کد خبر : 9322

خودروهای وارداتی به ترخیص نزدیکتر شدند

خودروهای وارداتی به ترخیص نزدیکتر شدند

دستورالعمل اجرایی هیات­ دولت در خصوص تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودرو‌ها اعلام شد

به گزارش خودروتک، ​دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره 137161 مورخ 16 دیماه 97­ هیئت­ وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات­ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد.

در این دستورالعمل که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودرو‌های دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.

در این دستورالعمل وضعیت خودرو‌هایی که تا پیش از ۱۶ مرداد ۹۷­­ دارای قبض انبار هستند، تعیین تکلیف شده و­ همه ­ خودرو‌های وارداتی باید ­تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کرده و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.

همچنین در این دستورالعمل قید شده که ­سال ساخت خودرو‌ها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام­ کنند.

در این دستورالعمل، همچنین، خودرو‌هایی که به دلیل گذشت زمان نگهداری در گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند نیز مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند.

مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه سال ۹۷ تعیین شده و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال ۹۸ صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال ۹۸ مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

موضوع تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیئت­ وزیران را نیز دریافت­­ کرده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها