کد خبر : 33668

اگر پراید هم نشد، این‌ خودروها هستند!

اگر پراید هم نشد، این‌ خودروها هستند!

نگاهی بر ارزان ترین خودروهای کارکرده بازار ایران که قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان دارند و هزینه زیادی روی دست شما نمی گذارند.

به گزارش خودروتک به نقل از خراسان، اگر دوو ورشکست نمی‌شد و جنرال موتورز هم دست روی آن نمی‌گذاشت، شاید این خودرو مدت بیشتری مهمان خط تولید کرمان موتور بود.

همچنان بعد از گذشت دو دهه، سیلو به عنوان خودرویی کم‌مصرف و بادوام شناخته می‌شود که در بازار دست‌دوم طرفداران خاص خودش را دارد. سیلو نخستین بار در سال 1994 به عنوان نسل دوم دوو لمانز و فیس‌لیفتی برای مدل ریسر معرفی شد.

این خودرو به فاصله چند سال بعد به بازار ایران آمد و با طراحی سیال خود، نظر بسیاری را جلب کرد. قلب تپنده سیلو، پیشرانه 1.5 لیتری است که قدرتی در حدود 75 اسب بخار دارد و به یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی متصل است.

سیستم تعلیق نرم و استهلاک پایین، از جمله ویژگی‌های مهم سیلو به شمار می‌رود اما با همه این حرف‌ها، در مسیرهای خارج شهر نمی‌توان روی ایمنی و ترمزهای آن حساب ویژه‌ای باز کرد. این روزها سیلو در بازار بسته به کارکرد، قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان دارد.

کیا ریو

در بین سال‌های 1384 تا 1391، کیا ریو جزو خودروهایی بود که از خط تولید سایپا خارج می‌شد. شتاب بالا، مصرف پایین و داشتن چهار ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ از جمله ویژگی‌های مثبت این خودرو بود و فروش خوب آن را تضمین کرد. حالا هم بعد از گذشت هشت سال از تولید آخرین ریو، این خودرو همچنان در بازار دست‌دوم طرفدار دارد. البته مثل هر خودروی دیگری، ریو هم معایبی دارد که وجود پلاستیک خشک در بخش‌های مختلف کابین و ترمزهای ضعیف از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری این خودرو 97 اسب بخار قدرت دارد. در نسخه دنده‌ای شتاب 0-100 آن چیزی حدود 12 ثانیه و مصرف سوختش 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. اگر گشتی در بازار بزنید، می‌توانید یک کیا ریو دنده‌ای تمیز با چند لکه رنگ و کارکردی در حدود 300 هزار کیلومتر را حداکثر تا قیمت 50 میلیون تومان خریداری کنید. البته این خودرو در نسخه اتوماتیک نیز موجود است که قیمتش به 80 میلیون تومان می‌رسد.

فولکس‌واگن گل

محصولی با نشان آلمانی و اصالتی برزیلی که توانست به واسطه لوگوی «وی‌دابلیو» روی جلوپنجره خود، از استقبال فراوانی برخوردار شود. این خودرو که در بین سال‌های 84 تا 88 در کارخانه کرمان موتور مونتاژ می‌شد، رقیبی بود برای پژو 206. در آن سال‌ها فولکس گل به فروش خوبی دست یافت و سهم قابل‌توجهی از بازار هاچ بک‌ها را کسب کرد. این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری بهره می‌برد که قدرتی در حدود 100 اسب بخار تولید می‌کند و با داشتن جعبه‌دنده پنج سرعته دستی می‌تواند در کمتر از 12 ثانیه شتاب 0-100 را طی کند. چراغ‌های کشیده جلو به همراه قالپاق‌های آن که سبکی رترو دارند، اگرچه ظاهری کلاسیک به گل داده اما همین ویژگی بسیاری از جوانان را به خود ترغیب کرد. با کارکردی حدود 150 تا 200 هزار کیلومتر، فولکس گل قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان دارد و می‌توان آن را به عنوان یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفت.

پروتون ویرا

این خودرو که ساخت کشور مالزی است، به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه 1.5 لیتری و جعبه‌دنده پنج سرعته میتسوبیشی خیلی سریع در بازار مطرح شد. ویرا به‌مرور با برنامه داخلی سازی زاگرس خودرو به عنوان شرکت تولیدکننده آن در ایران، با افت کیفیت مواجه شد اما بازهم نسبت به رقبایش از درجه کیفی بالاتری برخوردار بود. پلاستیک نرم روی داشبورد، صندلی‌های مناسب، سیستم تعلیق نرم و نفوذ محدود صدا به داخل کابین از جمله ویژگی‌های مثبت آن است. در مقابل چهره قدیمی و از مد افتاده، شتاب ضعیف و ایمنی پایین از نکات منفی ویرا به شمار می‌رود. این خودرو در دو نسخه سدان و لیفت‌بک در بازار یافت می‌شود که بسته به کارکرد و نگهداری صاحب آن، قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان دارند. پروتون ویرا از جمله خودروهایی است که پیدا کردن قطعات یدکی آن سخت است و باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید.

اوپل کورسا

یکی از هاچ بک‌های کمتر شناخته شده بازار ایران  به عبارت دقیق‌تر «کورسا بی» نام دارد. نسل دوم کورسا از پیشرانه 1.2 لیتری بهره می‌برد که قدرتی در حدود 45 اسب بخار دارد و به یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی متصل است. این خودرو در نسل اول نتوانست به فروش خوبی دست یابد و سپس اوپل تصمیم گرفت هر طور شده با ترفندهای کاهش قیمت، تولید آن را ادامه دهد. به همین جهت بسیاری از خودروهای کورسا نسل دوم، فاقد امکاناتی نظیر کولر و سیستم هیدرولیک فرمان هستند و در فقر کامل تجهیزات رفاهی به سر می‌برند! البته نداشتن فرمان هیدرولیک به این معنا نیست که رانندگی با آن دشوار است، چراکه وزن پایین و چرخ‌های کوچک توانسته‌اند سفتی فرمان را تا حدی کاهش دهند. قیمت اوپل کورسا بی، چیزی در حدود 30 تا 40 میلیون تومان است.

سیتروئن زانتیا

با نگاهی بر آگهی وب‌سایت‌های خریدوفروش خودرو، می‌توانید یک دستگاه زانتیا دور رنگ را با کارکردی نزدیک به 300 هزار کیلومتر به قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان خریداری کنید. این خودرو که در سال 1380 با دو پیشرانه 8/1 لیتری و 2 لیتری به بازار ایران آمد، به دلیل سبک طراحی لیفت‌بک، سیستم تعلیق پنوماتیک و شتاب بالا توانست نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. اگرچه همیشه به ایمنی ضعیف آن به دلیل کسب 1.5 ستاره ایمنی انتقاد می‌شد اما تا سال 1389 و اتمام قرارداد 10 ساله سایپا با شریک فرانسوی، زانتیا توانست فروش بالای خود را حفظ کند. البته در همین زمان بود که فاجعه‌ای تمام‌عیار به نام «زانتیا 2» از سوی نارنجی‌پوشان معرفی شد. خودرویی که قرار بود جایگزینی برای زانتیای اصلی باشد اما در طراحی عقب و جلو بویی از تناسب نبرده بود و ظاهری به‌شدت مضحک داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها