کد خبر : 8275

آینده تقاضا با اعلام قیمت جدید خودروهای پرتیراژ

آینده تقاضا با اعلام قیمت جدید خودروهای پرتیراژ

طی هفته گذشته شرکت ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند که با توجه به تعیین تکلیف قیمت‌ها، پیش‌‌فروش محصولات تولیدی را برای سال آینده آغاز خواهند کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، هر چند سایپا روز دوشنبه پیش‌‌فروش خود را لغو کرد، اما ایران‌خودرو اقدام به پیش‌‌فروش ۲۰ هزار دستگاه از محصولات پرتیراژ این شرکت کرد. آنچه پیش از اقدام این دو شرکت در پیش‌‌فروش محصولاتشان، بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو را دلواپس کرده بود عدم‌استقبال مشتریان از قیمت جدید خودروها بود.

 آنچه مشخص است پیش‌‌فروش‌های اخیر هم قیمت قطعی نخواهد داشت و مشخص نیست که مثلا مشتری ایران‌خودرو در مردادماه سال آینده برای خودروی ثبت‌نامی خود چه مبلغی باید برای دریافت خودرو به شرکت خودروساز بدهد. یکی دیگر از ابهاماتی که بسیاری از مشتریان مطرح می‌کنند این است که خودروی تحویلی آنها چه کیفیتی خواهد داشت. سال ۹۲ -۹۱ همزمان با اوج‌گیری تحریم‌ها و به‌دنبال آن افت تولید، کیفیت محصولات نیز به شدت افت کرد.

در شرایط کنونی نیز این نگرانی وجود دارد که کیفیت خودروها همچون زمان  اعمال تحریم‌های اولیه هسته‌ای روند نزولی پیدا کند. اما نگرانی دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور بیراه نیست؛ چرا که شرایط نامناسب اقتصادی و اوج‌گیری تحریم‌ها دست بسیاری از مشتریان را از محصولات داخلی کوتاه کرده است، حال با افزایش قیمت‌ها به‌طور حتم تقاضا نیز روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته وجود دلالان و واسطه‌گران به نوعی تقاضا در بازار را به شدت افزایش داد حال آنکه خروج آنها از بازار می‌تواند به نوعی بر تقاضای محصولات تولیدی تاثیرگذار باشد. در هر حال آنچه مشخص است نگرانی خودروسازان با توجه به افزایش قیمت از سمت تقاضا بیراه نیست.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها