کد خبر : 3190

قیمت انواع تسمه تایم در بازار ( به روزرسانی شهریور 98 )

قیمت انواع تسمه تایم در بازار ( به روزرسانی شهریور 98 )

در گذشته در خودروها به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده می شد و تا زمانی که آسیب جدی به موتور خودرو نرسانده بود تعویض نمی شد ولی امروزه تسمه جایگزین زنجیر شده و زمان تعویض آن برای هر مورد خاص مشخص است.

به گزارش خودروتک ، تسمه وظیفه کنترل جرکت میل سوپاپ را بر عهده دارد و به نوعی زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم می‌کند تا تجربه یک رانندگی لذت‌بخش برای شما فراهم شود. پارگی تسمه تایم باعث می‌شود آسیب جدی به پیشرانه وارد شود و ممکن است هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوید. زمانی که تسمه تایم پاره می‌شود سوپاپ‌ها در حالت باز قرار می‌گیرند و پیستون هنگامی که به سمت بالا حرکت می‌کند به سوپاپ‌ها برخورد می‌کند و باعث کج شدن می‌شود.

اصول کلی تعویض تسمه تایم کم و بیش مانند سایر خودروهای سواری مشابه و هم‌رده است. به این معنی که پیش از هر کاری باید چرخ سمت راست خودرو یعنی همان چرخی که زیر صندلی شاگرد قرار دارد را باز نمود. برای انجام این کار ابتدا باید خودرو را توسط جک روی ارتفاع قرار داد و سپس چرخ و شل‌گیر آن را باز کرد. پس از آن نوبت به باز کردن تسمه دینام خودرو می‌رسد. حال که تسمه دینام باز شد بهتر است آن را از نظر سلامت مورد بررسی قرار داد تا در صورت نیاز تعویض گردد.  

در حال حاضر تعدادی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده می‌کنند. البته بین این دو تکنولوژی تفاوت اساسی وجود دارد. زنجیر تایم یک اختراع کاربردی است که به دلیل جنس فلزی که دارد، بسیار کمتر از تسمه تایم آسیب می‌بیند. در تئوری طول عمر زنجیر تایم برابر با عمر خود موتور خودرو است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.

مراحل ابتدایی نصب تسمه تایم جدید به شرح زیر است:

1. مجددا مطمئن شوید که موتور در نقطه مرگ بالائی خود قرار دارد، که باعث می‌شود تشخیص شانه های تنظم راحت تر باشد.

2. تسمه تایم جدید و کشنده را درجای خودش نصب کنید، مطمئن شوید که علامت های تایمینگ را در جهت درست آن قرار داده اید.

3. کشش تسمه جدید را تنظیم کنید.

4. مطمئن شوید که همه علائم تایمینگ در یک ردیف هستند.

5. همه چیز را مجددا در جای خود نصب کنید، تمام مراحل ذکر شده در قسمت قبل را برعکس انجام دهید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها