کد خبر : 82870

خودروسازان مکلف به آزادسازی اسناد در رهن خودرو شدند

خودروسازان مکلف به آزادسازی اسناد در رهن خودرو شدند

شورای رقابت امروز در مصوبه‌ای تمام خودروسازان را مکلف کرد تا سند خودروهایی که یک سال در رهن است را آزاد کنند. مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودرو و آزادسازی اسناد خودرو لازم الاجرا است. آیا تمام خودروسازان مصوبات شورای رقابت را رعایت می‌کنند؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، شورای رقابت خودروسازان را مکلف کرد که اسناد خودروهایی را که براساس مصوبات گذشته این شورا در رهن هستند را آزاد کنند.

در این جلسه شورای رقابت که یکی از صورت جلسه‌های آن «آزاد سازی اسناد در رهن خودروهای سواری» بود، شورای رقابت مصوب کرد در راستای مفاد مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲.۰۳.۰۲مبنی بر حذف بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ و با توجه به منتفی شدن موضوع، خودروسازان مکلفند اسناد خودروهایی را که بر اساس مصوبات گذشته شورای رقابت در رهن هستند را آزاد کنند.

پیش از این، یکی از الزامات و بندهای ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین سامانه قرعه‌کشی سابق، در رهن ماندن یک ساله اسناد خودرو پیش خودروساز‌ برای جلوگیری از سوداگری و واسطه‌گری بود که این بند به تازگی حذف شده است.

جزئیات حذف رهن سند خودرو

اعضای شورای رقابت تغییراتی را در دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری ایجاد کردند. براساس مصوبه جدید شورای رقابت شرط یک سال رهن بودن سند خودرو با مصوبه اعضای شورای رقابت حذف شد.

بنابراین متقاضیانی که می‌توانند خودرو را به قیمت کارخانه خریداری کنند، دیگر مجبور نیستند سند محصول خریداری شده را یک سال در رهن خودروساز قرار دهند و می‌توانند بلافاصله بعد از در اختیارگرفتن خودرو، سند را نیز در اختیار داشته باشند. شورای رقابت در جلسه ۵۷۱ خود که در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد تغییراتی را در دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری ایجاد کردند.

سیاست گذار خودرویی در دور دوم طرح فروش محصولات تولیدی خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه اعلام کرد بعد از نهایی شدن لیست متقاضیان خرید خودرو در این دور از فروش با ساز و کار بدون قرعه کشی، اسامی به سامانه جامع تجارت منتقل خواهد شد و چنانچه متقاضیان خودروی خریداری شده را بفروشند بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید درصدی از ما به التفاوت قیمت کارخانه ای خودرویی که در اختیار دارند با قیمتی که خودرو را در بازار فروخته اند تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به دولت پرداخت کنند. البته هنوز سیاست گذار کلان درصد مالیات اخذ شده و نحوه دریافت آن را مشخص نکرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها