتر است که ۶۸ اسب بخار توان برایش فراهم می‌کند. سایپا ۱۵۱ همانند پرایدهای سواری، یک خودرو دیفرانسیل جلو است و همچون همه نمونه‌های جدید آن روی پلت فرم ارتقا یافته X۱۰۰ سایپا ساخته شده است و البته تغییراتی در مجموعه تعلیق عقب خودرو و گیربکس و دیفرانسیل آن اعمال شده تا مناسب باربری شود. ظرفیت حمل بار این وانت تا ۵۰۰ کیلوگرم است.

وانت مزدا-کارا ۲۰۰۰ هم توسط گروه بهمن تولید می‌شود و امکان حمل بار ۶۰۰ کیلوگرم را دارد. از لحاظ ابعادی مانند مدل تک کابین بوده و تنها وزن، حجم محفظه بار و تعداد سرنشین آنها با هم متفاوت است. مدل تک کابین نیز توانایی حمل یک تن بار را دارد و مورد استفاده شرکت‌ها و کارخانجات زیادی است. هر دو مدل از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر انژکتوری با قدرت ۹۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتون متر نیرو می‌گیرد.

وانت زامیاد ۲۴z از دیرباز خودرویی مناسب برای حمل‌ونقل سنگین به‌شمار می‌رود. این خودرو مجهز به یک موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری، حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتون متر است. دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ظرفیت مجاز بار ۲۱۰۰ کیلوگرم است.

وانت‌های خارجی

وانت تونلند که به صورت دوکابین دو دیفرانسیل توسط ایران خودرو دیزل تولید می‌شود، از یک پیشرانه توربو دیزل ۲.۸ لیتری با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتون متر بهره می‌برد که توسط گیربکس ۵ سرعته دستی و حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت را برایش فراهم می‌کند. این خودرو توانایی حمل یک تن بار را دارد.

گروه خودروسازی بهمن وانت چینی به نام کاپرا تولید می‌کند که محصول شرکت Zhang Xing Auto بوده و با اقتباس از وانت تویوتا توندرا طراحی شده است. کاپرا دو دیفرانسیلی توسط یک موتور ۲.۴ لیتری بنزینی، توانایی ایجاد قدرت ۱۲۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتون متر را دارد. قدرت توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این وانت توانایی حمل یک تن بار را دارد.

شرکت پارس خودرو هم با معرفی وانت دوکابین ریچ به بازار، بار دیگر شانس خود را برای حضور در بازار ویژه خودروهای کلاس وانت امتحان می‌کند. وانت دو کابین ریچ که محصول شرکت دانگ فنگ چین است، به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۳۳ اسب بخار مجهز شده و قدرت موتور آن توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چهار چرخ منقل می‌شود.  این وانت توانایی حمل یک تن بار را دارد.

اما یکی از محصولات ایران خودرو که در گروه وانت‌های دو کابین موجود در بازار داخلی کشور جای گرفته است، فوتون نام دارد. این خودرو در دو نمونه بنزینی و دیزلی عرضه شده است که نمونه دیزلی این خودرو مدتیست از خط تولید خارج شده و مدل بنزینی آن با مدل ساخت ۱۳۹۷ تولید و به بازار فروش عرضه می‌شود. از دیگر وانت‌های دو کابین موجود در بازار خودرویی ایران هم، می‌توان گریت وال وینگل ۵ را نام برد. این خودرو توسط شرکت دیار خودرو به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود.

در جدول زیر آخرین قیمت وانت‌های خارجی و داخلی در بازار زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها