کد خبر : 27440

اختصاصی خودروتک؛

بررسی فراز و فرود قیمت پراید در یک سال گذشته

بررسی فراز و فرود قیمت پراید در یک سال گذشته

پراید فارغ از حواشی مربوط به ایمنی و کیفت همواره به عنوان پرفروش‌ترین محصول صنعت خودرو ایران، از نظر قیمتی مورد توجه بوده است. ارزان‌ترین خودرو بازار این روزها در حالی خود را بار دیگر به آستانه 50 میلیون تومانی نزدیک می‌کند که سال گذشته در چنین روزهایی کمتر از 38 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد.

به گزارش خودروتک ، شاید عجیب باشد ولی پراید لوکوموتیو قیمت تمام دیگر خودروهای بازار است. قیمت کف بازار همواره با قیمت پراید سنجیده می‌شود و این است که نرخ‌گذاری آن را بسیار مهم نشان می‌دهد.

بحرانی که بیش از یک سال است صنعت خودرو را گرفتار کرده، بیش و پیش از همه به تاثیرگذارترین محصول این صنعت آسیب زده است.

این برای دومین بار است که قیمت پراید به طرزی غیر قابل کنترل سرکشی می‌کند. بار اول در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بود که این خودرو ناگهان از قیمت پایه 8 تا 10 میلیون تومانی به کانال 20 میلیون تومانی جهید.

حالا در آخرین سال‌های دهه 90 شاهد آن هستیم که قیمت پراید این محصول پرحاشیه از محدوده 22 و 23 میلیون تومانی به مرز 50 میلیون تومانی کشیده می‌شود.

نکته جالب درباره افزایش قیمت پراید آن است که طی هر دوبار، میزان رشد معادل 100 درصد بوده که یک رکورد برای افزایش قیمت تلقی می‌شود.

بررسی نوسان یک‌ساله قیمت بازار سایپا 131

سایپا 131 به‌عنوان پرفروش‌ترین عضو خانواده پراید شناخته می‌شود. نسخه به‌روز از همان پراید صبا که 20 سال پیش هم تقریباً با همین شکل و شمایل به دست مشتریان می‌رسید.

این خودرو در اواسط شهریور سال 97 بعد از انفجار ناگهانی قیمت‌ها که از ابتدای تیر ماه شروع شده بود، حدود 37 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. افزایش انتقاد رسانه‌ها و اعتراضات مردمی باعث شد تا طی دو ماه بعد یعنی تا اواسط آبان ماه قیمت آن به 32 میلیون تومان برگردد.

اما ثبات قیمت پراید در این کانال دوامی نداشت چراکه قیمت بازار این خودرو هم‌زمان با 22 دی ماه که با افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای همراه شد، باز هم از کنترل خارج شد طی دو ماه بعدی تا اواسط ماه اسفند 97 به بیش از 46 میلیون تومان رسید.

با شروع سال جدید و فروکش کردن تب خرید و فروش در بازار، بار دیگر قیمت آن سقوط کرد به مرز 40 میلیون تومان رسید. در ادامه بعد از افزایش دوبار قیمت رسمی این خودرو از سوی سایپا بود که سایپا 131 به بالاترین قیمت خود یعنی 51 میلیون تومان در ابتدای خرداد ماه 98 رسید.

افزایش عرضه و اتخاذ سیاست‌های نظارتی از ابتدای تابستان امسال روند قیمت بازار این خودرو را دستخوش تغییر داد و کاری کرد که امروز قیمت فعلی این خودرو حدود 42 میلیون تومان باشد.

بررسی نوسان یک‌ساله قیمت کارخانه‌ای سایپا 131

مشاهده نمودارها حاکی از آن است که سایپا طی یک سال اخیر در دو بزنگاه تاریخی اقدام به افزایش قیمت این خودرو کرده است.

بار اول اوایل دی ماه 97 بود که درست هم‌زمان با این افزایش بازار واکنشی منفی به آن نشان داد و عنان قیمت از دست رفت و قیمت سایپا 131 رکورد زد. در این زمان قیمت پراید فوق از 23 میلیون تومان به 34 میلیون تومان جهش کرد.

بار دیگر هم در اواسط اسفند سال 97 بود که اتفاقاً این بار بازار به آن روی خوش نشان داد و موجب کاهش قیمت در بازار شد. این یعنی قیمت کارخانه پراید از 34 میلیون تومان به 37 میلیون تومان رسید.

تا این لحظه سایپا هنوز تغییر دیگری در قیمت رسمی این خودرو اعمال نکرده است.

بررسی نوسان یک‌ساله قیمت بازار سایپا 111

سایپا 111 یا همان پراید هاچ‌بک، گران‌ترین عضو این خانواده به حساب می‌آید. خودرویی که در آغاز زمان بررسی این مطلب یعنی 17 شهریور سال 97 قیمتی 40 میلیون تومانی داشت که خود حدود 2 میلیون تومان بالاتر از سایپا 131 نشان می‌دهد.

در هفته اول مهر 97 این خودرو یک کاهش 5 میلیونی را تجربه کرد و به کانال 35 میلیون تومان بازگشت ولی همانطور که پیش‌تر گفته شد افزایش رسمی قیمت این خودرو از سوی سایپا در دی ماه سال گذشته بازار را آشفته کرد.

اولین فاز افزایش قیمت هاچ‌بک پرفروش سایپا در اواسط اسفند ماه سال گذشته بود که ناگهان قیمت آن از مرز 50 میلیون تومان گذشت.

نکته جالب اینجاست که دومین افزایش قیمت رسمی سایپا اگرچه تاثیری مثبت در قیمت بازار مدل 131 گذاشت ولی برای 111 بازی به گونه‌ای دیگر پیش رفت و این خودرو به رکورد تاریخی 59 میلیون تومان رسید.

کارشناسان علت این امر را اعلام سایپا مبنی بر نقصی قطعه برای تولید این خودرو بیان کرده‌اند.

با ادامه طرح‌های فروش فوری و نقدی قیمت سایپا 111 در بازار ریزش پیدا کرد و در اواسط تیر ماه امسال به 48 میلیون تومان رسید.

روند نزولی قیمت سایپا 111 هم‌چنان ادامه دارد و قیمت فعلی آن در بازار آزاد چیزی حدود 46 میلیون تومان است.

بررسی نوسان یک‌ساله قیمت کارخانه‌ای سایپا 111

افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو نیز هم‌زمان با اطلاعیه افزایش قیمت کلیه محصولات سایپا در اواخر دی ماه 97 بود. در این زمان بود که قیمت کارخانه‌ای آن از 22 میلیون تومان به 35 میلیون تومان رسید.

فاز دوم افزایش قیمت در حالی بود که این خودرو دیگر ظرفیت گرانی بیش از حد را نداشت و سایپا مجاب شد تا برای دومین بار قیمت پراید را فقط 5 میلیون تومان افزایش دهد و به حدود 40 میلیون تومان برساند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها