کد خبر : 82820

موافقت با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودروهای کارکرده

 موافقت با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودروهای کارکرده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به صورت دو فوریتی موافقت کردند.

به گزارش خودروتک ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس درخواست دولت مبنی بر بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به صورت دو فوریتی بررسی کرده و در نهایت با ۱۶۲ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.

علی ادیانی به عنوان نماینده دولت با اشاره به دلایل تقاضای دولت برای بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: با توجه به تقاضای بالای خودرو در سطح کشور و به منظور تنظیم بازار خودرو به ویژه در جهت تسریع در انجام واردات، دولت لایحه‌ای برای الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که در سال ۱۴۰۰ مصوب شد تهیه کرده و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. در ماده واحده این قانون در قالب مواد ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ اصلاحاتی در قانون ساماندهی صنعت خودرو اعمال می‌شود و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می‌شد را کنار می‌زدند. از آنجا که بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل وجود ندارد این لایحه دو فوریتی می‌تواند با تسهیل واردات در کنترل بازار اثرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به دغدغه‌مندی نمایندگان نسبت به بازار خودرو دیگر نیازی نیست که دلیل ارائه این لایحه به صورت دو فوریتی را شرح داد. در ماده ۱۱ دولت درصدد رفع موانع واردات خودرو است و بندهای ۲ و ۳ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو را منتفی می‌کند و در حقیقت تایید صلاحیت فنی و حرفه‌ای کنار می‌رود و ماده ۱۲ نیز بحث رعایت استانداردهای اروپایی لغو می‌شود و تسهیل‌گری برای واردات با رعایت استانداردهای کشور مبدا و تایید سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد.

در تبصره شش این لایحه دو فوریتی برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده سازوکاری دیده شده است. هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است.

منبع: ایسنا

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها