کد خبر : 9036

خودروتک بررسی می‌کند؛

نظر نمایندگان مجلس درباره افزایش قیمت خودرو

نظر نمایندگان مجلس درباره افزایش قیمت خودرو

سرانجام قیمت خودرو با تمام مخالفت‌ها و انتقادات افزایش پیدا کرد. افزایشی که کاملا باب میل خودروسازان بود. مجلس شورای اسلامی که اصلی‌ترین و قوی‌ترین بازوی نظارتی و قانون‌گذاری در کشور تلقی می‌شود همواره نسبت به افزایش قیمت خودرو مواضع صریحی داشته ولی به نظر می‌رسد که این اظهارنظرها چندان هم موثر واقع نشده‌اند.

به گزارش خودروتک، در شرایطی که مسوولان سازمان حمایت ترجیح داده‌اند در زمینه قیمت‌گذاری خودرو همچنان سکوت کنند؛ مجلس پرده از توافق جمعی خودروساز، دولت و مجلس برای افزایش قیمت خودرو برداشت. ظاهرا جلسه‌ای میان خودروسازان و قطعه‌سازان و جمعی از مدیران دولتی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و بر این اساس با توجه به اینکه خودروسازان بر این باورند که سود آنها بابت تغییرات قیمت خودرو در بازار صفر است و از تغییرات قیمتی حاشیه بازار سودی نمی‌برند، تصمیم بر این گرفته شده که برای خودروهایی که از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج هستند خودروسازان براساس سنجش بازار اقدام به قیمت‌گذاری کند.

تا پیش از این، گفته می‌شد حسن روحانی رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو مخالف است، با این حال آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، روحانی مخالفتی با این موضوع ندارد.  البته وزیر صنعت نیز تا به امروز هیچ گاه تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول «قیمت‌گذاری در حاشیه بازار» را مورد  تایید قرار نداده و در آخرین اظهارات خود عنوان کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین قیمت جدید خودروها است. از آن سو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کردند.

 

بازی با قیمت ممنوع

رمضانعلی سبحانی فر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

سبحانی فر خواستار جدی‌تر شدن اعمال سیستم‌های نظارت و کنترل بر شرکت‌های خودروساز جهت جلوگیری از تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن خطوط تولید خودروسازان شد و افزود: خودروسازان بعضاً برای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش تولید را کنترل می‌کنند تا روند صعودی قیمت‌ها در حاشیه بازار تداوم یابد. وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه قضائی موظف‌اند با تقویت نظارت‌ها بر خطوط تولید شرکت‌های خودروساز در صورت مشاهده هرگونه رفتاری که تأثیر معکوس در روند افزایش تولید خودرو دارد، فاصله قیمت خودرو در کارخانه و حاشیه بازار را از 5 به ۱۵، ۲۰، ۲۵ درصد و حتی بیشتر کنند تا شرکت‌های خودروساز تصور نکنند با کم‌وزیاد کردن تولید می‌توانند با قیمت‌ها بازی کنند. اگر افزایش قیمت خودرو به پنج درصد قیمت حاشیه بازار منجر به تولید کیفی و ایمن خودرو شود خوب است اما احتمال اینکه به افزایش تولید بی‌کیفیت منجر شود هم زیاد است.

 

در حال رایزنی هستیم

عزیز اکبریان

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در چند روز گذشته، گفت: کمیسیون صنایع در حال رایزنی با دولت برای تعیین تکلیف وضعیت قیمت و نحوه تحویل خودروهای پیش‌فروش شده از سوی خودروسازان است. تاکنون جلسات متعددی با وزیر صنعت و معدن و تجارت و مسئولان خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو درباره این موضوع داشته‌ایم و امیدواریم در روزهای آینده به جمع‌بندی مناسبی که به نفع مردم باشد برسیم. دولت نیز باید بحث نظارت خود بر خودروسازی‌ها را افزایش دهد تا آن‌ها نیز هم خودروهای باکیفیت و هم خودروهای مقرون‌به‌صرفه و با قیمت مناسب به مردم ارائه کنند.

 

شکایت از خودروسازان رکورددار است

بهرام پارسایی

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشترین شکایت در کمیسیون اصل 90 درباره خودروسازان است، گفت: اکثر این شکایت‌ها برای عدم تعهد خودروسازان به مشتریان است. وی با بیان اینکه قرار است کمیته‌ای از سوی مجلس و دولت موضوع شکایت‌های که انجام شده را بررسی کند، ادامه داد: دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو حدود 300 هزار خودرو پیش‌فروش کرده اما تحویل ندادند که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

 

خودروسازان بلای جان مردم

امیر خجسته

رئیس فراکسیون شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی

خودروسازان داخلی نارضایتی در مردم ایجاد و مردم را عصبانی می‌کنند؛ مگر می‌شود پراید ۲۰ میلیونی ۴۰ میلیونی شود و آن‌ها خودسرانه عمل می‌کنند. خجسته با اشاره به مشکلات ایجاد شده از طرف خودروسازان داخلی برای مردم، گفت: خودروسازان هرطور دلشان می‌خواهد، قیمت گذاری می‌کنند. کاری که خودروسازان انجام می‌دهند، باعث استثمار نو شده‌اند، استثمار صنایعی که به اسم تولید داخلی و حمایت از اشتغال، مردم را به سلطه و مسئولین را به سخره گرفته‌اند. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه دلالان بازار را تنظیم می‌کنند، تاکید کرد: تهدید، تطمیع و توهین ابزاری در دست آن‌ها است و برای بستن دهان منتقدین هر رفتاری می‌کنند؛ وقتی منتقد به آن‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید که ۲۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اید و پول مردم را گرفتید؛ باید به‌موقع عمل کنید و به توازن رفتار کنید، می‌گویند ما اطلاع نداریم! خوب اطلاع داشته باشند.

 

رضا علیزاده

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس

سیاست به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن

زمانی که از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌شود خودروسازان با کاهش تولید، بازار را دچار التهاب کرده و مسئولان و مردم را به پذیرش اهداف خود وادار می‌کنند. علیزاده با انتقاد از افزایش مکرر قیمت خودرو، گفت: وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری بر عهده شورای رقابت است بنابراین مادامی‌که این شورا مجوز افزایش قیمت ندهد شرکت‌های خودروساز از نظر قانونی نمی‌توانند افزایش قیمتی داشته باشند. تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد خودروسازان با ترفندهای خاصی خواسته‌های خود را به مردم تحمیل می‌کند. ازآنجایی‌که بازار خودرو در ایران به‌صورت انحصاری در اختیار دو شرکت خودروسازی است این شرکت‌ها با کاهش تولید، تعادل عرضه و تقاضا در بازار را از بین می‌برند درنتیجه میان قیمت کارخانه و بازار فاصله زیادی ایجاد می‌شود.

 

ابهام درباره قیمت پیش‌فروش شده‌ها

ولی ملکی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش‌فروش نیز می‌شود؟ گفت: افزایش ۳۰ تا ۱۴۵ درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ مشمول ثبت‌نام کنندگانی که قرارداد قطعی دارند، نمی‌شود. به این افراد باید طبق قرارداد و تعهد با همان نرخ‌های قبل، خودرو واگذار شود. ملکی با اشاره به تصمیم سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در افزایش ۳۰ تا ۱۴۵ درصدی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ به بررسی مکانیزم کار در شورای رقابت و مقایسه آن با شیوه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت. قبل از آنکه اختیار قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از شورای رقابت سلب و به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واگذار شود اردیبهشت هرسال با استعلام تورمِ بخشیِ خودرو از بانک مرکزی، خودروهای پرتیراژ قیمت‌گذاری می‌شد. افزایش ۳۰ تا ۱۴۵ درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ مشمول ثبت‌نام کنندگانی که قرارداد قطعی دارند، نمی‌شود. به این افراد باید طبق قرارداد و تعهد با همان نرخ‌های قبل، خودرو واگذار شود.

 

اخذ پول بیشتر خلاف تعهد است

حسن کوهکن ریزی

عضو کمیسیون صنایع و معادن

نمی‌توان با توجیهاتی مانند حفظ صنعت خودروسازی که در طول سالیان گذشته موردحمایت دولت نیز بوده است افزایش قیمت خودرو را به جامعه تحمیل کرد. کوهکن درباره اعتراضات بسیاری که به دلیل تأخیر در تحویل و نحوه محاسبه قیمت خودروها صورت می‌گیرد، گفت: ازآنجایی‌که پیش‌فروش‌های انجام‌گرفته دغدغه‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده کمیسیون صنایع در تلاش است به این موضوع رسیدگی کند. نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زمانی که قراردادی میان دو طرف منعقد می‌شود مبنا عمل به تعهدات است، افزود: قیمت‌های توافقی، موعد تحویل، مشخصات و.... بر اساس شرایط روز در قراردادهای پیش‌فروش خودرو مشخص شده است. در هر قراردادی که منعقد می‌شود ممکن است به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، سودی که طرف متعهد به دست می‌آورد کاهش پیدا کند یا به صفر برسد حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا تولیدکننده می‌تواند برای جبران این زیان با افزایش قیمت، طرف مقابل را مجبور به پرداخت پول بیشتری کند؟ مسلماً جواب منفی است چراکه درصورتی‌که قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند تولیدکنندگان از قیمتی که در قرارداد توافق شده مبلغی کسر نمی‌کنند.

 

زد و بندها در پیش‌فروش‌ها

اکبر رنجبرزاده

عضو هیات رئیسه

زد و بند بسیاری در پیش‌فروش خودروها وجود دارد چراکه خودروسازان خودرو پیش‌فروش می‌کنند اما در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی‌دهند. رنجبرزاده با اشاره به مشکلات صنعت خودرو، گفت: عرضه خودرو به بازار، ساخت این کالا، تحویل قطعات موردنیاز و قطعه‌سازی در این حوزه به ساماندهی نیاز دارد. اخبار و اطلاعات ضدونقیضی درباره صنعت خودروسازی به گوش می‌رسد در برخی گزارش‌ها مطرح می‌شود ایران‌خودرو در سال جاری حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کرده است از سوی دیگر قطعه‌سازان از عدم افزایش قیمت‌ها برای خرید قطعه گلایه‌مند هستند قیمت خودروهای عرضه‌شده به بازار نیز در برخی موارد افزایش 1.5 برابری داشته است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سؤالی که مطرح است این است که چگونه شرکت‌های خودروساز علی‌رغم افزایش قیمت خودرو و عدم افزایش قیمت قطعات موردنیاز دچار ضرر و زیان شده‌اند؟ وی با بیان اینکه بر اساس ادعای برخی حدود 90 درصد مواد اولیهٔ موردنیاز برای تولید خودرو از داخل تأمین می‌شود، افزود: نمایندگان پیگیر حل مشکلات حوزه صنعت هستند و بایستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ورود کند چراکه در حال حاضر شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و... ادعای زیان می‌کنند و قطعه‌سازان نیز از قیمت قطعه‌ها و مردم از قیمت خودرو ناراضی هستند.

 

پیش‌فروش‌ها شامل افزایش قیمت نمی‌شوند

محمدرضا منصوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن

این نماینده مجلس خواستار نظارت سازمان تعزیرات، سازمان بازرسی بر روند قیمت‌گذاری خودرو شد و گفت: بحث افزایش قیمت قطعی شده اما این امر نباید عطف به ماسبق شود و شامل کسانی شود که قبلاً برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند و پول دادند. منصوری می‌گوید: مدتی است موضوع قیمت‌گذاری خودرو مسکوت مانده و صداوسیما که پیش‌ازاین از مردم حمایت می‌کرد به این موضوع نمی‌پردازد البته بحث افزایش قیمت قطعی شده اما این امر نباید عطف به ماسبق شود و نباید شامل کسانی شود که قبلاً برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند و پول دادند.

 

خودروسازان تمایلی برای تعهداتشان ندارند

محمدحسین فرهنگی

عضو کمیسیون صنایع و معادن

این نماینده مجلس با بیان اینکه تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار نقدینگی را به سمت خرید این کالا سوق داد، گفت: باید ارزش روز مبلغی که خریداران در زمان پیش‌فروش پرداخت کردند محاسبه و باقی‌مانده زمان تحویل از خریداران اخذ شود. فرهنگی با بیان اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: در حوزه قیمت خودرو دو نکته مهم وجود دارد؛ نخست تعهدات پیشین این کارخانه‌ها است. بر اساس توافقی که میان کمیسیون صنایع و خودروسازان انجام گرفت شرکت‌ها موظف‌اند به تعهدات خود با قیمت‌های سابق پایبند باشند. مردمی که یک سال گذشته در پیش‌فروش ثبت‌نام کردند نباید به دلیل کاهش ارزش پول متضرر شود چراکه با مبلغی که خریداران در زمان پیش‌فروش در اختیار خودروسازان قرار دادند این کارخانه‌ها می‌توانستند خودرو را فوری و با هزینه پایین تولید کنند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه خودروسازان سخت زیر بار عمل به تعهدات خود می‌روند اما پیش‌فروش معامله‌ای دوطرفه است و برای اعتمادسازی طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند.

 

افزایش قیمت نباید شامل همه مدل‌ها شود

فریدون احمدی

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن

این عضو مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. احمدی در خصوص تصمیم برای افزایش احتمالی قیمت خودروها تولید داخل، اظهار داشت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند در زمینه تصمیمی اتخاذ کند و قیمت‌گذاری‌شان دولت است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه‌ای که به‌منظور تصمیم برای افزایش قیمت خودرو برگزار شده همه پذیرفتند تا با توجه به تغییرات نرخ ارز و بالا رفتن هزینه تمام شده محصولات شاهد افزایش قیمت توسط خودروسازان باشیم، گفت: قرار نیست افزایش قیمت خودرو در تمامی کلاس‌ها انجام شود.

 

تاکتیک خودروسازان برای افزایش قیمت

شهاب نادری

عضو کمیسیون اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه‌های دستمزد و انرژی خودروسازان بر اساس ریال است اما افزایش قیمت بر مبنای دلار است که غیرقابل‌قبول است. نادری با انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت: صنعت خودروسازی کشور سال‌ها است با وجود برخورداری از حمایت‌های قابل‌توجه فعالیت می‌کند اما معمولاً در شرایط حساس به‌جای اینکه به اقتصاد کشور کمک کند قیمت خودرو داخلی را گران می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم و نمایندگان مجلس از خودروسازان انتظار دارند به دو اصل بدیهی تولید خودرو باکیفیت و با قیمت مناسب توجه کنند توجه کند چراکه رعایت این دو مؤلفه حق مشتری است. نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان نمی‌توانند حمایت‌های دولت‌های مختلف را انکار کنند البته باید از صنعت داخلی حمایت شود اما نکته این است در شرایط حساس مانند اعمال تحریم‌های دشمنان به‌جای اینکه بازار را مدیریت کنند درصدد افزایش قیمت خودرو هستند.

 

قیمت‌های جدید به بازار شوک می‌دهد

رامین نور قلی‌پور

عضو کمیسیون صنایع و معادن

این عضو مجلس، گفت: افزایش بسیار زیاد قیمت خودرو نیز باعث ایجاد شوک روانی به جامعه و اقتصاد می‌شود و از طرف دیگر تکانه‌های شدیدی در حوزه قیمت ایجاد می‌کند. نور قلی‌پور در خصوص اعلام قیمت جدید خودروهای تولید داخل گفته بود: قطعاً این اتفاق صورت نمی‌گیرد اما اعلام قیمت‌های جدید محصولات تولید داخل به‌زودی انجام می‌شود و طولی نمی‌کشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای در خصوص اینکه قیمت خودرو چه میزانی افزایش پیدا، گفت: نظر تولیدکنندگان بر افزایش حدوداً 80 تا 100 درصدی قیمت‌ها است اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با این موضوع علی‌رغم اینکه اعتقاد دارند قیمتی که در کارخانه به فروش می‌رسد بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده است مخالفت هستند. نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید تعادلی بین نیاز بازار، مصرف‌کننده و تولیدکنندگان خودرو ایجاد شود، ادامه داد: از یک سو نگران قیمت تمام شده خودرو و از سوی دیگر نگران خیل عظیم نیروی کاری هستیم که در صنایع خودرو اشتغال دارند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها